Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Britská královská jachta měla sloužit i jako útočiště při jaderné válce

U příležitosti korunovace Karla III. se podívejme na poslední britskou královskou jachtu HMY Britannia, kterou si však tento král už neužije. Ale dost si jí užil za vlády své matky Alžběty II., kdy byl znám i u nás jako princ Charles. Dokonce na té lodi plul dřív než samotné Její veličenstvo.
HMY Britannia v Austrálii, jaro 1982

HMY Britannia v Austrálii, jaro 1982 | foto: Queensland State Archives

V historii Spojeného království se objevily desítky takzvaných královských jachet, lodí určených přímo k dopravě britských panovníků a členů královských rodin. Zde může někdo namítnout: byly to opravdu všechno jachty? A my se smíříme s tím, že byly. Jachta – jako druh lodě – ani nemá standardní pevně danou definici. Zde to vychází i z historie, kdy prvním takovým plavidlem byla skutečně jachta a od té doby se takové označování britských námořních lodí stavěných primárně pro užití panovníky stalo tradicí.

Ale ani tak historie námořní dopravy pomazaných hlav britských není jednoduchá, protože řada těch jachet byla vhodná tak maximálně pro plavby po kanálu a při pobřeží, v lepším případě se odvážila do moří kolem Evropy, jako je Balt, Středozemní moře a podobně. Na větší akce se využily lodě větší, nebo ty z kategorie největších, například ve dvacátých letech dvacátého století bitevní křižník HMS Renown nebo v roce 1947 bitevní loď HMS Vanguard, pročež byly na omezenou dobu příkladně trochu upraveny (redukce výzbroje kvůli realizaci promenádní paluby nebo squashového kurtu).

Model první britské královské jachty Mary

Poslední britská královská jachta Britannia na řece Detroit, která plyne z Jezera svaté Kláry do Ontarijského jezera. Ve vzduchu je vrtulník Piasecki H-25. (rok 1959)

První britskou královskou jachtou se stala Mary, kterou Karlovi II. v roce 1660 při obnově monarchie darovali Nizozemci. Nás však v tuto chvíli zajímá naopak zatím poslední britská královská jachta, kterou se stala HMY (Her Majesty’s Yacht) Britannia. Sloužila v letech 1954 až 1997 královně Alžbětě II.

HMY Britannia vlastně nahrazovala předchozí HMY Victoria and Albert z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Ta byla v pořadí třetí královskou jachtou toho jména, přičemž zde už hovoříme o lodích parních (první dvě kolesové, třetí šikovnější šroubová). Třetí HMY Victoria and Albert sloužila v letech 1901 až 1939 postupně Edwardu VII., Jiřímu V., Edwardu VIII. a Jiřímu VI. Loď nikdy neopustila evropské vody.

O stavbě nové a větší jachty, vhodné pro plavby zaoceánské, se začalo uvažovat v době odcházení HMY Victoria and Albert. Trochu s tím měl problém parlament, kterému se v té době nezdálo vhodné utrácet prostředky za takové věci. Proto bylo rozhodnuto, že loď bude vhodné koncipované tak, aby se v případě války dala rychle konvertovat na loď nemocniční. S tím už parlament problém neměl. V každém případě válka skutečně záhy přišla, ale protože loď nebyla ještě ani navržena, všechny plány šly k ledu.

HMY Britannia v Helsinkách, 26. květen 1976

Na program dne se projekt nové královské jachty vrátil na přelomu čtyřicátých a padesátých let. Objednávka na stavbu byla podepsána s loděnicí John Brown & Company Clydebank 5. února 1952. Když následujícího dne Jiří VI. v pouhých šestapadesáti letech věku opustil království pozemské, a tím pádem i britské, nastoupila na trůn královská dcera Alžběta II. Její manžel Philip, vévoda z Edinburghu, se podílel na návrhu VIP interiéru nové jachty. Ostatně bylo o něm známo, že k lodím a moři tíhl a i za války sloužil na válečných lodích Královského námořnictva.

Kýl nové královské jachty byl položen 16. června 1952 a 16. dubna 1953 královna Alžběta II. loď pokřtila jménem Britannia před spuštěním na vodu. Po finálním dokončení vstoupila HMY Britannia do služby 11. ledna 1954.

HMY Britannia, přijímací salonek

HMY Britannia, VIP jídelna

HMY Britannia se oproti původnímu, předválečnému návrhu poněkud redukovala v rozměrech a nakonec i v zamýšleném luxusu interiéru sloužícího pro VIP. S možností konverze na nemocniční loď se stále počítalo, a tak v podpalubí najdeme velkou prádelnu. I proto se loď vyznačovala snad nejčistěji oděnými námořníky nejen Královského námořnictva.

Posádku HMY Britannia tvořilo 21 námořních důstojníků a 250 námořníků, příslušníci Královského námořnictva do ní vstupovali na vlastní žádost, a pokud se během ročního zkušebního období osvědčili a rozhodli se zůstat, byli přijati jako plnohodnotní příslušníci do stálé jachtařské služby – stali se z nich královští jachtaři.

Délka lodě činila 126 metrů a šířka 17 metrů, ponor 4,6 metru a výtlak 5 769 tun. K pohonu sloužila dvojice Parsonových parních turbín o celkovém výkonu 8 900 kW. Páru vyráběly dva kotle; nejprve se jako palivo používal topný olej, od roku 1983 nafta. Loď mohla plout rychlostí až 21,5 uzlu – skoro 40 km/h.

HMY Britannia v Helsinkách, 27. květen 1976

I když ke konverzi na nemocniční loď nikdy nedošlo, tak prozraďme, že při takovém využití měla mít kapacitu až 200 pacientů/raněných. Pro ně měly být konvertovány obecně obytné prostory v zadní polovině lodě, protože obytné prostory v přední polovině sloužily posádce. Počítalo se s operačními sály, laboratořemi, rentgenem atd. Zdravotnický personál mělo tvořit osm lékařů, pět zdravotních sester a pro zdravotní činnost 47 speciálně vyškolených námořníků.

V případě jaderného napadení by k tomu ovšem nedošlo, protože v takovém případě se s lodí počítalo jako s útočištěm pro rodinu královny, kdy by loď operovala v severních pobřežních vodách Velké Británie. Samozřejmě to byl jeden z plánovaných scénářů, kdy by situace umožnila přesun na loď a její plavbu, jinak byly v záloze bunkry nebo automobilní kolona k odjezdu na sever.

Ale vzpomeňme spíš věci veselejší. Čtyři páry z královské rodiny absolvovaly na jachtě svatební plavbu (ne najednou). A to včetně prince Charlese a princezny Diany. Zde si loď zaslouží pochvalu, že ani na jedné z těchto čtyř náročných plaveb se nepotopila, ovšem na druhou stranu je také pravda, že žádné z těch čtyř manželství nevydrželo do zdárného konce.

HMY Britannia připlouvá k nizozemskému přístavu IJmuiden, 25. březen 1958

HMY Britannia proplouvá Wellandským kanálem mezi Erijským a Ontarijským jezerem. (rok 1959)

HMY Britannia během návštěvy Austrálie v dubnu 1970. Radost vzdálených poddaných neznala mezí.

Jeden z člunů z královské jachty Britannia míří 30. dubna 1988 na otevření světové výstavy Expo 88. V apartním kloboučku vidíme královnu Alžbětu II., za ní a o stupínek výše stojí královský choť, princ Philip, vévoda z Edinburghu.

HMY Britannia během své třiačtyřicetileté služby vykonala 696 zahraničních návštěv a 272 návštěv v britských vodách, přičemž urazila víc než milion námořních mil (přesně 1 084 623 nm, tedy 2 014 278 km). Ne vždy byla na palubě královna, při některých plavbách byli na palubě „jen“ jiní členové královské rodiny, případně jiné VIP reprezentující Spojené království. A například při vůbec první oficiální plavbě byli na palubě malý princ Charles a ještě menší princezna Anna, když 14. dubna 1954 zvedli kotvy v Portsmouthu a vyrazili do Středomoří, kde se setkali s rodiči vracejícími se z cesty po Commonwealthu. Královna a její choť se na HMY Britannia poprvé nalodili 1. května 1954 v Tobruku. Tenkrát tam byl pěkný průvod zvědavců.

Setkání britského královského páru s manžely Reaganovými na palubě HMY Britannia, zleva princ Philip, Nancy Reaganová, královna Alžběta II. a prezident USA Ronald Reagan. (4. březen 1983)

V každém případě pro královnu Alžbětu druhou se její jachta stala dopravním prostředkem nejmilejším. Jak sama říkala, jen na její palubě, daleko od trůnu, se dokázala pořádně uvolnit (s tou distancí od trůnu to možná neřekla, ale jinak vše platí). Víceméně pravidelně na konci léta odplouvala na lodi na dovolenou do severních britských pobřežních vod. Když byla loď v roce 1997 vyřazována ze služby, uronila královna podle svědků i slzu dojetí.

Za vyřazením jachty ze služby stály – jak jinak – finance. Loď už byla zralá na rekonstrukci, a když sama královna viděla rozpočet, usoudila, že se bez vlastní lodě obejde. A i když později občas probleskly zprávy, že by se mohla pořídit královská jachta nová, nic zásadního se v tomto směru nekonalo.

Dnes HMY Britannia slouží jako muzeum sebe sama, najdete ji v edinburském přístavu Leit.

  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...