Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

Diskuse k článku

OBRAZEM: Starý, žravý, ale spolehlivý. AČR se loučí s tahounem Jak-40

Jedinou vyloženě slabou stránkou sovětského Jaku-40 je vysoká spotřeba paliva. Potom už následují jen samá pozitiva: provozní spolehlivost, dobré letové vlastnosti a komfortní interiér. Nejvíce těchto letadel bylo exportováno do Československa. V Armádě ČR sloužily až do roku 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K39a80r40l 25R29i39e18g28e72l 4824172148696

Na úvod diskuze ředitel odboru leteckého průmyslu ruského Ministerstva průmyslu a obchodu Dmitrij Lysogorskij poznamenal, že „prakticky veškeré regionální letectví v Rusku je da facto české,“

https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/maks-2019-ceska-republika-a-rusko-projednaly-moznosti-spoluprace-pri-vyvoji-noveho-letadla-na-bazi-l-610--248660/

0/0
17.12.2019 13:51
Foto

K66a84r45l 52R25i33e66g12e81l 4224102688396

nejhorší sovětské konstrukce, nedodělky, chybný design, ostudné závady, velmi nebezpečné letové charakteristiky: https://www.youtube.com/watch?v=xbXURIgfYvc&t=403s

0/−1
17.12.2019 10:52
Foto

R12a63d23e11k 96F85o68l50p97r68e74c16h65t

Ale Jak-40 na tom videu samozřejmě není. Když se oprostíme od komentáře toho videa, tak především výběr nejhorších letadel se autorům videa totálně nepovedl, je řada mnohem horších sovětských konstrukcí, než některé zařazené do té množiny "nejhorších". Stejně tak jsou chyby ve videu ze stejné série na téma 10 nejhorších amerických letadel.

0/0
17.12.2019 16:07
Foto

K21a92r25l 75R54i82e57g54e59l 4464942928116

Tak jistěže, můžeme to napravit viz ukradený český projekt - An-12 Pčolka

0/0
17.12.2019 16:27
Foto

K96a35r56l 68R40i56e88g59e15l 4634582808196

Omyl An-14

0/0
17.12.2019 16:32
Foto

K28a11r26l 86R75i77e19g66e54l 4184662468556

Máte pravdu, velice přesný je ale výběr 10 nejhorších britských letadel

https://www.youtube.com/watch?v=Dzr9f-rkjnw

0/0
17.12.2019 16:37
Foto

K84r81y34š52t26o28f 17H95o87g42e93r 9390380277273

krásný éro. v době kdy vzniklo žraly auta v americe 30 litrů na 100km, takže hodnotit spotřebu nelze vůči současnoti ale spíše tehdejčnosti.

0/0
16.12.2019 17:01
Foto

K16a16r38l 66R93i44e64g55e37l 4724692268836

Jak-40 se familiérně nazýval "Jak sórok"

0/−1
16.12.2019 16:44
Foto

K43r52y26š89t31o84f 71H17o34g61e46r 9400730237393

to je jak-40. proč familierně?

0/0
16.12.2019 17:02
Foto

K68a31r57l 47R60i91e60g47e79l 4984522208296

Familierně i v ČSSR, nikdy se mu neříkalo "Jak - čtyřicet"

0/0
16.12.2019 17:34
Foto

K95a79r56l 11R33i62e45g25e14l 4174532548196

Jakekoliv ruske a ukrajinske letecke motory nejsou schopny certifikace pro mezinarodni civilni letecky provoz, z tisicu pricin.AI-25 mel jen omezene vojenske zkousky. Prirozene pak jsou neprodejne nejen kvuli vysoke spotrebe...

+5/−2
15.12.2019 18:38
Foto

J81u53r90a36j 30M31i35k86l16a24s 5321657918821

Schopné certifikácie sú. Ale tak ako pri certifikácii lietadiel ide hlavne o politiku a konkurenčný boj s globálnymi hráčmi. AI-25 bol v tej dobe moderný a vydarený motor. Vysoká spotreba bola daná koncepciou. Predsa len trojmotorove prúdové lietadlo pre cca 30 cestujúcich...

