GPS satelity restartovaly svůj čas, některé navigace mohou zlobit

  12:30aktualizováno  12:30
Jednou za 1024 týdnů, tedy přibližně 19 let a osm měsíců, je nutné restartovat hodiny v GPS satelitech. Tato událost však může „zamotat hlavu“ mnohým zařízením a aplikacím, které časový signál z GPS satelitů využívají. Takzvaný „GPS rollower“ nejspíše proběhl před několika hodinami.

Vizualizace nové generace satelitů GPS 3. | foto: Lockheed Martin

Časový signál z atomových hodin umístěných v GPS satelitech je velmi obvyklým zdrojem času pro mnoho zařízení a systémů. Je totiž velmi přesný a globálně dostupný. 

Při vývoji systému v sedmdesátých letech minulého století bylo rozhodnuto, že součástí časového signálu z úsporných důvodů nebude celé datum podle gregoriánského kalendáře, ale takzvané číslo týdne. To je v signálu reprezentováno desetibitovou hodnotou, která vystačí přesně na 1024 týdnů. Což je zhruba 19 let a osm měsíců.

Odpočet začal 6.1.1980 a první „GPS rollower“, tedy chvíle, kdy je počítadlo týdnů „překlopeno“ na začátek, nastal 21. srpna 1999. Ke druhému překlápění počítadla došlo (nebo alespoň mělo dojít) v sobotu 6. dubna (podle jiných zdrojů až v neděli 7. dubna).

Zatímco v roce 1999 nebyly GPS přijímače nijak běžnou součástí spotřební elektroniky, dnes je naopak má v mobilu či autě skoro každý a na jejich signál spoléhá i velká část průmyslu a infrastruktury. Na kolik jsou zařízení na „restart hodin“ připravena, je otázkou.

Máte-li kupříkladu starší navigaci, nebo jiné zařízení s GPS, může se například stát, že se mu restartuje čas do „tovární“ podoby nebo bude k lokačním údajům dávat chybné časové značky. Hrozbu problémů můžete snížit aktualizací firmware.

Provozovatelé satelitního systému GPS se snaží další „rollover“ oddálit, v modernizované verzi časového signálu se používá i 13bitová hodnota čísla týdne, která vystačí na 8 192 týdnů, tedy asi 157 let.

Autor:
 
Témata: družice, GPS

Nejčtenější

Soukromá kosmická loď pro lety s posádkou při zkoušce vybuchla

Elon Musk a vpravo záběr z jediného zatím dostupného neoficiálního videa, které...

Firma SpaceX během testů únikových raketových motorů přišla o jeden exemplář lodě Crew Dragon. Stroj, který za sebou...

„Převrat“ od Nikoly Tesly, který se v praxi nikdy neujal

Dobový snímek prototypu Teslovy turíbny s odhalenými disky rotoru.

Když se Nikoly Tesly na konci jeho života ptali, co považuje za svůj největší vynález, označil za něj údajně svou...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné výmluvy. Vyzkoušejte si, co o vás prozradí vaše klávesnice

Prediktivní klávesnici se učí, kdo jste a co píšete

Klávesnici na mobilním telefonu používáme každý den. Většina z nich se postupně učí, aby mohly lépe předvídat, jaké...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

Další z rubriky

Legenda z Kunovic létá po celém světě. L-410 Turbolet slaví padesátiny

Turbolet v ruských barvách

Jednou z největších legend, kterou dal světu československý letecký průmysl, je malý dopravní stroj L-410 Turbolet z...

Letuška se mohla zachránit, vrátila se však do plamenů pro cestující

Letoun Boeing 707 společnosti BOAC imatrikulace G-ARWE v plamenech na letišti...

Oheň z poškozeného motoru vedl osmého dubna 1968 ke strašlivé havárii Boeingu 707 v Londýně. Těsně po nouzovém přistání...

Reaktor v kontejneru. Kanada chce být jedničkou nové technologie

Horní část reaktoru.

Kanadské úřady dostaly první žádost o stavbu ukázkového zařízení nové kategorie malých jaderných reaktorů. Tento by se...

Najdete na iDNES.cz