

Snowdon Mountain Railway se stala jedinou veřejnou ozubnicovou železnicí ve Spojeném království. Již od roku 1896 vozí turisty na nejvyšší velšskou horu Snowdon. Během cesty do historie opředené mýty o strašlivém obru a spících rytířích si návštěvníci užijí i výhledů po malebné hornaté krajině obohacené krásou přirozených vodních děl.
Autor: Jeff Buck, CC BY-SA 2.0
Jen na úvod, aby nedošlo k mýlce s vodou, když jsme na Technetu, tak v upoutávce jsme samozřejmě mysleli vodní díla, ne vodní děla. Navíc vodní díla přirozená, vytvořená přírodou. Oblast národního parku Snowdonia, kde se v souvislosti se zubačkou pohybujeme, je totiž bohatá na vodní toky a jezera, i když to z fotek v této galerii není moc patrné.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Trať, zprovozněná v roce 1896, vede z údolní stanice Llanberis ve výšce 108 metrů nad mořem na vrcholovou stanici Summit ve výšce 1065 m n.m. Délka tratě činí 7,53 kilometru, průměrné stoupání je kolem 127 promile, maximální 182 promile. Rozchod je 800 mm a mezi kolejnicemi je vedena ozubnice systému Abt. Vlaky tam jezdí průměrnou rychlostí 8 km/h.
Autor: Peter Trimming, CC BY-SA 2.0
Historická poštovní pohlednice zachycující zubačku v jejím raném období
Autor: public domain
Údolní stanice zubačky je v živé (nechceme-li použít slovo rušné) vesnici Llanberis na jižním břehu ledovcového ostrova Llyn Padarn. Sídlo, které má kolem dvou tisíc stálých obyvatel, představuje významné turistické a sportovní centrum v oblasti.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Údolní stanice Llanberis zubačky vedené na horu Snowdon
Autor: Steve Daniels, CC BY-SA 2.0
Jiný pohled na údolní stanici Llanberis zubačky vedené na horu Snowdon
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Pohled na budovu stanice Llanberis přes hlavní silnici A4086
Autor: pexels.com / Sam Crowson, public domain
Snowdon Mountain Railway je oblíbenou turistickou atrakcí, která každoročně přepraví kolem 140 tisíc návštěvníků až pod vrchol nejvyšší velšské hory. Jízda zubačkou není ovšem za tímto cílem nutná, lze tam jít i pěšky po víceméně paralelní turistické trase. A byť se nejedná o nijak náročný výstup, pokud se tedy náhle nerozzlobí počasí, tak ne každý ho musí zvládnout, případně nechce přijít o zážitek z jízdy zubačkou.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Zubačka také hraje důležitou roli v místní ekonomice tím, že přitahuje i turisty, kteří se tam třeba jinak ani nevydali.
Autor: Lesbardd, CC BY-SA 4.0
Vlak je tvořen lokomotivou a jedním osobním vagonem, v případě potřeby nákladním (servis, práce na trati). A jak už to na horských zubačkách bývá, lokomotiva je vždy pod vagonem. Ten není z bezpečnostních důvodů k lokomotivě připojen (aby ho lokomotiva v případě opuštění tratě nestáhla sebou) a dále je vybaven automatickou brzdou, která se aktivuje při překročení rychlosti 12 km/h (právě když by lokomotiva trať opustila a vagon by sám zrychloval při nedobrovolném sjezdu).
Autor: pexels.com / Michelle Reeves, public domain
Ostatně právě prvního dne při zahájení provozu zubačky se podobná nehoda stala. Lokomotiva vyskočila z ozubnice a kvůli ztrátě trakce začala zrychlovat. Strojvůdci a topiči - když viděli, že se řítí do velkého průšvihu – nezbývalo než vyskočit z lokomotivy, což se jim povedlo bez ztráty života. Za okamžik spadla lokomotiva v zatáčce z tratě. Ale to už mezitím začal nabírat rychlost i vagon plný cestujících. A zde právě správně zafungovala automatická bezpečnostní brzda a vagon zastavila. Vše tedy dobře dopadlo, až na jednoho cestujícího. Když tento chudák viděl vyskakovat lokomotivní četu, tak bez rozmyšlení také vyskočil. Naneštěstí si přitom tak vážně poranil nohu, že na následky tohoto zranění po operaci v nemocnici zemřel. Žádná jiná smrtelná nehoda se na této zubačce v celé dosavadní historii již neudála.
