Diskuse

Svět s airtaxi budoucnosti a inzerát na město, ve kterém už nechci létat

Minulý týden jsme byli svědky představení projektu Vertimove, vize letecké přepravy lidí za použití kolmo startujících bezpilotních letounů MiYa z dílny Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Zatím jsme do budoucnosti nahlédli pomocí virtuální reality, skutečnost však na sebe nenechá dlouho čekat. Než začneme jásat, zkusme se zamyslet nad tím, co tato revoluce vlastně může znamenat.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JS

J46i11r38i 61S96l81a70v80i52k

24. 11. 2023 12:22

Skoda, ze jeste neni zmineny cesky projekt https://zuri.com/story Podle planu chteli v roce 2025 s prototypem letat s lidskou posadkou a o dva roky pozdeji uz mi komercni lety. Podle jejich webovky to vypada, ze minuly rok zacali od nuly a vzdali se ciste elektrickeho pohonu. Na tyhle hracky je priliz brzo. Jen si rikam, proc se nekoukli do historie a nepoucili se z predchozich nezdaru. A proc do toho jeste nekdo investuje, ikdyz jsou nekolik let pozadu za planem, tedy uz celkem do oci bijici neuspech.

0 0
možnosti
PH

P12e58t29r 60H22á34j80e69k

23. 11. 2023 8:47

Dává někomu smysl, aby jel z Berlína rychlovlakem do Prahy jen proto, aby se dronem dostal na letiště?

... asi nějaké superlevné letenky jen z Prahy.

1 0
možnosti

J14i91ř33í 30Ř44e70h76o12ř

23. 11. 2023 8:15

slušný scifi už je ten rychlovlak za třicet let na začátku článku. Porovnejme pokroky v dálkové dopravě za posledních třicet let

1 0
možnosti
IN

Stačí analogie s auty. Koho by před 100 lety napadlo, že jednoho dne bude moct mít auto každý? Nepochybuji o tom, že se taky probíralo, že to bude jen doprava privilegovaných a samozřejmě nějakou dobu byla. Ale určitě to bude trochu jiné, už to bude podstatně více sdílené, nebude důvod, aby něco takového vlastnil každý.

0 1
možnosti
PH

P61e96t85r 90H44á86j56e93k

23. 11. 2023 8:49

On i takový vrtulník existuje už zhruba sto let a přesto s ním většina lidí nelétá z nádraží do práce. Je to primárně o reálných nákladech.

3 0
možnosti
DJ

Ten proces certifikace autonomního stroje mě fakt zajímá. Jak se budou řešit poruchy? Co třeba výpadek motoru nebo jeho regulátoru ve visu? Bude mít stroj dostatečný přebytek výkonu a autority ovládání, aby výpadek jednoho motoru ustál? Co výpadek motoru při dopředném letu? Zase. Zvládne přejít do visu a přistát? Kdo vybere místo nouzového přistání, když na palubě není pilot?

K té nízké hlučnosti jsem fakt skeptický. Klasické vrtulníky jsou opravdu čím dál tišší. Záchranářský vrtulník pár set metrů nad městem skoro neslyším. Hlavní důvod je vícelistý rotor o velkém průměru, kde se konce listů rychlosti zvuku opravdu neblíží. To se ovšem nedá říct o rotoru malého průměru. Kdo někdy slyšel startovat turbovrtulové letadlo nebo V-22 Osprey potvrdí.

3 0
možnosti
JS

J11i40r61i 58S93l55a40v89i68k

23. 11. 2023 9:34

Na hlucnost mam stejny nazor. Podle me, jestli se vubec neco takoveho podari realizovat az k fazi certifikace, tak pak to skonci jako Concorde v omezene mire hlavne kvuli hluku.

0 0
možnosti

Zaujal mne pohled na hlučnost - že budou lítat nad dnešními hlučnými tepnami. Ale za 30 let ty tepny asi budou plné tichých elektroaut, takže daleko nižší hluk je to, kam by to mělo směřovat. Ne hluk současného kamionu..

0 0
možnosti
DJ

Že je elektromobil výrazně tišší než spalovák je mýtus. Tam kde ubyde hluk motoru, výrazně naroste hlučnost odvalujících se pneumatik kvůli vyšší hmotnosti automobilu způsobené akumulátory.

2 2
možnosti
Foto

P79a46t65r72i11k 52C68h93r54z

22. 11. 2023 9:22

Podle mne se snaží koncept spojit dva ekonomicky rozdílné světy. Cestující vlakem a cestující letadlem. Proč by někdo z Berlína jel vlakem, aby pak z Prahy pokračoval letadlem? Proč tedy neletěl rovnou Berlín-Praha letecky, nebo z Berlína rovnou na místo určení, kam by původně chtěl letět z Prahy?

K tomu hluku kromě síly mám obavu, že půjde i o nepříjemnou frekvenci - ostatně to je hlavní důvod, proč na stále více místech (památky, přírodní parky) jsou drony zakazovány - jejich hluk je opravdu velmi nepříjemný a ostatní návštěvníky ruší.

Spojení letiště a Hlavního nádraží má smysl jedině pozemní, tedy buď vlakovou linkou, metrem nebo kombinací obojího.

9 0
možnosti
RK

To jsem říkal taky, že letecké koridory v místech už existujících silničních tepen nedává smysl. Nejen z důvodu že by bylo levnější/efektivnější postavit "další patro" klasické komunikace či rozšířit. Ale i z důvodu že se tím ztratí asi jediná výhoda letecké dopravy - je možné letět přímo do cílové destinace.

2 0
možnosti
JK

To je jak kdysi ABC. "Až ti bude pionýre 30 let..." On to totiž není jen technický problém, ale hlavně bezpečnostní a právní.

16 0
možnosti
PP

Přesně to mě napadlo. Podle ábíčka jsme už nejméně 30 let měli žít v absolutním blahobytu futuristické společnosti.

Takže jo, autor má moc pěkné vize. Takové hezké ábíčkovské

6 0
možnosti
KS

Slušný sci-fi hodno filmového zpracování. Hoďme nohy na zem a v Praze aspoň do 2053 dokončete okruh...

15 0
možnosti
MV

Než tu dokončíme dálniční síť tak jinde již možná budou dálnice bourat a přepravovat se vzduchem

0 0
možnosti

Nejčtenější

Jak nahodit slavný německý tank Tiger. Chce to hlavně nechat dobře zahřát

Můžeme o tom vést spory a můžeme s tím i nesouhlasit, ale německý tank Tiger I je pravděpodobně nejslavnějším tankem druhé světové války. Bylo o něm napsáno hodně, ale v tomto textu se zaměříme na...

Čína potvrdila plán na stavbu jaderné elektrárny na Měsíci spolu s Ruskem

V první polovině třicátých let má podle současných plánů na Měsíci vzniknout vesmírná základna, která bude využívat energii z jaderné elektrárny. Provozovat ji bude Čína a Rusko.

Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

První představitel kategorie MBT(hlavní bojový tank) americké armády – tank M60 Patton navázal na svého předchůdce M48, které trpěl mnohými neduhy. Je to legendární stroj, který poprvé bojoval v...

Praha před 100 lety přemisťovala Vltavu do dnešního koryta

Práce na přeložení koryta Vltavy mezi pražskými Holešovicemi, Karlínem a Libní pokračovaly před sto lety naplno. Stavěl se také Libeňský most.

Před 20 lety poprvé vzlétl Airbus A380. Piloti mrzli, ale byli nadšeni

Když se 27. dubna 2005 poprvé odlepil od ranveje ve francouzském Toulouse, bylo na jeho palubě jen šest lidí. Největší dopravní letoun Airbus A380 okamžitě piloty nadchl lehkostí, s jakou reagoval na...

Zemřel muž, který pomocí hadice, ponožky či pytlíku zachránil osádku Apolla 13

Zemřel Ed Smylie. Inženýr NASA, který se svým týmem v roce 1970 přišel na to, jak po explozi zachránit astronauty mise Apolla 13 před otravou oxidem uhličitým. Smylie zemřel ve věku 95 let, téměř na...

29. dubna 2025  10:31

Neotročte. Využijte přepis řeči od AI s působivými funkcemi

Služby pro přepis řeči do textu představují v dnešní době velmi užitečný nástroj s širokým spektrem využití. S rozvojem umělé inteligence jsou jejich schopnosti velice dobré a ušetří spoustu času. Na...

29. dubna 2025

Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

První představitel kategorie MBT(hlavní bojový tank) americké armády – tank M60 Patton navázal na svého předchůdce M48, které trpěl mnohými neduhy. Je to legendární stroj, který poprvé bojoval v...

29. dubna 2025

Je to jako letět na židli. Ultralehké balony ovládnou nebe nad Berounkou

Vznést se a plout nad krajinou jen v jednoduché sedačce, s plynovou láhví na zádech a balonem nad hlavou, může na první pohled působit trochu děsivě. Piloti však tomuto způsobu vzduchoplavby lehce...

28. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.