+1/−1
16.12.2019 10:12
Foto

K14a46r89l 78R73i52e81g37e81l 4894382498606

Schopné certifikace nejsou...primárně protože jedná se o residua dodavatelsko-odběratelských vztahů z dob tzv. centrálně plánovaného řízení, rozuměj monopolní výroby, kde na každý prvek-součástku, kterých je v turbínovém motoru 35-50 tisíc existoval jen jeden jediný výrobce, který nesplňoval a dodnes nesplňuje základní kvality dodavatele pro oblast letectví! Nemaji ani zakladní certifikace jakýchkoliv norem kvality, to znamená že nejsou schopni opakované výroby se stejnou pečlivostí, nemají zaveden sběr dat z provozu, protože prostě neznají a neovládají zakladní analýzy spolehlivosti a jejího vyhodnocování atd.atd. Víte co se skrývá za pojmyi OEM, MTBF, feedback, lessons learned, moderní logistika? To dnes už stoleté praktiky a pojmy o kterých dodnes nemají i některé podniky u nás ani zdání...konkurenční boj je na zcela jiné úrovni...v SSSR a Rusku potažmo Ukrajině jsou stále monopolně dodavatelsko-odběratelské vztahy...žádná konkurence tam neexistovala, nikdy- pro konstruktéra či výrobáře platilo - "ber a nebo nechej bejt". Vy absolutně zjevně nechápete bazalní záležitosti z oblasti kvality výroby...

+1/−2
16.12.2019 10:51
Foto

J92u53r27a50j 93M15i81k77l93a87s 5721327878921

Ale to je samozrejme blbosť. Ako potom mohli byť certifikované kvantá ruskej techniky, ktorá už dávno lieta? Proste letecké úrady sú pod vplyvom globálnych hráčov a tí potláčajú konkurenciu ako sa dá.

+1/0
16.12.2019 11:52
Foto

K48a89r64l 33R44i40e78g41e77l 4234372788126

Létala na tzv. vyjímky a za všechny a všechno u společnosti /Aeroflot/ ručil tenkrát stát...ale např.Tu-144 od výrobce Tupoleva i Aeroflot odmítl převzít a tak jej pilotovali jen a pouze zaletávací piloti samotné konstrukční kanceláře a každý jednotlivý vzlet podepisoval její administrativní ředitel.

0/−2
16.12.2019 13:02
Foto

K37a53r71l 10R96i79e70g42e43l 4874732388596

Podobně sovětské vojenské letectvo nikdy oficiálně nepřevzalo nepodařené "stihačky pro každé počasí" Jak-28, létaly "na vyjímku".

0/0
17.12.2019 10:33
Foto

K19a14r20l 58R27i56e85g58e43l 4464262658926

O jakých kvantech ruské letecké techniky ...s motory sovětské či ruské výroby pišete? Jistěže na uzemí vlastního státu můžete létat podle vlastních pravidel...

0/0
16.12.2019 13:06
Foto

J18u80r61a74j 14M22i24k13l54a34s 5311867748511

Aha, takže tie všetky tucka a iljusiny a aj tie jaky 40 mimo sojuzu nelietali, vsak? Napíšte tu dolu spomínanému pánu Čechovi, určite vám rád povyklada ako sa obsluhoval Il-62 v New Yorku... Btw. absolvovali sme spolu typovku na B737.

+2/0
16.12.2019 13:47
Foto

K27a60r14l 12R89i94e84g31e73l 4314282958806

Letaly kdysi i mimo SSSR ale po speciálním procesu certifikace, v zásadě certifikace pro civilní letecký provoz přepravy osob - tedy průkazu že pravděpodobnost vzniku katastrofické poruchy na letadle s fatálními následky ve vzduchu i na zemi je trvale pod 10 na mínus osmou...není "příručka" je to proces...a je trochu jiný pro každého výrobce draku či motoru. Všechny výrobní podniky na to mají spoustu specialistů kteří diskutují, argumentují a "prokazují" - doklady, výsledky testů, doplňkovými životnostními zkouškami atp.atp. nadnarodním dohlédacím úřadům každé jednotlivé slovo, každý jednotlivý řádek předpisu...mají spoustu dalších doplňkových "průkazů" plných slibů budoucích akcí, sběru dat, seznamy nutných mimořádných revizí, kontrol, zasahů do dokumentace atd.atd. a to dělají průběžně a tak dlouho dokud nepřesvědčí dohledací úřad, že udělali vše co bylo v "lidské moci" dané úrovni dosažene technologie v té době...tři motory a schopnost pokračovat v letu i na jeden - spadá přesně do této katagorie odborného vyjednávání o "průkazu spolehlivosti", soudruzi to tenkrát na ti motory uhráli ale italské společnosti, které Jak-40 nakoupily...brzy ekonomicky zkrachovaly a to jistě nejen kvůli vysoké spotřebě paliva ale zcela jistě kvůli vysokým nákladům na příliž krátké doby chodu motorů Ai-25 do GO!!!!

0/0
16.12.2019 14:56
Foto

K53a93r16l 54R43i13e70g89e79l 4674832618236

Musíte mít zkušenosti nejen ze školení znalosti manuálu pro provoz...to je jen taková čítanka pro koncového zákazníka.

