Využít autobaterii jako zdroj elektřiny pro napájení běžných spotřebičů není díky měničům napětí žádný problém. Speciální "krabičku" se zásuvkou zapojíte do zdířky pro cigaretový zapalovač, případně připojíte svorkami na póly akumulátoru a máte k dispozici běžné "zásuvkové" napětí.
Na místě je však obava, jak dlouho a kolik energie můžete z baterie odčerpat, aniž byste riskovali, že už nenastartujete.
Náš experiment ukázal, že více než 100W odběr zvládne běžný akumulátor po dobu bezmála tří hodin.
Co jsme zapojili
Z auta jsme vymontovali akumulátor Varta Blue Dynamic D59 o nominálním napětí napětí 12 V, kapacitě 60 Ah a maximálním startovacím proudu 540 A. Baterie je přibližně rok a půl stará, běžně používaná. V den experimentu s ní bylo ujeto zhruba 110 km v režimu start - 90 km - start - 3 km - start - 15 km.
Konverzi napětí provedl měnič Belkin AV Anywhere s maximálním výstupním výkonem 300 W. Do 150 W může být připojený k zapalovači, nad 150 W rovnou k akumulátoru. V opačném případě by vysoký proud mohl přetížit elektrický rozvod automobilu.
Jako zátěž jsme zvolili herní konzoli Microsoft Xbox 360, 19" LCD TV Samsung LE19B540 a o důrazný zvuk se starala aktivní reprosoustava pro iPod Pioneer NAC-3. Příkon celé sestavy se pohyboval mezi 105 a 115 Watty.
Co jsme naměřili
Před zahájením pokusu jsme na kontaktech akumulátoru naměřili napětí 12,67 V. Lze ho tedy považovat za plně nabitý.
Bez zátěže (tedy jen se zapojeným měřičem) jsme na výstupu z konvertoru naměřili napětí 220-218 V. Po připojení spotřebičů kleslo na 215-214 V.
Po 90 minutách intenzivního hraní jsme na výstupu baterie naměřili napětí 12,06 V, na výstupu konvertoru stále rozumných 214-213 V.
Po 150 minutách, tedy dvou a půl hodinách, pokleslo výstupní napětí konvertoru na 210 V. Po dalších patnácti minutách se propadlo až na 204 V. Vše však fungovalo zcela korektně.
Po dalších pěti minutách spustil konvertor varovný signál při dosažení minimální doporučené hranice nabití akumulátoru, napětí se propadlo na 186 V, Xbox se restartoval a tím jsme pokus ukončili.
Belikn AC Anywhere 300W. Lze připojit ke zdířce zapalovače i pólům baterie, je vybaven aktivním chlazením a běžnou 30A automobilovou pojistkou, kterou snadno vyměníte. Pohlídá i pokles napětí akumulátoru, pod kritickou hranicí zařízení bohužel neodpojí, pouze spustí varovný zvukový signál. Maxiální konstantní výkon 300 W, špičkový (ve velmi krátkém časovém intervalu) až 600 W.
Autobaterie tedy byla schopna napájet spotřebiče s příkonem 110 W po dobu 2 hodiny 50 minut.
Po odpojení konvertoru jsme na pólech autobaterie naměřili napětí 11,56 V. Po zamontování do vozidla se dalo bez problémů nastartovat.
Start byl trochu vlažnější, místo obvyklé jedné sekundy trval zhruba dvě. Nic to ale nemění na tom, že po necelých třech hodinách "pařby", jsme byli schopni bez potíží nastartovat.
Akumulátor by byl při delší jízdě samozřejmě dobit i z alternátoru vozidla, my jsme jej nechali přes noc v nabíječce.
Tři klíčová sdělení
Běžná autobaterie má dostatek energie pro pokrytí 100W odběru po dobu tří hodin. Konvertor Belkin AC Anywhere včas upozornil na pokles napětí baterie a tak jsme byli schopní bez potíží nastartovat. Běžnou "hifivěž" s příkonem do 30 W by dokázal napájet celou noc, což je na zahradní párty optimální.