Unikátní TriHyBus byl vyvinut českými odborníky v Ústavu jaderného výzkumu v Řeži. Výsledkem práce vědců a techniků je celosvětově unikátní vozidlo s trojitě hybridním pohonným systémem.
Vývoj autobusu poháněného elektřinou z vodíku začal v roce 2005. Od září 2009 bude pokračovat jeho testováním v reálném provozu v ulicích Neratovic.
Autobus nespaluje vodík místo nafty, ale jeho energii mění v palivovém článku přímo na elektrický proud. Proto trakci vozidla zajišťují, podobně jako u trolejbusu, elektromotory.
Jak vzniká proud z vodíku
Palivový článek je elektrochemické zařízení, které přemění energii ukrytou v uhlovodíku nebo vodíku na elektrickou energii. Skládá se ze dvou elektrod, které jsou odděleny elektrolytem.
Na anodu se přivádí palivo (např. vodík, methan, methanol). Zde dochází k jeho oxidaci. Ke katodě se přivádí oxidační činidlo (např. kyslík ze vzduchu, peroxid vodíku), které se na ní redukuje.

Základním zdrojem energie pro TriHyBus je elektrická energie z palivových článků. Byl vivinut spolupráci techniků německé solečnosti Proton Motor a Škody.
Spotřebu drahého vodíku snižují ultrakapacitory a akumulátorty
TriHyBus využívá energii ze tří zdrojů: z palivového článku, z akumulátorů Li-ion (10 kWh, 40 kW). Třetím zdrojem jsou ultrakapacitory (1,2 kWh, 200 kW).
Tok energií je vyřešen tak, aby si motor autobusu využíval vždy ten nejvýhodnější mix energií. Výsledkem práce českých konstruktérů je delší dojezd na jedno natankování, než mají obdobné vodíkové autobusy jinde ve světě.

Český autobus na vodíkový pohon má nádrž na vodík na střeše. Jsou zde také další zařízení elektrické výzbroje.
Pro snížení spotřeby drahého vodíku byl vyvinut speciální řídící systém. TriHyBus rekuperuje energii do sekundárních zdrojů (například při jízdě z kopce, brzdění atd.).
Takto získaná energie se opětovně využívá ve chvílích, kdy nepostačuje výkon palivového článku, např. zrychlování. Díky němu má palivový článek relativně malý elektrický výkon.
Potřebný proud pro motory dodají také akumulátory a ultrakapacitory (kondenzátory o extrémně vysoké kapacitě).
Základní technické údaje | |
Délka | 12 metrů |
Hmotnost | 14 tun |
Podvozek | IRISBUS Citelis |
Primární zdroj energie | 50 kW |
Typ | PEM vodíkový palivový článek |
Sekundární zdroje energie | Li-ion akumulátor o kapacitě 10 kWh (max. dodávaný výkon 40 kW, ) ultrakapacitory (4 x 18F, max. 200 kW, 1,2 kWh ) |
Skladování vodíku | 4 kompozitní tlakové nádrže (celkem 800l, 30 MPa ~ 20 kg H2) na střeše |
Doba tankování plné nádrže | 10 minut |
Dojezd na jedno natankování | 300 km |
Maximální rychlost | 65 km/h (elektonicky omezena) |
Spotřeba vodíku | 7,5 kg / 100 km, (ekvivalent 20 l nafty/ 100km) |
Pro autobus vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR
Součástí projektu je i výstavba první vodíkové čerpací stanice na území České republiky. Stanice vyroste v Neratovicích u Prahy a bude v dojezdové vzdálenosti od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.
Neratovická čerpací stanice se stane součástí německé „vodíkové trasy“. Z počátku bude jediným zákazníkem vodíkové stanice TriHyBus. Do budoucna se počítá s rozvojem služeb i pro další zájemce.