Diskuse k článku

Smrtící okamžiky zachytila kamera. Ze svatební cesty se už nevrátili

Pro cestující to měl být úžasný zážitek. Počasí slibovalo nádherné výhledy na japonskou horu Fudži. Místo toho však uchystalo letu 911 smrtící past. Letoun se v prudké turbulenci rozpadl. Ze začátku přitom vůbec nebylo jasné, co vlastně bylo příčinou tragédie. Pomohl nečekaný nález v troskách letadla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20i22r45i 55S55e85d85l27a57c26e22k 3410327268

Solidne psany clanek R^ To neni uplne bezne.

0/0
14.3.2019 14:11

J77i28r12i 12R61u21s70n48o83k 4125332507433

Kdyz uz se tu zminovaly terminologicke i gramaticke chyby, tak bych poprosil opravit slovo standartni.

Jinak hezky clanek.

0/0
7.3.2019 0:51

J27a27n 88S14k10ý13p57a21l56a 7477492352471

Jednou jsem CAT zažil na lince Vídeň → Frankfurt. Už nevím, jestli to bylo s Lufthansou nebo s Austrianem. Na této trase se poměrně často vyskytují jet-streamy a při jednom letu na této trase se letadlo pocitově propadlo, lidem vyletělo pití až ke stropu. Někteří lidé se opařili horkou kávou, ale nic horšího se naštěstí nikomu nestalo. Kapitán okamžitě přikázal všem si sednout včetně letušek, připásat se a tak jsme zůstali až do přistání. Kelímky od nápojů a obaly od jídla se nesbíraly, ale řekli nám, ať to prostě shodíme na zem.

+1/0
6.3.2019 21:32
Foto

P51a18v75e56l 25M16a76r69t34i23n27e97k 9455545651713

Dneska uz nelitam skoro vubec, spise se dopravuju po hladine mori a oceanu, ale turbulence jsem zazil jenom jednou. Pri letu z Hawaii do San Franciska to hazelo celou cestu a byl to jeden z duvodu, proc jsem letani zavrhnul. Dodneska jsem nepochopil, jak to ten stroj mohl vydrzet takovou dobu. To prasknuti o pristavaci plochu, az vypadly kyslikove masky ze stropu, uz nepocitam. To byl jenom bonus. Opravdu jsem uvazoval, jestli letet dale do Chicaga, nebo si radeji pronajmout auto a dojet tam po vlastni ose.

0/−1
6.3.2019 15:48

O38n43d32ř14e52j 68P98a67l21a21t38a 1743158306800

Pořád je létání daleko bezpečnější než jakýkoliv jiný dopravní prostředek

0/0
7.3.2019 12:13
Foto

P61a75v24e69l 62M71a36r85t26i72n73e91k 9145705151643

To mozna ano. Ale nemam rad kdyz nekdo jiny ridi a ja mu ani nevidim pres rameno. Navic trpim na zmenu tlaku.

+1/0
7.3.2019 12:31

D58a90v49i27d 13H27i30l94l82e 9182184444148

Jen pro zajímavost.... Co je lepší padnout s erem nebo se potopit lodi?

0/0
7.3.2019 21:03
Foto

P77a12v64e13l 41M65a31r31t83i13n10e12k 9575155411773

Lod je nadnasena sama svym vytlakem. Letadlo stat ve vzduchu nebude. A navic, tu lod ridim ja, to u letadla rict nemuzu. Do vody muzu skocit a plavat, coz se o vzduchu rict neda.

0/0
7.3.2019 21:17

J75a94r95o16s56l78a82v 64H13o76r44á55k 4284861533620

To jako na moři nejsou vlny a počasí je vždycky jak z letáku cestovní kanceláře?

