Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Z43d80e88n53ě50k 58W77e29r40n36h64a77r11t 6487905762838

Evropa masivně podporuje EV a současně si zavírá jaderné elektrárny, nejsilnější, nejstabilnější a nejlevnější zdroj energie, se zanedbatelným vlivem na životní prostředí, jaký máme. To opravdu moc logiky nemá...

+170/−2
doporučit
22.9.2022 4:59
Foto

P52e71t66r 35D49l14o85u10h36ý 3835441422818

Sorry, ale tvrzení "Další věcí je, že samotné auto hoří a hasí se úplně stejně jako kterýkoli jiný vůz. Komplikovanější je to s hořením akumulátoru ..." je jenom další nesmyslná demagogie. Elektro auto se nehasí stejně, právě kvůli akumulátorům. Zkuste se zeptat hasičů. To můžu rovnou tvrdit, že hašení malého ohníčku na zahradě je stejné jako hašení požáru ropného vrtu. Ano, obojí stačí ochladit a zabránit přístupu kyslíku. Přesto je realizace "drobně" rozdílná.

+132/−4
doporučit
22.9.2022 0:35
Foto

L39u52k16á21š 62A44d69a77m12e90c 9306586763606

"...nový vysílací standard využívá efektivnější kódování a může tak přinést větší množství přenášených stanic a lepší kvalitu obrazu, nebyla pro mnohé dostačující." A protoze jsme v CR, tak jsme si digitalizaci polepsili z 576p v PALu na 520p v DVB-T2 (altualne Prima, Barandov). Hlavne, ze mame 15 stanic v multiplexu, na kterych se da vysilat reklama a 30 let stary archiv, ktery na 4k televizorech s dvakrat velkou obrazovkou vypada jak mazanice.

+70/0
doporučit
22.9.2022 5:13
Foto

P36e44t38r 17P36a91ž68o48u14t 1270349961739

Tohle je článek. Nejprodávanější auto v ČR je Škoda Fabia co začíná na 350 000 Kč a končí někde kolem 600 000 Kč, autem podobné velikosti, výbavy a výkonu je třeba VW ID 3, Hyundai IONIQ 5, Peugeot 208 což jsou všechno auta s pořizovací cenou od 800 000 Kč až 1 300 000 Kč v závislosti na autě v výbavě.

Dá se tedy prohlásit, že elektrický ekvivalent stojí 2x tolik. Když porovnám Fabii 1.5 TSI v plné výbavě s Peugeotem 208 je to souboj 620 000 Kč vs 950 000 Kč, tedy rozdíl v ceně 53%. Což je celkem zásadní rozdíl v ceně, ale i v užitné hodnotě. Fabia zvládne na nádrž v klidu přes 500 kilometrů, 208 nějakých 350 kilometrů v ideálních podmínkách. Na dálnici dojede Fabia na jedno natankování 2x tak daleko (Peugeot udává u 208 dojezd 170 km) a s naprostým klidem pojede například po Německé dálnici konstantně 200 km/h bez jakéhokoliv přehřívání pohonného ústrojí dokud ji nedojde benzín, věc naprosto nemyslitelná u 208.

Co se týče ekonomiky provozu což je tak často omílané téma, ano elektromobily můžou vyjít levněji, ale díky obřímu státnímu zvýhodnění, kde daně u benzinu tvoří 50% ceny u elektřiny pouze 20%, pokud by se srovnala daňová zátěž tak provoz elektromobilu nebude výhodnější asi nikdy.

Co se týče ceny servisu tak od nova do 5 let stáří mezi autem s konvenčním pohonem a elektro autem bude jen minimální rozdíl. To co u elektromobilu ušetřím za olej vrazím do pneumatik.

Dalším úžasným argumentem je, že elektromobil je úžasný do města a na větší dálky mít auto se spalovacím motorem. Takže doporučení je pořízení 2 automobilů? Jednoho elektromobilu do města a jednoho auta se spalovacím motorem na ježdění po výletech a dovolených? Inu to dává smysl z ekologického i ekonomického hlediska...

Ať se to panu redaktorovi líbí nebo ne, tak elektrické auto je neefektivní náhražka toho se spalovacím motorem. Vyšší hmotnost, vyšší cena, nižší dojezd, problematické dobíjení. Nesmíte totiž zapomínat, že polovina populace v ČR žije bytových domech a ani každý dům nemá garáž.

+173/−12
doporučit
22.9.2022 1:11
Foto

R59o64m51a23n 86Š58e98s87t48á89k 5864929173483

Proč autor zapomněl na nesmyslný tlak na prosazení elektromobilů doslova za každou cenu, který prostě vyvolává odpor?

Proč autor "zapomněl" na dotace elektromobilů, daňové znevýhodňování vozidel se spalovacím motorem, šikanování majitelů "spalováků" nefunkčními emisními zónami ve městech a drahými poplatky za parkování apod.?

Ať se elektromobily prosadí, ale tím, že nabídnou poměr cena versus užitné a ekologické vlastnosti, který lidi přesvědčí ke koupi elektromobilu, protože v tom budou spatřovat výhodu. Tím, že nabídnou dobíjecí infrastrukturu, která bude vyhovovat potřebám lidí s elektromobily.

Ostatně spalovací motory se proti koňským povozům prosadily také bez dotací a daňových úlev.

A to nemluvím o tom, že ono omílané "ropa dojde" posloucháme už desítky let. Prvně měla dojít v 80. letech, pak v roce 2000, pak... atd.

+105/−7
doporučit
22.9.2022 0:34
Foto

R11o49b80e45r75t 72M53á58s65l97o 1751181507237

Já bych to spíš přirovnal k přechodu od normálních televizorů na ty 3D. Taky si to pod vlivem reklamy pár nadšenců koupilo, ale pak se to ukázalo, že normální lidi prostě doma s nějakými brýlemi na nose sedět nebudou.

+108/−8
doporučit
22.9.2022 2:29
Foto

L90u48k87á85š 65K69r19o23p60á77č43e10k 4768721870

Autor jasně nekriticky fandí e-autům a vybírá si jen to, co se mu hodí. Podle mě jsou největší problémy toto: Naprosto nedostatečná infrastruktura (jak u čerpacích stanic, tak u domů - dokážete si představit, že bude auto večer nabíjet celé sídliště?) a obrovská cena nové baterie, která nevydrží dlouho.

A ideologicky se asi nehodí, že e-auto má výfuk v elektrárně. Fyziku neoblafneš - ta energie se musí někde vyrobit a se ztrátami vést dál. Navíc těžba lithia také nebude nejekologičtější.

Politickým problémem je neustálý nekritický tlak na e-mobilitu ze všech stran, začíná to vypadat jako sekta.

A nezapomeňme na sociální rozměr - spousta lidí nebude na e-auta mít peníze.

Některé problémy se časem možná vyřeší. Když budou e-auta opravdu dobrá, trh si je vyžádá sám. Ale direktivně je všem vnutit v brzké době považuju za nesmysl. A to jsem spoustu dalších problémů ani nezmínil.

+106/−9
doporučit
22.9.2022 1:58
Foto

J54a51k24u29b 52S67k97a33l81i57c33k30ý 2111983527469

Takového textu a přitom taková blbost :) halvni problém vidím v: současné baterie jsou nevyhovující ať již z důvodu kapacity/kg hmotnosti, vliv mrazu na kapacitu, malá životnost, neekologicnost těžby lithia a následná recyklace, chybějící infrastruktura, nedostatečné energetické zdroje pro nahrazení kdyby jen 50% vozového parku elektromobily, cena. Pokud jede někdo Enyaqem do Chorvatska místo 9 hodin 15, prostě to pokrokem nazývat nelze!!!!

+58/−3
doporučit
22.9.2022 0:41
Foto

A78d18a84m 96P10a11c10l37t 5460392869889

Po 6 mesicich s Teslou model 3 long range mohu s klidnym srdcem prohlasit, ze elektromobily jsou naprosto slepa cesta. A to minimalne do te doby dokud stavajici Li-Ion baterie (ktere jsou dobre do telefonu a notebooku) nenahradi neco noveho. A minimalne pro lidi, kteri relativne hodne jezdi. Na pul roku jsem byl otrokem auta. Prizpusoboval jsem sve cestovani, pracovni i volny cas dojezdu. Nabijel jsem i dvakrat denne do plna (coz je 2x 45 minut) - protoze z 300 km dojezdu (coz byl muj rekord..) bylo vzdy tak 250. Pokud s elektromobilem jezdite “jako s hnojem” muzete se dojezdu priblizit. Pokud jezdite, jako s normalnim autem, tak ani nahodou. Nabijet doma jsem bohuzel (jako vetsina lidi u nas) nemohl. 15 000 km stacilo. Ted jezdim v sestivalcovem nemeckem spalovaku, tankuju parkrat za tyden a neresim nic. Svych 30-60t km rocne si odkroutim v necem pouzitelnem. A muzu jezdit i rychleji.. a nebat se, ze mi “az tam dojedu zbydou jen 3% kdyz hned nespomalim na 90 km/h” - vstavaji mi vlasy na hlave, kdyz si na to vzpomenu. Brr. Offtopic.

+92/−8
doporučit
22.9.2022 1:38
Foto

J11i75ř94í 79J70e20l56í61n87e96k 5555916243169

Pane Nývlt, hloupý nejste, takže zřejmě záměrně mystifikujete. Nebo jak nám vysvětlíte odstavec začínající : " Celkové provozní emise elektrického vozidla se odvíjejí od toho, z jakého elektrického zdroje uživatel akumulátor vozidla dobil.." atd., celé to sem dávat nebudu a jaksi "pozapomínáte" , že už v okamžiku, kdy BEV vyjede z továrny, má na kontě emise za klidně 100 000km i více kilometrů dopředu? Ano ty emise, které jsou spojené především s výrobou baterie a v případě velkých baterií a výrobního mixu el.energie na úrovni Německa či Česka se za celou životnost oproti standardnímu pohonu nesrovnají. I v případech, že jsou CELKOVÉ emise přepočtené na km nižší, tak vliv na klimatickou změnu je limitně nulový, zato si zničíme ekonomiku. Přitom ty biliony EUR, co to všechno nakonec bude stát, by se v "boji" s klimatickou změnou daly použít mnohem účelněji. Ale ne, třídní nepřítel je tentokrát spalovací motor.

Společnost nerozděluje technologie elektromobilů, společnost rozděluje jejich politické protlačování bez ohledu reálný přínos. Každý "normální" člověk by nejdřív propočítal výhody/nevýhody a nechal dozrát technologii. Ale ne, zelení neokomunisté se chovají jako dříve ti rudí - poručíme větru dešti ať to stojí co to stojí. Soused má Porsche 911GT, nijak nás to nerozděluje, každý si koupí to na co má a co chce či potřebuje a tak to má být. Kdyby ale EU protlačovala takový "druh" vozidla jako jediné řešení, na které jednak nemám a které pro mě nemá vhodné vlastnosti, už nás to rozdělovat začne.

