Až několikrát do týdne se podle zjištění naší redakce opakuje situace, kdy dopravní letadlo ve vzdušném prostoru České republiky hlásí chybu určení polohy pomocí satelitní navigace. Je to důsledek rušení nebo záměrného zkreslování satelitního signálu GPS v různých oblastech Evropy. Jsme uprostřed srpna, tedy v období, kdy vrcholí dovolené a s nimi i letecký provoz. Zeptali jsme se, do jaké míry zasahuje rušení GPS do leteckého provozu v Česku či přímo do letu, kterým letíte na dovolenou třeba právě vy.
„Ano, náš podnik zaznamenal tuto skutečnost na základě hlášení posádky,“ odpovídá mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma na náš dotaz, zda ŘLP zaznamenalo v poslední době nějaké rušení signálu GPS. Klíma zároveň ubezpečuje, že „celá situace znamená problém na palubě letadla s navigací, odvislé od používané avioniky. K ohrožení bezpečnosti nad naším územím nedošlo.“
Na tomto videu z poloviny června piloti společnosti SAS detailně popisují, jak vypadá takový výpadek na běžném letu z Kodaně do Bangkoku. Jak se dozvídáme, v zásadě mohou nastat dvě varianty: tzv. jamming, kdy je signál GPS rušen silnějším zdrojem na stejné frekvenci a letoun zcela přijde o tuto informaci, nebo tzv. spoofing, který letadlu záměrně posílá chybné informace.
Rozsáhlý výpadek GPS na přelomu března a dubna v oblasti Baltu a severního Polska byl zásadní co do svého rozsahu a doby trvání. Upozornil však na jev, se kterým se piloti setkávají již velmi dlouho zejména v oblastech Blízkého východu. Letecké společnosti mají postupy, jak si v takových místech udržet správnou informaci o poloze letadla, které si později vysvětlíme.
Složité zařízení, jakým dopravní letadlo bezesporu je, se samozřejmě nespoléhá jen na GPS navigaci. I ta dnes ale hraje důležitou roli, protože svojí přesností pomáhá zefektivnit a tedy i zlevnit letecký provoz. Satelitní navigační systém však vznikl jako nástroj pro vedení boje a fakt, že je využíván v civilním sektoru, neznamená, že v případě války bude jeho funkce zcela zachována.
Informaci o tom, kde je aktuálně pozorován výskyt rušení signálu GPS, si dnes můžeme ověřit na online mapách, podobných těm o předpovědi počasí: GPSjam.org či na Flightradar24. Samozřejmě se s nimi pracuje i při plánování letů.
Česko není výjimkou, ale má kliku
Podle našich informací bývá občas signál GPS rušen i nad územím Česka, avšak ve vyšších letových hladinách nad FL300 (flight level 30 tisíc stop, tedy přibližně ve výšce 9 tisíc m n. m.). Zde to nepředstavuje takový problém, nicméně chybnou GPS informaci občas údajně mívají i letadla, která jdou v Praze na přistání a tuto informaci si tzv. přivezou s sebou z míst, kde byl signál rušen.
Abychom si tuto situaci mohli lépe vysvětlit, oslovili jsme profesionály v oboru letectví a letecké navigace, z nichž někteří si přejí zůstat v anonymitě.
Jak ale jeden z těchto našich zdrojů ujišťuje: „Existuje několik druhů přiblížení na přistání – a přiblížení pomocí satelitní navigace je pouze jeden z nich. Není vůbec žádný problém přejít na jiné, konvenční druhy přiblížení. Cestující na palubě vůbec nic nepozná.“
To se samozřejmě týká situace, kdy je možnost volby. A tak vlastně máme velké štěstí, že na satelitní navigaci nejsme závislí třeba na Letišti Václava Havla v Praze.
„Na světě je mnoho míst, kde jsou například postupy pro přiblížení přímo vázány na satelitní navigaci – jedná se o nejlevnější alternativu v místech, kde by například vybudování přístrojového vybavení bylo složité, drahé nebo i nemožné,“ vysvětluje námi oslovený odborník na leteckou navigaci. Řeč je o tzv. RNAV a RNP systémech, které dokážou efektivně provést letadlo třeba horským terénem, ale je to případ třeba i některých letišť na řeckých ostrovech, kde je toto přiblížení na bázi GPS často využíváno.