Diskuse k článku

Horský autobus měl 40 tisíc dírek na stropě a někdy nechtěl zatáčet

V Československu vznikla řada zajímavých autobusů. Jeden z nich, horský autobus Karosa T 500 HB, přinesl v době svého vzniku několik progresívních konstrukčních prvků. V provozu se však kvůli některým svým nectnostem příliš neosvědčil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M62a41r12e87k 30C27e43r12n80y 5328116797

Ty jo vytapenej schudek....tak to je mazec. Krasny busy a design vubec.R^

0/0
10.1.2018 22:10

V39a62c84l49a54v 41S35v41o20b10o62d57a 7677899221477

Odkud jsou fotky 6/7, co je to za boudu, pozna nekdo?

0/0
9.1.2018 14:49

M44a82r52t57i96n 83Š92t49ě93p79á96n88e72k 3627833573361

Perfektni clanek, diky

+3/0
4.1.2018 23:11

M37i35c91h74a42l 54J28a32r54o58š 7624780542295

Ty tedy musely zmizet rychle, vůbec se na ně nepamatuji, jenom na erťáky a ešemky.

0/0
2.1.2018 11:25

R39o15m95a67n 97K78r52a82t54o69c45h55v73í43l 6456677576254

S co třeba převody, jaké měl autobus převody?

0/0
2.1.2018 10:22

A14n31t40o64n29í71n 11S37e34b34e52r35a 7403708490599

Nehctěl bych pracovat v té fabrice na výrobu a mít za úkol počítat, jestli je ve stropě správný počet dírek :-D

0/0
2.1.2018 9:43

J67a83n 75C93h84o77b82o54t 5793328389867

...nebo stát nad pásem papundeklu s vrtačkou ;-D

+1/0
4.1.2018 9:58

J79a84n 86C85h10o46b73o32t 5883738859347

Ny ty děrované stropy si vzpomínám...ale autobusy to musely být jiné. Neměly je třeba i ty Š? To byl první standard, na který si vzpomínám.

0/0
2.1.2018 7:43

J66i70ř54í 28E39r29b38e74n 1153244746617

Š11 měly vnitřní panely umakartové, bez dírek.

0/0
3.1.2018 21:29

J90a62n 40C35h48o85b83o95t 5433238569497

Tak kde to bylo...škrabky škrabky. Ikarusy?

0/0
4.1.2018 9:57

V47l65a34s92t95i26m70i92l 97B51u37r24i33a63n 6246604931638

Myslím, že i busy řada Š 11 měly deklarovánu karoserii jako polosamonosnou.

+1/0
30.12.2017 16:31

M80a65r19t35i94n 47N16e47b83e12s89k88ý 7896520237142

Ano, měly a po nich všechny další.

Jen v době vzniku autobusu Tatra to rozhodně nebylo pravidlem,třeba 706 RO i RTO byly na rámech, jaké měly snížené valníky.

0/0
2.1.2018 12:34

J80a73n 94C44h77o88b52o80t 5633488359257

", které měly...".

0/0
4.1.2018 9:59

L12u83c70i33a12n 79P41a89p40a22z70i86a86n 5584417671135

Škoda, že značka KAROSA již neexistuje. Privatizace v takové podobě proběhnout neměla.

+6/−1
29.12.2017 22:58

J18a60n 83P10a28ř82í50z65e58k 9846910227376

Především nemělo proběhnout znárodnění

+18/−2
30.12.2017 12:39

P70a55v21e89l 45S10t40a66v86j20a20n32í73k 6688125177571

Značka Karosa po úplném vysátí neměla dál co nabídnout. Svět byl jinde.

+3/0
31.12.2017 19:22

J29a57n84a 77H54o86r50á25č82k10o30v66á 5526932498770

a proto se dnes vyrábí ve Vysokém Mýtě denně 19 autobusů. Jasně, značku Karosa to nemá. Ani technologii, ale nápady, konstrukci a lidi má z té Karosy.

+1/0
8.1.2018 23:31

R13o50m25a74n 95K23r40a36t46o30c50h73v76í54l 6246477576114

Ale fabrika pokud vím existuje pořád dále.

0/0
2.1.2018 10:22

M65a44r37t59i26n 67N69e74b61e98s20k98ý 7446260707542

Je fakt, že příhradová samonosná konstrukce a agregát vzadu předběhl dobu.

Další samonosná příhradová konstrukce byla až na ŠM/ŠL/ŠD11 a agregát vzadu až C731/734/738.

Problém byl vzduchem chlazený motor, který nevytopí vnitřek a zdvojená zadní náprava, která má sice lepší trakci, ale má tendenci vést vůz rovně.

