V Česku vyrobili nový dron s nočním viděním

  14:54aktualizováno  14:54
Jmenuje se bezpilotní rotorový univerzální systém, zkráceně Brus, a má být používán především pro pro záchranné a humanitární mise. Nová bezpilotní hexakoptéra vyrobená ve Vojenském technickém ústavu už se dokonce dočkala i prvního nasazení při kontrole skladů ve Vrběticích.

Nový bezpilotní prostředek Brus je určen především pro záchranné a humanitární účely. Dron je vybaven kamerami denního i nočního vidění a může nést i další technická zařízení. Vojenský technický ústav (VTÚ) ho poprvé nasadil po výbuchu v muničních skladech ve Vrběticích. Stroj byl v úterý představen novinářům na vojenském letišti ve Kbelích v Praze.

VTÚ se ve svém odštěpném závodě VTÚLaPVO (Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany) vývojem bezpilotních prostředků zabývá od počátku 80. let. První stroje s označením Sojka, vyvinuté pro československou armádu, vážily desítky kilogramů a byly určeny především pro letecký průzkum. Další sloužily třeba pro cvičné střelby, kdy se střelci trefují do taženého pytle.

Průběh letu dronu Brus lze v přímém přenosu sledovat v řídícím stanovišti.

Průběh letu dronu Brus lze v přímém přenosu sledovat v řídícím stanovišti.

Jako poslední byl vyvinut systém Brus, stroj s kolmým startem se šesti rotory. „Je možné ho osadit denní kamerou, noční kamerou, je tam laserový dálkoměr, laserové ukazovátko,“ řekl novinářům ředitel VTÚ Jiří Protiva. Osazen také může být gyroskopicky stabilizovanou hlavicí. VTÚ podle Protivy všechny drony staví pro záchranné a humanitární účely. „V žádném případě nepřemýšlíme o tom, že bychom na ně nasazovali nějaké zbraně nebo zbraňové systémy,“ poznamenal.

Brus byl ještě v době dokončování zkoušek nasazen po výbuchu munice ve Vrběticích, kde při monitorování situace nalétal přes 70 hodin. VTÚ nyní podle Protivy jedná o jeho využití ve složkách Integrovaného záchranného systému, hodit by se mohl i vězeňské službě a celníkům. Podobná zařízení využívá i armáda při misích.

Dron Brus

  • průměr 120 cm
  • výška 50 cm
  • vrtule 70 cm
  • konstrukce uhlíková
  • maximální tah 180 N
  • příkon motorů 6 × 400 W
  • prázdná hmotnost 4 500 g
  • maximální hmotnost 10 000 g
  • letová výdrž 40 minut
  • Pro snadnou přepravu a manipulaci byl Brus navržen jako skládací. Ve složeném stavu jsou jeho rozměry 60 cm × 70 cm × 90 cm, a vejde se tedy do kufru běžného osobního automobilu.

Zdroj: Armadninoviny.cz

„Rotory o průměru sedmdesáti centimetrů byly navrženy pro docílení maximální letové účinnosti a zároveň dosahují velmi nízké hlučnosti. S letovou výdrží okolo čtyřiceti minut, sofistikovaným vybavením pro denní a noční letecký monitoring i technickými parametry se nepochybně řadí mezi tuzemskou špičku ve své kategorii,“ popisuje parametry Pavel Lang, manažer PR VTÚ.

Podle Jiřího Kuzdase z VTÚ může Brus zůstat ve vzduchu 40 minut, doba doletu je deset kilometrů a vystoupat dokáže do tisíce metrů. Nese dvě kamery, noční a denní, které je možné během letu přepínat. „Pro účely integrovaného záchranného systému se ukazuje, že je výhodnější noční vidění, protože na noční kameře jsou vidět rozdíly teplot,“ poznamenal Kuzdas. Snadněji tak může být třeba odhalen někdo, kdo utíká křovím. Stroj by podle něj mohl nést také chemická nebo radiační čidla.

Podle náměstka ministra obrany Tomáše Kuchty resort připravuje nevyužívané letiště v Brdech, kde by se mohly podobné stroje zkoušet. Vzniknout by mohlo v řádu měsíců.

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Statisíce posluchačů přišly o svá internetová rádia, náprava je pomalá

DAB rádio Pure Oasis Flow

Mnoha posluchačům internetových rádií zmizely předvolené stanice i jimi přidané streamy. Největší výrobce čipů pro...

Další z rubriky

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Navrhla robota a trénuje senzory. Třináctiletá programátorka se AI nebojí

Anna Du se svým robotem, který hledá plasty na mořském dně

Navigační systém pro dálkově ovládaného robota, který pod vodou hledá ohniska mikroplastů. Strojové učení detekující...

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz