Diskuse k článku

První kloubový autobus z Karosy „zabil“ i nezájem pražského dopravce

Za nejpohlednější československý autobus můžeme označit Škodu 706 RTO z Karosy Vysoké Mýto. Svou krásu neztratil ani ve verzi kloubové, která se ovšem do sériové výroby nedostala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49i93l15a27n 79V20o48l21e50k 5439373826599

"Zkušený řidič ho s přehledem vodil úzkými uličkami a jejich křižovatkami, kde by se nevytočil nejen klasický autobus s vlekem, ale kvůli převisu zádi ani bez vleku." Jestli tomu tak opravdu bylo, tak by si to zasloužilo samostatný článek s grafickým vysvětlením.

0/0
28.11.2018 19:57

P53a16v46e22l 10Š16e44b68e20k 8344713322260

Rád bych jen zmínil ,že ten přípojný vůz se neoficiálně nazýval báboser .A jedna vzpomínka na ikarus k nám nejezdili jelikož garáže Dejvice mely krátké kanály na opravu a omezené parkování a tak u nas jen karosy ale,nahore na kopci VŠZ a jednou nápad půjčit si ikarusy z garáže Řepy .No nebyl to dobrý nápad Sedlecký kopec byl nad jejich síly resp.ve dvou třetinách kopce vyskladani podél silnice a dokonale uvařené motory ,to byl první a poslední pokus vypravit Ikarus na Suchdol

0/0
28.11.2018 16:32

M22a73r98e42k 11K40l29u70f47a 3908234604896

Tak ono RTO celkově nebylo moc vhodné jako městský autobus, i v krátké versi. A to říkám jako velký obdivovatel těchto autobusů. Najezdil jsem v nich spoustu kilometrů k babičce na venkov za Prahu, ať už přímo v autobuse nebo v připřaženém "vajíčku".

Spíš pro Prahu ale byla asi škoda, že nevyšla výroba kloubová verse eš-emky (16,5).

0/0
28.11.2018 15:56

P37e46t95r 18V82a90r96g30a 3145653720570

Já ho v MHD pamatuji (hlavně Kladno a méně už v PRaze), a měl jsme ho jako cestující raději než ŠM 11

0/0
28.11.2018 23:28

L19u55k16á91š 77M70a88l15v16i20n16s20k19y 2238654453678

160 koní 8-o ... jízda do kopce to muselo být něco

0/0
28.11.2018 15:38

P40a55v55e83l 62S19t36a84v29j36a50n28í59k 6488255897851

Noto bylo, když to jelo v Brně do Kohoutovic plné a ještě v létě, tak to byl zážitek.

0/0
28.11.2018 21:17

J93a48n 51B98a58r84t17u49š82k26a 7366811511463

Copak o to, pohledný byl a je. Mám jedno osobní "ale":

Bylo mi sedmnáct a měl jsem už dva metry. Jezdil jsem tehdejší 144/244 z Václaváku a jednou jedna starší paní se zvedla ze sedadla a říká mí: "Pojďte si sednout, nemohu se na vás dívat jak se furt mlátíte hlavou o strop," ;-D

+6/0
28.11.2018 14:58

L32u66d74v57í80k 19M47a81t69o86u64š36e52k 1381667898304

A navíc to byl fešák !!:-P

+1/0
28.11.2018 14:08

M30a26r69t71i66n 86K81u33ř15í72t66k36a 6377846478965

A nástupce RTO-K, Karosa ŠM16.5 dopadl též neslavně, ale dočkal se aspoň ověřovací série asi 8 kusů. Nedochoval se ani jeden. Tento typ zabilo pro změnu RVHP, které rozhodlo, že se k nám bude dovážet kloubový Ikarus 280. Repliku Karosy ŠM16.5 staví jeden nadšenec z Košic.