0/0
29.12.2017 14:37

T70o28m86á41š 60S15e26d57l40á33k 3468761472377

Tenhle podobný autobus se dvěma nápravami vzadu, jsem někdy po roce 1995 viděl, jak ho táhnou do kovošrotu v Ostravě Polánce. Dnes lituji, že jsem neupozornil dopravní podnik. Mohli ho odkoupit. Vím, že mnoho desítek let stál u polní cesty, mezi dvěma obcemi. Jak ten autobus nakonec dopadl, nevím. Vím jenom to, co jsem napsal.

+1/0
29.12.2017 11:52

J85a81n 19K51r38i15e49g52l33e56r 8156314605400

Mala poznamka... teta Katerina rekla "nechval dne pred veceri" a nikoliv pred vecerem, coz je klasicke porekadlo.

+1/0
29.12.2017 10:44
Foto

K26a47r85e33l 12S31ý83k95o60r25a 6493599272790

jsem rád za podobné články, díky vám v redakci

+10/0
28.12.2017 19:56

R28a91d30e91k 36R33a23i37d89a 5917862649

Jako největší problém vidím motor. Kdyby ho nahradili řadovým šestiválcem chlazeným vodou nejspíš by odpadla část problémů jako zbytečně velké nasávání pro chlazení, problémy s topením a ubyly by dva válce. Ale třeba by to mělo jiné obtíže.

+6/0
27.12.2017 22:38
Foto

R15o27m93a40n 36K39o53z84e40l 4927476223734

Tak co jsem si pouštěl video, tak byl motor dost hlučný, kravál k Tatře odjakživa patřil :-) ne nadarmo se říkalo, že Tatra 111 nepotřebuje houkačku, protože vzhledem k hluku motoru je to zbytečné vybavení. Také řízení bez posilovače muselo být náročné.

+3/0
28.12.2017 10:41

M26a53r89t31i92n 12N78e86b68e34s41k35ý 7236930367272

Řízení bez posilovače bylo v té době celkem běžné a první pneumatické posilovače teprve měly vzniknout.

To byla doba, kdy šoféřina byla ještě řemeslem a to nelehkým.

+8/0
28.12.2017 15:26
Foto

R87o57m93a46n 47K26o65z11e30l 4887196153414

Ano, co vím, tak Tatra 138 už posilovač měla, kapalinový, vozy RT měly vzduchový.

0/0
28.12.2017 21:26

M48a35r54t18i27n 20N79e32b16e95s89k18ý 7766450927612

Tatra 138 už ano, leč řeč je o době Tater 111 a 128.

0/0
2.1.2018 12:36

M14a22r45t26i67n 52N45e53r75m36u98t 4869870118134

Podle článku šlo naopak řízení někdy až moc lehce, to když se ve stoupání postavil na zadní

+2/0
29.12.2017 11:44

M92a72r55c30e98l 86P27a94v82l56í93k 7811604138379

správne a potom by musel stáť nie na kopci, aby naštartoval, ale vedľa kotolne, aby ho ráno pred výjazdom (05:10) natočili teplou vodou. a batéria. nebolo v ňom viac zima ako vo všetkých predchádzajúcich, ani vňčšine nasledujúcich autobusov.

0/0
30.12.2017 13:20

R69a80d72e48k 25R75a72i87d73a 5947882119

Autobusy tehdy měly vodou chlazené motory běžně, takže tu nepište, že by to byl kdoví jaký problém. Ač mají vzduchem chlazené motory řadu výhod je jedna z mnoha nevýhod například hlučnost, což prostě u autobusu není zanedbatelná věc.

+2/0
30.12.2017 20:10

D41a89v21i92d 44K15n91a96p44e31k 8247924746865

Pěkný článek. Abych pravdu řekl, tento bus jsem ještě nikdy neviděl - ani v muzeu, ani na žádné přehlídce historických vozidel MHD.

Ale přijde mi, že v 50. a 60.letech jezdily v ČSR trolejbusy se stejným čumákem.

+4/0
27.12.2017 21:47

J27i61ř69í 73E70r83b49e48n 1653284236497

Škodovky 7Tr a 8Tr měly podobné fousy i čelní skla - ale jen podobné, nikoliv stejné,

+3/0
28.12.2017 1:08

J84a37n 29V84a81l34o19u84c85h 6142717638590

Jeden nedávno zrenovovalo TM Brno.

0/0
29.12.2017 15:05

K75a67m16i92l 48Š65e79s72t37á58k 5209281987

celý proces vyvoja, výroby a spôsobu uplatnenia mi z článku príde sympaticko-logický. nemám čo vytknúť vtedajším hospodárskym plánovačom v tomto zmysle

0/0
27.12.2017 18:56

J34i15ř60í 92J33o91z78a 3938293640761

Tento autobus je vystaven v Technickem muzeu v Brne, jehoz zdarila oprava bylo dokoncena v roce 2013.

+12/0
27.12.2017 16:07

J59a49n 89C83h89o11b22o89t 5163248939267

Zdařilá oprava čeho...toho muzea? Slovosled není nahodilá věc...

