Úvodní tisková konference IFA 2019

Úvodní tisková konference IFA 2019 | foto: Technet.cz

Nedaří se. Klesají i prodeje telefonů, dobře si vedou jen chytré reproduktory

  • 41
Berlín (Od zpravodajů Technet.cz) - Zahajovací konference největšího veletrhu spotřební elektroniky IFA 2019 se snad poprvé v dějinách nevznášela v oblacích radostných marketingových výkřiků. Trh se spotřební elektronikou stagnuje, úspěchy zaznamenávají jen některé segmenty. Relativně se však daří drobným elektrickým spotřebičům pro domácnost.

Za první půlrok zaznamenal evropský trh spotřební elektroniky prodeje v celkovém objemu 450 miliard eur. To je o dvě procenta méně než za stejnou dobu v loňském roce. Čínský trh poklesl v tomto období dokonce o tři procenta, Latinská Amerika až o pět procent. 

Jediným rostoucím regionem jsou rozvojové asijské země. Ty zaznamenaly tříprocentní růst. Z celkového koláče prodejů však tvoří tento trh pouhých osm procent. Vyplývá to z dat, které v Berlíně představil novinářům Hans-Joachim Kamp, předseda agentury gfu Consumer and Home Electronics, která stojí za veletrhem IFA.

Na druhou stranu elektrické spotřebiče pro domácnost se prodávají stále dobře a trh roste. Drobné spotřebiče zaznamenaly růst o 9,4 procenta na 90 miliard eur, velké „stroje“ pak o 2,2 procenta na 182 miliard eur.

Televizory už netáhnou i mobily čeká pokles

Prodeje televizorů klesají ve všech parametrech. Prodá se jich méně a firmy méně utrží. Pozitivní pro zákazníka je padající cena. Ta v průměru celého trhu klesla letos o tři procenta na 423 eur (11 tisíc korun) a nejvíce šla dolů právě v Evropě (o 5 % na 448 eur - 11 500 korun). 

Prodeje televizí celkově klesly o dvě procenta (208 milionů kusů) na 87,8 miliardy eur (to je pokles o 6 %). Nejhůře jsou na tom země Latinské Ameriky (-15 %), následuje Asie, Evropa a Severní Amerika.

Lidé mají doma nejčastěji televizor s úhlopříčkou 50 až 59 palců (celkem 35 % zákazníků, přičemž v roce 2016 to bylo jen 29 %). Klesá naopak zájem o malé televizory. Ty s úhlopříčkou do 34 palců má jen 15 % domácností (v roce 2016 - 20 %), zobrazovače od 34 do 44 palců si pořídilo 18 %. Rychleji pak roste poptávka po největších televizorech. Z deseti na sedmnáct procent se zvedl zájem o úhlopříčky 60 až 69 palců. Nad 70 palců se prodá šest procent TV (v roce 2016 to byla 2 %).

Co do počtu kusů rostou prodeje UHD TV. Od loňska o 10 % na 103 milionů kusů. Dvě procenta celkových prodejů pak tvoří OLED televizory, které zaznamenaly nárůst o 32 % na 3,7 milionu prodaných kusů v celkové hodnotě 6,7 miliardy eur. Průměrná cena UHD a OLED TV přitom shodně klesla o 11 % na 599 respektive 806 eur (15 500 korun respektive 21 tisíc korun).

Agentura gfu očekává že v roce 2019 poklesne celkový obrat z prodejů mobilních telefonů o dvě procenta na 435 miliard eur. Prozatímní vrchol přitom trh zaznamenal loni s 445 miliardami eur. Počet letos prodaných kusů se podle odhadů celkově sníží o jedno procento oproti loňskému roku. Průměrná cena mobilního telefonu je letos 315 eur (8 143 korun). Nejvíce klesla v Evropě (o 5 % na 356 eur - 9 203 korun). Nejdůležitějším trhem je z pohledu obratu nepřekvapivě Asie, která drží celých 50 %.

Propadá se odbyt herních stolních počítačů, celkově však prodeje herního hardwaru rostou. V celkové hodnotě dokonce o 3,9 % na 0,476 miliardy eur. Polepšily si naopak veškeré periferie a notebooky (viz screenshot).

Úvodní tisková konference IFA 2019

Radují se výrobci chytrých reproduktorů

Radost mohou mít letos snad jen výrobci chytrých reproduktorů. S nástupem virtuálních asistentek a asistentů, který se však zatím vyhýbá České republice, roste rychle i poptávka po takzvaných „smart speakers“ - chytrých reproduktorech. Ty stačí oslovit předepsanou formulkou (OK Google, Alexa, atd.) a další úkoly zadávat relativně přirozenou konverzací v angličtině, španělštině, ruštině a dalších jazycích.

V počtu prodaných kusů se očekává růst o 53 procent na 81 milionů reproduktorů. Zde je potřeba vzít v úvahu, že tento segment roste v podstatě z nuly, a to se vždy roste lépe a rychleji, než se trh nasytí. Loni byl růst dokonce 92% na 53 milionů prodaných kusů. Z pohledu obratu pak chytré reproduktory letos udělají jen 4,4 miliardy eur.

Nejvíce - 28,6 milionu kusů - se jich prodá v regionu Asia Pacific. Toto číslo zároveň znamená rekordní nárůst o o 110 % oproti loňsku. Obrat však bude činit pouhých 0,854 miliardy eur. Na USA připadá prodej 41 milionů repráčků, v Evropě jich letos nakoupíme 10 milionů. Ve zbytku světa se jich pak prodá jeden milion, což je proti loňsku nárůst o 150 %. Průměrná cena chytrého reproduktoru je 54 eur (1 356 korun), v Evropě 86 eur (2 223 korun).

Rostou malé domácí spotřebiče

Podle agentury GfK se dobře daří segmentu drobných elektrických spotřebičů pro domácnost. Od ledna do června letošního roku vzrostl v Evropě obrat v této kategorii o 6,3 %. Z globálního pohledu pak dokonce o 8,8 %.

Dobře se prodávají zejména kávovary a vysavače. „Nejoblíbenější“ a nejvíce rostoucí kategorií jsou výrobky spadající do oblasti osobní péče.

Raketově rostou robotické vysavače a zejména tyčové akumulátorové vysavače. Plně automatické kávovary na espresso patří stabilně k nejprodávanějším výrobkům, a to i díky České republice, kde mají i podle GfK silnou pozici spolu s Francií, Španělskem, Německem a Polskem. Celkově se jich prodalo za první polovinu roku za cca. 750 milionů eur (o 18 % více oproti loňsku).

,