Diskuse k článku

Spotřeba 100 litrů na kilometr. Jak se vozily americké raketoplány

Nejslavnější cesty amerických raketoplánů mířily do kosmického prostoru, všechny však musely během své kariéry podniknout celou řadu přízemnějšího cestování. Měly na to své nosiče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a79n 19L98u88k83á75š 7637923143942

Mozna by se hodilo dodat, ze NASA Dryden Flight Research Center se nyni jmenuje NASA Armstrong Flight Research Center a lezi na Edwardsove letecke zakladne pobliz Palmdale, CA, tj. Boeing slouzil v podstate porad na stejnem miste.

0/0
14.9.2018 17:06

I13v50o 60Š27i47m85e51k 9823679260

"Nejslavnější cesty amerických raketoplánů mířily za hranice kosmického prostoru" - ach jo, ti novináři, opět se ukázalo, že neví o čem píší.

+1/0
11.9.2018 19:58

J38a60k69u86b 67Š76a24f27a88n86d64a 7695337371101

Jsem celkem překvapen tou spotřebou. Pokud bych předpokládal, že nosič letí na 100% výkonu, dopravní 747 pak letí na méně než 20%. Nosič asi na 100% neletěl takže 747 při cestovní rychlosti letí na 15% výkonu motorů? Tedy za předpokladu, že výkon a spotřeba jsou ve stejném poměru (což asi nejsou).

0/0
11.9.2018 16:24

J92a85k48u19b 37Š68a72f73a95n49d96a 7335207111201

Pardon, zapomněl jsem odečíst těch 20%, o které je v nosiči méně paliva.

0/0
11.9.2018 16:25

J31a63n 94L75u54k62á79š 7487293953172

Pripoctete zvyseny odpor vzduchu + vyssi odpor vzduchu kvuli nizsi vysce. Dopravaky letaji vysoko z duvodu uspory paliva diky ridsimu vzduchu.

0/0
14.9.2018 17:00

M85a78r85t15i25n 85N90e92r19m84u57t 4969290178104

Teda normálně to nijak nezkoumám, ale zaujalo mě, kdo může dát mínus úplně všem příspěvkům, nejen pochvalným ale i těm neutrálním technickým a dotazům...

0/0
11.9.2018 15:26

W90a96l23d71a 36W26i93n77t84e53r 6477699421349

R^

+2/−1
11.9.2018 12:06

M48i32r68e69k 18B71u64c86h27t63í90k 7179344204279

Super článek, díky.

+4/−1
11.9.2018 11:13

O22n77d46ř77e34j 55N78o57v32á82k 4457597613913

Myslim ale ze snesou daleko vetsi namahani - kor kdyz rotujes kolem zeme tak teploty na slunci a ve stinu budou vetsi

0/−1
11.9.2018 10:46

K36a40r41l 52R32i75e60g19e74l 4604462918286

Snad se podari dat I na Ukrajine zbytky druheho nedokonceneho An-225 dohromady, trebaze Rusove po zruseni konstrukcni kancelare Antonova - odvezenim dokumentace na kosmicky vyzkum uz nemaji...skoda nemeli spatne naslapnuto viz:

http://www.buran-energia.com/blog/2011/05/13/antonov-stil-wants-to-complete-the-second-mriya/

0/−1
11.9.2018 10:43

K41a35r54l 72R35i85e53g73e35l 4344912948556

Sorry...sold!

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2016-09-06/antonov-sells-dormant-225-heavylifter-program-china

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4489664/World-s-largest-plane-set-help-China-launch-satellites.html

0/0
17.9.2018 14:00

M23i76c88h22a85l 88H29r37u64b70o63š 4750917662935

Sloda, ze sa clanku neda dat nejaka obdoba “like”, za mna velmi putavy clanok po dlhej dobe...

+6/−1
11.9.2018 10:15

D46a27v37i13d 73R18y85c38h89e57t90s85k36ý 9166821660150

V NASA meli i smysl pro humor, na ty vzpery nekdo napsal "Zde pripevnit raketoplan. Poznamka: Cernou stranou dolu".

+18/−1
11.9.2018 10:08

M27a40r79t14i94n 96N70o33v16o39t22n97ý 7883115700195

Měl jsem to štestí, že jsem na vlastní oči viděl start toho Boeningu s raketoplánem na zádech v roce 1992. Bylo to famózní.

+6/−1
11.9.2018 9:31

R60o16b41e87r73t 67N51ě48m67e13c 6837947403370

A pokud by to někoho zajímalo, tak zde je zrychlené video (trvající 48 vteřin) z nakládání raketoplánu na záda Boeingu

https://vid.pr0gramm.com/2018/09/10/2c3ea94ab739a917.mp4

+18/−1
11.9.2018 9:04

M50a38r64t80i19n 85P48l62z65á22k 2417159138834

Skvele, diky!

0/0
13.9.2018 12:16

R79o97b77e59r11t 84N64ě95m31e59c 6737387663220

Na těch upoutávacích konstrukcích na Boeingu bylo velmi důležité upozornění - raketoplán připevňujte tou černou stranou dole

https://img.pr0gramm.com/2018/09/10/8dd49cc9ecba430c.jpg

+8/−1
11.9.2018 8:52

J62a55n 39S67m49í21t97k83o 8564602454895

Kdyby někoho zajímalo (jako mě), jak přesně probíhalo oddělení raketoplánu od 747 za letu - pomocí pyropatron a mírně odlišných (mj. delších - 13 ft místo 8,5 ft) závěsů na hřbetu 747, viz např. https://space.stackexchange.com/questions/25684/how-was-enterprise-held-released-from-the-carrier-747-for-the-shuttle-approach-a

Podobné sestavy to většinou řešily čistě pyropatronami či tím, že letadlo "nahoře" přidalo plyn, letadlo "dole" naopak plyn ubralo - a po odpojení se bezpečně rozestoupily. Což u raketoplánu nešlo:-) (Jedno extrémní řešení spočívalo v tom, že se letadlo "nahoře" přitáhlo k nosiči na fest a spoléhalo se na to, že po uvolnění zámků bude tlak ve stlačených pneumatikách stačit na "odskok" od nosiče.)

+8/−1
11.9.2018 8:18

S98t74a66n78i32s60l35a45v 45N82o32v84o27t80n36ý 2653726679589

To je ekologie hlavně že se tu budeme tahat o emise a snižování spotřeby u automobilů.

0/−29
11.9.2018 8:09

J59a22n 20S95l52o59v84í75k 3449447670988

Automobily jen denně vyplodí mnohonásobně více zplodin než všechny uskutečněné lety s raketoplánem na zádech. V tom případě je nutné zakázat kvůli emisím veškeré závody F1, rallye, letecké dny, vojenské manévry, starty raket s družicemi a další výzkum :-)

+6/−1
11.9.2018 12:06

J92a12n 50S48á74d96l56o 8916948161159

jdi někam, třeba do Číny, tam si stěžuj na emise Rv

0/−1
21.10.2018 11:20

J85i26r19i 55F44i63n93k 1272570909863

Tak mě coby vyhlášeného koumaka (jehož nápady se ke škodě lidstva a ke štěstí pojišťoven nedostávají k realizaci) proč neprepravovali raketoplan jako kluzak? Prvky k řízení v atmosfere to mělo, stejně to prodávalo bez motoru jen na dokluz..

0/−1
11.9.2018 8:08

M77a41r48t62i56n 81N78e11r49m69u11t 4489640848334

Protože to má aerodynamické vlastnosti asi jako cihla + always s křidélky dohromady

+8/−1
11.9.2018 9:40

J77a84r26o97m70í11r 67K26r13á89l 4660439744299

Tak. Pokud vím, nejmenší úhel klesání se udával 15°. To je cca dvacetkrát víc, než dopravní letadlo.

+1/−1
11.9.2018 10:27

J10a79r73o81m45í20r 62K70r42á57l 4930449224369

Doklouzat tři tisíce km ? 8-o

+1/−1
11.9.2018 9:47

L14u45b55o18m17i79r 77K69a48l71l74a 7880167397803

Dik za clanek.

+2/−1
11.9.2018 8:05

O45n52d91ř22e67j 73N49o10v67á89k 4137877663313

Jen by mě zajímalo proč nesměl být vystaven teplotám -9 ... jako by se nahoře opaloval

+6/−1
11.9.2018 7:35

M55a64r23t17i33n 14N76e85r30m86u66t 4229290128134

možná kvůli námraze

+2/−1
11.9.2018 7:47

S42t72e45p73a63n 13T76o58t90h 8308249465708

těžko říci, ale časté tepelné namáhání asi nedělalo dobře těm keramickopěnovým destičkám tepelného štítu...ale to je jen domněnka.

0/−1
11.9.2018 9:55

J16a17r49o88s74l81a80v 50T28o33m92a31n 6566409750157

Podrobně vysvětleno v tomto poutavém filmu https://www.csfd.cz/film/285644-tragedie-raketoplanu-columbia/prehled/

0/−1
11.9.2018 12:21

J90a80r17o37m80í65r 86K69r24á31l 4560909604459

To s tím nesouvisí. Tady jde o přepravu orbitálního stupně, ne o SRB.

0/0
12.9.2018 6:55
Foto

T58o41m83a62s 49C58a79b58a72k 8405375314619

Jako vždy. Technet - vynikající článek. Díky, chlapi ! Skvělá práce.

+33/−1
11.9.2018 7:31

P32e26t50r 70N81ě29m27e24c 4240323640637

Parádní článek, díky!

+10/−1
11.9.2018 7:05

M78i36c82h12a14l 66K59o92c37o72u56r71e25k 8562235652426

nejzajímavější články jsou na technetu :o) R^

+33/−1
11.9.2018 6:51

O10n58d63ř49e38j 64S18e91k14e16r29a 1787256416279

Pěkné počtení na závěr náročného dne, díky.

+17/−1
11.9.2018 0:23

O68n40d83ř94e11j 31S88e38m32e63c12k39ý 8881776238195

I na začátek nového :-)

+4/−1
11.9.2018 8:43

Najdete na iDNES.cz