+2/0
28.11.2018 13:46

Z69d75e69n78ě38k 77S17ý25k17o83r24a 1566294288268

RVHP nic nerozhodlo. DP Praha neměl zájem a Karosa neměla dostatek předních náprav pro normální vozy, natož pro kloubák, kde byly 2 a též, že ŠM už byla výběhový typ, který měla nahradit nová řada 700 (se zpožděním 10 let). Dovoz Ikarusů bylo řešení z nouze, jelikož řada 700 se zpožďovala a s ní i plánovaný kloubák.

+4/0
28.11.2018 20:13

K29a62r10l 66R19i84e59g49e43l 4684842238826

Nejhorsim zazitkem - bylo cestovat ve "vlecce" treba trasu Ostrava-Vitkovice velke autobusove nadrazi a ...Roznov pod Radhostem na prazdniny k babicce a sedet tam na kufru, v mizernem vzduchu nejen v uplavu za autobusem ale I od kuraku uvnitr! Jinak vsechny linkove autobusy RTO byly z rozkazu nejrychleji povyseneho vojaka CSLA (ze svobodnika rovnou na armadniho generala) Gottwaldova zetaka a ministra tzv. obrany JuDr. Cepicky - natreny tenkrat na zeleno! Tmava matna skoro "khaki" zelen to byla. Linky do a z Ostravy byly trvale preplnene - horniky svazenymi z dalekeho okoli a Slovenska.

+1/0
28.11.2018 10:35

P19e96t31r 88V94a59r81g58a 3375213220140

Já to znám z Kladna. taky spojené s rozvozem horníků ;-) a pak na lince do Prahy

0/0
28.11.2018 23:29

J18a85k57u19b 66F63e16i85f20a65r 7699279986879

Jo, kloubové Ikarusy bylo terno. Pamatuji, jak plně naložený jel do kopce krokem:-)

+13/0
28.11.2018 8:57

J56a36r17i84n 64V54a67š19k93ů27j 5874635733690

Tento autobus lze dneska opět vidět jezdit. Už před pár lety postavila parta nadšenců jeho repliku.

+1/0
28.11.2018 7:07

M90a14r16t57i90n 79K61u74ř91í85t36k82a 6737576238915

Přesně tak:

http://seznam-autobusu.cz/vuz/41741

+1/0
28.11.2018 13:39

M97i43l42a68n 52V96o93l81e53k 5139203906969

To je trochu zkreslené. Do kopců v Praze jezdily přeplněné samotné RTO pomalu, vlečňáky se zde v MHD nepoužívaly. I pozdější Ikarusy se v takových situacích jen 'plazily'. Pokud to tedy někdy postavil na využití v pražské MHD, předem projekt odepsal.

+9/−1
28.11.2018 5:59

M92i44c95h72a12l 78C61h73a88l64u33p94a 6708980349203

To je fakt, obcas mi cestou do skoly vysel Ikarus na ceste po Prosecke a docela se zapotil.

0/0
28.11.2018 7:16

J17i41ř75í 21K59u84c29h21t76a 6758185609137

Bodejť. Ikarusy byly stavěné na Maďarsko rovné jako placka.

0/0
28.11.2018 9:12

M46a10r81t68i40n 94N23e34r13m22u82t 4339360738474

Podle článku zde ani to nebyl hlavní důvod, silnější motor byl k dispozici, ale v rámci šetření naši objednávali tu nejslabší verzi

+5/0
28.11.2018 13:37

M28i85l86a50n 77V91o59l16e77k 5819673306639

Já to v článku nenašel.

0/0
28.11.2018 19:50

M50a75r25t73i17n 95N92e98r57m73u30t 4979340178484

je to v článku o ikarusech, asi dva měsíce

+1/0
28.11.2018 19:55

M46i22l23a59n 91V89o88l66e82k 5209853936149

Tak takhle to tedy Technet dělá...

0/0
29.11.2018 5:49

J86o71s74e58f 82Š36á95t18a26v40a 2794471236949

Kdysi se psalo že nějaký radní v Praze prohlásil něco ve smyslu,že pokud on bude na radnici,tak Prahou žádný kloubový autobus neprojede.A na základě toho byl vývoj kloubáků v Karose zastavený.A když dotyčný na radnici skončil tak už byly k mání jenom Ikarusy.

