Středa 30. listopadu 2022, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 30. listopadu 2022 Ondřej

Kolik lidí se zraní na elektrických koloběžkách? Více než na kolech

  0:10
Statistiky z ambulantních pracovišť v Kalifornii ukazují, že elektrické koloběžky hrály roli ve větším počtu přijatých případů než jízdní kola či pěší chůze.

Elektrická koloběžka, kterou je možné za poplatek půjčit přes aplikaci a zaparkovat zase kdekoliv, se stává součástí ulic řady měst. (12.října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Elektrické koloběžky se během posledních zhruba dvou let objevily ve více než stovce světových měst. V České republice, konkrétně v Praze, ve velkém od záři minulého roku díky miliardovému kalifornského startupu Lime. 

Od začátku se nejen u nás mluvilo o tom, zda nebudou představovat nové nebezpečí pro chodce a uživatele. Jak to u novinek bývá, dat, o která by se dalo opřít, bylo málo. Situace se ovšem pomalu začíná měnit: v časopise JAMA Network Open 25. ledna vyšla první větší statistická studie z Kalifornie, kde se tento způsob dopravy rozmohl „v první vlně“, tedy o několik let dříve než u nás.

Koloběžka je větším nebezpečím pro jezdce než pro chodce

Sdílené elektrické koloběžky Lime.

Data pocházejí ze dvou ambulantních pracovišť v jižní Kalifornii a z období mezi zářím 2017 a srpnem 2018. Za tu dobu nemocnice přijala zhruba 250 pacientů, jejichž zranění vzniklo kvůli koloběžce. Jednalo se převážně o lidi ve věku od 18 do 40 let a častěji muže než ženy (cca 60 procent mužů). To je více než za stejnou dobu ve stejných ambulancích ošetřili zraněných chodců (těch bylo 181) i cyklistů (195). 

Drtivá většina přijatých pacientů se zraněním vzniklým při provozu koloběžky, přibližně 90 procent (přesně 228) byli jezdci na elektrickém vozíku, zbylou desetinu pak představovali chodci. Přesně 11 z nich (tedy cca 5 procent z celkového množství) tvořili chodci, které srazila jedoucí koloběžka. Zbytek ze skupiny zraněných chodců představovali ti, kteří zakopli o zaparkovanou koloběžku, a ti, kteří se pokusili zvednout či přesunout nepoužívanou koloběžku. 

Největší část pacientů měla nějaké zranění hlavy (rovná stovka, tedy 40 procent), další měli zlomeniny (cca 80, tedy necelá třetina) a zbývajících zhruba 70 přijatých pacientů pak mělo oděrky, vymknuté klouby atp. Většina zranění nastala při pádu (cca 80 procent). Zhruba desetina se zranila při srážce s nějakou překážkou, další zhruba desetina pak s jiným vozidlem (včetně kol atp.).

Nejčastěji to odnesla hlava, jezdci neměli helmu

Zranění obvykle nebyla příliš vážná a pacienti v podstatě všichni zamířili brzy domů. Pouze patnáct jich zůstalo v nemocnici, dva se zraněním hlavy zamířili na jednotku intenzivní péče.

Na koloběžce bez helmy...

Na pohled se tedy zdá jasné, že největší riziko pro jezdce a chodce je zranění hlavy. Přesto s ním zřejmě téměř nikdo nepočítá. Prakticky všichni zranění byli bez helmy. Plných 94,3 procenta přijatých nemělo při jízdě helmu, ta při tom byla v té době v Kalifornii pro jízdu na elektrické koloběžce povinná.

V komentáři, který studii v časopise JAMA doprovází, proto pediatr a epidemiolog Frederick Rivara z Washingtonské univerzity navrhuje, zda by nestálo za úvahu zavést povinnost nosit helmu i na elektrických koloběžkách. Přesněji řečeno, zda by provozovatelé neměli mít povinnost poskytnout ke koloběžce i helmu.

Data z Kalifornie ovšem do jisté míry jeho návrh problematizují; autoři totiž mimo jiné sledovali uživatele koloběžek přímo na ulici a podle jejich kusé statistiky nenosí helmu zhruba 95 procent jezdců, přestože její nošení bylo v té době povinné (od 1. ledna 2019 je helma v Kalifornii povinná pouze pro jezdce do 18 let, což je současný stav českých předpisů).

Z hlediska zdravotnické statistiky je zajímavé, že mezi zraněnými a jezdci na ulici není zřejmě výraznější rozdíl, co se nošení helmy týče. Podle těchto - ovšem do značné míry neúplných - dat by se tedy mohlo zdát, že helma nesnižuje výrazně riziko zranění. Chtělo by to ovšem podstatně lepší údaje, než budeme dělat definitivní závěry. Rozhodně to je otázka, která stojí za zkoumání.

Elektrické koloběžky mají našlápnuto

Už proto, že elektrické koloběžky či malé skútry nejspíše jen tak nezmizí. Elektřina díky nízké ceně a jednoduché konstrukci elektromotoru představuje pro podobná městská vozítka výhodné palivo. Spotřebují doslova pár kilowatthodin na 100 kilometrů, tedy maximálně pár desítek korun na 100 km (elektromobily mají spotřebu o řád vyšší, v průměru někde mezi 15 až 20 kWh na 100 km). Díky tomu (a jednoduchému placení přes mobil) se tak evidentně otevírá nový trh pro „sdílená elektrická jednostopá vozidla“, kam nespadají jen koloběžky, ale třeba i elektrická kola atp.

S tím se zjevně objevují nová rizika. Zraněných je relativně hodně a fungující řešení zatím nikdo nemá – tedy kromě zákazu, který jen v podstatě odsune řešení do budoucnosti. Elektrická vozítka se totiž budou velmi pravděpodobně nadále zlepšovat a přicházet v dalších a nových formách. A minimálně někdy to bude bolet.

Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun měsíčně:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Chřestýši pro Ukrajinu. Protiletadlový systém vznikal původně pro JAR

Ukrajinu podporuje dodávkami zbraní celá řada zemí. V pondělí 20. listopadu oznámil francouzský ministr obrany...

Velký meteorit ukrýval dva minerály, které jsme doposud na Zemi neviděli

Doposud jsme podobné nerosty mohli najít jako uměle vyrobené v laboratoři nebo v teoretických pracích. Díky poslu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlaté, šedé i modré fajfky. Musk chystá pro Twitter „bolestivý“ systém účtů

Nový majitel sociální sítě Twitter zveřejnil novinky v systému ověřených účtů. Nově se mají dělit na několik kategorií....

PODCAST: Vodu z Dněpru nepijte. Utopilo se v něm hodně ruských vojáků

Podcast Náš spolupracovník Tomáš Kolařík se vypravil do ukrajinského Chersonu záhy po jeho osvobození. Během týdne pobytu ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Letci císaře pána jako první potopili ponorku, a nikoho při tom nezabili

Přestože rakousko-uherská monarchie disponovala v porovnání s jinými mocnostmi relativně malými počty letadel a potažmo...

Mávala jsem rodičům z okna a bratr už mi stahoval kalhotky, líčí Dominika

Premium Dominiku v dětství po tři roky zneužíval vlastní bratr. Trauma ovlivnilo velkou část jejího života. Zlom nastal po...

Jím jednou denně a často mi stačí spát jen čtyři hodiny, říká kardiolog Neužil

Premium Mluví rychle, a i když sedí, máte pocit, že je v neustálém pohybu. Jinak by nejspíš nemohl stihnout to, co dělá. Petr...

Když rodinu rozloží ezoterika. Manželka jako by zemřela, líčí otec tří dcer

Premium Pětačtyřicetiletý Karel má s Lucií tři dospívající dcery. Manželé jsou skoro dvacet let. Rodina ale funguje v nouzovém...

Masakr slavného klubu. Exotický Ambassador havaroval při vzletu v Mnichově

Premium Dnešní nehoda je příběhem statečného muže, který neúnavně bojoval za očistění svého jména, a tím přispěl k tomu, že se...

Splašená traverza. Takový byl nářaďový traktor RS 09 z východního Německa

Stroje zajímavé z pohledu technického nenajdeme jen na polích válečných, ale také na polích zemědělských. Podívejme se...

Jak správně fotit jídlo, vám ukáže David Turecký

Advertorial Fotky jídla patří k těm nejpopulárnějším, co se příspěvků na sociálních sítích týče. Chcete, aby vaše gurmánské výtvory...

PODCAST: Objevil ztracený křižník i ponorku. Dvacet let vrakového potápěče

Podcast „Své dovednosti využíváte k objasnění historie. Můžete znovu nalézt ztracené příběhy, které by zůstaly zapomenuty,“...

Ať se dětem lépe dýchá. Proč vyrazit do Dětské léčebny Cvikov
Ať se dětem lépe dýchá. Proč vyrazit do Dětské léčebny Cvikov

Respirační onemocnění postihne čas od času každé dítě. Někdy ale může i banální onemocnění vést k nepříjemným chronickým stavům. Blíží se podzim a...

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Přemýšlím o sebevraždě, říká Obermaierová kvůli plynu a drahým energiím

Herečka Jaroslava Obermaierová (76) prozradila, že má strach z drahých energií a nedostatku plynu. Kvůli tomu dokonce...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa? rýmuje Nohavica na kanálu Bobošíkové

Problematiku rakety dopadlé na polské území zpracoval ve své nové písni Jaromír Nohavica. „Ta raketa byla Ukrajince,...

Na Účastníky zájezdu už se mě ptaly i moje děti, směje se Jitka Kocurová

Moderátorka, příležitostná herečka a 2. vicemiss ČR 1999 Jitka Kocurová se na veřejnosti objevuje sporadicky. Péče o...