Pondělí 2. října 2023, svátek má Olívie, Oliver
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. října 2023 Olívie, Oliver

Do ulic vyrazil první český autobus na vodík. Bude mít vlastní čerpací stanici

První autobus na vodíkový pohon začne od září jezdit v Neratovicích. Vozidlo unikátně kombinuje tři druhy pohonu, aby mělo co nejmenší spotřebu zatím drahého vodíku. V Neratovicích také vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR.

Unikátní TriHyBus byl vyvinut českými odborníky v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Výsledkem práce vědců a techniků je celosvětově unikátní vozidlo s trojitě hybridním pohonným systémem. 

Vývoj autobusu poháněného elektřinou z vodíku začal v roce 2005. Od září 2009 bude pokračovat jeho testováním v reálném provozu v ulicích Neratovic.

Autobus nespaluje vodík místo nafty, ale jeho energii mění v palivovém článku přímo na elektrický proud. Proto trakci vozidla zajišťují, podobně jako u trolejbusu, elektromotory.

Český autobus na vodíkový pohon

TriHyBus je zkratkou anglického názvu Triple Hydrogen Hybrid Bus

Jak vzniká proud z vodíku

Palivový článek je elektrochemické zařízení, které přemění energii ukrytou v uhlovodíku nebo vodíku na elektrickou energii. Skládá se ze dvou elektrod, které jsou odděleny elektrolytem. 

Na anodu se přivádí palivo (např. vodík, methan, methanol). Zde dochází k jeho oxidaci. Ke katodě se přivádí oxidační činidlo (např. kyslík ze vzduchu, peroxid vodíku), které se na ní redukuje.

Český autobus na vodíkový pohon

Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektrická energie z palivových článků. Byl vivinut spolupráci techniků německé solečnosti Proton Motor a Škody.

Spotřebu drahého vodíku snižují ultrakapacitory a akumulátorty

TriHyBus využívá energii ze tří zdrojů: z palivového článku, z akumulátorů Li-ion (10 kWh, 40 kW). Třetím zdrojem jsou ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW).

Tok energií je vyřešen tak, aby si motor autobusu využíval vždy ten nejvýhodnější mix energií. Výsledkem práce českých konstruktérů je delší dojezd na jedno natankování, než mají obdobné vodíkové autobusy jinde ve světě.

Český autobus na vodíkový pohon

Český autobus na vodíkový pohon má nádrž na vodík na střeše. Jsou zde také další zařízení elektrické výzbroje.

Pro snížení spotřeby drahého vodíku byl vyvinut speciální řídící systém. TriHyBus  rekuperuje energii do sekundárních zdrojů (například při jízdě z kopce, brzdění atd.).

Takto získaná energie se opětovně využívá ve chvílích, kdy nepostačuje výkon palivového článku, např. zrychlování. Díky němu má palivový článek relativně malý elektrický výkon. 

Potřebný proud pro motory dodají také akumulátory a ultrakapacitory (kondenzátory o extrémně vysoké kapacitě). 

 Základní technické údaje 
 Délka 12 metrů 
 Hmotnost  14 tun
 Podvozek  IRISBUS Citelis
 Primární zdroj energie  50 kW
 Typ  PEM vodíkový palivový článek
 Sekundární zdroje energie  Li-ion akumulátor o kapacitě 10 kWh (max. dodávaný výkon 40 kW, )
 ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh )
 Skladování vodíku   4 kompozitní tlakové nádrže (celkem 800l, 30 MPa ~ 20 kg H2) na střeše
 Doba tankování plné nádrže  10 minut
 Dojezd na jedno natankování  300 km
 Maximální rychlost  65 km/h (elektonicky omezena)
 Spotřeba vodíku   7,5 kg / 100 km, (ekvivalent 20 l nafty/ 100km)

Pro autobus vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR

Součástí projektu je i výstavba první vodíkové čerpací stanice na území České republiky. Stanice vyroste v Neratovicích u Prahy a bude v dojezdové vzdálenosti od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.

Neratovická čerpací stanice se stane součástí německé „vodíkové trasy“. Z počátku bude jediným zákazníkem vodíkové stanice TriHyBus. Do budoucna se počítá s rozvojem služeb i pro další zájemce.

  • Nejčtenější

I v Čechách existují anomálie, co se nedají snadno vysvětlit, popisuje ufolog

Premium Jednou z nejhezčích věcí na ufologii je, že se člověk pořád vzdělává, říká ufolog skeptik Vladimír Šiška. „Jednou...

Sonda přivezla vzorky z planetky, která by v budoucnu mohla narazit do Země

Sonda OSIRIS-REx amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír v neděli provedla jedinečný manévr. Ve výšce 102...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance na přežití se blíží nule. Sedm nejtragičtějších leteckých havárií

Letecká technika způsobila v dopravě ještě větší revoluci než železnice o století dříve. Letadla jí sice nemohla...

Čtvero zásad, jak pořídit fotovoltaickou elektrárnu bez strachu z požáru

Fotovoltaické elektrárny na střechách rodinných domů rostou jako pověstné houby po dešti a v souvislosti s tím se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Usnadní práci všem. Balík nástrojů od Microsoftu vám provětrá počítače s Windows

Premium Balík aplikací PowerToys se skládá ze škály užitečných nástrojů a funkcí. Lze je využít k usnadnění a optimalizaci...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Čtvero zásad, jak pořídit fotovoltaickou elektrárnu bez strachu z požáru

Fotovoltaické elektrárny na střechách rodinných domů rostou jako pověstné houby po dešti a v souvislosti s tím se...

Slavná britská pára obrazem. Divoká kachna ukázala Němcům, zač je toho loket

Sláva britských proudnicových parních lokomotiv LNER třídy A4 vystoupala div ne ke hvězdám. Na svém kontě si jedna z...

OBRAZEM: Zajímavost francouzské železnice. Picasso měl věž, a navíc šejdrem

Mezi zajímavá železniční vozidla můžeme bezpochyby zařadit i francouzský motorový vůz řady X 3800 zvaný Picasso....

OBRAZEM: S prvním bizjetem přišli v roce 1954 Francouzi, ale měl jednu vadu

Business jet, nebo také bizjet, je proudové letadlo určené pro privátní lety v neveřejné letecké dopravě. Zpočátku to...

Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz
Jak ušetřit při nákupu Pampers plenek? Povíme vám, jak dostat zpět část svých peněz

Řekněme si to na rovinu – za plenky pro ty naše miláčky vydáme za rok z peněženky víc než dříve za kabelky. Zvlášť, když pro ně chceme ty nejlepší...

Kazma ukázal, jak snadno se dal zjistit kód vedoucí k výhře 22 milionů korun

Kazma (38) ukázal, jak relativně lehce se dal zjistit kód vedoucí k výhře jednoho milionu dolarů, v přepočtu 22 milionů...

Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Premium Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S...

To mi máma nikdy neřekla! Archiv StB Janu Kratochvílovou překvapil

Podraz režimu a nucená emigrace. Tak popisuje Jana Uriel Kratochvílová (70) čtyřicet let staré události, které...

Další celebrita na OnlyFans. Dělám to kvůli rodině, říká herečka

Drea de Matteová (51) je americká herečka známá například díky rolím Angie v Zoufalých manželkách, Wendy v Zákonu gangu...

Kde si i miliardář připadá chudý. Ze Saint-Tropez je oáza superluxusu

Francouzské letovisko Saint-Tropez je možná jedinou rybářskou vesnicí na světě, kde je snazší koupit si kabelku za 25...