Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní Pullman. Na první fotografii je autobus Tatra 82 s karoserií Sodomka vyráběný pro autobusové linky Československých státních drah.
Autor: Iveco Czech Republic
Roku 1895 se ve Vysokém Mýtě usadil kolář Josef Sodomka a ve stejném roce dostal živnostenský list opravňující založit dílnu. Nový, zatím malý podnik započal s výrobou a opravou kočárů, bryček a saní v roce 1896. Firma si vedla úspěšně, ještě před koncem století pan Sodomka už zaměstnával pět dělníků a koupil i parní stroj sloužící pro pohon strojů výrobních.
Autor: Iveco Czech Republic
Výrobky z dílny Josefa Sodomky si získaly jméno svou kvalitou a přiměřenou cenou. Na fotografii vidíte krásný kočár vyrobený v roce 1906, ale Josef Sodomka byl šikovný i v jiných oblastech. Například v roce 1904 se rodině Sodomkových narodil syn Josef, který později povznesl firmu do nových dimenzí. Nemůžeme stoprocentně potvrdit, zda v souvislosti s radostnou událostí vyrobil Josef Sodomka starší své rodině dětský kočárek. Ale je pravdou, že živnostenské oprávnění měl například i na výrobu lyží, tělocvičných nářadí a hraček a dokonce existuje děkovný dopis jedné zákaznice za zhotovení speciálního kočárku, takže uměl vyrobit kdeco.
Autor: Iveco Czech Republic
S rozvojem automobilismu v Československu v první polovině 20. let začal zájem o kočáry upadat. Téměř krachující firmu Sodomka zachránil Josef Sodomka mladší, který přišel s myšlenku vyrábět automobilové karoserie. Ostatně o takové změně výrobního programu již nějaký čas snil. První automobilovou karoserii u Sodomků vyrobili na podzim roku 1925 na podvozku Pragy Mignon. Firmy Praga a Sodomka od té doby intenzivně spolupracovaly. Na snímku je Praga Alfa z roku 1928 karosovaná Sodomkou.
Autor: Iveco Czech Republic
První autobusová karoserie byla ve Vysokém Mýtě vyrobena v roce 1928 na podvozku Škoda 125. V následujících letech výroba autobusů kolísala, ale postupně docházelo k jejímu zvyšování.
Autor: Iveco Czech Republic
Sodomkův autobus Škoda 125 v tzv. "lázeňské" verzi
Autor: Iveco Czech Republic
Walter Regent z roku 1935 nám připomene, že na vrcholu výrobního programu vysokomýtské firmy byly karoserie luxusních automobilů. Vozy se znakem „Carrosserie Sodomka“ se často umisťovaly na nejvyšších místech v soutěžích elegance a tím vzrůstala prestiž karosárny. Tím rostl i zájem o Sodomkovu práci nejen mezi mnoha významnými zákazníky, ale i mezi domácími a zahraničními automobilkami.
Autor: Iveco Czech Republic
Významným zákazníkem byl například britský král Jiří VI. Ve Vysokém Mýtě připravili v roce 1938 pro jmenovaného krále a jeho rodinu tento luxusní vůz na podvozku amerického LaSalle.
Autor: Iveco Czech Republic
U Sodomků karosovali automobily mnoha značek, nejen tuzemských, ale i zahraničních. Nemohla chybět ani Škoda, na fotografii je zástupce nejvyšší mladoboleslavské modelové řady Superb. Ten dostal speciální semiproudnicovou karoserii, která se jen tak neokouká.
Autor: Iveco Czech Republic
Aero 50 Dynamik, tento vůz je považován za jeden z vrcholů našeho předválečného automobilového designu. Bylo vyrobeno minimálně sedm kusů, každý byl originálem s menšími či většími diferencemi od ostatních. Do dnešního dne se dochovaly dva, jeden je po náročné renovaci vystaven v Regionálním muzeu ve Vysokém Mýtě, druhý byl nalezen v daleké Kalifornii.
Autor: Iveco Czech Republic
Ve druhé polovině 30. let vyjížděly z Vysokého Mýta i dálkové autobusy, se kterými si v karosárně mohli po designové stránce vyhrát. Například tato Škoda 606 DN dokázala svým vzhledem vyrazit dech. Stejně jako autobus na prvním snímku této galerie si i tento objednaly Československé státní dráhy, všimněte si jejich znaku - okřídleného kola - na přídi.
Autor: Iveco Czech Republic
V krátkém období mezi koncem války a únorem 1948 zůstala firma Sodomka novými pořádky relativně nepostižena. Z té doby pochází v jediném kusu vyrobený luxusní autokar Škoda 706 RO "Pullman". Za zmínku stojí úložné prostory na zavazadla přístupné zvenčí, což v té době obvyklé nebylo, a toaleta v zadní části vozu. Na této fotografii má autokar označení ČSD, po únoru 1948 byly autobusové linky drahám odňaty, a tak na fotografiích z pozdější doby uvidíte na jeho boku zkratku ČSAD.
Autor: Iveco Czech Republic
Městský autobus Praga NDO z roku 1948 je ještě vyfotografován s vizitkou Sodomka. Ve stejném roce nová vládnoucí garnitura panu Sodomkovi ml. podnik znárodnila a začlenila do národního podniku Karosa jako jeho hlavní součást. Jméno Karosa bylo vzato z původního holešovického podniku karosáře Oldřicha Uhlíka.
Autor: Iveco Czech Republic
Posledním skvostem vzniklým pod vedením Josefa Sodomky ml., než musel nuceně ze znárodněného podniku odejít, byl kabriolet Tatra 600 Tatraplan z roku 1949. I ten vůz si ale užil své. Nejprve vezl do Prahy čerstvé pstruhy darované na Gottwaldův stůl a jako by to nestačilo, stal se záhy sám darem pro Stalina. Později se podařilo vůz získat zpět a dnes si ho můžete prohlédnout v Technickém muzeu Tatra.
Autor: Iveco Czech Republic
V národním podniku Karosa výroba karoserií osobních automobilů postupně skončila. Poslední velkou zakázkou v tomto segmentu byla přibližně stokusová série pancéřových limuzín Škoda VOS z let 1948 až 1953. Na fotografii je pak unikátní prototyp extravagantní sportovní Škody 440 se sklolaminátovou karosérií z roku 1956, kterou navrhl náš světoznámý průmyslový designér Otakar Diblík.
Autor: Iveco Czech Republic
Parketou Karosy se staly autobusy vyráběné v postupně větších a větších sériích. V roce 1947 se započala výroba autobusů na podvozcích Škoda 706 RO. Podvozky pro tyto autobusy dodávala Avia, později Liaz. Na fotografii je dálkový autobus Škoda 706 RO Lux z roku 1955.
Autor: Iveco Czech Republic
Autobus Tatra 500 HB (zkratka HB znamená horský bus), později označovaný jako Karosa 500 HB, se vyráběl v letech 1950 až 1957 v počtu kolem 500 kusů. Poháněn byl motorem Tatra 500, který byl samozřejmě chlazený vzduchem a umístěný - na tu dobu u autobusů originálně - vzadu. Tuzemským primátem byla také samonosná karoserie, jejíž spodní rošt tvořil platformu autobusu.
Autor: Iveco Czech Republic
Vlečné vozy k autobusům se ve Vysokém Mýtě vyráběly už za pana Sodomky. Na fotografii je však až poválečná Karosa B 40.
Autor: Iveco Czech Republic
Bezpochyby největší legendou v množině tuzemských autobusů je Škoda 706 RTO, zvaná erťák. Prototyp vznikl už v roce 1956. Na fotografii je speciálně připravený RTO-LUX pro výstavu EXPO 58 konanou v Bruselu. Luxusní interiér - obsahující i bufet, vybavenou kuchyňku a šatnu - byl vyroben dle návrhu Otakara Diblíka. Cestující měli k dispozici i televizor, který prozrazuje nápadná anténa na střeše. Na výstavě sklidil vůz velký úspěch, sériová výroba, lépe tedy řečeno následné využití takto vybavených autobusů však u nás bylo v té době nemyslitelné.
Autor: Iveco Czech Republic
Autobus Škoda 706 RTO se dle určení vyráběl jako městský, meziměstský linkový a dálkový, licenčně se pak vyráběl v polském podniku Jelcz. Z Vysokého Mýta vyjelo v letech 1958 až 1971 kolem 15 tisíc erťáků, mnohé na export. Poslední kusy vydržely v pravidelné dopravě v Československu do roku 1986 (střední Slovensko a Vsetínsko).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Zajímavým příspěvkem pro soukromé vyžití socialistického občana byl obytný přívěs Karosa W 4 Dingo z počátku 60. let, i jeho tvůrcem byl Otakar Diblík. Zde by se naskytla obehraná modifikovaná otázka: Kdo z vás to tehdy měl? Počet vyrobených kusů je neznámý, pohyboval se snad pouze v řádu desítek.