+3/0
2.1.2018 7:41

M43a55r27e62k 43T75u57r77n18o66v81e10c 7145342910796

No na slovosledu sice záleží, ale zrovna v tomto případě je to myslím právě z toho slovosledu dost jasné, co se opravovalo, takže Vaše rýpnutí podle mně není na místě. Aby to mělo ten druhý význam, tak by právě slovosled musel být jiný: "Tento autobus, jehož zdařilá oprava byla dokončena v roce 2013, je vystaven v Technickém muzeu v Brně." Tak tu zbytečně nepruďte (a to jsem na češtinu také dost háklivý a svým okolím občas vnímaný jako "grammar nazi"). :-)

+1/0
6.1.2018 16:55

R78o83m64a56n 12W38a42g97n74e94r 4826362457301

No vidíte. Takže je to sice napsané jasně, ale fakticky špatně, protože se opravoval ten autobus. :-)

0/0
8.1.2018 17:03

V21o84k39o87u27n 47V16l39a45d28i71m85i68r 8922678899788

Ten Autobus jezdil v zime v letech 1956 a 1957 i na lince Praha Pruhonice Ricany. Parkrat jsem s mim jel k dedovi. Moc se mi libil vnitrek, a hlavne v Tom autobusu bylo na rozdil od ertecek prijemne teplo.

+5/−1
27.12.2017 11:53

J65a18n 41K20u31d58e47r23a 4143226293862

Proč tam tedy píšou, že to byla spíš lednice.

0/0
31.12.2017 19:36

P47a91v30e41l 86V54é95b69r 5259162542731

Pane redaktore, styďte se za pravopisné chyby! "sebraly mu čtyři válce" - to jako v konstrukci pracovaly prokazatelně samé ženy? No, to je potom světový unikát, tím se chlubte!

+19/−2
27.12.2017 9:52

R49a48d45e84k 26F68o49l40p84r25e27c28h14t

To by přece neznamenalo, že v konstrukci pracovaly samé ženy. Znamenalo by to, že pouze ženy je sebraly a chlapi na to koukali. Ale Samozřejmě to je chyba, díky za upozornění, opraveno.

+41/0
27.12.2017 10:07

V20o89k35o91u74n 22V34l85a51d97i36m50i53r 8802478709308

Ovsem meine nez pravopis mne rusi konstrukcni nesmysl o sebrani ctyr val ́cu. Do toho autobuse se totiz montoval uz predti vyvinuty osmivalcovy Motor z Tatry 128.

Pravda, ten ma take puvod v Motor z Tatry 111.

0/−2
27.12.2017 11:49

R63a58d62e66k 69F82o23l62p96r44e72c88h12t

S tou časovou posloupností to je takový nepěkný zažitý omyl. Motor pro autobus se právě řešil dříve než podobný motor pro Tatru 128.

+3/0
27.12.2017 13:01

R31a73d12e37k 76F64o69l76p50r92e30c87h97t

Přesněji prototypový motor pro autobus, pro sérii se později dále upravoval.

+2/0
27.12.2017 13:02

V49o19k43o71u87n 11V68l64a61d68i64m46i49r 8162228399778

Tak to nevim, ale Tatra 128 uz jezdit u armady or roku 1951,

0/−1
27.12.2017 13:12

R77a61d96e49k 75F61o48l26p13r82e11c52h23t

Prototyp autobusu jezdil od začátku roku 1950, hotov byl vlastně dříve, než se Tatra 128 začala vůbec projektovat.

+5/0
27.12.2017 13:20

R65a42d78i71m 42P13o28l35á56š71e30k 9476683159469

Není pravda, tyto motory byly už minimálně od tatrovky 111 řešeny jako stavebnicové, od 8 do 12 válců, protože pro různé nástavby na podvozku v Kopřivnici potřebovali motory různé síly..

A první prototyp T111 je rok nějak 1942 nebo 43 a první vozy šly němcům na východní frontu, kde bojovaly proti rusům.

Takže tatrovácký motor byl pro ten autobus dávno hotový, otázka je jen kolem dodatečných úprav.

+1/0
27.12.2017 16:48

V90o36k57o56u47n 72V25l68a90d58i73m57i94r 8542838279678

Jiste, i ta slavna vejtraska co espetka maji pul motoru ze 111.

+1/0
27.12.2017 17:07

R21a48d13e32k 66F77o72l19p20r51e30c89h76t

Co není pravda, že prototyp autobusu jezdil před projektováním Tatry 128? Jinak o té stavebnicové konstrukci to v článku máte. Ale motor pro autobus snad nebyl dávno hotový, nebo v čem byl tedy dávno předtím použit? Neříkám, že nebyl, ale sám o ničem nevím.

+2/0
27.12.2017 17:22

Najdete na iDNES.cz