Diskuse k článku

Skoro špionážní větroň. Amatéři překonali rekord letounu U-2

Větroň Perlan 2 se nad Andami vznesl do výšky nad 23 kilometrů a překonal tak mimo jiné i oficiální rekord ve výšce vodorovného letu slavného špionážního letadla U-2. A až znovu přijdou vhodné podmínky, chystá se i výše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73o12s85e43f 79H29i29l38d24e54b37r21a77n83d13t 5894924581742

Co má rekord kluzáku Perlan 2 společného s rekordem letadla s tryskovým pohonem U2? Přeskočilo někomu z výšky?

0/0
10.9.2018 9:09

J59a94n 46S41t19ř28á50l32k50a 8356867483858

V článku mi chybí zásadní informace, jestli se jednalo o bezpilotní letoun nebo letoun s posádkou.

0/0
8.9.2018 17:19

P47e53t63r 51M45i66c50h48a12l 2610534431682

"Piloti na chvíli stoupání zastavili, aby ověřili, že vše funguje, jak má, a pak se pustili výše. "

+1/0
9.9.2018 0:13

J32i68ř19í 19V40o87l85e11k 6421124363709

Pro doplnění pro neplachtaře, výkon byl dosažen ve vlnovém proudění za horským hřebenem.

0/0
8.9.2018 11:07

W75a25l39d96a 78W13i37n15t50e73r 6337309601549

R^

0/0
11.9.2018 18:10

J35i18r36i 57H42o91r96o50v95s80k22ý 1403932979

Nerozumím tomu titulku - Airbus bych fakt za amatéry v letectví nepovažoval.

0/0
7.9.2018 20:54

J61i84n15d51ř36i79c68h 51M21l51a32d58ý 7262388277586

No ani zřejmě jen platili a neprojektovali.

+3/0
7.9.2018 21:12
Foto

J88i57ř85í 61D77v73o83ř68á43k 5725349290578

Nechci teda moc rejpat, ale co kdyby nadpisy alespoň v této rubrice byly trochu realistické.

Sice je to hooodně pěkný rekord, ale použití větroně, který tohoto dosáhl za hodně specifických podmínek, z něj zcela jistě nedělá letoun vhodný pro špionážní účely.

Pár desítek starý U - 2, byl tohoto schopen každý den, na jakoukoli trase, trošičku větší rychlostí.

Plus dokázal nést " pár kilo" přístrojů.

0/0
7.9.2018 19:41

P83e48t18r 38M52i65c67h81a93l 2790844831952

Ale on ten výškový rekord překonal.

+1/0
7.9.2018 20:41
Foto

J83i35ř83í 75D68v33o47ř45á33k 5815179460838

Ale jo. Psal jsem hoooodně pěkný rekord. Ale co to má společného se špionáží? Pro tyto účely naprosto nepoužitelné.

0/0
8.9.2018 9:30

P20e30t82r 92M17u43n32z63a67r 1835491879846

A proč myslíte, že tam je to to slovíčko skoro?

0/0
8.9.2018 14:08

P60e89t62r 94M76i10c77h80a88l 2580844671142

No, se špionáží nic, to je pravda. :-)

0/0
8.9.2018 23:33

D11a81n21i59e65l 11M91a68g55n47u98s 4113725514607

Ještě by mě zajímalo, jakou měl GS, tedy rychlost vůči zemi :-) V téhle výšce už to musel být pořádný fofr.

+1/0
7.9.2018 19:30

W42a26l51d43a 87W82i72n56t81e38r 6147169681129

Nemusel, protože byly využívány unikátní podmínky díky Andám, které jakoby nutí proudit vzduch po vertikále (stoupavé proudy) a takto je možné bezmotorovým plachtěním dosáhnout třeba i 30. km výšky (Andy mají výšku zhruba od 4-6km). Rychlost větroně v tryskovém proudu nepomůže - je tímto proudem jen unášen, pokud nemá motor a neumí se proti takovému proudu prosadit a získat vztlak. Konstrukční rychlost větroňů není vysoká a vystoupává se po spirále.

0/0
11.9.2018 18:32

D30a71n96i34e12l 42M50a52g17n27u48s 4943265154527

Nějakou tu hodinu jsem na tom nalétal, i ve vlně, takže je mi princip jasný. Přesto by mě ten údaj zajímal, respektive jeho nejvyšší hodnota.

0/0
11.9.2018 18:36

W63a93l13d58a 26W48i71n16t50e78r 6307389341389

Nahoru to jde někdy až moc dobře samo a před hodně dávnem jsem se nechal nedobrovolně nasát s hadrem pod tvořící se kovadlinu, speedy nemaje a na spirálu smrti si netroufaje, takže cca na 2m čtverečních s pořádně zaklapnutými uchy jsem z toho vylétl a dnes již dávám přednost něčemu, co není měkké (do dvou tun) a má pořádný motor. Rychlost s větrem v zádech jsem nikdy neřešil - zajímala mě jen ta relativní vůči vzduchu potřebnou k udržení se v něm, ale dost se to projevilo na úspoře paliva.

