Jedinečný dopravní letoun Antonov An-225 Mrija byl v důsledku ruské invaze na Ukrajinu zničen. Vyplývá to ze záběrů ruské stanice První kanál na letiště Hostomel nedaleko Kyjeva. Zda bude možné stroj opravit nebo dokončit rozestavěný model, není jisté, spíš je to ale nepravděpodobné. Druhý stroj je již dlouhá léta v prvotní fázi stavby.
Autor: První kanál, twitter.com/aldin_ww,
Ze záběrů je vidět, že většina Antonova An-225 shořela a je tak v podstatě neopravitelná.
Autor: První kanál, twitter.com/aldin_ww,
Poprvé vyjel Antonov An-225 Mrija (Sen) na letištní plochu ve čtvrtek 1. prosince 1988 na letišti Kyjev-Gostomel. Do Prahy se od té doby podíval už pětkrát. My jsme jej nafotili v úterý 10. května 2016.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Poprvé přistál na ruzyňském letišti za napjatých okolností po selhání hydrauliky 19. května 1989.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Od 20. dubna 1989 začaly přípravy pro první let s raketoplánem Buran umístěným nad trupem stroje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Úchyty pro raketoplán jsou na trupu stroje jasně patrné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Antonov An-225 Mrija má rozpětí křídel 88,4 metru a dokáže letět maximální rychlostí 850 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Delší křídla měl jen prototyp nákladního letounu Hughes H-4 Hercules z roku 1947. Jeho křídla měla rozpětí 97,5 metru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do nádrží Antonova se vejde 300 000 kilogramů leteckého paliva.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohled na Antonov An-225 Mrija
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jen pro představu, rozpětí horizontálního stabilizátoru je větší než rozpětí křídla Boeingu 737-300.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Přistávací zařízení sestává ze čtrnácti nohou hlavního podvozku (na každé straně trupu sedm) vybavených dvojicí kol na každé noze, ty se vysouvají i zasouvají postupně jedna po druhé. Jejich ovládání je hydraulické.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mrija převzala většinu přístrojů z An-124, dostala však turbodmychadlové motory Lotarev D-18T.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Příď trupu byla převzata z An-124, k ní byly vyrobeny zcela nové a zesílené závěsy s mechanikou zámků i dalších nezbytných dílů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Konstruktéři trup Mriji upravili tak, aby celková délka kabiny pro náklad byla 43,3 metru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Letoun nese na palubě 34 počítačů. Systém autopilota při plném provozním zatížení dokáže sledovat souběžně až tisícovku parametrů činnosti různých systémů stroje, vyhodnocovat je a případně ihned posádku upozornit na možný problém za letu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mechanika nakládání včetně vnitřních pojízdných zdvihacích zařízení pochází z An-124.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Antonov An-225 Mrija na ruzyňském letišti
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šestice výkonných motorů Lotarev D-18T je zavěšena na zesílených pylonech.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Příďový podvozek tvoří dvojice podvozkových noh, každá z nich má také dvojici kol a obě jsou ovládány z pilotní kabiny tak jako u Ruslana.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Příďový podvozek je možné pomocí hydrauliky a elektromotorů částečně zasunout, aby se snížila příď letounu a mohla se vysunout nájezdová rampa pro manipulaci s nákladem.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Antonov An-225 Mrija v obležení techniků a novinářů
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Spotřeba paliva An-225 je kolem 18 až 22 tun na hodinu letu, samozřejmě v závislosti na hmotnosti nákladu a výšce letu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Antonov An-225 Mrija
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výška letounu Antonov An-225 Mrija je 18,2 metru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Antonov An-225 Mrija
Autor: Oleg Belyakov, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: public domain
Nosič Boeing 747 SCA (Shuttle Carrier Aircraft) a raketoplán Enterprise
Autor: NASA
Mjasiščev VM-T
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: Eric Salard, CC BY-SA 2.0
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: Eric Salard, CC BY-SA 2.0
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: Eric Salard, CC BY-SA 2.0
Antonov An-225 Mrija s raketoplánem Buran na hřbetě
Autor: public domain
Obří transportní letouny An-124 Ruslan sovětského letectva dostávaly i kabát Aeroflotu.
Autor: Staff Sgt. Tony Lambert
Antonov An-225 Mrija
Autor: Les Chatfield, CC BY 2.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija
Autor: public domain
Antonov An-225 Mrija
Autor: Oleg V. Belyakov - AirTeamImages, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Oleg V. Belyakov - AirTeamImages, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Andrew Thomas, CC BY-SA 2.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Ilan Kelman, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: mark steven, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Eduard Marmet, CC BY-SA 2.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Kārlis Dambrāns, CC BY 2.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Kārlis Dambrāns, CC BY 2.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Oleg Belyakov, CC BY-SA 3.0
Antonov An-225 Mrija
Autor: Bahnfrend, CC BY-SA 4.0