Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

P38e53t88r 91V37a49c11h60o72v11e83c 6790563201524

Dobrá analýza. Já poznamenám, že selský rozum si především povšimne toho, že MCAS provádí kritické manévry, nezávisle na vůli pilotů, na základě informací z jediného (!!!) senzoru. Ty senzory tam jsou sice dva, ale MCAS k akci stačily zjevně chybné informace z jednoho z nich. Tohle je podle mě opravdu fatální chyba konstruktérů. Pravděpodovnost selhání čidla je rozhodně nenulová, automatika by proto za takovýchto podmínek rozhodně neměla přebírat kontrolu nad letadlem, obzvláště pokud piloti akci zruší.

+93/−1
doporučit
5.4.2019 17:30

M50i35r61e70k 67G66a60j72e74r 5261706909320

To tedy znamena, ze neslo o jednu zavadu na letadle a jeho systemu rizeni, ale hned nekolik. Pak by to vyzadovalo opravdu stastnou serii rozhodnuti pilotu, aby to letadlo nespadlo.

Uz tahle samotna vec, pokud je pravdiva, je strasnou chybou:

"Levý snímač úhlu náběhu stále ukazoval nesmyslnou hodnotu. Systém MCAS proto provedl první přetrimování ve smyslu „těžký na čumák“. Letadlo se tedy nepřirozeně stočilo předkem k zemi." Prece jestlize dva snimace ukazuji naprosto rozporuplne informace, nemel system MCAS vubec zasahovat. Je preci evidentni, ze alespon jeden snimac nefunguje spravne.

+52/−1
doporučit
5.4.2019 17:26

K55a50r94e15l 39N18o45v63o11t67n77y 2621695879660

Hezky rozebrane! R^

+59/−3
doporučit
5.4.2019 16:25

V56á70c59l85a14v 87S43v78o96b51o16d52a 3761799230750

Příčinou je očividně technická závada, piloti si s ní nedokázali poradit a teď už to bude jen o tom, kolik se toho hodí na ně

+24/0
doporučit
5.4.2019 17:18

P66e58t77r 15V31e15s78e49l48ý 6746882495663

K vytvoření mého názoru na věc mi stačí tyto informace (pokud jsou pravdivé): “Vzápětí však opět zareagoval systém MCAS, který opětovně vrátil stabilizátor do polohy téměř na přední doraz. Na to už dále nebyla posádka schopná reagovat řízením. Aerodynamická autorita stabilizátoru je totiž větší než výškového kormidla. Došlo tedy k prudkému snížení podélného sklonu, až ke 40 stupňům, prudkému zvýšení rychlosti a nárazu do země.”

+34/−3
doporučit
5.4.2019 17:17

J82a18r97o77s93l26a13v 66V83a85c44e21k 1702972632336

Přestože se píše, že je to více vina pilotů, po přečtení mám pocit, že spíše techniky.

Myslel jsem, ze technologie má zjednodušovat, nikoliv zvyšovat složitost.

+29/−3
doporučit
5.4.2019 18:33

A65l67o83i86s 91S21t13a90r82ý 3449509917192

Pokud si dobře pamatuju, tak pan Keller právě říkal, že měli odpojit el. trim a pak točit ručně kolem. Tady se teda dočtu, že to dělali. Ale že vypnutí měli udělat, když byl stabilizátor ve správné (vyvážené) poloze. O tom pan Keller ale nemluvil. A není mi jasné, jak se toho má docílit, když do toho kecá MCAS.

+28/−3
doporučit
5.4.2019 17:51

R47o39m98a92n 21A23d42á18m73e82k 7633201187817

Na Novinkách je článek o nějaké nové chybě kterou v Boeingu našli.

+13/0
doporučit
5.4.2019 16:40

K72a43t92e59ř17i24n26a 81V16ý15b62o74r71n14á 6160949589

Inženýři Boeingu teď budou mít dost času na řešení, protože Čína se rozhodla, že zruší americké objednávky a raději nakoupí 300 letadel u nás v Evropě. R^

+17/−2
doporučit
5.4.2019 18:53

F74r21a56n45t56i45š27e58k 83V30r24á91n84a 5299752823381

Mě by zajímala jedna věc: V článku se uvádí, že na základě jednoho nefunkčního (resp. do nesprávné polohy posunutého čidla) došlo k sérii alarmů případně dalších automatizovaných úkonů. To opravdu Boeing vyrábí letadlo, jehož přístroje jsou závislé na jednom jediném senzoru, resp. jeden senzor může vést k vadnému vyhodnocení parametrů??! Předpokládal bych, že v rámci "fault tolerance" by mělo být senzorů se stejnou funkcionalitou řádově více, aby se vyhodnocovali výsledky ze všech, a tak aby výpadek jednoho nebo i několika čidel nevedlo k mylnému vyhodnocení dat o letu!!

+12/0
doporučit
5.4.2019 19:08

P40e57t88r 83M43i77c91h65a32l 2920394461512

Mě na tom nejvíc udivuje, proč se MCAS aktivuje i v případě, kdy dvě nezávislá čidla udávají naprosto odlišné hodnoty.

+11/0
doporučit
5.4.2019 19:58

O38n12d77ř33e87j 98Z61e46m25a97n 5740104328929

Vzhledem k tomu že neměli ani ponětí co se děje, neměli prakticky žádnou šanci...

+12/−1
doporučit
5.4.2019 18:55

P12e89t31r 84M86a91r42š72o58u16n 5735418436646

Musím napsat, než doctu poslední odstavec.

Prý udělali chybu, že vypnuli mcas před znovunastavenim vyvážení.

Ale vždyť jim do toho mcas hrabnul, potom co to vyvážení udělali. Pak dokonce podruhé, když to zapnuli, aby jim to elektricky šlo. Takže čemu by to pomohlo? Jak dlouho to trvalo, než to změnil mcas? Já jen že nastavím, a abych to stihl vypnout, než mi to zase zruší...

A co je to za systém, který vám povolí něco nastavit ručně, ale vrátí vám to sam zpátky? Tady někdo logicky nemyslel při návrhu.

Někdo myslel jen cestou - automat ma hlídat omylem přednastavení. Ale nějak nemají druhou větev, když to chcete udělat cíleně, protože musite, tak pak zase automat nemůže zasahovat.

Jo, blbej počítač to sám nepozná, proč to dělám, tak tam tu logiku ani nedali? V určite fázi letu a při zapnutí automatů,lze tedy sice vypnout mcas, ale vypne vám i obycejnou možnost ručního elektrického nastavení? Jako tohle jen zprasena implementace.

+16/−3
doporučit
5.4.2019 17:15

J79a34n 51R87o22l42l91e22r 6231610400767

V článku uvedeno chybné datum. Tragédie se stala 10. března, ne dubna :-/

+11/−1
doporučit
5.4.2019 16:45

R31o91m24a58n 23B82l20a83ž89e75k 6112184520548

Myšlení Boeingu u MAXu bylo asi takové.... Dáme tam ekonomičtější motory ikdyž to úplně změní chování letadla. Proto tam přídáme MCAS, který to bude uměle vyrovnávat. Nebudeme přece předělávat kvůli tomu celý design stroje, je to drahé a nemáme na to čas.

Článek vypadá jakoby piloti na tom měli taky kus viny. Nevím uvidíme dál co se vyšetří. Jedno ale vím jak může systém MCAS pracovat jen na základě jednoho senzoru? Jak může být schválen, když byl označen jako nebezpečný a jen jeden stupínek od označení katastrofický? Jak může výrobce letadla sám sobě certifikovat součásti svého letadla a FAA z důvodu nedostatku lidí to dovolí a s trochou nadsázky "jen oštempluje" a hotovo?

Je něco shnilého u Boeingu a FAA a taky doufám, že si to tento výrobce sní co si navařil.

+24/−11
doporučit
5.4.2019 17:18

J19a64n 52B71l58a56n64a 3956665904

Její přemožení může vyžadovat i sílu dvou lidí.................. a to jako fakt v kabině letadla?

+13/−4
doporučit
5.4.2019 17:02

K55a86r87e88l 10S89t75o69j53k19a 1693493583984

Nedošlo vlivem stresových faktorů k totálnímu zahlcení posádky, která to „vzdala“?

Jo, to bude ono, když si letadlo začne i přes veškerou snahu dvou zkušených pilotů dělat co chce tak to musí být hrozná situace, to už fakt nezbývá jen sledovat jak se blíží země.

+10/−2
doporučit
5.4.2019 19:03

P92e89t30r 58M74a13r32e42č44e67k 1333361689518

Jak někdo mohl pustit do prodeje klump který co chvíli hrozí že to napikuje do země. A piloti se musí školit pro případ že se pomine a stejně mají minimální šanci na záchranu. To Boeing trochu pokakal. Rv

+15/−6
doporučit
5.4.2019 19:02

Š12t82e21f34a35n 33F12r35i94č31a 7822108103406

Těch chyb má to letadlo mnohem více. Jinak by nemusel výrobce překopávat software, a to dokonce včera přiznal další odhalenou softwarovou chybu. O konstrukční nevyváženosti stroje ani nemluvě. Takže takový stroj, opravdu do ostrého provozu nepatří. To je nevyzpytatelný stroj, kdo do něj vleze, tak hraje ruskou ruletu a zahrává si s vlastním životem, a velmi často s životem celých rodin.Rv

+13/−5
doporučit
5.4.2019 18:01

J63a42n 83B68l16a53n78a 3676365164

Šéf Boeingu poprvé přiznal, že za havárii letounů 737 Max mohl systém letadla, a ne piloti. Po opravě to bude jeden z nejbezpečnějších strojů, dušuje se.

Podle Muilenburga při obou nehodách sehrál roli špatný přenos dat do automatizovaného letového systému strojů. "Úplné informace o tom, co se stalo při těchto dvou nehodách, vydají vládní orgány v závěrečných zprávách, ale z předběžné zprávy o vyšetřování havárie letu 302 Ethiopian Airlines je zřejmé, že v obou letech se systém MCAS aktivoval v reakci na chybné údaje o úhlu stroje," uvedl v prohlášení.

+7/−1
doporučit
5.4.2019 17:57
Foto

D31a62n67i23e52l 30K64o72č30i33c66a 4705968446232

Myšlenky na to, že měli nějakou šanci se nějak začínají vzdalovat. Vadné čidlo = chyba Boeingu, systém který nepozná že je čidlo vadné = chyba Boeingu, letadlo co nedá prioritu na knipl ale na autonomní systémy = chyba Boeingu. Vypadá to že možnosti toho jak to hodit na piloty se poněkud vzdalují.

+9/−3
doporučit
5.4.2019 22:11

P35a95v66o94l 98Š74č73e13p91k78o 2113829648300

Dosť ma prekvapuje, že nikto neupozornil na údaje zverejnené v Seattli Times pred cca 2 týždňami. Ti zverejnili rozhovory s radou anonymnymných pracovníkov z Boeingu. Z nich za podstatné považujem fakt že pôvodný návrh MCAS uvažoval s max korekciou 0,6 deg ale po letových skúškach sa ukázalo, že je to nedostatočné. Boeing zmenil rozsah na 2,4 deg ale v certifikačných podkladoch zostalo 0,6 a certifikácia bola teda udelená pre 0,6.

Pritom pri posudzovaní kritickosti poruchy snímača uhla nábehu má tak radikálna zmena zásadný vplyv., ktorá mení vplyv poruchy na maximálne kritický.

Takže myslím si, hlavný vinník je Boeing ktorý predával lietadlá bez platnej certifikácie.

Ospravedlňujem sa za zjednodušenú terminológiu, článok som čítal pred cca 2 týždňami a môj odbor je elektronika.

+6/−1
doporučit
6.4.2019 10:35

P25e72t43r 56B15e13d72n64a88ř82í73k 3654198785754

Piloti jsou mrtví tak to na ně svedeme ,,, :((( , nemohou se bránit.

+11/−6
doporučit
5.4.2019 18:43

S73t92a44n48i54s80l56a21v 71N37o40v56o58t75n43ý 2503476109529

Hlavně to zařízení v letadle mělo životy zachraňovat a ne je brát a za to může jen výrobce Rv

+11/−7
doporučit
5.4.2019 17:42

D15a59n32i23e91l 41M50a69g16n83u30s 4433655944377

To bylo řevu, když jsem pod minulým článkem napsal, že vyjádření paní ministryně nemůžu brát zcela beze zbytku za pravdivé, když ho zatím nepodpořila závěrečná zpráva...

+6/−2
doporučit
5.4.2019 19:07

Najdete na iDNES.cz