Nejmodernější předválečné československé dopravní letadlo ČSA nakonec odmítly

V roce 1936 se na našem nebi objevil dopravní letoun moderních tvarů Aero A.204. Přestože vznikal na objednávku a podle specifikací ČSA, ztratil o něj tento zákazník nakonec zájem. Jediný vyrobený exemplář, tedy prototyp, potom převzala armáda. Z jeho konstrukce také přímo vycházel i vojenský typ A.304.
Aero A.204

Aero A.204 | foto: sbírka VHÚ

Ve druhé polovině 30. let modernizovaly Československé státní aerolinie letadlový park. V roce 1935 přišly typy Avia-Fokker F.IXD a Airspeed Envoy a v roce 1937 Savoia‑Marchetti S.73. Třímotorová Avia F.IXD měla přepravní kapacitu 17 cestujících, dvoumotorový Envoy šest cestujících a třímotorová Savoia, nejmodernější stroj předválečných ČSA, také 17 cestujících.

Tyto modernizační snahy mohly přinést radost i továrně Aero, která na popud ČSA připravovala svůj dvoumotorový dolnoplošník A.204 pro osm cestujících. Ovšem nestalo se tak, sériové stroje si zadavatel už neobjednal. Otázkou potom je, jakou měrou se na tom podepsal nákup podobných letounů Airspeed Envoy z Velké Británie.

Požadavek na vývoj moderního dopravního letounu tuzemské konstrukce obdržela továrna Aero v únoru 1935 a netrvalo dlouho, kdy byla podepsána objednávka na výrobu prototypu. Tím byla cesta k A.204 otevřena. Za výběrem továrny Aero bezpochyby stály její dosavadní úspěchy ve stavbě dopravních letadel vlastní konstrukce pro ČSA, jednalo se o tři povedené jednomotorové letouny, konkrétně dvouplošník A.23 pro pět až šest cestujících, hornoplošník A.35 pro pět cestujících a dvouplošník A.38 pro osm cestujících.

Aero A.23

Aero A.38

Aera A.35

Aero A.204

A co dvě zbývající tuzemské velké letecké továrny? Letovu se v roli dodavatele strojů pro ČSA vyloženě nedařilo. Poněkud jiný případ byla letecká továrna Avia, protože odhlédneme-li od „klasifikace“ vlastní konstrukce, tak stěžejním typem ČSA před zařazením v úvodu jmenovaných nových letounů byl třímotorový hornoplošník Avia-Fokker F.VIIb/3m s udávanou přepravní kapacitou osm až dvanáct cestujících podle konfigurace sedadel (těch osm vlastně vycházelo z původní jednomotorové verze Fokkerovy sedmičky a maximální specifikovaná kapacita dvanácti sedadel se z bezpečnostních důvodů nepoužívala).

O významu letadel Avia-Fokker F.VIIb/3m ve flotile našeho národního leteckého dopravce jasně hovoří čísla, jednalo se totiž o typ s největším počtem nalétaných traťových kilometrů u prvorepublikových ČSA. Typ tam byl ve službě v letech 1930 až 1938 a na svém kontě měl 2 306 487 nalétaných traťových kilometrů, na čemž se podílelo celkem šest těchto letadel (ne všechna samozřejmě byla ve službě po celý uvedený časový interval).

Reklamní tisk z dobového leteckého magazínu. Tento typ se nakonec ve flotile ČSA neobjevil.

A právě pro Avii F.VIIb/3m se mohlo na méně vytížených linkách stát nové Aero A.204 dobrým nástupcem. Počítalo se s ním nejen na linkách zahraničních, konkrétně se hovořilo o lince Praha – Užhorod – Kluž – Bukurešť, ale i na linkách tuzemských.

Zadávací specifikace ČSA požadovala dvoumotorový letoun pro osm cestujících a dvoučlennou osádku. Dolet měl činit 900 kilometrů a cestovní rychlost minimálně 250 km/h. Požadován byl zatahovací podvozek (ten měl mimochodem z prvorepublikové flotily ČSA pouze Airspeed Envoy).

Práce šla pod vedením šéfkonstruktéra Antonína Husníka pěkně od ruky. Jen trochu zazlobil ředitel ČSA František Stočes, který - jak nám prozradil Václav Němeček - hned na samém začátku vznesl požadavek na použití motorů Walter Pollux II R o výkonu 360 koní, přestože výrobce preferoval modernější a výkonnější motory Walter Super Castor o 430 koních. Ale kdo chce kam, pomozme mu tam, a tak se Aero A.204 muselo spokojit s motory méně výkonnými.