0/0
16.12.2019 15:02
Foto

K56a64r79l 87R71i51e14g68e96l 4384442358706

Pro mne je absolutně nepochopitelné že lidé kteří zcela jistě vědí, že SSSR nikdy nebyla schopna vyrobit ani konkurenceschopné auto, motorku či kolo a která dodnes vypouští navrtané moduly z výroby /tlakové těleso/ a nejsou schopni dohledat jak k tomu došlo... na mezinárodní orbitální stanici...Ti samí lidé stejně slepě věří že s ostatními výrobky to bylo v historii diametrálně jiné...tam v té výrobě u té fabriky všechno bylo jak má být a ještě lepší....než si umíme představit. Navrtaný orbitální modul - znamená, že ve výrobním závodě špičkové kosmické techniky NEEXISTUJÍ PŘETLAKOVÉ ZKOUŠKY trupu-modulu určeného pro práci ve vakuu...neexistuje tzv. ověřovací personál podpisoví specialisté zodpovědní za vykonání všech operací, je obrovský nepořádek ve výrobní dokumentaci atd.atd. něco nepředstavitelného jen u zámečnické dílny produkující kotly pro ústřední topení...

0/−2
16.12.2019 16:00
Foto

M18i86l16a39n 55L18i40n31h59a59r27t 8754526717806

Jste nepochybně velmi fundovaný v oblasti letectví...Co ale třebas právě Boeing se všemi těmi svými certifikacemi a ISy...? Co Volkswagen v automobilovém průmyslu? Jeden velký podfuck...:-/

+2/0
16.12.2019 15:47
Foto

K37a79r46l 28R38i80e37g65e93l 4424562538766

Chápete jistě, že při obrovském množství procesních úkonů v letectví se chybička vždy vloudí...to co zrovna "vyplavalo" jsou samé drobnosti, ujišťuji vás existují i tajemství tak strašná a systémově utajená, která prostě jsou technicky a ekonomicky v současnosti neřešitelná a znají je jen skuteční odborníci, strašit jimi veřejnost ovšem není zodpovědné...tak jako tak jsou neřešitelná. Některá jsou všeobecná a některá ma na triku právě Boeing, my ovšem v Evropě "kopeme" za Airbus, že? Ten je mladší a měl čas se poučit...

0/−2
17.12.2019 10:26
Foto

A33l55o65i71s 28J72i93n82d82r50a 9220744307905

Letěl jsem s ním v 80. letech. Linka Kunovice-Praha. Cena letenky 140KČS, dětská 70KČS. :)

0/0
15.12.2019 17:39
Foto

L96u14d61ě22k 28N78ě33m41e26c 5915251962884

Takže za dvě letenky v podstatě dvoudenní mzda.

0/0
15.12.2019 18:52
Foto

M80a31r21t96i97n 63S63t96a13c93h 7541565792766

Vzhledem k tomu že dneska se dá za dvoudenní mzdu letět přes půl Evropy je to docela raketa :-)

+1/0
16.12.2019 8:14
Foto

L96u53d39ě33k 52N17ě89m40e60c 5415301372744

Žejo?

0/0
16.12.2019 8:23
Foto

M53a91r39t73i55n 31N82e23r61m70u53t 4239210668924

Však se taky lítalo v podstatě jenom služebně

+1/0
17.12.2019 7:57
Foto

A93m19i17n65a 48A12m35i86n 3856679725882

Moc fajn fotky, hlavne ta s tou 727 a Crystalem, to museli ti cestujici z toho PanAmu asi koukat, kde to pristali ;-), jinak pokud vim, tak PanAm Ruzyni nalitaval z Frankfurtu s B727 verze 200 na letech PanAm connect, proste, zajimava fotka R^

+4/−1
15.12.2019 14:25
Foto

P50a69v78e76l 69S88l20a15d72o30v98n35í95k 6637453817856

Gretu na ně! Mají cestovat ve vlaku na zemi!

+4/−1
15.12.2019 13:23
Foto

C20t40i50r95a45d 51H34o64ř88á71k 1279156527153

V přeplněném vlaku!! ;-D;-D

+1/−1
16.12.2019 10:00
Foto

P82a41v83e72l 90M91a76t52o32u55š87e30k 4878170394

Škoda, že jsou v galerii jen fotky exteriéru...

+9/0
15.12.2019 12:39
Foto

V52l48a89s15t10a 56C42o48u13f14a28l 7537219809265

Fotku Jak-40 OM-BYE mohu dát teď na Facebook. V roce 2001 jsme do něj instalovali GPWS od Honeywellu.

+3/0
15.12.2019 12:56
Foto

V91l10a29s24t26a 92C21o89u53f89a19l 7677179939175

Jsou tam.