0/0
28.11.2018 11:01

P96e87t62r 42Č38e54r47m91á27k 9888765409950

To je spíš urban legend, reálně byl problém v tom že se v rámci koncepce dopravy v Praze s kloubáky nepočítalo - do centra se nehodili a na nová sídliště s vždy počítalo s kapacitní kolejovou dopravou. To že pak realita byla jiná a sídliště byla naopak na autobusu odkázaná a bylo potřeba je tedy urychleně nakoupit byl už příběh jiný....

+3/0
28.11.2018 15:08

M67i64l38a79n 13V18o31l34e97k 5899933116259

V době, kdy nebyly dostatečně silné motory, mi to v Praze přijde rozumné rozhodnutí.

0/0
28.11.2018 19:55

J90a18n 66B74u10b64i94k 9122361342537

jako dítě sipamatuji, že když zrušili trolejbusy v Praze na Malvazinky a nahradili je RTO, zrušili pro ně zastávku na Václavce protože pokud autobus plný lidí zastavil, nerozjel se vyšši rychlostí než na jedničku. Takže museli obnovit trolejbusovou linku Anděl Malvazinky do doby, než prisly první ŠM11 (ještě s poloautomatickou prevodovkou)

0/0
28.11.2018 14:34

J65a48n 11V86a97l93o43u61c25h 6702677388220

U RTO než se v kopci podařilo manuláně přeřadit na dvojku, plný vůz stál opět stál. První ŠM sice v pohodě s automatem vyjely, ale první vozy neměly odlehčovací motorovou brzdu, takže se při cestě dolů extrémně zahřívaly a opotřebovávaly brzdy. Když pak novější série už motorovku měly, byl to konec trolejbusů.

Jinka Ikarusy - v roce 1978 už byly jiné pořadavky. Zatímco v době RTO-K a ŠM16,5 byly linky vedeny do centra a menší dynamika kloubáků by mohla protáhnout jízdní doby (případně "rozsypal" sled vozidel, pokud by na lince krátké a dlouhé vozy, proto se v době souběhu T1 a T3 se starými tramvajemi snažili vždy celou linbku obsadit stejnou kategoríí vozidel).

Kdežto když začaly jezdit Ikarusy, už se začínaly rozmáhat "bagry" navážející na krátkých linkách lidi na metro.

0/0
29.11.2018 13:14

P31e58t23r 24V14a12r85g46a 3515303870720

706 RTO s vlekem jezdil i na lince Kladno - Praha. A ten kopec po Leninské, dnes Dejvické dal. Byl sice pomalejší než Ikarus ;-D ve stejném kopci, ale bylo méně semaforů,tak se to trochu kompenzovalo ;-)

0/0
28.11.2018 23:27

P91e61t92r 73Š14ť71a23s98t89n77ý 6262205363891

Vzpominam jako dite ma autobusy RTO. Celou cestu Havirov-Ostrava jsem vydrzel stat vpredu u motoru a koukat na ridice a cestu.

+9/0
28.11.2018 4:40

R46o74m32a43n 85Š77e85s17t61á85k 5604919263883

RTO je pěkný autobus, ale podle mne nejhezčí byla řada Š11, zejména linková verze ŠL11.

+5/−1
28.11.2018 0:22

J81o33s77e74f 19Š34á14t30a39v88a 2114711776609

RTO,dálková verze s proskleněnou střechou,byly nádherný.A pohodlný.

+6/0
28.11.2018 11:03

V95á20c32l32a76v 39S78v52o60b73o43d79a 3211169110100

to byl vtipný autobus, vypadal zepředu i zezadu uplně stejně akurát mu vzadu chyběla maska :D

0/0
28.11.2018 14:05

M57i25l89a89n 30M24a67j90e15r16č60í56k 1720600644356

Vy se pouze snažíte (a to totálně neúspěšně) být vtipný, ALE Š(L/M/D) 11 BYLY PRÁVĚ V TÉ SHODNOSTI PŘEDNÍCH A ZADNÍCH ČEL designově a výrobně/ekonomicky přímo GENIÁLNÁ a podívejte se na dnešní tramvaje nejen ze Škody transport, které to vlastně "obšlehly" ̈!