0/0
12.9.2018 6:15

P31e60t94r 32M65i34c74h11a75l 2700194201882

Díky za článek, četl jsem až po korekcích, takže neremcám. Ale ocenil bych pokračování s více detaily, přece jen jsme na Technetu, jak už níže někdo poznamenal.

+6/0
7.9.2018 19:11

M19i33c94h91a66e66l 14K28o44n11e56č52n63ý 6572653569559

Musel to být úchvatný výhled. Jednou jsme letěli 747kou ve 12km a bylo to super.R^

0/0
7.9.2018 15:19

P80e14t25r 24M85i66c53h72a59l 2790774621272

To nejde srovnávat. Když pominu poloviční výšku, tak výhled z kluzáku je nesrovnatelně lepší a ten klid, když neřvou motory ...

+6/0
7.9.2018 19:14

M42i49c15h58a62e81l 55K86o63n70e30č19n85ý 6592473799129

JJ jak říkáte, musela to být nádhera.

0/0
8.9.2018 9:33

P76e19t53r 29M89i15c93h74a33l 2660514291172

To musela. Neumím si to ani představit.

0/0
8.9.2018 23:34

J86i36n64d26ř68i17c46h 14S94t82r11a67k27o42š 6947143984167

Samozřejmě netuším, jak moc byl klid v tomto kluzáklu a tak vysoko, nicméně v běžném větroni (Blaník) zas takový klid není, protože proudící vzduch je docela hlučný.

0/0
9.9.2018 6:03

V15i91l57é13m 67B18a96r51á43k 4216827399256

Nefunguje GPS jen do 18.000 metrů?

0/0
7.9.2018 14:59

T13o66m55á83š 93M54a68c90e39j43k96a 6811352527617

Asi jak komu ;-D

+1/0
7.9.2018 15:43

V72i71l97é70m 33B59a45r36á59k 4826677569286

ostatní uživatelé (především civilní sektor) mohou využívat Standard Positioning Service (SPS) a mají k dispozici C/A kód na frekvencích L1. Přijímače vyrobené v USA nesmějí být exportovány, pokud nemají nastavená omezení výšky do 18 km (60 000 ft) a rychlosti do 515 m/s (1 000 knots).[23] Tyto limity vychází z prevence možného zneužití jako systému orientace v prostoru ve zbraních obdobných balistickým raketám nebo střelám s plochou dráhou letu.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

+4/0
7.9.2018 18:26

J26i72n35d30ř64i66c96h 10M70l58a11d59ý 7402258747586

Ovšem předpokládám, že v tomto případě se mohla schválit nějaká výjimka.

0/0
7.9.2018 21:14

V59á31c42l64a45v 78P71c22h22á15l64e66k 8406952101362

Tak to je nářez R^ Bezmotorové létání je nej V

+7/0
7.9.2018 12:56

L96u50k74á66š 17M76a26l68v54i60n11s22k96y 2218924443698

V 90000 stopách by se měl pohybovat rychlostí 650 km/h.

+1/0
7.9.2018 9:46

J77o10s61e35f 90K81a46r11f22í18k 7582125396690

A jakou rychlost konkrétně myslíte? ;-)

+1/−1
7.9.2018 9:49

L73u58d74ě61k 89N50ě18m50e81c 5145721202844

Myslíte, že by někdo mohl myslet jinou než vzdušnou rychlost?

0/0
7.9.2018 11:16

J76a58n 24H10a22v30r96á61n95e47k 9110169676

A tou vzdušnou rychlostí myslíte TAS, EAS, CAS nebo IAS?;-)

+3/−1
7.9.2018 11:43

L37u65d94ě67k 66N65ě25m89e37c 8633320591136

Jsem rád, že se tady objevil odborník.

+3/0
7.9.2018 11:44
Foto

J93a60r37o27m56í61r 80K95o68b51e97l17k46a 7804424171765

Přesně, kdyby aspoň vysvětlil pro nás blbce ty zkratky :-)

+8/0
7.9.2018 15:36

J21o73s54e31f 22K52a55r24f47í16k 7932945496940

UTFG;-D;-)

0/0
10.9.2018 8:20

D91a50n19i36e45l 34M78a89g48n35u70s 4683235954597

Jo, třeba rychlost vůči zemi.

+1/0
7.9.2018 19:31

L30u84d81ě81k 59N52ě58m14e80c 8803180801126

Tak to by musel být opravdu odborník.