Do města jsou BEV provozně super (jen se rozdíl v ceně nikdy nevrátí - ano už slyším pohádku o dobíjení z domácí FVE - ovšem za 500tKč s 1/2 nejlépe z dotací) , ale třeba na provoz "cesťáka" nevhodné. Přesto budou silou protlačena i pro toto použití, o nákladní dopravě či dokonce letadlech, hahaha, nemluvě.

Další mystifikace je možnost surovin z baterií je recyklace baterií - je totiž dnes tak nákladná, že je násobně levnější použít nově vytěžené suroviny.

+90/−8
doporučit
22.9.2022 0:57
Foto

L23u17k41a64s 91B91a75l87a53d50a 2850821

Pane Nývlte, jezděte si třeba na třikolce a hykejte si u toho blahem dle libosti, ale nikdy nevnucujte svůj názor a pohled na věc, o tom to celé je.

Článek o e-aute má být rezence, shrnout klady a minusy, nic víc. Ne polemizovat o tom, zda-li je přínosem pro životní prostředí apod.

(Emise z aut ovlivňují životní prostředí v EU že 2% !!)

Každý si chce koupit auto dle své subjektivní volby a finančních možností. Tato volba mu byla odebrana evropskou komisí a jsou nám vnucovana e-auta. Kde je možnost volby, tohle je obyčejný diktát a přesně tohle podsouvate i čtenářům. Nemluvě o tom, že e-auta se nevyrábí z obláčku, ale je tam větší spotřeba vstupních surovin, čímž ovšem opět devastujete planetu.

Až se budou vyrábět e-auta levně, budou mít dlouhý dojezd za nízkou cenu, lidé si k nim najdou cestu sami. Do té doby se prosím kroťte v názorech.

+117/−12
doporučit
22.9.2022 0:32
Foto

P22e79t19r 31U80r80b37a49n 6391877952840

I jako fanda EV musim konstatovat, ze autorovy argumenty jsou na stejne a spis nizsi urovni, jako komentar, na ktery reaguje.

Osobne vidim vic pravdy v tom komentari nez v tech odpovedich.

Opakuji - jako fanda EV.

+59/−4
doporučit
22.9.2022 4:20
Foto

J89a20n 39H14á84l93a 8708944976316

Druhá věc - cenové srovnání. Buď srovnává autor miniauta, nebo jako příklady dává auta typu BMW e4 nebo taycan - do miniatura se mi rodina nevejde a auto za cenu rodinného domu odmítám. Takže prosím o konkrétní srovnání PLNOHODNOTNÉHO auta pro pět lidí kategorie MPV. Plnohodnotného myslím s pěti použitelných sedačkách prodejní cestu, ne s nepouzitelnou prostřední zadní nouzovou vyvýšeností . Opel Zafira mne rok starý předváděcí stál 550 000 ( 2017). Prostorově se MPV blíží Tesla X rok stará...v té době za kolik? 1,7 mega... On ten dopis nebyl tak nesmyslný.

+43/−2
doporučit
22.9.2022 6:48
Foto

S72t80a69n45i83s13l14a82v 66S15e74d15l84á75k 1825929357

Nějak vám z článku vymizel problém s dostatkem energie. Při cěně silové el. energie 6kč/kWh to na cestách bude o dost horší.

Stará moudrost praví, že se zapřahá před vůz, nikoliv za něj. Všechny technologie, které jste jmenoval si své místo na slunci vybojovaly bez toho, aby ty starší technologie je dotovaly. Je dnes diskuze o tom, zda je lepší LCD nebo klasická obrazovka? Byly vůbec kdy doby, kdy se o tom vedly diskuze???

+28/0
doporučit
22.9.2022 8:46
Foto

P56e13t97r 77N35i21v55n73i80c61k70ý 3132584795907

Argumentovat tím, že elektromobil neprodukuje spaliny? 8-o8-o

Klasická otázka: kde má elektromobil výfuk? No přece v komíně uhelné elektrárny.

Autor diletantsky promlčel základní problém elektromobilů ve městech. Opravdu si myslí, že rozvodná síť zvládne situaci, kdy si celé sídliště večer připojí elektromobily na nabíjení? Má Evropa dostatek STABILNÍCH zdrojů elektřiny, aby bylo možné nabíjet všechna auta? Předpokládám, že elektromobilisti nebudou chtít při nabíjení čekat, jestli zrovna fouká vítr, nebo svítí slunce...

+38/−2
doporučit
22.9.2022 7:27
Foto

J83o90s16e37f 60H44i96l34d45e56b30r90a20n84d34t 5634304901682

!!Nesouhlasím s výrazem "užitečný" v nadpisu k článku!

+38/−2
doporučit
22.9.2022 4:46
Foto

R23a90d98i52m 47V69o24k70r12o51u42h78l18í34k 1823303924686

Pane Nývlte, zase plno polopravd, jako vždy. Pak se nedivte, že vám někdo píše podobné emaily.

Například píšete, že a teď cituji že normální auto natankujete jen u čerpací stanice, kdežto elektrovuz si nabijete kdekoliv, třeba na chatě, na parkovišti nákupního centra...

Jestli prodáváte argumenty tímto způsobem, pak nelze říct jinak, že jste zaslepený vy a ne čtenář.

+52/−5
doporučit
22.9.2022 6:38
Foto

M54i41c89h59a78l 61K31r14e29j45č88a 5558976506213

Autor a mnozi zdejsi jeho nasledovnici nepochopili jednu zakladni vec!

Kritici EV nejsou proti elektromobilite jako takove. Ale nam vsem co jezdime vadi, ze je nam vnucovan (a to skoro povinne) polotovar s naprosto silenymi vlastnostmi a cenou.

