- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Byť se již před více než 50 lety objevila vzácná pozorování tenkých uhlíkových destiček pod elektronovým mikroskopem, zhruba do začátku druhého tisíciletí převládal názor, že takový materiál nemůže existovat."
Takže zhruba do vlády Boleslava III.?
1 m2 grafenu vazi 0.77 mg. to je fascinujici, temer nepredstavitelne.
Nedávno byla zveřejněna zpráva o nové metodě výroby grafenu zahřátím elektrickým proudem, která může být podstatně levnější než ty dosavadní. Lze se použít prakticky jakýkoli materiál obsahující uhlík, včetně odpadu. Může tak být překonán sen strýce Františka ze Saturnina - univerzální mýdlo vyrobené z bezcenného svinstva nepatrnými výrobními náklady, ale výsledek: skvost. V odkazovaném článku se ale nepíše o kvalitě vyrobeného grafenu.
Svet sa nekončí ani o rok, ani o 10 rokov a dokonca ani o 100 rokov. Ľudstvo má obrovské množstvo času, aby okrem iného vyriešilo aj problém výroby grafénu či v širšom význame problém ukladania elektrickej energie.
Problémom je, že ľudia sa stali veľmi netrpezlivými. Sú zvyknutí, že nové mobily sa dnes ukážu na internete a o pár týždňov si ich už môžu kúpiť. Ale vývoj nových technológií je beh na dlhé trate.
Ak sa pozriem späť, tak aj vývoj v oblasti grafénu ide pomerne rýchlym tempom. Je známy len od roku 2004, prvé kúsky stáli milióny dolárov za kilogram, teraz sú to dve stovky dolárov za kilogram.
A asi nie je moc bláznivé si myslieť, že grafén je posledný "zázračný materiál", ktorý ľudstvo vynašlo či objavilo...
Čo sa týka batérií, tam tiež došlo k veľmi výraznému pokroku, len väčšina ľudí o tom nevie. Pred 10 rokmi stála kapacita 1 kWh vyše 1000 dolárov, dnes je to okolo 100 dolárov. Je cenový pokles o 90 % za 10 rokov veľa či málo? Dôležité tiež je, že výrobcovia áut pomerne presne predpovedajú na 5 rokov dopredu cenový vývoj batérií i dojazd elektromobilov - hlavne Tesla a Volkswagen.
Je zajímavé, že elektromobil je jednoduchý a přitom hodně drahý. Baterie údajně stojí 100 dolarů/kWh, ale třeba Citigo stojí o 200 tisíc Kč víc, než benzínová verze a to ještě Škoda přiznala, že na každém Citigo prodělá 200 tisíc Kč.
Takže máme jednoduché auto, které je drahé, máme levné baterie, které způsobí, že cena auta na baterky je vyšší v nasobcích.
Přitom selský rozum člověku říká, že co je jednoduché, tak je levné. Tak proč jednoduché elektromobily jsou tak drahé, když baterie jsou levné?
Někde se asi ztrácí data v překladech.
Fakt bude asi ten, že bude dráhy battery pack jako celek, jeho chlazení, zahřívání, management nabíjení. Celé je to tak složité, že výroba spalovacího motoru a redukce emisí je oproti tomu jednoduchá jak Limberský.
Zajeďte někdy z redakce k nám do práce... Budete čumět.
Říkáte, že skvěle vede teplo i elektřinu. Elektřina se mi líbí, ale teplo? Kolik % elektřiny se mění na teplo při1 nabíjení 2 vybíjení?
Elektřina se mění na teplo obvykle kvůli odporu, který elektrický proud překonává. Skvělá elektrická vodivost tedy znamená minimální ztráty a tedy i minimální tepelný výkon. A skvělá tepelná vodivost zase znamená, že většina tepla, produkovaná méně skvělými součástmi obvodu, projde bez vlivu na funkci.
Bohuzel mi to pripomina osud vysokoteplotnich supravodicu. Fantasticke vlastnosti, ale z technologickych duvodu npouzitelne :-(.
Vše je o ceně. Můžete vymyslet hodně věcí , ale je to o koncovém zákazníkovy. Ferrari si koupí horních pár procent, ale trh tvoří spodní část pyramidy.