+1/0
7.9.2018 20:00

D19a54n85i11e29l 55M16a66g36n54u96s 4823975304347

GS – ground speed, rychlost, kterou se letadlo pohybuje vůči zemi. Někdy se této veličině říká traťová rychlost. Pro let letadla nemá z fyzikálního hlediska žádný význam (tam je mnohem důležitější IAS a TAS, tedy indikovaná a pravá vzdušná rychlost), avšak je důležitá pro plánování, například doby letu. Je z ní dobře patrné, jak dlouho určitý úsek trati o známé délce poletíte. Letecké GPS ji standardně zobrazují.

To, že o něčem něco nevíte, ještě neznamená, že je to kravina.

+2/0
7.9.2018 20:05

L29u60d53ě39k 58N63ě26m31e22c 8233880521426

Sám píšete, že pro let nemá z fyzikálního hlediska žádný význam, že? To, že o něčem něco víte, ještě neznamená, že ostatní o tom nevědí nic.

0/−1
7.9.2018 20:10

D45a38n54i36e52l 75M80a93g48n69u48s 4663895924927

Ach jo, to je zbytečný...

+3/0
7.9.2018 20:13

S39e83i98d61l 31P34e83t30r 1371781325484

Fajn, "noční chyby" odstraněny :-)

Možná by neškodilo osvětlit pár technických detailů ohledně přetlakování kabiny(nebo obleků posádky?) , co vytápění, kyslík, resp. co je hnací silou těch systémů když kluzáku chybí pohonná jednotka ...

Stejně jako trochu více rozebrat meteo jev silných stoupavých proudů nad Andami.

No a v neposlední řadě by se na Technetu mohla používat ofi terminologie .

Např. "větroň" se hodí spíše do přílohy OnaDnes, ne?:-)

+9/−5
7.9.2018 8:36

E91r32i72k 87L39e13v72i30n97s98k69ý 8391314493395

http://www.perlanproject.org/aircraft

0/0
7.9.2018 8:47

V80á90c14l71a68v 70S32v91o37b24o37d30a 3181619180270

Cabin pressure regulator and air bottle

Re-breather system for life support

Tail drogue parachute and BRS parachute

High altitude radar transponder by Sandia Aerospace

Instrumentation and lighting to fly at night by Whelen Engineering

Data loggers to validate world record, LX-9000

Scientific instrumentation

Cameras to record meteorological conditions

Lithium-ion rechargeable batteries

Telemetry to communicate with mission control and scientists on the ground

+4/0
7.9.2018 8:52

V57l30a37s87t71i75m80i19l 63F27i71a94l39a 1242681394

To je všechno hezký ale to mohla redakce ne?

0/0
7.9.2018 21:35

J81o93s13e38f 32K17a62r77f68í39k 7452725126810

Ten pokrok, kde se to zastaví;-D

Né vážně, příjemné počtení k ranní kávičceR^

+7/0
7.9.2018 7:51

J64a68n 89V81a21n18d93r60o67v15e19c 9943176518975

Tak to vím opět úplně přesně. Zastaví se to u Slunce, protože na něm je strašlivý vedro. ;-D

0/0
10.9.2018 16:31

M37i62c23h54a96e48l23a 57V78a94r50c67l59o28v41á 4392184172803

"Další stoupání ho dostalo do 26 kilometrů." ?

Tak jak vysoko tedy vystoupal?

+2/0
7.9.2018 7:21

M61a13t14o57u12š 60L45á31z36ň97o29v37s98k21ý78, 41T76e32c28h14n43e50t20.21c86z

Zhruba 23 200 metrů. Za chybu v textu se omlouváme, článek "utekl", vyšel nepřipravený.

+8/0
7.9.2018 7:45

J69o50s44e41f 35K74a11r86f35í88k 7942325156200

To sem netušil, že je AI již na takové vyspělé úrovni, že se psaný tex může rozhodnou a utéct z karantény a zveřejnit se;-D;-)

+11/0
7.9.2018 7:49

M93a60t26o85u59š 58L66á51z55ň80o86v63s17k88ý12, 47T21e91c92h69n41e20t11.88c11z

Hm, je to v redakci běžné spojení, ale máte pravdu, ten výraz umenšuje chybu autora, a nepochybně ne náhodou.

+7/0
7.9.2018 8:13

J33o28s49e73f 32K82a18r71f21í34k 7532265646590

Vůbec nebylo myšleno jako výtka Naopak mi Vaše "vysvětlení" přišlo upřímné a vtipné...;-)

btw - technet je o několik úrovní výše nad celým iDnesem. A to i díky tomu, že reagujete na komentáře v diskuzích a případné korekce bez ostychu pod článkem uvedete. R^

+26/0
7.9.2018 8:31

Najdete na iDNES.cz