Apple prý uvede chytré hodinky, zatím přezdívané iWatch. Samsung také potvrdil, že na hodinkách pracuje. Zdá se, že i Google se chce přidat mezi firmy, o kterých se povídá, že připravují chytré hodinky propojené se smartphonem, uvedl zdroj pro Financial Times. Za Google hodinkami prý stojí tým zodpovědný za Android, tedy nikoli slavná X Lab, která vyvíjí například futuristické brýle Google Glass.
Patent, podaný v roce 2011, ukazuje, že Google už na hodinkách pracuje delší dobu. Ovšem podání patentu nelze samo o sobě považovat za důkaz toho, že jsou Google hodinky za rohem. Ve velkých technologických firmách patří generování patentů k běžné rutině. Také Financial Times uvádějí, že představení hodinek se bude konat neznámo kdy. Jisté prý je pouze to, že nejde o hodinky vyvíjené se Samsungem.
Netradičním prvkem hodinek navržených v patentu je výklopný poloprůhledný displej. Ten může v zaklopeném stavu nabízet pouze standardní údaje. Nezapomínejme, že hodinky budou s největší pravděpodobností propojeny s mobilem, takže zde najdete třeba oznámení o nových e-mailech. Displej je rovněž dotykový, takže umožňuje intuitivní ovládání hodinek.
Ale teprve po vyklopení horního displeje to začíná být zajímavé. Možná ne úplně praktické, ale zajímavé. Hodinky by totiž pomocí kamerky, GPS a kompasu měly poznat, kde jsou a na co se dívají. Na displeji tak mohou rozšířit realitu (augmented reality) o navigační šipku, popisky zboží v obchodě, ukazatele památek a podobně.
Google je firma, která své jmění získala prodejem reklam, takže se dá předpokládat, že také tyto hodinky jsou dalším způsobem, jak ukázat relevantní, personalizovanou reklamu na ještě více místech.
Možná bude těžké najít rozumnou rovnováhu - asi jen málokdo nosí hodinky proto, aby ho rozptylovaly. Nabízí se "reklama na vyžádání", tedy například právě v režimu rozšířené reality. Pak displej zaklapnete a hodinky jsou zase zpátky v režimu úslužného a nenápadného pomocníka.
Chytré hodinky nejen pro hračičky a sportovce?
Už nyní je na trhu několik zajímavých modelů chytrých hodinek. Jde například o experimenty výrobců mobilních telefonů, kteří do hodinek nacpou celý, plně funkční telefon. Prvenstvím se v této oblasti chlubí Samsung. Jeho první mobil v hodinkách se v roce 2000 dostal do Guinessovy knihy rekordů. Dnes telefon v hodinkách nabízí například i společnost LG nebo dubajská firma Merlin.
Nahradit mobilní telefon je však pro hodinky příliš velké sousto. A to nejen kvůli maličké baterii, která v hodinkách-telefonu musí komunikovat s kilometry vzdáleným vysílačem. Problém má i uživatel, který chce hodinky jako plnohodnotný telefon využívat. Psaní SMS nebo e-mailů není nic, co chcete dělat na čtverečku na zápěstí, ať už to ve filmech vypadá sebelépe.
Mnohem realističtější je z tohoto pohledu koncept hodinek Pebble, které jsou známé především jako nejúspěšnější projekt crowdfundingové stránky Kickstarter. Hodinky Pebble využívají e-inkový displej, který spotřebuje méně energie a je čitelný i na prudkém slunci. Přes Bluetooth jsou připojené k smartphonu, ale nedělají si přehnané ambice. Když vám někdo volá, hodinky vám ukážou jeho jméno. Když posloucháte hudbu, můžete se podívat, která písnička hraje, a případně poskočit na další.
Hodinky Pebble se zkrátka chtějí postarat o ty maličkosti, kvůli kterým je zbytečné telefon vůbec vytahovat z kapsy. Kromě toho můžete do hodinek doinstalovat další aplikace a bude zajímavé sledovat, o které bude největší zájem.
Asi nejvíce zatím chytrých hodinek využívají sportovci toužící po přesných číslech: kolik uběhli, kolik kalorií spálili, jakou mají tepovou frekvenci. Nike+ nebo Fitbit už se prodávají a mezi cílovou skupinou jsou úspěšné. Otázkou ovšem zůstává, zda je po chytrých hodinkách poptávka mezi běžnými spotřebiteli. Jinak se totiž gigantům jako Samsung, Google nebo Apple sotva vyplatí. Ale představa, že si vás zákazník připne na zápěstí a nesundá, je zřejmě příliš lákavá.