Autor: Iveco Czech Republic
Tento desetitunový chladírenský návěs N10Ch také vyvinuli v Karose, sériově se pak vyráběl v Orličanu Choceň.
Autor: Iveco Czech Republic
V Karose se vznikala také požární technika. Zde vidíme automobilovou cisternovou stříkačku na podvozku Tatra 138 během prezentační jízdy v Itálii.
Autor: Iveco Czech Republic
I Karosy řady Š se staly legendou. Jejích sériová výroba probíhala v letech 1964 až 1981, první roky tedy paralelně s autobusy RTO, které měly nahradit. Vyráběly se tři základní verze: městský autobus ŠM 11, linkový ŠL 11 a dálkový ŠD 11. Celkem jich bylo vyrobeno 26 669 kusů. Na fotografii vidíme městský ŠM 11.
Autor: Iveco Czech Republic
Jeden autobus Karosa ŠM 11 (viz foto) a jeden ŠD 11 s přívěsným spacím rotelem byly vyslány v roce 1967 na mezinárodní autobusovou výstavu do francouzského města Nice. Dálkový vůz zde získal ve své kategorii druhé místo.
Autor: Iveco Czech Republic
Dálkový autobus Karosa ŠD 11
Autor: Iveco Czech Republic
Poslední socialistickou typovou řadou autobusů Karosa je řada 700, sériová výroba probíhala v letech 1981 až 1997. Hranaté tvary řady 700 nám představil krásný prototyp dálkového autobusu LC 735.
Autor: Iveco Czech Republic
Luxusní dálkový autokar HD 12 byl v 90. letech reprezentační „vlajkovou lodí“ Karosy, celkem jich bylo vyrobeno 95 kusů (76 kusů Karosy LC 757 a po modernizaci 19 kusů LC 957). Cestující byly rozmazlováni klimatizací s individuálním ovládáním, kuchyňkou s chladničkou, videosystémem a v případech osobní krize toaletou, V roce 1992 byl tento autokar na brněnském veletrhu Autotec oceněn zlatou medailí.
Autor: Iveco Czech Republic
Karosy typové řady 900 se vyráběly v letech 1994 až 2007. Řada 900 vznikla radikální modernizací úspěšné řady 700, aby vyhovovala novým standardům z hlediska bezpečnosti a pohodlí cestujících, technické životnosti a v neposlední řadě i ekologie provozu. Na fotografii je zachycen městský kloubový autobus Karosa B 961.
Autor: Iveco Czech Republic
Významnou kapitolou řady 900 je Récréo – autobus vyvinutý pro potřeby školní dopravy ve Francii. Už v roce 1993 byla Karosa privatizována Renaultem. V roce 1999 se Karosa stala součástí společnosti Irisbus založené Renaultem a Ivecem. Zobrazené Récréo má na přídi logo Irisbus (delfína), jiné měly logo Karosa nebo Renault.
Autor: Iveco Czech Republic
Od roku 2002 vyráběla Karosa také meziměstské autobusy pro střední a delší vzdálenosti s názvem Ares. Šlo o projekt vzniklý ve spolupráci s konstruktéry společnosti Irisbus. Tyto autobusy měly vzadu 2 nápravy: první hnací, druhá byla řiditelná, které umožnily prodloužení délky vozidla až na 15 metrů. Byl to nejdelší třínápravový sólo autobus, který byl kdy v Karose vyráběn. Mohl přepravovat 98 až 110 osob. V Karose se vyrobilo celkem 303 těchto malosériových autobusů.
Autor: Iveco Czech Republic
Od roku 2007 se vysokomýtská firma jmenuje Iveco Czech Republic. Vůz Crossway byl navržen pro meziměstskou a školní přepravu a v tomto segmentu se stal v současnosti nejprodávanějším autobusem v celé Evropě. Nezastaví ho spalující žár v Řecku nebo Španělsku, ani kruté mrazy na severní výspě Finska či v Rusku.
Autor: Iveco Czech Republic
Od konce roku 2016 se ve Vysokém Mýtě vyrábí nový autobus Iveco Evadys. Byl speciálně navržen tak, aby vyhovoval rostoucím nárokům regionálních a celostátních linek, stejně jako nárokům turistické dopravy na krátké a středně dlouhé vzdálenosti. Konstrukčně vychází z modelu Crossway.
Autor: Iveco Czech Republic