ONO TOTIŽ ČÍM VÍCKRÁT DÍL MŮŽETE NA JEDNOM VOZIDLE POUŽÍT, TÍM SNIŽUJETE VÝROBNÍ NÁKLADY NA JEDEN JEHO KUS, A TÍM TEDY NEJEN ZLEPŠUJETE VÝROBNÍ NÁKLADY, ALE POKUD SI JAKO PROVOZOVATEL NEBO SPRÁVCE TOHO VOZIDLA DRŽÍTE NĚJAKÉ SKLADOVÉ ZÁSOBY, TAK JE TAKÉ MŮŽETE MÍT NIŽŠÍ - jeden náhradní kus můžete použít na více míszech možného poškození vozu, zatímco, kdyb byly na těch místech odlišné díly, tak si musíte držet v zásobách každá zvlášť.

0/0
28.11.2018 14:57

V15á26c71l30a65v 28S86v35o91b67o93d81a 3971789860840

Vůbec o nic se nesnažím, ale klidně tady můžete řvát dál, jestli vám to dělá dobře :)

+2/−1
28.11.2018 15:22

M86i80l10a32n 59M64a66j11e43r46č57í61k 1200110424756

Řev je celý text napsanýu velkými písmeny!

Ovšem toho jsem se nedopustil, a to že tu není možné zvýraznění nejdůleřitější části textu ztučněním, za to nemohu, tak jako, že vy to nechápete!

0/0
28.11.2018 15:37

M69i68l66a86n 64M93a84j12e25r31č13í81k 1140530264866

(se mi to prvně nějak špatně zařadilo)

Kdyby jste se raději věnoval obhajobě svého urážlivého názoru, vůči (alespoň na území většího předchůdce současného státu na tomto území) prvnímu skutečně modernímu autobusu, který byl celkově samostatně vyvynutý.

Protože jeho předchůdce RTO (viz způsob umístění motoru) rozhodně byl posledním, který ještě vycházel z (tzv. byl postaven na) podvozku (včetně pohonu) z nákladního automobilu!

Ale na to Vy zjevně nestačíte, tak urážíte jiné.

0/0
28.11.2018 15:48

M36i27l21a27n 13M36a47j13e81r34č71í14k 1180850914256

Kdyby jste se raději věnoval obhajobě svého urážlivého názoru, vůči (alespoň na území většího předchůdce současného státu na tomto území) prvnímu skutečně modernímu autobusu, který byl celkově samostatně vyvynutý.

Protože jeho předchůdce RTO (viz způsob umístění motoru) rozhodně byl posledním, který ještě vycházel z (tzv. byl postaven na) podvozku (včetně pohonu) z nákladního automobilu!

Ale na to Vy zjevně nestačíte, tak urážíte jiné.

0/0
28.11.2018 15:46

V96á35c25l20a23v 91S98v83o64b77o29d77a 3591239840560

Co je urážlivého na konstatování, že byl stejný zepředu i zezadu? Možná byste se měl raději trošku uklidnit, aby se Vám neudělalo zle, přeci jen už jste očividně starší člověk...

+1/−1
28.11.2018 16:03

M20i39l49a91n 96M16a38j66e86r41č24í60k 1850980204106

Říct/napsat o čemkoliv, co je opravdu VÁŽNĚ SKVĚLÉ (a proč jsem již popsal/vysvětlil), že to "JE V TIPNÉ" = "JE PRO SRANDU", je rozhodně urážlivé!

Ale, jak jsem také již uvedl, Vy si zjevně nejste schopen svůj názor smysluplně odůvodnit/obhájit/vysvětlit, tak v urážení dále pokračujete.

0/0
28.11.2018 16:12

P33e77t65r 93V40a33r86g51a 3615423970350

já měl raději RTO než ŠM či ŠL a ŠD

0/0
28.11.2018 23:31

Najdete na iDNES.cz