Obhajci neustale argumentuji vyvojem a zlepsovanim - OK. Tak at zlepsuji. Az bude vyresen delsi dojezd, nabijeni, popr. treba i ekologicnost (vyroba i likvidace baterii + vyroba el.proudu) tak si rad koupim EV!

+40/−3
doporučit
22.9.2022 8:39
Foto

R88a65d98e83k 48J67a67h46o72d93a 3823132764223

Kupte si EV nebudete závislí na Rusku.

Ale budete závislí na Číně.

+33/−2
doporučit
22.9.2022 6:14
Foto

D65a36v64i41d 93Č74e58r77n63ý 8224479301430

Bydlím v 6. patře paneláku, naštěstí okna nemáme na parkoviště. Prosím pana autora článku o logistické řešení, děkuji

+23/0
doporučit
22.9.2022 7:24
Foto

V49á77c81l55a52v 91H66u29c68l 1835456538108

Z každé věty článku je naprosto vidět, že autor nekriticky fandí elektroautům, ale pak nemůže svůj názor vydávat za objektivní zhodnocení. Názor fanatika není nikdy objektivní ani když si to on sám myslí.

V článku uvádí situace, které teoreticky hezky zní ale v praxi jsou nerealizovatelné. V idealizovaném světě funguje kde co, bohužel realita je realita, ta se řídí pevnými zákony, které ani neochvějnou vírou nelze změnit.

+35/−3
doporučit
22.9.2022 1:26
Foto

Z86d94e27n64ě95k 58W53e91r62n18h34a24r14t 6747625202118

Ono je to vcelku jednoduché, jde o peníze. EV se neobejdou bez dotací, ať už ve formě příspěvku na samotné pořízení auta, ale hlavně na vybudování nabíjecí infrastruktury. Naproti tomu automobily na klasická paliva nic takového nepotřebují, naopak ten obor generujíle zisky, i přes umělé zdanění, tedy třeba spotřební daně a různé poplatky. A proto to momentálně vypadá tak, že všichni přispíváme v daních pár bohatým lidem na jejich EV auta, které by si bez té dotace nikdy nikdo nekoupil. Jak dlouho bude tenhle model únosný? Kdy nastane situace, že státy ukončí podporu výstavby nabíječek a prodeje elektromobilů a nechají to na volném trhu? Očividně nastává období krizí a konfliktů, takže to může být docela brzy, zkrátka nebude z čeho dávat. A co bude pak?

+24/−1
doporučit
22.9.2022 4:53
Foto

J86i46ř27í 34J27a67n90o48u39š20e19k 6924962527289

Krásně rendenční článek.

Měl jste porovnat Combo Life a současné eCombo.

Já s naftou najedu s rakví, vlekem a celkem asi 700kg nákladu na nádrž 600km a ještě zbývá.

Teoretický dojezd eComba je 200km. Očekávám, že s rakví a 700kg nákladu nevyjedete ani z Brna než budete poprvé nabíjet .

+32/−3
doporučit
22.9.2022 5:51
Foto

J86i92n86d62ř60i98c25h 87L76u50k86e69š 3579414483260

Vsechno je to hezky, ale tuhle byl v televizi reditel Trineckych zelezaren a rikal. Ano, jsou technologie na zpracovani zeleza bez uhli a plynu, ale potrebovali bychom rocni vyrobu Temelina...

+23/−1
doporučit
22.9.2022 5:27
Foto

P18a66v96e98l 36H74a69l37b36i26c66h 6489432976659

V článku jsou lži a demagogie. "... elektromobil kolem vás projede na ulici, ale do vzduchu nepřidá nic, maximálně zvíří prach na vozovce" - to jako vážně? Při brždění nevznikají drobné částice z brzdových destiček? (Naopak i navzdory rekuperaci musí takové auto brzdit mnohem větší váhu a tudíž vniká více částic). A jak se to auto udrží na silnici, když tam není tření a neprobíhá oděr pneumatik? (A i tady bych si tipnul, že díky váze a menší šířce bude oděr větší).

A jako vrchol argumentačního klamu - autor zcela zanedbává počáteční náklady, které jsou oproti neelektroautům astronomické - podle ADAC se vynaložené CO2 (tedy hlavní argument zákazu spal. motorů) srovná až po ujetí (v závislosti na energetickém mixu nabíjecích zdrojů) po cca 220 000 km. Po tu dobu je člověk ne vlastníkem auta, ale jeho otrokem, kdy musí zcela změnit své návyky a chování (třeba stavět a nabíjet kdy to jde, ne až když to je potřeba).

Abych to srovnal s imho nepříliš vhodnou paralelou s DVB-T2 - lidi sice brblali, že si musí koupit novou krabičku nebo TV, ale nevšiml jsem si, že by se jim jinak něco změnilo. Televizi jim (zatím) nikdo nevypíná kvůli nedostatku energie v síti, nemusí se kvůli tomu nikam věčně trmácet ( jít v zimě, dešti přeparkovat vůz a uvolnit tak místo na nabíječce ostatním) a další.

Osobně si myslím, že e-mobilita je cesta, ale je to pouze pro městské a ideálně s vlastním nabíjecím místem. Teď je to opravdu na sílu a nutit to povinně všem bez náhrady, to je čirý nerozum a opravdu to hraničí s nuceným zrušením svobodné mobility evropanů. Auto bude opět bohužel jen pro některé...

+25/−2
doporučit
22.9.2022 7:30
Foto

P64e15t36r 20V86á98c59l12a70v58e50k 6825408969427

odpovím autorovi popořadě:

1. DVB-T2 reálný přínos je nulový, ano v praxi máme více kanálů, na kterých běží teleshoping. Opravdu ale bylo nutné všechny nutit vyměnit kvůli tomu televizory, navíc v době kdy terestrické vysílání nahrazuje pomalu ale jistě IPTV?

2. nemám nic proti elektromobilitě, ale přechod musí být přirozený a dobrovolný. Např. tak že jak budou ubývat fosilní paliva se tyto přirozeně zdraží a lidé si sami raději koupí elektromobil. Proč teď prosazovat čistě auta na baterky když třeba přijde lepší technologie, vodíkové články atp. Myslíte si že, když se přecházelo z povozů na automobily že státy na to dávaly dotace?

Jinak, autor dal odkaz kde nějací vědci říkají že dochází ke změně klimatu, vím že existuje spousty erudovaných vědců tvrdících opak. Pokud použiji selský rozum a podívám se do historie naší planety, tak se střídala různá období, kontinenty se přesouvaly, teplota byla kolikrát výrazně vyšší a nebo nižší než dnes a z toho mi plynem že ať chceme či ne, tak žijeme ve světě, který se neustále mění a jen ekoteroristé to nechtějí pochopit. Tito lidé chtějí zakonzervovat planetu takovou jaká je nyní, ale to nelze, ona se bude přirozeně měnit ať jsou na ni lidé či nikoliv.

Rozšířím autorovu znalost o fakt, že lidstvo CO2 nevyrábí, je to plyn, který pohltily prehistorické rostliny, který na planetě vždy byl a příroda tu existovala i v době kdy jeho koncentrace v ovzduší byly daleko vyšší. Zákon zachování hmoty funguje dál i přesto že spoustu ekologů tvrdí něco jiného...

+15/−1
doporučit
22.9.2022 9:34
Foto

R90a92d15i84m 39V55o29k60r27o27u35h34l81í58k 1493423524306

Moje poslední zkušenost s EV: únorová sobota. Klasika. Vyjedu si na běžky. Píšu kámošům. Jeden, že by jel a prý vezme auto. Jeho služební nafťák je v servisu, tak má poolové EV. Říkám si tak jo. Vyzvedl mě doma, bydlíme kousek od sebe. Přijel a baterka něco lehce přes půl. Venkovní teplota kolem nuly, tma. Dojezd hlásí kolem 180km. My jedeme jen 120km. Takže na zpáteční cestě budeme muset dobít. Ná dálnici topíme a svištíme to 140km/h, kámoš se vytahuje. Na každé křižovatce ukazuje zrychlení. Výsledek? V Ml. Boleslavi iD3 nekompromisně nařizuje dobíjet. Stavíme u mekáče. Kámoš to má prvně, ještě na služební kartu, takže to moc nezná. Proto omylem dává pomalé nabíjení. No, na mekáči strávíme v sobotním brzkém ránu dobrých 65 (!!) minut. Na posledních 15 minut si kámoš všimne, že to jde nabíjet rychleji.

Když už začínáme trochu naštvaně skuhrat, že jsme mohli jet vlakem a jestli teda jedeme na v ́běžky nebo jen dobíjet, tak se uvolí odjet s 65% baterie. Do Jizerek dojíždíme s cca 30%.

Ještě než jsme vyrazili nazpět, tak kámoš říká, že budeme muset nabít. Jsme zpocení a v autě kosa. Jak jinak, je zima a venku pod nulou. Na sobě funkční věci. Říkám pusť topení. Prý raději ne, ať dojedeme k nabíječce. WTF?! Raději mlčím. Cestou kolona, protože na té horské silnici jedno auto zapadlo a kolem se projíždí pomalu a na střídačku v obou směrech. V autě kosa, ale my netopíme, protože baterie. Zmrzlej jak psí ... dojíždíme do Jablonce k NC, kde jsou tři nabíječky (!!!), ale plné. Nakonec končíme v Liberci někde u zastrčené nabíječky, kterou ani nemůžeme najít. Po cca hodině máme 98%. Takže vyrážíme směr domov. Po cca 120 km jízdy, už zatopeno, mě kámoš vyloží a má tam 52% kapacity?

Připomínám, že jde o iD3, tedy rozhodně ne rodinný vůz s pořizovačkou někde kolem 1,3 mil.

+15/−1
doporučit
22.9.2022 9:25
Foto

P14e51t14r 38B39a14r57t63o35š 3496848905397

Ten clanek je neuveritelna snuska demagogickych lzi a polopravd. Uz jen to srovnani s prechodem na DVB-T kulha jak stara kobyla...

+19/−3
doporučit
22.9.2022 6:33
Foto

J39i92ř19í 75B54á38r23t36ů 7192854759913

Autor z nás dělá hluoáky a ještě za to bere plat. Fuj!

Věta "Spalovák natankujete pouze na benzínce, zato EV i doma". Třeba nikdo v redakci iDnes nikdy nepoužil kanystr, ale k nám na vesnici ta vymoženost přišla snad před sto lety. A ano, EV nabije doma, ale pokud mu dojde šťáva někde na cestě v lese, je přesně tam kde byl Baťa s dřevákama.

+14/−1
doporučit
22.9.2022 7:31
Foto

Z69d72e35n29e21k 19B17e40d19n92a90r 7127616637109

elektromobil kolem vás projede na ulici, ale do vzduchu nepřidá nic, maximálně zvíří prach na vozovce.

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/elektromobilita-elektroauto-elektricky-pohon-dopis-ctenar-ekoterorismus-ekologie.A220914_152632_tec_technika_nyv

Tak tohle je bohužel lež, Velká část znečištění je z brzd a těžké kovy a pevné částice jsou u elektromobilu větší problém než u stejně výkonného konvenčního auta, kvůli násobné váze.

+14/−1
doporučit
22.9.2022 6:35
Foto

J36a74n 29M78u74s35i86l 9956404726822

Tak já si myslím že tímto článkem pan redaktor že sebe už udělal na100% to co je v nadpisu

+11/0
doporučit
22.9.2022 8:28
Foto

B94ř14e38t93i93s64l38a45v 69H41a32m44p23l 6406761604292

Mám Mazdu CX5, spotřeba 7-7,5, dojezd cca 630 km, cena byla těsně pod 1mio, asi nejlepší auto, které jsem kdy měl a že jich bylo..

Nedávno jsem byl v servisu na pravidelné kontrole, dali mi místo ní elektrickou Mazdu MX, prý kam s ní pojedu, že ať dám pozor, že je deklarovaný dojezd 200km a v reálu o dost méně, předvedli kufr, ten byl z jedné třetiny zaplněný tlustým kabelem na dobíjení... Ptal jsem se, co to stojí, prý asi 1mio a technik říkal, já jsem tu zaměstnaný, nesmím se k tomu vyjadřovat... Chtěl jsem ji vracet druhý den ráno, to prý ne, nestačili by ji dobít pro dalšího, prý ji musí dobíjet přes noc...

Tak jsem si dal trasu Praha-Kladno a zpět. Zpátky někde na Barrandově na mne začala blikat kontrolka, že je dojezd už jen 30km.... Dojel jsem :-)

Tož tak. Udělejte si obrázek sami.

+11/0
doporučit
22.9.2022 7:12
Foto

J12a16n 23C89h37o86d60u89r17a 1102659813753

OK, mýty ve stylu, že to není dvojnásobek, ale jenom 1,5 násobek, že to není 40 %, ale 55 %, jsou vyvráceny.

Ale já bych rád věděl, bez ironie, jaký dojezd mají elektromobily v kolonách a zácpách. I kdyby se mi baterie takhle na dálnici vypla jenom jednou ročně, tak je to hodně. I ty rvačky o nabíjecí místo a pak čekání na nabití "nějak" zkousnu. Ale abych byl s každou pátou kolonou v nervech, jestli dojedu k nejbližší nabíječce, stejně jako další stovky řidičů okolo mě, to bych nedal.

+13/−1
doporučit
22.9.2022 7:34
Foto

R56o38l24a13n12d25o 97A35r73i26a93s 7688139407150

;-D;-DSvazácký článek, ještě zatančit častušku a zarecitovat Kohouta "pod modrou svazáckou košilí bije srdce rudé"....

+21/−5
doporučit
22.9.2022 2:50
Foto

J48o96s74e67f 59S38l65o69v14á76č50e42k 2149579377785

Elektroauto není nová technologie, je to technologie stará vyšší desítky let... co je možné považovat za technologický pokrok jsou nové baterie

+10/0
doporučit
22.9.2022 0:52
Foto

P64e38t86r 84S25v73o57b13o47d76a 5422955948671

Usmevne, komentovat tento clanek nema snad ani smysl. Jaky je elektricky ekvivalent napriklad pro Fabii? To, ze auta za 1.2m jsou cenove srovnatelna 90% lidi nezajima. Po elektroautech, kdyby je netlacila EU, by ani pes nestekl. A to je cele... EURv[>-]R^

+16/−3
doporučit
22.9.2022 8:44
Foto

H83y29n83e68k 12C89h24r26o64m89o68v19s36k60ý 1811922778460

Autor trpí selektivní argumentací, kdy záměrně vynechává negativa elektroaut. Nedostatečná napájecí infrastruktura, výfuk v elektrárně, vyšší emise co2 při výrobě elektroaut, listy turbín větrných elektráren jsou z nerecyklovatelného materiálu a už vůbec se nezmiňuje o tom, že námořní doprava má mnohonásobně vyšší emise než všechna spalovací auta na planetě. Čily ekozátěž se přesune jinam a problém to vůbec neřeší. Při výrobě mobilního telefonu nacestují suroviny a komponenty než skončí v něčí kapse zhruba milion kilometrů, kolik to bude u elektroauta než skončí v garáži je mi záhadou.

+13/−2
doporučit
22.9.2022 8:34
Foto

M46i16r14o73s52l29a32v 33B27u63d21í61n 8335727192

"akumulátor elektromobilu dobíjíte ideálně při parkování. Doma, na chatě, u obchodu, u kina, na parkovišti, v zaměstnání".

Ano, ale většinu času parkuju doma nebo u pracoviště. Doma jsem na panelákovém sídlišti, kde bude dobíjení ještě dlouho nereálné. Tedy nereálné pro cca 30% obyvatelstva. Na parkovišti v práci je počet nabíjecích míst nula. Supermarket máme na tom sídlišti - počet nabíjecích míst nula (nejde přímo u obchodu parkovat).

Takže přestože finančně bych si nějaké elektroauto dovolit mohl, tak vzhledem k nereálnosti jeho krmení ho asi nikdy mít nebudu.

+11/−1
doporučit
22.9.2022 10:18
Foto

A31l53e97š 95V59o87d63i19č76k64a 4452783728598

Ad 1 – elektromobilita je politické zadání. Vedení EU rozhodlo, zcela nepochopitelným zpřísňováním emisních limitů (bez feedbacku od výrobců, zda je to fyzikálně možné :-)). Automobilky se tomuto přizpůsobily – zařazením eAut do výroby snižují pokuty za emise. Navíc na eAutě může být daleko větší marže samotného výrobce. To že si vedení EU v pohodě léta letadly ze země do země (Bratislava-Vídeň, viď Uršulo...), to jim jaksi u znečišťování ovzduší nevadí co...

Ad 2 – autor si tak trochu protiřečí, v jednom odstavci píše, jak se lithium zrecykluje z akumulátorů, hned v druhém, že akumulátory se užijí u EV elektráren. Tak kde tedy vezmeme lithium?

Ad 3 – Toyota to jasně ukázala – Yaris elektro a konvenční – u elektra 3× více drahých kovů. Všichni víme, kde se těží – největší producent Čína a pak někde v Africe. A za jakých podmínek. Jednak nelidské podmínky těžby, kdy se na lidi nehledí, jednak obrovská ekologická zátěž, Čína si s chemií hlavu nedělá a vesele těží a „leje“ chemii do Země... Mimochodem ty drahé kovy také jednou dojdou... Když strašíte ropou.

Ad 4 – srovnávejme vozy, které za danou cenu můžete koupit. A není pravda, že by i v eAutech neexistoval „základ“. Ten je právě s menší kapacitou aku, daleko méně vybaven technologicky.... Navíc užitná hodnota je nesrovnatelná. Na ježdění „kolem komína“ nepotřebuji auto za minimálně 800 000,-. Jiné levnější eAuto se nevyplatí... Univerzální prostě elektrická auta nejsou a dokud nepříjde technologický převrat v jímání elektr. energie, ani nebudou.

Ad 5 – i Německo minulý rok vyrobilo 35–40 % elektr. energie uhelnými elektrárnami. Opravdu si myslíte, že elektromobilita je čistá? :-D :-D Větrníky to neuživíte, soláry také ne. Doma přes noc nenabijete do plna...

+11/−1
doporučit
22.9.2022 8:58
Foto

M14i13c66h94a10l 28H92a69u73f 4888219575431

No, tak si to shrneme:

1) S tím nabíjením se solárů v domácích podmínkách, to autor článku nemyslel vážně, že ne ? Už jenom proto, že více jak polovina obyvatel bydlí v bytových domech. A to nemluvím o sídlištích ve velkých městech. A už vůbec nemluvím o tom, jak velký by musel být instalovaný výkon takové dobíječky. S tím obecně souvisí možnost dobíjení doma. Polovina obyvatel ČR takovou možnost prostě nemá a NIKDY mít nebude.

2) Cena elektromobilů. No, to je trochu problém, zejména v ČR, kdo může dát více jak milion za auto ? A ne, ceny dolů nepůjdou, spíš se uvalí další daně na spalováky, aby se to srovnalo a na auto už neměl nikdo, kdo není vyloženě bohatý. (Viz Německo, kde se o takové další dani reálně uvažuje)

3) Oblíbený argument o pokroku. Bezva. Kdo miluje "státem" nařízený pokrok ? Já teda ne, zvlášť když to žádný pokrok zatím není. Už více jak deset let nám ho slibují. Jen mají "trochu" problém s fyzikou a energetickou hustotou benzín(nafta versus baterky. (13000Wh/kg benzín oproti max 200Wh/kg u těch nejlepších baterií) A to se vyplatí, Horste.

4) Opravdu se nechci živit bagetami a kafem u benzínky a nemám čas dvakrát denně nakupovat v hypermarketu, jak mi neustále podsouvají propagátoři elektro aut. A na sídlišti, kde jsou tři nabíječky (z toho dvě jen s jedním konektorem a jedním stáním pro auto) na 10000 lidí, asi nenabiju...

5) A na závěr cena provozu. Až přejdou provozovatelé nabíječek na současné, tzv. spotové ceny elektřiny (už se to děje) a stát k tomu napaří spotřební daň (to přijde), to bude "veselo".

+9/0
doporučit
22.9.2022 10:01
Foto

M65a10r55t13i26n 85K29r42a67l 7623370223307

To není o nenávisti. Dobíjecí emobilita je v současné technologii slepá ulička. A pro majitele vzhledem k zustatkove hodnotě vozu i ekonomická hloupost.

Zatím se každá nová technologie prosadila tím, že byla lepší, než ta předchozí.

Nepamatuju se, že by někdo dotoval PC nebo smartphone. Nebo spalovací motor.

+9/0
doporučit
22.9.2022 8:33
Foto

M53i56c45h64a52l 55Š25t23r43u69n39c 8304156285133

A co se tyce te otazky v nadpisu. Ano redaktor je skutecne to co je tam zmineno a timto demagogickym clankem to jen potvrdil...

+18/−5
doporučit
22.9.2022 0:25
Foto

J61i79ř19í 83S12e54h97n19a30l 6605298922536

No. Tak po tomhle vysvětlení redaktora musím plně potvrdit že stezujici si čtenář má pravdu. Argumentace je zcela jednostranná a tendenční. Autor evidentně nezná jiný pohon než naftový. Problémy s ním spojené mají na svědomí podobní aktivisté před zhruba 30 lety, kteří v Evropě umělým zvýhodněním naftaku pod podobnými záminkami dotáhli trh až k dieselgate.

Polemizovat by se úspěšně dalo skoro se vším. Ale omezím se jen na jednu věc, která ovšem plně charakterizuje kompetenci redaktora. Dočetl jsem to jen do momentu kde se píše že elektromobil má plný výkon už od nulových otáček. Dovolím si pana redaktora upozornit, že výkon je součin kroutícího momentu a otáček. Krouťák je sice při rozjezdu velký hned, ale výkon se limitně blíží nule, protože otáčky nejsou. Viz i výkonové charakteristiky výrobců včetně Tesly. Neuškodilo by navštívit hodiny fyziky na zakladni škole než se budete stavět do role někoho kdo chce podobné věci vysvětlovat čtenářům. Takovouhle blbost kdyby mi napsal redaktor technetu, je druhej den bez práce.

+17/−5
doporučit
22.9.2022 2:26
Foto

P27a46v50e38l 81F79r73y46č 2332180453654

Autor vše jen polovičatě bagatelizoval.

Článek na objednávku zelené dotační tunelářské lobby.

Zelený jsou škodná.

+13/−3
doporučit
22.9.2022 7:42
Foto

P80a86v52e52l 20K74r54á47l 5250139324628

Jo jo, ceny EV už nejsou dvojnásobné. Ale kde je zohledněno dotování EV z prodeje spalováků? Až se spalováky zakážou, už to jaksi nebude možné.

+8/0
doporučit
22.9.2022 10:04
Foto

P67a83v37e31l 86B60a46r73t 5330659760

Zásadní je, že EU vytváří zákaz prodeje aut se spalovacími motory. A to jsem plně pro naše členství v EU. Elektroauta by si měla sama vydobít místo, ne díky zákazům. Smysl dává souběh obou technologií pohonu: pokud má někdo doměk, jezdí denně do města 10-20km popojíždí po okolí, večer si to doma nabije, ať z vlastního zdroje nebo z běžné sítě - OK - na to je elektroauto naprosto ideální, čisté, komfortní - nemám jedinou výhradu. Pak je tu ale další skupina lidí, kteří jezdí víc, nebo jezdí na výlety, dovolené a nepotřebují si přidělávat komplikace hledáním nabíječek, postáváním u nabíjení a vytvářením pseudopotřebných přestávek v jízdě - to prostě nikdo nechce. Když někam jedu, tak primárně potřebuji někam dojet a ne se cestou povinně kochat u silnice. O možnosti nabíjení na sídlištích, a to nemusí být velká sídliště jako v Praze, stačí nové bytovkové oblasti za Prahou s desítkami aut - tito lidé se také jednoduše s nabíjením nechytnou. Zkrátka zachovat oba typy pohonů a ať trh/budoucnost ukáže. Jenže ono se asi ví, jak by to dopadlo - a tudíž se to řeší zákazem, což spoustu lidí oprávněně irituje. Pokud jde o omezenost zdrojů, a emise: já bych se díval i jinde. Zbytečného generování plastových obalů - výrobků z ropy, kolik jich končí v odpadu, na skládkách, v recyklaci - myslím, že tam je rezerv víc než dost. O smysluplnosti a ekologičnosti převážení materiálů a výrobků z jednoho konce planety na druhý a s tím spojenými násobně vyššími emisemi ani nemluvě. To je ale jiná debata.

+8/0
doporučit
22.9.2022 9:42
Foto

J73i71ř36í 84H70o81f98m48a80n 9222249373769

No dobře. Ale pořád to neodpovídá na to, proč by si nějaký konkrétní člověk měl pořídit o dost horší krám, na který nemá.

+8/0
doporučit
22.9.2022 6:32
Foto

S21t63a68n21i80s85l44a24v 94O12u63t10r72a67t73a 2756265692345

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/spinave-tajemstvi-elektrickych-aut-nema-reseni-detaily-odhaluji-cele-realne-dopady/

+8/0
doporučit
22.9.2022 6:10
Foto

M39i27c25h85a80l 92K32r13e25j72č54a 5688986546103

Tak jsme precetli snusku demagogickych a sikovne poskladanych polopravd. Polemizovat s "rozcilenym" dopisem, kde je malo faktu, je snadne. Co takhle zapracovat na necem, kde zkusite skutecne polemizovat s plnohodnotnymi fakty.

A jen pro dokresleni - Vas primer s DVB-T (T). Kdyby DVB-T2 (T2) stalo mnohanasobne vice nez T, kdyby prijem byl mnohem horsi a chytilo se mnohem mene kanalu a kdyby fungoval jen tam, kde maji trifazovy proud, tak by se to vzdalene dalo pripodobnit. A to vynecham, ze T2 stoji zlomek mesicniho platu a EV jeho mnohanasobek.

Ovsem porad nemluvime o tom, proc za vicemene horsi vlastnosti (dojezd, nabijeni, ...) by mel zamestnany clovek platit nepomerne vice. Nejsem nepritel elektromobility, za podminek, ze budu mit dojezd podobny spalovaku, ze nabijeni bude podobne jednoduche a casove "narocne". Tak mozna, ze bych i byl ochoten dat o 10% vyssi cenu.

Ale to jsou neustale dokola pouzivane argumenty a jedna strana neposloucha druhou. Je treba tlacit na ty, co rozhoduji!!!!

+9/−1
doporučit
22.9.2022 8:30
Foto

R54a59d76e34k 30H69o19d41a74ň 9146947541133

A když se pan autor rozohnil, a vysvětlil nám na porovnání cen, přičemž neopomněl zdůraznit, že je třeba bazírovat na podobném výkonu, a výbavě, proč si vybral právě výkon, a ne třeba dojezd? Aha...

A proto v prodejích válcuje ostatní Dacia, která prodává auto, které má v základní výbavě volant a 4 kola. No, ona by se totiž většina lidí bez spousty asistentů klidně obešla, kdyby to auto šlo koupit bez nich. A po pravdě, jakkoli je zrychlení Tesly pěkné, když jsem kupoval MPV, spokojil jsem se s "nejslabším" motorem, protože pro auto je dostačující, a dalších 70k jsem za silnější dát nechtěl.

+7/0
doporučit
22.9.2022 8:43

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...