Drony se úspěšně učí létat bez pilota. A útočit

aktualizováno 
Mezinárodní skupina vědců předvedla první drony se softwarem, který se dokáže automaticky vyhýbat i létajícím předmětům - a nebo je stejně dobře sestřelovat.

Létající drony v budoucnosti zřejmě převezmou část úloh, o které se dnes starají větší dopravní prostředky. Například rychlou přepravu malých zásilek v prostředí pro větší vozidla těžko průjezdném - ať už jsou to odlehlé kouty světa nebo přeplněná centra měst.

Jejich využití bude o to jednodušší a lákavější, čím budou levnější - a také samostatnější. Skutečně masového použití se zřejmě dočkáme, až v době, kdy budou tyto stroje schopné se pohybovat na obloze bez větších lidských zásahů. Na většinu účelů je využití lidského pilota příliš drahé.

Programátoři již delší dobu poměrně úspěšně „učí“ drony, jak se vyhýbat pevným překážkám. Podstatně větším problémem se ukazují „dynamické překážky“, tedy v podstatě jiné identifikovatelné i neidentifikovatelné létající předměty od jiných dronů (byť ty budou asi nějak značené), po ptáky či starou bačkoru, kterou po nich hodí sousedovy děti (vaše by to přece nikdy neudělaly...). Rozpoznávání a předvídání pohybu takových předmětů s omezeným „mozkem“ a „smysly“ dronu představovaly těžko řešitelný problém.

Hoďte po něm něco! Komponovaný snímek zachycuje průběh jednoho úhybného...

Hoďte po něm něco! Komponovaný snímek zachycuje průběh jednoho úhybného manévru, který pokusný dron předvedl, když na něj vědci hodili dva předměty naráz.

Práce mezinárodní skupiny vědců z univerzit v Curychu a Marylandu zveřejněná na serveru arXiv.org (v PDF zde) dokládá, že i v této oblasti je ovšem jasně patrný pokrok.

Fotogalerie

Autoři v ní - a také na videu, které můžete zhlédnout v záhlaví článku - vysvětlují a ukazují, jak se jim podařilo napsat software, který se naučil s poměrně vysokou účinností vyhýbat „dynamickým překážkám“. Dron se dokázal vyhnout i dvěma předmětům najednou, ať už měly známé nebo pro něj nové tvary, a to i v prostředí s poměrně špatným osvětlením.

Principiálně je nový řídicí systém založený na principu „hlubokých neuronových sítí“, které v posledním desetiletí výrazně přispěly k vyřešení řady dlouho nepřekonatelných problémů v robotice a IT. Ať už šlo o rozpoznávání obrazu, přirozenější chůzi nebo zdánlivé marginálie jako pokoření člověka počítačem ve hře go.

Už žádné nárazy do stromů. Dron DJI Phantom 4 se překážkám sám vyhne

Software není samozřejmě dokonalý. Úspěšnost při zkouškách se pohybovala kolem 70 procent. Což jednoduše řečeno znamená, že většina létajících tvorů jsou stále podstatně obratnější letci. A také to znamená, že problém vyhýbání se létajícím překážkám není definitivně vyřešen. Spíše výsledek naznačuje, že jsme na dobré cestě k jeho řešení.

Ukázka řešení jednoho případu, kdy na dron letí dva neznámé létající předměty....

Ukázka řešení jednoho případu, kdy na dron letí dva neznámé létající předměty. „Deska“ vyznačuje jejich poloh na úrovni samotného dronu. Vektor Xs označuje navržené řešení.

V tomto ohledu je důležité to, že software může pracovat na hardwaru, který lze fyzicky dostat na palubu dronu. A v druhé řadě i skutečnost, že k vyladění neuronové sítě došlo v počítači, tedy výhradně díky softwarovým simulacím. To velmi výrazně zjednodušuje zavádění do praxe, ať už se mají roboti učit létat nebo „jen“ chodit. Program se zjednodušeně řečeno může učit „hraním na počítači“, místo toho, aby v rámci učení rozbíjel skutečné drony.

Jak se můžete přesvědčit na videu, kromě vyhýbání se nabízí také zcela opačný způsob využití než ten, kteří autoři inzerují v titulku své práce: tedy naopak „taranování“ jiných létajících objektů. Stačí jen nastavit cíle „opačně“, a stroj se bude snažit naopak cíle zasáhnout, místo aby se jim vyhnul. Kdyby nevyšel civilní grant, mohou to autoři zkusit jinde...

Autor:
Témata: Dron
  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Když se luxus začal měnit v přeplněný autobus. Jak se létalo před 30 lety

První letenky za pár stovek, nekuřácké lety, zákaz tekutin na palubě, přísnější prohlídky na letištích. Přečtěte si, co...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz