Velký sen Googlu končí. Titánské drony už nebudou rozvážet internet

aktualizováno 
Solární letouny, kterými chtěl Google dostat internet do celého světa, končí. Firma tak oficiálně opouští jeden ze svých nejambicióznějších projektů.

Dron Solara 50 od společnosti Titan Aerospace unese náklad o hmotnosti kolem 30 kilogramů. | foto: Titan Aerospace

Když v roce 2014 kupoval Google firmu Titan Aerospace, vyfoukl ji v podstatě před nosem Facebooku. Obě společnosti chtěly stroje Solara, označované jako atmosférické satelity (atmosats) a poháněné sluncem, využít k šíření internetu a třeba i snímání povrchu pro vývoj map. Hlavní výhodou strojů měla být schopnost vydržet ve vzduchu roky.

Titan Aerospace

Společnost Titan Aerospace byla založena v roce 2012 Maxem Yaneyem aby vyvíjela drony označované jako atmosférické satelity "atmosats". Tyto bezpilotní letouny měly sloužit k řadě účelů, jako je sledování počasí nebo snímkování země, a to za nižší cenu než tradiční satelity.

Stroj měl fungovat i v noci, kdy je napájen z baterií, ve dne pak využívá energii za Slunce. Může dosahovat rychlosti kolem 100 kilometrů za hodinu, může stoupat až ke 20 kilometrům nad mořem a teoreticky zůstat ve vzduchu po dobu pěti let.

V květnu 2015 však při testu jeden exemplář spadl čtyři minuty po startu a následné vyšetřování zjistilo, že to byl problém v designu křídla.

Firma vývoj strojů od Titan Aerospace v tichosti ukončila již na začátku minulého roku. To již byl podle serveru 9to5gogle součástí divize X, která má starosti vývoj projektů budoucnosti.

Ale teprve nyní vydal Alphabet, mateřská firma Googlu, oficiální vyjádření, že projekt končí. Nabídl přitom všem více než padesáti zaměstnancům vyvíjejím Solary, že mohou přejít k jeho jiným projektům.

Fotogalerie

Patrně se tak přesunou k jinému projektu, který se jmenuje Loon. Jeho páteří se mají stát stratosférické balony, které ponesou datová komunikační zařízení. Balony se mají pohybovat ve stratosféře ve výšce kolem 20 kilometrů. Finální plány pak počítají s vysláním tisíců takových balonů, které signálem pokryjí zajímavou část zemského povrchu. Google udává, že jeden balon je schopen pokrýt na zemi kruh o průměru 40 km. Loon by měl být finančně i technicky méně náročnější, a proto patrně Alphabet ukončil projekt dronů Solara.

Firma má také asi desetiprocentní podíl ve společnosti SpaceX. Ta vyvíjí rakety a v sobotu například vynesla na oběžnou dráhu 10 satelitů společnosti Iridium. Dá se tak očekávat, že to bude další cesta, jak může Google šířit internet.

Konkurence zatím pokračuje

Drony Solara nebyly jedinými stroji tohoto druhu, které byly vyvíjeny. Například Facebook, když nemohl získat Titan Aerospace, tak se pustil do vlastního projektu. Bezpilotní letoun zvaný Aquila byl vyroben v Británii.

Dron Aquila

Dron Aquila, který bude Facebook využívat pro projekt šíření internetu v odlehlých oblastech, má rozpětí odpovídající letounu Boeing 737. Ale je stokrát lehčí.

Jde o kluzák velikosti Boeingu 737, ale vzhledem k lehkým materiálům použitým k jeho výrobě váží asi jen půl tuny. Aparát se má pohybovat ve výškách mezi 18 a 27 kilometry nad Zemí a energii dodávají sluneční baterie.

Aquila od Facebooku má používat vysoce přesný laser, který bude nosičem internetového spojení a zároveň má sloužit i ke komunikaci mezi jednotlivými letouny. Na vzdálenost 18 kilometrů má laserový paprsek podle expertů Facebooku „trefit“ deseticentovou minci.

Start bezpilotního letounu Zephyr od společnosti Airbus Defence and Space se...

Start bezpilotního letounu Zephyr od společnosti Airbus Defence and Space

Podobný stroj vyvíjí i další firma. U Airbusu s tím začali již v roce 2008 svůj stoj řadí do kategorie letounů HAPS (High Altitude Pseudo-Satellite, volně přeloženo vysokoletící pseudo-satelity). Ten v roce 2014 úspěšně absolvoval jedenáct dní nepřetržitého letu. Na konci vývoje má nový bezpilotní solární letoun Zephyr (česky vánek) vyvíjený v rámci Airbus Defence and Space vydržet ve vzduchu dlouhé roky.

Autor:
  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

Boeing tajil změny, úřad pokazil certifikaci, kritizuje zpráva 737 Max

Výsledky první závěrečné zprávy potvrzují předchozí podezření. Systém stabilizace MCAS byl výsledkem chybných dat od...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Najdete na iDNES.cz