Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

T45o13m40á14š 88Ž37i35t23n23ý 6811420501851

Žádná letecká nehoda nemívá jedinou příčinu. To se potvrzuje i zde.

Podělal se senzor, systém byl špatně navržen protože pracoval jen s daty z jednoho čidla bez zálohy, a piloti to nedali.

+96/0
doporučit
29.3.2019 12:08

P32e71t80r 13N35o16v97o46t38n66ý 9211829890955

Kdyby se mnou padalo letadlo, tak bych asi taky trohu zmatkoval.

+103/−9
doporučit
29.3.2019 11:50

P12a85v26e54l 71M23a10t45o68u20š14e53k 4388200384

Třeba se pletu, ale nemyslím si, že by byla obecně problém neschopnost řídit sám letadlo bez automatiky, jak se tu celkem hojně naznačuje, ale spíš kdy vyhodnotit zásahy automatiky jako chybné a jak a v jaké míře ji vypnout a co přesně převzít na sebe. To bude asi mnohdy obtížnější, než plachtit s větroněm a od začátku vědět, že to prostě řídím od A do Z sám.

+49/−2
doporučit
29.3.2019 12:52

J36i24ř68í 54P21a21u45l 3436405237522

Mně se tedy spíše líbí titulek Reuters "Systém srážel předek havarovaných strojů k zemi, piloti s ním bojovali marně"

+44/−3
doporučit
29.3.2019 11:59

V28á65c16l46a28v 30S98v40o33b36o95d37a 3701369850860

Jako jo asi prostě panika a tak, ale systém který posílá úmyslně letadlo k zemi je prostě z mého laického pohledu totální kravina.

+54/−6
doporučit
29.3.2019 11:59

J12i69ř97í 80B76r86e17z12o52l51u38b77s84k66ý 8527849414280

Data k Ethiopean jsem neviděl, ale stojím si za tím, co jsem napsal. Po boji je každý chytrý, ale předběžná zpráva k Lion Air, která už je venku, hovoří přesně o tom, co potvrzuje Boeing v bulletinu a někteří piloti, kteří měli tu čest se s MCAS setkat nebo si prostudovat, co doopravdy dělá. Lion Air nejdřív vůbec neměl problémy s MCAS nebo celkově stabilizátorem. Skoro minutu před MCAS (předpokládejme, že onen automatický trim, je MCAS), se začali řešit stick shaker, ne to opravdu není jenom tak nějaká blbost, to je docela vážná věc. Tohle roztříštilo pozornost posádky a MCAS už byl jenom další hřebíček do rakve.

A samozřejmě obě jednotky AP po celou dobu letu vypnuté.

Dá se to řešit, možná by to lepší posádky zvládly, asi určitě, ale prostě ne, není to jenom tak obyčejný RUNAWAY STABILIZER. Je to složitější a může to vytvořit past, do které se posádka chytí, zejména pokud tohle nikdy neřešili.

+29/−1
doporučit
29.3.2019 12:51

T93o43m38á32š 90K83u54c97h86a11ř 3397861968271

Přesně tohle nás čeká v autech po zavedení všech povinných asistentů a autopilotů. Nebudeme už schopni řídit, protože většinu doby budeme za volantem chrápat, a až dojde výjimečné situaci a autopilot řekne "Převezměte řízení", tak budeme zmatkovat a dělat chybu za chybou. :-/

+89/−14
doporučit
29.3.2019 12:02

P35e34t42r 72V42e41s75e41l58ý 6146922765903

Taky bych zmatkoval, kdybych v autě zatáčel doleva a auto jelo doprava.

+17/0
doporučit
29.3.2019 13:18

M30a55r65t83i21n 95K51u42č52e57r79a 8789239369772

Jestli se zjistí, že byla chyba i v letadle, tak bude muset výrobce odškodnit všechny rodiny obětí.

+19/−1
doporučit
29.3.2019 11:56

R10i15c72h64a53r21d 52T59o33m78e51č98e52k 7626835346381

Že odborně vzdělaní a psychicky odolní piloti zmatkovali svědčí jen o tom. že nebyli, nebo byli nedostatečně proškolení ve specifickém ovládání tohoto typu letadla.

+15/0
doporučit
29.3.2019 12:54

T24o91m33á51š 30K27u27c90h55a83ř 3817761628931

Viděl jsem snad všechny díly leteckých katastrof, kde často bylo příčinou nehody byl nefunkční snímač rychlosti (zamrzlý, ucpaný pavouky..) a následná chybná reakce pilotů, kteří po klimbání při zapnutém autopilotovi se nebyli rychle schopni rozhodnout, zda letadlo letí příliš rychle, nebo příliš pomalu a většinou instinktivně přitáhli, čímž ztratili vztlak. No a poté, co spustil alarm ztráty vztlaku, místo aby potlačili, v panice přitahovali co to šlo (někdy i snižovali tah), až letadlo bez vztlaku spadlo jako kámen. Jestli to chápu dobře, tak tento systém, krom toho, že měl automaticky korekcí klapek korigovat chybně navržené uložení motorů typu MAX, které při tahu letadlu zvedají čumák, tak měl také pilotům zabránit ve výše zmíněné chybné reakci přitažení. Jenže software se vlastně při poruše čidla náklonu chová úplně stejně stupidně, jako panikařící piloti při poruše čidla rychlosti, takže to bylo z deště pod okap.

Nemůžu si pomoct, ale jako technik vidím především hrubou chybu u Boeingu, a to ne jednu. Napřed nedotáhne vývoj konstrukce a vytvoří nevyvážené letadlo, následně to "opraví" "chytrým" softwarem, který ale není ani trochu chytrý a zjevně ani není testovaný na to nejprimitivnější, případ jedné poruchy základního vstupu.

Za této situace kritizovat piloty, že jsou přece super školení je asi jako kritizovat profesionálního řidiče, že nezvládnul upadnutího předního kola v zatáčce, když problém je v hrubé nedbalosti výrobce, kterému se nemá stát, že u nového výrobku upadává přední kolo. Je to spíš opět jen dalším upozorněním, že člověk i sebelíp školený, ztrácí schopnost profesionálně reagovat a být stále ve střehu, pokud za něj stále více práce odvádí stroj.

+33/−6
doporučit
29.3.2019 13:28

K28r14y96š40t53o40f 37M32a79l77i94n42k14a 3697953981783

jsem laik, ale myslím, že systém který sám posílá letadlo dolů je špatný systém ... ten systém by měl maximálně dělat "kravál" (blikat, hlásit) že má pilot upravit úhel pod kterým vzlétá, ale ne to klopit sám od sebe dolů ... a ta poznámka s manuálem mi přijde jak z grotesky, když jsem ve výšce 10 km budiž, ale když mi jde krátce po startu letadlo dolů tak ten pilot nemá čas studovat manuál

+26/−5
doporučit
29.3.2019 12:53

M67a32r51t63i31n 13B35l78a86z54e73k 7972367695828

Muzou to hazet na piloty jak chteji, ale primarni problem je u Boeingu.. Kdyby jejich vyrobek nemel sebevrazedne sklony, tak piloti nemusi nic resit. At uz je to konstrunkcni, nebo SW problem, nasledek je jediny, stovky mrtvych lidi a Boeing by za to mel pykat. Kazdopadne ja do 737 MAX v zivote nesednu a to mam za sebou 100ky letu..

+21/−4
doporučit
29.3.2019 14:26
Foto

F70i84l32i94p 54K31o40h92o10u91t 7220543567860

Když letadlo začne dělat něco automaticky, tak má prevzit vedení letadla pilot a ne to přes krizi nechat na automatice

+16/−2
doporučit
29.3.2019 12:03

O22n57d93ř55e15j 24N53o20s40e96k 3110704601658

Jenomže když si to stroj krátce po startu a z malé výšky namíří čumákem k zemi, není čas na mudrování a příručky. Byla to jednoznačně chyba B737 MAX a nebyla první. Takže to pane pilote neokecávejte.

+20/−4
doporučit
29.3.2019 13:58

P85e63t33r 52D18l21o71u29h46ý 5117539574374

No, je zřejmé, že bude snaha hodit to na piloty "co to dá". Protože jinak je to problém Boeingu a i FAA, kde podle mě došlo k pochybením také, i když uznávám, že obvykle je to řetězec událostí, takže piloti nejspíš také svůj díl nesou. Nicméně bych to neházel jen na ně. Problémy měli i další a i když to zvládli, tak ten systém úplně ok nebyl.

+12/−1
doporučit
29.3.2019 12:34

P38e51t71r 19H57o78f91m74a96n79n 6519314555390

Zasadni otazka je, zda meli piloti k jidlu rybu nebo kure.

+12/−1
doporučit
29.3.2019 12:08

J59a53n 35P92a83v69l74i17š 9469672686464

Po bitvě každý generál.Piloti z třetích zemí snad také musí mít vzdělání a nalétané hodiny.Ono se to panu Kellerovi říká,kdoví,jak by dopadl,kdyby za kniplem toho stroje seděl on.Řeči jedna věc,a nastalá nepředvidatelná událost druhá věc.Saamozřejmě je lehké to hodit na piloty.O výrobci letadel se taktně bude mlčet.

+18/−6
doporučit
29.3.2019 12:21

J44i25r91k21a 92B11r57u86n25n68e68r 4878522909687

Tady je tolik leteckých odborníků, že je lepší to vůbec nečíst. Čím větší trouba, tím radikálnější názor. Výjimkám se omlouvám.

+7/0
doporučit
30.3.2019 4:08

T89o88m83á80š 31M61a81t21ě74j 9205178693862

Pokud jde o tu reakční dobu - podle vlastních simulací Boeingu - měli moře času... celých 40s.

Měli 40s na správnou reakci ... jinak bylo zřícení už nevyhnutelné,

+8/−1
doporučit
29.3.2019 12:56

M62i31c15h13a50l 21S44e75d81m84í85k 3499735686241

Pan Keller to logicky bere především z hlediska pilota, techniku bere jako danou. Potřebný je ale také pohled konstruktéra a funkční bezpečnosti, aby letadlo bylo bezpečné i s nedokonalým pilotem. Z tohoto druhého hlediska Boeing v časovém tlaku manadementu selhal; úpravy SW zahájené hned po říjnové nehodě to dosvědčují. Důvěru bude získávat zpět hodně těžce, ale není to neřešitelné.

+7/−1
doporučit
30.3.2019 12:13

V90l84a47d50i91m10i83r 28S61o86u46k83a61l 4130261101846

Má pilot umět řídit letadlo, nebo má řídit letadlo samo a pilot ho jen kontroluje? To první v této situaci evidentně nestačilo k zabránění nehody a to je ten hlavní problém, ačkoliv měl pilot reagovat jinak.

+8/−2
doporučit
29.3.2019 11:58
Foto

J41a69n 33K92u62l64í47s41e56k 8927183138961

Ještě malý dodatek, který ukazuje jasně na obludnou chybu pilotů Lion Air a kterou snad kromě mě nikdo nezmiňuje, ani Ladislav Keller. Opravte mne někdo, jestli se mýlím.

Let Lion Air zaznamenal chybu MCAS, ale po intervenci třetího pilota byla situace vyřešena. Posádka udělala patřičný zápis do logbooku. Po přistání mechanici zkontrolovali zápis a otestovali systém, který prý fungoval. Závadu tedy odepsali s poznámkou "could not duplicate".

Následující posádka druhý den s letadlem spadla a zabila přes 150 lidí. To piloti nečetli zápis z předchozího dne? Ne, oni ho s největší pravděpodobností nečetli!

Jsem zvědav, zdali se něco o tomhle dozvíme z médií. Pochybuji. Novináři nevědí nic o naprosto základní povinnosti pilotů zkontrolovat předchozí zápisy v logbooku a papouškují sami sebe aby lidé klikali na odkazy s reklamami a oni tak dostali za své bláboly zaplaceno.

A to samé s Etiopci. Ti nevěděli vůbec nic o předchozí katastrofě Lion Air? Ale to už jsem mnohokrát zmiňoval...

+5/0
doporučit
30.3.2019 20:25

M40a56r92t67i29n 89N72á66p77r85a77v12n52í26k 1132364815711

Každopádně teď už asi udělá boeing zásadní opatření, aby se to neopakovalo. Dokážete si představit, že by padlo další letadlo za podobných okolností? To by nebyl pád akcií o pár procent. To by spadlo ze svého křesla asi mnohem víc lidí.

+5/0
doporučit
29.3.2019 12:17
Foto

D65a84n10i18e13l 44K30o37č29i10c18a 4445178756242

Někteří diskutující by si měli uvědomit, že letadlo není auto a pilot není řidič. Zatímco u auta si někdo asi jen těžko představí že by za jízdy restartoval řídící jednotku, startoval znova motor nebo doufoukaval pneumatiky tak letadlo tomu odpovídající kejkle umožňuje a často i vyžaduje.

+6/−1
doporučit
30.3.2019 8:05

Najdete na iDNES.cz