0/0
15.12.2019 13:10
Foto

M25a62r27t34i45n 33N36e98r52m58u49t 4929800688724

Vzpomínám na článek Čechonovin, kde autor neobyčejně zaujatě hanil tohle letadlo, především pro zpracování a nespolehlivost.

0/0
15.12.2019 10:15
Foto

V64l70a16s63t87a 10C73o90u46f41a57l 7467249899885

To letadlo samo je naprosto spolehlivé. Je úplně nesmyslně jednoduché a levné na údržbu. To, že má tři motory, je něco jiného. Jsou to motory AI-25 z továrny Ivčenko-Progress /dnes Motor sič/ v Záporoží na Ukrajině. V době, kdy JAK-40 vznikal, bylo levné palivo. Dnes je to jinak. Podívejme se na třímotorová letadla na Západě. Vznikly ve stejné době levného paliva a dnes dopadly stejně.

+11/0
15.12.2019 10:20
Foto

M34a53r94t87i65n 36N86e45r92m64u10t 4769650758104

Věřím, jenom jsem se o tom chtěl zmínit, protože pan Čech si svým brilantním slohem určitě získal spoustu stoupenců.

+1/0
15.12.2019 11:32
Foto

V40l31a79s52t54a 95C11o40u28f24a87l 7357869149755

V pohodě. Chápu, co jste napsal. Holt, ale jiní do techniky tahají politiku.

+2/0
15.12.2019 11:33
Foto

P89e84t61r 69H25u48l84k79a 1160200764352

Důvodem pro třímotorová letadla nebylo levné palivo, ale úroveň letectví obecně v dané době. Dvoumotorová letadla napřiklad nesměla létat na linkách přes Atlantik. V tomto smyslu byl třímotorový letoun ve výhodě.

0/−1
15.12.2019 12:18
Foto

V76l11a98s40t26a 74C24o24u94f59a60l 7557519739415

Bavíme se o kategorii letadel na krátké a střední tratě. Pokud jsme u letadel na dlouhé tratě, podívejme se, jak dopadnul DC-10. Naprosto stejně.

+2/0
15.12.2019 12:27
Foto

P76e70t86r 42H39u90l80k19a 1500130494332

To je pořád totéž. Ten prostřední motor byl v podstatě "sichr".

0/−1
15.12.2019 14:37
Foto

V22l26a77s91t35a 17C16o39u19f76a93l 7957329729185

Aha. A byl to plnohodnotný motor nebo za letu nefungoval?

0/0
15.12.2019 17:19
Foto

P21e65t84r 54H82u91l39k67a 1300450794462

Co byste řekl?

0/0
15.12.2019 17:35
Foto

M81a95r91t57i36n 76N50e11r97m27u67t 4349470448444

Byl zabudován z důvodů vyrovnání ztrát, vzniklých zabudováním třetího motoru.

+1/0
16.12.2019 12:55
Foto

O32d10s75t90r19a65n82ě68n53ý 65U58ž65i41v82a57t56e56l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
15.12.2019 12:49
Foto

V55l69a34s42t27a 28C66o29u81f71a19l 7937969599175

Letadla JAK-40 měly hromadu dobrých vlastností, ale vzpomenu na jednu letovou a jednu technickou, které dobré nebyly. Letadlo začalo být velmi nestabilní při vysunutých klapkách a nízkých rychlostech. Překlápělo se na hlavu a bylo třeba hodně přitahovat výškovku.

Mělo záchod v prostoru mezi motory, kde jsou velké vibrace. U většiny strojů tento záchod protékal a zaplavoval prostor podvozkové šachty hlavního podvozku, kde mimo jiné byl umístěn zapisovač letových dat.

+12/−1
15.12.2019 10:00
Foto

D47a57n16i67e54l 53M69a80g97n37u47s 4913775204187

Můžu ještě dodat, že z pohledu pilota byl docela těsný kokpit, poněkud nepřehledný přístrojový panel (což je u ruských letadel celkem obvyklé), a i přístup do kokpitu byl takový podivně lomený.

0/0
15.12.2019 21:30
Foto

K28a50r70l 21R78i76e20g11e15l 4804192718376

Tak to se dá řešit tuším paraelním /elektrickým/ přestavováním úhlu náběhu stabilizátoru...ale to by Sověti technicky nezvládli.

0/0
16.12.2019 17:31
Foto

O93n72d73ř55e16j 51R27e83a 2754883126128

O Jak-40 se vždycky říkalo, že má ještě horší poměr spotřeby/1kg, než ZIL do kopce :).

+7/0
15.12.2019 9:58
Foto

J85o88z35e15f 78B36e88v18i72l52a68q33u85a 9805399371551

R^ Technet, ako obvykle, u mňa vysoko boduje!

Mám rád tieto tematické galérie!;-)

+29/−1
15.12.2019 9:47

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...