Autor: Jeff Buck, CC BY-SA 2.0
Vrcholová stanice Summit zubačky je pod vrcholem nejvyšší velšské hory Snowdon, který je ve výšce 1085 m n.m.
Autor: pexels.com / Jack Redgate, public domain
Pohled z vrcholové stanice Summit
Autor: Gareth James, CC BY-SA 2.0
Dva vlaky zubačky ve vrcholové stanici Summit, vlevo vlak s parní lokomotivou, vpravo vlak s motorovou lokomotivou
Autor: Peter Trimming, CC BY-SA 2.0
Podle jedné legendy král Artuš zdolal na hoře Snowdon strašlivého obra Rhitu Gawra. Artuš a jeho spolubojovníci potom měli naskládat na obrovo tělo kameny, čímž vznikl současný vrchol hory. Jiná pověst zase říká, že v hoře spí Artušovi rytíři a čekají na svůj čas. Je otázkou, zda ten čas náhodou už nepřichází, ale vzhledem k tomu, že tam je dnes národní park, tak jsou stejně jakékoliv velké výjezdy z hory - navíc mimo značené cesty - naprosto vyloučené.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Zubačka byla dlouho provozována pouze jako parostrojní. Ve století páry začínala s pěti parními lokomotivami od švýcarské firmy SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik), z nichž dnes jsou v provozu dvě (číslo 3 a číslo 5) a jedna čeká na generální opravu. Další tři parní lokomotivy od stejného výrobce byly dodány v letech 1922 až 1923, provozní je dnes jedna (číslo 6). Až mnohem později přišly lokomotivy dieselové, a to celkem čtyři (číslo 9 a číslo 10 v roce 1986, číslo 11 v roce 1991 a číslo 12 v roce 1992), samozřejmě všechny jsou stále provozní.
Autor: Peter Trimming, CC BY-SA 2.0
Vlak s dieselovou lokomotivou na zubačce Snowdon Mountain Railway
Autor: Andrew, CC BY 2.0
Tyto dieselové lokomotivy vyrobila britská firma Hunslet Engine Company v Leedsu. K jejich pohonu slouží přeplňovaný šestiválcový diesel Rolls-Royce o zdvihovém objemu 12 litrů a výkonu 320 koní.
Autor: Denis Egan, CC BY 2.0
Provoz dieselových lokomotiv je ekonomicky neporovnatelně výhodnější, než je tomu u lokomotiv parních. Krátce po jejich nasazení bylo spočítáno, že jen náklady na palivo jsou u nich téměř sedmnáctkrát nižší.
Autor: James Petts, CC BY-SA 2.0
Na snowdonské zubačce byly po omezenou dobu provozovány i dieselové motoráky (v letech 1995 až 2003) a hybridní diesel-bateriové lokomotivy (v letech 2020 až 2022). Tato vozidla sloužila krátce, protože se tam neosvědčila - motoráky byly poruchové a hybridní lokomotivy nezískaly rekuperací (při jízdě z vrcholové do údolní stanice) dostatek energie pro dobití baterií.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Ozubnicová železnice Snowdon Mountain Railway, Na fotografii vidíme jeden vlak s lokomotivou dieselovou a jeden vlak s lokomotivou parní. Kdo se chce trochu projít, obejde se bez vlaku - a takových pěšáků není zase až tak málo, jak také vidíme.
Autor: Hefin Owen, CC BY-SA 2.0
Mezi údolní a vrcholovou stanicí jsou tři dvojkolejné stanice, kde se mohou minout protijedoucí vlaky.
Autor: James Petts, CC BY-SA 2.0
Provoz zubačky je závislý na počasí. V každém případě v zimní sezóně bývá vždy uzavřena. Letos, tedy v roce 2025, se plánuje její otevření na 29. března, odkdy se bude jezdit do stanice Clogwyn (předposlední v řadě), a od 1. května by se mělo jezdit až do vrcholové stanice Summit.
Autor: Jeff Buck, CC BY-SA 2.0