

O přenesení osobní dopravy do vzduchu se mluví poměrně dlouho, nechybí ani řada pokusů o výrobu létajícího stroje pro přesun na opravdu krátké vzdálenosti. Nedávno se objevily dvě novinky, které mohou nějakým způsobem vše posunout, jedna sází na unikátní koncept a u druhé se připravuje sériová výroba.
Autor: CycloTech
Začněme u novinky společnosti CycloTech. Ta se pokusila oživit desítky let starý koncept rotoru, který označuje jako cyclorotor. Ten může tak trochu připomínat vodní mlýn, jen s tím, že lopatky ukryté uvnitř bočnic jsou naklápěcí.
Autor: CycloTech
Nám se podařilo objevit záznam o tomto principu v časopise Modern Mechanics z roku 1931.
Autor: Archiv Aleše Vašíčka
Firma CycloTech od prvních návrhů přešla k již vyzkoušení několika prototypů. Nejdříve to byla kostra se čtveřicí cyclorotorů po stranách.
Autor: CycloTech
Nyní již firma ukázala funkční prototyp stroje BlackBird, s nímž firma vyzkoušela i krátký vzlet. Ten přidává ještě dva podélné cyclorotory do trupu.
Autor: CycloTech
Otázkou zůstává, zda se takový inovativní pohon létajícího stroje vůbec dokáže v konkurenci těch klasických prosadit. Firma si také bude muset poradit s požadavky různých úřadů, které stroji musí udělit povolení k provozu.
Autor: CycloTech
K těm zavedenějším systémům lze zařadit projekt společnosti Jetson, který se nyní dostává do sériové výroby.
Autor: Jetson
V toto případě se o pohyb ve vzduchu stará čtveřice rotorů, ale ty využívají klasické listové vrtule, takže Jetson ONE vypadá tak trochu jako přerostlý dron.
Autor: Jetson
Firma slibuje nosnost až 86 kilogramů a 20 minut letového času na jedno nabití. Maximální rychlost je pak mírně před 100 kilometrů za hodinu.
Autor: Jetson
Společnost počítá s tím, že začne objednávky na svůj stroj začít dodávat ještě letos s tím, že již nyní má objednávky, které bude uspokojovat až do roku 2026. Nový zájemci si tak musí počkat do roku 2027 a připravit si 128 tisíc dolarů (cca 2,8 milionu korun).
Autor: Jetson