Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Do ulic vyrazil první český autobus na vodík. Bude mít vlastní čerpací stanici

aktualizováno 
První autobus na vodíkový pohon začne od září jezdit v Neratovicích. Vozidlo unikátně kombinuje tři druhy pohonu, aby mělo co nejmenší spotřebu zatím drahého vodíku. V Neratovicích také vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR.

Unikátní TriHyBus byl vyvinut českými odborníky v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Výsledkem práce vědců a techniků je celosvětově unikátní vozidlo s trojitě hybridním pohonným systémem. 

Vývoj autobusu poháněného elektřinou z vodíku začal v roce 2005. Od září 2009 bude pokračovat jeho testováním v reálném provozu v ulicích Neratovic.

Autobus nespaluje vodík místo nafty, ale jeho energii mění v palivovém článku přímo na elektrický proud. Proto trakci vozidla zajišťují, podobně jako u trolejbusu, elektromotory.

Český autobus na vodíkový pohon

TriHyBus je zkratkou anglického názvu Triple Hydrogen Hybrid Bus

Jak vzniká proud z vodíku

Palivový článek je elektrochemické zařízení, které přemění energii ukrytou v uhlovodíku nebo vodíku na elektrickou energii. Skládá se ze dvou elektrod, které jsou odděleny elektrolytem. 

Na anodu se přivádí palivo (např. vodík, methan, methanol). Zde dochází k jeho oxidaci. Ke katodě se přivádí oxidační činidlo (např. kyslík ze vzduchu, peroxid vodíku), které se na ní redukuje.

Český autobus na vodíkový pohon

Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektrická energie z palivových článků. Byl vivinut spolupráci techniků německé solečnosti Proton Motor a Škody.

Spotřebu drahého vodíku snižují ultrakapacitory a akumulátorty

TriHyBus využívá energii ze tří zdrojů: z palivového článku, z akumulátorů Li-ion (10 kWh, 40 kW). Třetím zdrojem jsou ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW).

Tok energií je vyřešen tak, aby si motor autobusu využíval vždy ten nejvýhodnější mix energií. Výsledkem práce českých konstruktérů je delší dojezd na jedno natankování, než mají obdobné vodíkové autobusy jinde ve světě.

Český autobus na vodíkový pohon

Český autobus na vodíkový pohon má nádrž na vodík na střeše. Jsou zde také další zařízení elektrické výzbroje.

Pro snížení spotřeby drahého vodíku byl vyvinut speciální řídící systém. TriHyBus  rekuperuje energii do sekundárních zdrojů (například při jízdě z kopce, brzdění atd.).

Takto získaná energie se opětovně využívá ve chvílích, kdy nepostačuje výkon palivového článku, např. zrychlování. Díky němu má palivový článek relativně malý elektrický výkon. 

Potřebný proud pro motory dodají také akumulátory a ultrakapacitory (kondenzátory o extrémně vysoké kapacitě). 

 Základní technické údaje 
 Délka 12 metrů 
 Hmotnost  14 tun
 Podvozek  IRISBUS Citelis
 Primární zdroj energie  50 kW
 Typ  PEM vodíkový palivový článek
 Sekundární zdroje energie  Li-ion akumulátor o kapacitě 10 kWh (max. dodávaný výkon 40 kW, )
 ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh )
 Skladování vodíku   4 kompozitní tlakové nádrže (celkem 800l, 30 MPa ~ 20 kg H2) na střeše
 Doba tankování plné nádrže  10 minut
 Dojezd na jedno natankování  300 km
 Maximální rychlost  65 km/h (elektonicky omezena)
 Spotřeba vodíku   7,5 kg / 100 km, (ekvivalent 20 l nafty/ 100km)

Pro autobus vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR

Součástí projektu je i výstavba první vodíkové čerpací stanice na území České republiky. Stanice vyroste v Neratovicích u Prahy a bude v dojezdové vzdálenosti od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.

Neratovická čerpací stanice se stane součástí německé „vodíkové trasy“. Z počátku bude jediným zákazníkem vodíkové stanice TriHyBus. Do budoucna se počítá s rozvojem služeb i pro další zájemce.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

USA na čele, Čína přizná další nemocné. Vývoj pandemie v grafech

Těžiště současné pandemie koronaviru zůstává ve vyspělém světě, rychlý růst případů zažívají především USA, a není to...

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Webkamery jsou vyprodány. Vyrobit si ji ale můžete i z chytrého telefonu

Jedna z věcí, po které se v uplynulých dnech v e-shopech doslova zaprášilo, jsou webové kamery – ve většině obchodů...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Rusové dostavují elektrárnu v Bělorusku. Otevře jim cestu do Evropy?

V Bělorusku se připravuje spuštění ruského reaktoru III. generace VVER1200. Jeho výstavba trvala zhruba sedm let, což...

Štíty z českých 3D tiskáren už chrání zdravotníky, dostávají je zdarma

Státní zajištění ochranných pomůcek pro zdravotníky lze směle označit jako fiasko, chybějící pomůcky se tak mnozí snaží...

OBRAZEM: „Lidovky“ i stíhačky na starých reklamách leteckých továren

Prvorepublikové Československo se vyznačovalo relativně bohatým leteckým průmyslem. Během necelého roku existence státu...

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí
Poradíme: Aby mateřství bylo plné radostí

Zjistila jste, že jste těhotná nebo už máte doma roztomilé batole? Mít děti je obrovská radost, ale zároveň to znamená přemýšlet, jak vše zorganizovat a zaplatit. Na zdraví, zvlášť těch nejmenších, nelze šetřit. Poradíme vám, kde získat nějaké výhody a ušetřit.

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...