0/0
11.3.2019 22:21
Foto

P90a81v48e70l 19M88a71r15t82i43n73e87k 9485255551213

Chvalabohu ne. Jen tam kdy jdete dolu, tak nepadate, ale klouzete po vlne. Nekdy je to sice pomerne drsne, ale porad mate kolem sebe vetsi hustotu a tim lepsi vznasenlivost , nez 5 kilaku nad zemi. Ve vzduchu blbe plave.

0/0
12.3.2019 23:57

A87d26a16m 23J21a38k57e98š 2286985106640

Mám takovéto čtení rád. Poznámka pro autora. Byť se jedná o populární text, je to text stále odborný a mělo by být dodržováno ustálené názvosloví, které je dokonce dáno normou.

Letadlu směrová ocasní plocha odpadnout nemohla. Letadlo totiž žádnou nemá. Má svislou ocasní plochu (SOP). I amatérovi bude jasné co se utrhlo. Což by u pojmu kýlová plocha (kýlovka) jasné být nemuselo. To je ta část SOP pevně spojená s trupem (a směrovka - směrové kormidlo - je "jen" ta pohyblivá část - použití tohoto názvu by bylo taky špatně).

Odtržení svislé ocasní plochy pravděpodobně způsobilo odtržení celé levé části vodorovné ocasní plochy, nikoli výškové ocasní plochy. Ta taky neexistuje. Vodorovná ocasní plocha se skládá ze dvou částí, stabilizátoru (pevná část) a výškovky (výškové kormidlo - ta pohyblivá část).

Otázkou je, jestli odlomený konec pravého křídla způsobil odtržení pravé části stabilizátoru včetně kormidla (tedy celé pravé části VOP) nebo "jen" pravé části výškového kormidla a stabilizátor zůstal namístě (nemyslím si).

Nesprávným použitím názvosloví lze "vyrobit" zcela novou leteckou katastrofu. Přitom lze použít správné terminologie tak, aby i neodborník rozuměl.

+3/0
6.3.2019 13:45

A30d75a12m 96J58a46k21e75š 2666705686850

PS.: Mmch. spirála je skutečně letecký obrat. Nicméně na fotografii je jasně vidět (dle kouřových stop) plochá vývrtka a to je úplně něco jiného. To že se jedná o vývrtku je potvrzeno i "relativně nízká vertikální rychlost. Při pádu ve spirále by vyšetřovatelé kameru našli možná několik metrů pod zemí.

+4/0
6.3.2019 13:56

M32i90c32h23a14l 94H26a86u31f 4328669125791

To měl mister Sirotek teda z "pozadí" kliku, co ?

+3/0
6.3.2019 12:32

K40a50r61e34l 49R51y19s 9883179830179

Jeho anděl strážný odvedl dobrou práci :-)

0/0
6.3.2019 22:35

D40a76n39a 11K14o79c54i27á56n30o89v30á 2163438939338

Kdybych mohla volit, chtěla bych takto zemřít. Krásný článek, děkuji.

0/0
6.3.2019 10:51

J82a23k42u97b 18M10i26k28u94l58a51c27e28k 8597961247164

Chtela by jste zemrit volnym padem v letadle?

+1/0
6.3.2019 10:53

D24a81n37a 65K24o81c51i76á49n54o59v49á 2293558899548

Letadlo je zicher.

+3/0
6.3.2019 11:01

J27a36k75u74b 85M98i40k59u20l16a55c38e37k 8977961327744

Tak proti gustu:-) Budu vam tedy prat at se vam prani splni a uzijete si to a tedy budu doufat ze v tom letadle budete sama;-D

+3/0
6.3.2019 13:07
Foto

P24a90v61e65l 67M67a40r90t30i68n54e66k 9775745121613

Nez to letadlo prejde do padu, tak uz o tom nevite.

0/0
6.3.2019 15:39

J71a11k32u31b 49M30i25k51u76l54a18c36e23k 8497501577364

Byli v 5000 metrech, takze je dost mozne ze si to uzili az do konce

+2/0
6.3.2019 18:17
Foto

P74a15v63e37l 88M59a67r44t83i64n40e85k 9925425401523

Dekomprese, pretizeni, palivo az v kokpitu. To muzelo byt jak naraz autem do betonove zdi ve 300km/h.

0/0
6.3.2019 18:22

J76i64ř96í 74B10r34e92z75o20l87u23b59s13k76ý 8807279964390

Dekomprese v 5000? Ale jasně;-D

0/0
6.3.2019 20:29
Foto

P13a69v48e33l 81M50a63r85t65i65n84e64k 9835215761833

Kabina letadla cca 800 hPa, okoli cca 450 hPa. Neni to sice dekomprese, ale pekne to s vami zacvici. Ale nemyslim si, ze by vam to vadilo po 7G v okamziku, za ktery kamera stacila nasnimat pouha 2 policka.

+2/0
6.3.2019 20:52
Foto

M46a83r53t82i35n 49P21i87š27t10o46r18a 8408168836239

Když se to dobře napíše, je to působivější, než v televizi.

Poučení je jasné - technika přírodu nepřekoná a je třeba to respektovat.

+14/0
6.3.2019 10:43
Foto

J88a62n 39M70a14c52k 5827552202245

po tomhle clanku ma clovek opravdu chut sednout do letadla Rv

0/0
6.3.2019 10:39

V68l37a89d54i13m11í81r 29M40a95l72ý

Proč jsou tu dva články o témž, pane Miroslave Jindro?

0/−33
6.3.2019 10:30

V23á13c63l57a59v 16K80o14c55á54l 4592801710756

že by to bylo na dva díly?

+25/0
6.3.2019 10:44

J30a81n 16B78l92a11ž96e71k 1212801828966

Zase jeden chytrý jak rádio, co to nečte, ale prostě si musí jako správný internetový hrdina kopnout, že? :-/

+18/0
6.3.2019 10:52

M71a96r44t35i21n 74V87i49n74t59r 8740227533467

Přece abyste se měl čemu divit a mohl se svým údivem spěchat do diskuse.R^

+7/0
6.3.2019 11:01

D11a51v63i68d 18H56i28l78l82e 9282754494478

Protože Vás, pane Vladimíre Malý, máme moc rádi...

+1/0
7.3.2019 8:15

M93a75r51t90i82n 73Š61m43í83d68a 6307431848923

Díky.

+4/0
6.3.2019 10:17

J31o10s70e16f 93R35i55c10h54t18e52r 9716365787923

Zajímavý. Pokud vím, tak je to jedinej případ v dějinách, kdy letadlo na pravidelné civilní lince bylo zničeno nebo "spadlo" kvůli poškození konstrukce kvůli CAT. Nebo ví někdo o jiným případu?

0/0
6.3.2019 10:15

G24a25b59r70i37e92l 73M33a67r91c47e91l 6123260826434

https://en.wikipedia.org/wiki/Wien_Consolidated_Airlines_Flight_55

0/0
6.3.2019 10:54

P34e33t62r 95S77t21e22i80n24e90r 7932302432485

911 je nějaké nešťastné číslo.

+3/0
6.3.2019 10:01

Z20d47e82n50ě69k 52D70u72b56e10c57k76ý 3137244560428

Já mít takové Porsche,byl bych šťastný. :-))

0/0
6.3.2019 17:16

D52a82v71i73d 28H48i73l81l24e 9122134774558

Nebyl, to mi věřte...

0/0
7.3.2019 21:04

Z46d98e52n89ě29k 81D10u19b61e55c39k71ý 3617754620478

Dobrá, nechám si svou 18 let starou Imprezu :-))

+1/0
7.3.2019 21:15

P10a18v97e34l 81Š47e20d57l68b29a70u73e10r 7358661492915

To schvaluju, bez ironie. :-)

0/0
13.3.2019 16:33

Z26d20e10n15ě86k 82D41u55b32e90c36k42ý 3117654720208

V 911 jsem se vezl asi tak před 30 lety a docela se mi líbila. Docela dost.

0/0
7.3.2019 21:18

M43a24r93c15e52l73a 97H87o94r30á98č20k36o18v36á 7887892783458

Děkuji za napínavé čtení, už jsem od včerejška čekala na druhý díl. To video s ohořelými troska na pozadí s letadlem, které se za chvílí zřítí, je dost působivá ironie osudu.

+22/0
6.3.2019 9:49

J64o61z42e23f 34B65e77v58i56l82a25q66u62a 9975629651211

Tak...som trochu zmätený. Doteraz som zažil iba jednu epizódu turbulencie (ohlásenú kapitánom pri prelete búrkou),keď sme sa museli pripútať a naozaj ten "pokles" bol taký,že nebyť pripútania, tak ideme hlavami do stropu! A to bola turbulencia očakávaná...Čiže úplný "zicher" by bolo byť pripútaný počas celého letu.:-/

Článok super R^...ale ako píšem vyššie - pocit do budúcna ? Zneistenie.;-(

+13/0
6.3.2019 8:28

J72a43k49u51b 22M21i19k65u82l31a29c23e63k 8477511317304

Tak ono se velmi doporucuje byt pripoutany porad. Prave proto ze turbulence muze prijit bez varovani

+18/0
6.3.2019 9:01

M17i58r11o10s68l49a74v 25J51o15c79h 3632451213738

Tak to jsem nikdy nepochopil. V autě musíte být připoutaný celou cestu a v letadle se lidi většinou odpoutávají jakmile zhasne výstraha. Přitom i relativně malá turbulence může udělat pěknou paseku. Ten pás už to nepohodlí v letadle moc nezvýší (když se tedy bavíme o economy třídě) a hodně pomůže. Svým spolucestujícím to důrazně doporučuji, protože se nechci zranit o jejich případná polétávající těla a děti to mají povinně. ;-)

+10/0
6.3.2019 9:57

J51i25n25d55ř39i92c52h 49Č32í56ž50e44k 9580442916449

Kdybych seděl vedle tebe, zajisté bych tvé "důrazné doporučení" ignoroval.

+2/0
6.3.2019 12:31

J72a44k42u90b 13M64i20k13u93l74a36c69e16k 8397121467194

Holt kazdemu neni dano byt inteligentni a proste bude ohrozovat ostatni.

+2/0
6.3.2019 13:10

M55i70r48o32s94l91a36v 63J19o77c53h 3272141253798

No to "svým" jsem myslel tak, že to jsou lidé cestující se mnou, které znám(rodina, známí), tam o to důrazně žádám. Ostatním případným spolucestujícím, pouze slušně doporučuji. A s de....m co slušné doporučení ignoruje a je mu jedno, že zraní sebe i ostatní, fakt nic nenadělám. A že vás je. ;-)

+6/−1
6.3.2019 13:41

K59a70r16e29l 13N30o69v85o14t21n61y 2641665819430

Vy se behem letu odpoutavate...? Me by to teda nenapadlo...

0/0
6.3.2019 10:00

J91o54s13e34f 12R72i52c22h76t52e15r 9366935867653

Proto na každým letu hned po startu hlásí že máte být připoutanej po celou dobu letu.

0/0
6.3.2019 10:12

M84i88c58h55a20l 45Z33e81l43e88n85ý 6834433205436

Tohle by meli cist vsichni, kteri tak radi letaji nepripoutani a odepinaji pasy hned, jak je to povoleno.

+30/0
6.3.2019 8:19

J36a68k81u74b 84M97i23k79u23l16a16c58e39k 8757961927744

To me take vzdycky fascinuje. Hned po startu se vypne svetlo, ze musite byt pripoutani a pulka letadla se hned odepne a tak tretina lidi zacne chodit po letadle. Litam casto a vzdycky jsem pripoutan

+16/0
6.3.2019 8:22

Najdete na iDNES.cz