Letoun poprvé vzlétl v březnu 1936. Tehdy ještě s pevným podvozkem (brzy opatřeným kalhotovými aerodynamickými kryty), protože dodavatel zatahovacího podvozku, francouzská firma Messier, se s plněním zakázky poněkud opozdil. Tento zádrhel se vyřešil v červenci stejného roku a od té doby už A.204 létal s podvozkem zatahovacím.

Aero A.204 mělo moderní tvary. Konstrukce byla smíšená: křídlo celodřevěné, trup měl příhradovou kostru z ocelových trubek, doplněnou tvarovou karoserií. Archaicky působily dřevěné dvoulisté vrtule.

Aero A.204. Pohled přes kabinu cestujících, která byla vybavena čtyřmi sedadly. Vpředu vidíme dvoumístnou pilotní kabinu. Za kabinou cestujících byla palubní toaleta.

I přes méně výkonné motory si letoun při zkouškách ve VTLÚ (Vojenský technický a letecký ústav) v Letňanech vedl vyloženě dobře a vypsané podmínky ČSA splnil (tehdy bylo standardem testovat letadla nejprve ve vojenské instituci VTLÚ). Také letové vlastnosti tohoto stroje byly výtečné, což mají nejen piloti rádi.

Následovalo krátké otestování přímo u ČSA, kde letoun opět potvrdil své kvality. Tím více potom překvapí, že o něj ČSA nakonec ztratily zájem a žádné sériové exempláře si neobjednaly (jen pro vysvětlení dodejme, že v těchto případech se u nás vždy jednalo o výrobu malosériovou v objemu řádově jednotek kusů, což už bylo nepřímo prozrazeno výše u uvedeného počtu letadel Avia-Fokker F.VIIb/3m). A přestože byl prototyp chvíli označen nápisem Československé státní aerolinie, nikdy jin nepatřil.

Jediné vyrobené Aero A.204 nakonec převzala československá armáda. Ale to není zdaleka vše, z Aera A.204 konstrukčně přímo vycházel vojenský typ Aero A.304, což byl letoun určený k průzkumu a pokračovacímu výcviku. Zde už výrobce mohl použít výkonnější motory Walter Super Castor. Původní A.204 tak byl vlastně prototypem A.304, při testech dokonce dostal i nefunkční atrapu střelecké věže.

Aero A.304

Osádka letounu A.304 byla tří až čtyřčlenná. Hlavňovou výzbroj tvořily tři kulomety ráže 7,92 mm, jeden v přídi (pevný), jeden ve střelecké věži na hřbetě trupu a jeden v podlahovém střelišti. Letoun mohl být vybaven pumovými závěsníky pod křídlem a pod trupem, maximální náklad pum činil 300 kilogramů.

V roce 1937 si jich Ministerstvo národní obrany objednalo patnáct, následně ještě čtyři navrch. Celkem tedy bylo vyrobeno 19 kusů A.304. Dokončeny ovšem byly až za druhé republiky (po Mnichovu) a minimálně čtyři z nich až za protektorátu. Němci je potom používali u školního útvaru v Prostějově. část z nich Němci dodali Bulharsku. Bulhaři jim říkali Pelikán a nějaký čas je používali i jako hlídkové nad Černým mořem.

Nejčtenější

KVÍZ: Nechte starosti na zemi a vyzkoušejte si, jak znáte dopravní letadla

Z kvízů z oboru letectví je v čase letních dovolených určitě nejvhodnější ten, který se týká letadel dopravních. A aby nebyli v kvízu markantně zvýhodněni ti, kteří tento druh dopravy ve větší míře...

Ocelové šipky shazované z letadel vrátily válku zpět do středověku

Kromě zcela nových zbraní umožnila první světová válka i renesanci některých na pohled primitivních zbraní, které se ve výzbroji evropských armád neobjevovaly již celá staletí. Jednou z nich byla...

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

Rusko otevřelo Pandořinu skříňku. Skynet z Terminátora je jen otázkou času

Premium

Umělá inteligence se v ovládání dronů na bojišti prosazuje pomaleji, než se předpokládalo. Člověk je zatím nepostradatelný. Určité úspěchy však AI přece jen má. A bude jich stále víc.

Bez těchto osmi webů a aplikací na dovolenou snad ani nejezděte

Notebook, tablet, chytrý telefon má u sebe skoro každý. Jak moc užitečné mu budou, záleží na tom, jak jej umí využít a jaké aplikace na něm používá. Vybrali jsme osm praktických, které vám zpříjemní...

Z kosmu se vrátila posádka složená z Američanky, Inda, Maďara a Poláka

Po více než dvou týdnech na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se vrátila na Zemi posádka soukromé mise Axiom 4, zkráceně Ax-4. Byl to opravdu mezinárodní posádka, protože se letu účastnili...

15. července 2025

Nevyzpytatelné jsou cesty k modelu F-4 Phantom II. Tento vznikl na USS Midway

Soutěž

O tom, že není jen fantom opery, ale i Phantom letadlové lodi USS Midway, nás přesvědčí příběh modelu modeláře Marka Andrejse. Slavný F-4 Phantom II se stal labutí písní jeho modelářské dílny. Více...

15. července 2025

Místo, které se zaryje do vašich vzpomínek z dovolené. Rypadlo 1452

Pokud vás mrzí, že jste se nestihli podívat na obří rypadlo přezdívané Březenský drak v Březně na Chomutovsku, které pyrotechnici na začátku června odstřelili, máme tu pro vás tip na výlet. Nedaleko...

15. července 2025

Před 30 lety se zrodila legenda. Formát MP3 změnil poslech hudby

Za vznikem formátu MP3 byl nápad přenosu hudby přes telefonní linky, který vznikl v hlavě Dietera Seitzera pozdějšího prvního ředitele organizace Fraunhofer IIS. Bylo to v době, kdy prosazovaly...

14. července 2025  10:15

Tabulky zvládnete i bez Microsoftu. Tady jsou ověřené možnosti zdarma

Microsoft Excel je nejrozšířenějším tabulkovým procesorem, se kterým se studenti učí už na běžných středních školách práci s daty. Jeho široká škála funkcí z něj činí volbu číslo jedna pro firmy i...

14. července 2025

Vědci donutili tělo k produkci buněk zabíjejících rakovinu. Léčba bude dostupnější

Premium

Laboratorní produkce buněk pro léčbu nádorových onemocnění označovanou jako CAR T-terapie je náročná, zdlouhavá a drahá. Proto ji nedostávají všichni, kterým by pomohla. Vědci nyní našli způsob, jak...

14. července 2025

Přípravu na sebevražedný let ztvárňuje dioráma s letounem Mitsubishi G4M2

Soutěž

Dárek od kamarádů proměnil modelář Petr Záras v diorámu, ze které tak trochu mrazí. Jde totiž o přípravu na sebevražedný let kluzáku Yokosuka MXY-7 Ohka (třešňový květ) a japonského bombardéru...

13. července 2025

Česko pomůže s hledáním druhé Země. Mise využívá český hardware i software

Cílem kosmické mise PLATO je studovat Zemi podobné planety v relativně blízkých planetárních systémech. Výzkum se bude zaměřovat na planety v tzv. obyvatelné zóně, tedy v takové vzdálenosti od...

12. července 2025

Revoluční vrtulník i slavní veteráni. Co nabídla letošní Paris Air Show

Letošní 55. ročník největší a nejstarší letecké výstavy světa Paris Air Show na letišti Le Bourget opět předvedl řadu zajímavých strojů a vizí pro budoucnost. Kromě zajímavých novinek si na své...

12. července 2025

Stačí zalesnit 24,75 milionu čtverečních kilometrů a oteplování je vyřešené

Kdyby lidstvo chtělo dál spalovat fosilní paliva a zároveň se vyhnout ohřívání atmosféry, musí sázet stromy. Potřebovalo by jimi však pokrýt značnou část souše. Náklady na takový podnik vychází...

11. července 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?
Jak Mixa olej proti striím pečuje o pokožku během těhotenství a po porodu?

Strie jsou běžnou součástí mateřství, ale to neznamená, že se o pokožku nemůžeme starat s láskou a péčí. Otestovaly jsme olej proti striím od...

Padesát odstínů šedi řeckého letectva vypráví příběh modelu F-16D

Soutěž

Jaroslav Háječek se rozhodl dokončit rozdělaný model, který přišel v balíku z Bejrútu. Tento model letounu F-16D řeckého letectva byl výzvou. Jak popisuje jeho autor, otevřel celou škálu možností,...

11. července 2025

Tajemství smradlavé pochoutky starých Římanů odkryl nový vědecký výzkum

Premium

Analýza DNA odhalila složení oblíbeného dochucovadla starých Římanů. Připravovalo se z drcených ryb. Jeho výroba nejspíš dost páchla.

11. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.