Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější

aktualizováno  8:23
Přestože lidé stále více létají, počet leteckých nehod klesá. V roce 2014 bylo nejméně nehod za posledních 70 let. Pravděpodobnost smrti v letadle je mizivá, ale protože letecké tragédie přitahují pozornost, vyvolávají větší strach, než by měly. Ve skutečnosti je však větší šance, že vás trefí blesk.

Jak bezpečná je letecká doprava? (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Co může být děsivější, než úzký tubus, ve kterém se 150 lidí řítí k zemi? To je představa, kterou v naších hlavách nechávají zprávy o nehodě letu Germanwings 9525 (23. března 2015). Navíc jde o evropské aerolinie a nehoda se stala nikoli kdesi v exotických mořích, ale v Alpách, které máme doslova na dohled. Není divu, že si řada lidí, ať už vědomě, či podvědomě, klade palčivou otázku: je bezpečné létat letadlem?

Přehled leteckých nehod za 100 let

Jak na takovou otázku odpovědět? Napřed se podívejme, jak náš mozek o pravděpodobném nebezpečí obvykle uvažuje. Protože s sebou nejspíše nenosíte po kapsách statistické údaje, váš mozek se pokusí vybavit si poslední případy dopravních nehod. A zde budou nejspíš letecké nehody dominovat. Všichni sice známe někoho, kdo se účastnil automobilové nehody, ale letecké nehody se jeví mnohem významnější. Vždyť o každé letecké nehodě, která špatně skončila, vidíme zprávy ještě několik dnů i týdnů poté. Náš mozek si vzpomene na řadu leteckých nehod s velkým počtem obětí, a tak na základě mentální zkratky (availability bias, tedy hodnocení podle snadné dostupnosti) usoudí, že létání je velmi nebezpečná záležitost.

Abychom se ubránili tomuto i dalším zkreslením, budeme se spoléhat na statistické údaje. Ty sice neumí upoutat naši představivost, ale zato nabízejí nejlepší nástroj pro posouzení reálné bezpečnosti. Díky tomu můžeme s jistotou říci, že létání je stále nejbezpečnější způsob dopravy. O kolik bezpečnější, to záleží na tom, jak otázku formulujeme.

Srovnání dopravních prostředků: skutečný zabiják je motorka

Jedním ze způsobů, jak porovnat dopravní prostředky navzájem, je obyčejné srovnání počtu lidí, kteří v tomto dopravním prostředku zemřeli.

Pokud nás zajímá, jak se nejbezpečněji dopravit z bodu A do bodu B, zajímá nás úmrtnost přepočítaná na kilometr cesty. To je metrika, ve které komerční lety nemají konkurenci:

PořadíÚmrtí na miliardu kilometrůÚmrtí na miliardu cestÚmrtí na miliardu hodin
1.Letadlo (0,05)Autobus (4,3)Autobus (11,1)
2.Autobus (0,4)Vlak (20)Vlak (30)
3.Vlak (0,6)Nákladní vůz (20)Letadlo (30,8)
4.Nákladní vůz (1,2)Auto (40)Loď (50)
5.Loď (2,6)Pěšky (40)Nákladní vůz (60)
6.Auto (3,1)Loď (90)Auto (130)
7.Kolo (44,6)Letadlo (117)Pěšky (220)
8.Pěšky (54,2)Kolo (170)Kolo (550)
9.Motorka (108,9)Motorka (1 640)Motorka (4 840)

Zdroj: Modern Railways, 2000 (DETR Survey), data z let 1990 - 2000

Nejdůležitější sloupec je ten první, který ukazuje počet obětí na miliardu kilometrů cesty (vztažené na jednoho cestujícího). Můžete z něj vyčíst, že pokud chcete urazit tisíc kilometrů cesty, je pro vás nejlepší zvolit letadlo, protože šance, že cestou zahynete, je 1 : 20 000 000 (jedna ku dvaceti milionům), zatímco stejná cesta na motorce by vás stála život s pravděpodobností přibližně 1 : 9 182. A navíc cestou nedostanete nápoj zdarma. Právě na základě této statistiky je letadlo dlouhodobě označováno za nejbezpečnější dopravní prostředek.

Velmi zběžně jsme porovnali počet zpráv věnovaných různým dopravním nehodám za...

Velmi zběžně jsme porovnali počet zpráv věnovaných různým dopravním nehodám za posledních 10 let (od roku 2005) ve zprávách českých televizních stanic (podle klíčových slov). Letecké nehody měly skoro stejný počet zpráv jako vlakové nehody, naopak nehody motocyklů se do televizního zpravodajství dostanou málokdy.

Tabulka (kterou je vhodné brát spíše orientačně) také ukazuje, že pokud bychom poměřovali pouze typickou cestu, tak je bezpečnější jízda autobusem. To je logické, protože typická cesta autobusem bývá mnohem kratší než let letadlem.

Pro někoho, kdo cestuje velmi často, může mít smysl podívat se na statistiku týkající se času. Deset hodin strávených na cestě ve vlaku je nepatrně bezpečnějších než deset hodin strávených v letadle. Ale letadlo za tu dobu urazí řádově větší vzdálenosti (mluvíme o linkových dopravních letadlech).

Oběti 11. září a špatného statistického úsudku

Strach z létání vedl lidi k tomu, že místo toho sedli do aut. Ale doprava v osobních autech na dlouhé vzdálenosti je statisticky nebezpečnější.

Den po únosech letadel a útocích na WTC 11. září 2001 se americká obloha na tři dny vyprázdnila. Všechny lety byly uzemněny z bezpečnostních důvodů. Ale i v následujících měsících, když se provoz obnovil, létalo o něco méně lidí. Létání zkrátka nebylo vnímáno jako bezpečné.

Právě tento strach z létání paradoxně stál život další stovky lidí. Myslí si to německý vědec Gerd Gigerenzer z Institutu Maxe Plancka (PDF). V říjnu, listopadu a prosinci podle něj klesl počet cestujících letadlem o 20 %, 17 % a 12 % (je vidět, že efekt byl krátkodobý). Zároveň stoupl počet lidí, kteří místo toho jezdili více autem na dlouhé vzdálenosti, což se projevilo ve vyšší nehodovosti.

Jiná studie poukazuje na to, že stoupl nejen počet obětí, ale také počet menších zranění na silnicích. Nelze samozřejmě vše vysledovat k útokům, jde pouze o korelaci. Ale dobře to slouží jako ilustrace nelogického rozhodování na základě nereálného nebezpečí, které má reálné důsledky. Na druhou stranu, jak autoři dodávají, lidé berou v úvahu i „svůj očekávaný strach a nervozitu při letu“, a pokud se tedy rozhodnou raději neletět, znamená to, že se racionálně vyhýbají psychickému stresu, který je pochopitelně také škodlivý.

Pohled z opačného konce: kde umírá nejvíce lidí

To jsme tedy zvážili, jak se rozhodovat, který způsob dopravy zvolit. Ale pokud mluvíme o úmrtnosti, je dobré připomenout, že dopravní nehody tvoří jen nepatrný podíl na všech úmrtích. Například v Česku zemřelo v roce 2012 přesně 108 189 lidí, ale pouze 813 z nich bylo způsobeno dopravní nehodou (tedy pouze 0,75 % veškerých úmrtí). Organizace WHO nerozlišuje různé druhy dopravních nehod, ale podle českých statistik je naprostá většina z nich na silnicích, což není nikterak překvapivé.

Statistiky leteckých nehod za rok 2012

Statistiky leteckých nehod za rok 2012

Můžeme se na to podívat i globálně. Na celém světě v roce 2012 zemřelo 56 milionů lidí. Z nich 68 % mají na svědomí nepřenosná onemocnění (kardiovaskulární onemocnění, rakovina, cukrovka apod.), přenosné choroby tvoří 23 % úmrtí a zranění tvoří 9 % úmrtí. No a z těchto pěti milionů zranění končících smrtí bylo pouze 475 způsobeno 23 leteckými nehodami velkých dopravních společností (zdroj: Aviation Safety Network). Takže globálně řečeno: šance, že průměrný člověk v roce 2012 zemřel právě v letadle, a ne nějak jinak, byla 0,000829 %.

Letecké nehody tvoří jen nepatrný zlomek ze všech úmrtí v roce 2012 (zdroj:...

Letecké nehody tvoří jen nepatrný zlomek ze všech úmrtí v roce 2012 (WHO), přestože v tomto roce využilo civilní letecké dopravy 2,9 miliardy cestujících.

Rozdíly mezi vyspělým a rozvojovým světem jsou značné

Ještě jinak znázorňuje pravděpodobnost úmrtí v důsledku letecké nehody Arnold Barnett z MIT, který se mimochodem statistickými propočty zabývá dlouhodobě a upozorňuje, že každá statistická metoda něco zatají a něco jiného zvýrazní. On navrhuje dívat se na to, jaká je „pravděpodobnost, že náhodný let skončí pro konkrétního cestujícího smrtí“.

Ve studii z roku 2009 Barnett ukázal, že existují významné rozdíly mezi západními státy a zeměmi třetího světa:

  • Na Západě je pravděpodobnost úmrtí za letu 1 : 14 milionům.
  • V rychle se rozvíjejících zemích je tato pravděpodobnost 1 : 2 milionům.
  • V zemích třetího světa je pravděpodobnost 1 : 800 000.

Ve svém předchozím bádání ovšem naznačuje, že rozdíl může být dán nikoli aerolinkami, ale spíše trasami a letišti. Pokud srovnáme lety západních aerolinek a ostatních aerolinek na trasách mezi západními a rozvojovými letišti, zjistíme, že se šance nehody srovnaly (data 2000 - 2005).

Počet nehod klesá, počet cestujících stoupá

Asi nejdůležitější závěr našeho pohledu do statistického zákulisí letecké bezpečnosti je dlouhodobý trend. Zatímco letecká doprava je na vzestupu, nehod nepřibývá, naopak.

Více statistik

Rok 2014 se nám sice může zdát jako rok pro leteckou dopravu tragický, zejména kvůli ztracenému letu MH370 a zřejmě sestřelenému MH17, ale pohled na statistiky ukazuje něco jiného. Co do počtu smrtelných nehod šlo o nejbezpečnější rok v historii, respektive od roku 1942. Pokud se podíváme na počet přepravených osob a počet úmrtí v roce 2014, zjistíme, že pouze přibližně 0,000021 % cestujících na cestě zahynulo. To je neuvěřitelně malé číslo. Je to například menší šance, než že necháte zcela náhodně vygenerovat šest číslic a vypadne zrovna vaše datum narození. Je to menší šance, než že vyhrajete jackpot. A samozřejmě, abychom učinili statistickým klišé zadost, je to menší šance, než že do vás uhodí blesk.

Podívejte se, jak stoupá bezpečnost letecké dopravy:

Zdroj dat: Aviation Safety Net, World Bank, The Conversation (data)

Uvážíme-li poměr úmrtí k počtu přepravených cestujících, vyjde nám, že se bezpečnost v letecké dopravě za posledních 40 let zvýšila třiadvacetkrát.

Zdroj: Aviation Safety Net, World Bank, The Conversation (data)

Všechny výše uvedené statistiky se týkají linkové letecké dopravy, nikoli soukromých letů, cvičných letů, ultralightů apod., kde je riziko vyšší.

Jako na samostatnou kapitolu lze pohlížet na únosy letadel. Ovšem i zde dochází k výraznému snižování incidentů i obětí. Zatímco počet únosů vrcholil počátkem 70. let, nejvíce obětí si vyžádaly únosy spojené s útoky 11. září 2001.

Zdroje a odkazy

„Nejnebezpečnější část letu je vaše cesta autem na letiště,“ poznamenal Andrew Charlton, ředitel švýcarské firmy Aviation Advocacy.

Přestože takto exaktní tvrzení z dostupných statistik odvodit nedokážeme, můžeme bez váhání říci, že letecká doprava je dlouhodobě a bezkonkurenčně nejbezpečnější způsob, jak cestovat na dlouhé vzdálenosti. Přestože jsou letecké katastrofy dramatické, tragické a přitahují pozornost celého světa, pravdou zůstává, že v porovnání s jinými nebezpečími moderní doby nepředstavuje hromadná letecká doprava žádné vážné riziko.

Aktualizace: na základě diskuze pod článkem jsme opravili překlep v čísle letu a ujasnili některé nejasnosti.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

I Jižní Korea měla své Techtle Mechtle, poradila si jinak než Česko

Jak vypadá vyšetřování velkého ohniska kolem nočního klubu v zemi, kde „chytrá karanténa“ opravdu funguje. Jižní Korea...

Svět je čím dál zelenější. Česko v současnosti míří opačným směrem

Na planetě Zemi v posledních desetiletích přibývá zeleně. Neplatí to však pro všechny státy. Česko bohužel představuje...

Dusičnan amonný zabíjel mnohokrát. Ovšem mnohem více životů zachránil

Výbuch v Bejrútu nebyl ani zdaleka jediným případem, kdy dusičnan amonný způsobil katastrofu. Některé z nich byly...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Televizory LG se mohou přehřívat, zkontrolujte, zda to není ten váš

U některých televizorů společnosti LG hrozí přetížení napájecího modulu, které může vést k jeho silnému přehřívání,...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Záchrana při blackoutu. Náhradní zdroje umí nastartovat sebe i elektrárny

Advertorial Takzvaný blackout, tedy rozsáhlý výpadek dodávky elektrické energie, je dlouhodobým strašákem moderních energetických...

Při dezinfekci prostor opatrně, můžete napáchat více škody než užitku

Arzenál pro boj s viry, bakteriemi, plísněmi a různými patogeny je poměrně pestrý. Každý přístup má své výhody a...

Nová americká vesmírná loď se ovládá přes webovou stránku

Software je často přehlíženou stránkou současných kosmických lodí. V poslední době však programátoři a inženýři...

OBRAZEM: Krokodýli ze Škodovky odvádí tvrdou práci v povrchových dolech

Pro nasazení v povrchových dolech vyrobil plzeňský koncern Škoda do roku 1990 stovky speciálních odklizových lokomotiv....

Ze života: Rakovina prsu může bolet nejen v pozdním stádiu
Ze života: Rakovina prsu může bolet nejen v pozdním stádiu

Ráda bych s vámi sdílela svůj příběh o tom, že rakovina bolet může. A doufám, že to alespoň jedné váhající může pomoct s rozhodováním, jestli jít...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...