V prodeji je systém pro přepis obecné češtiny do počítače
Od 27. června si můžete koupit program, který umožní diktovat české texty počítači. Vyvinula ho firma Newton, která se věnuje rozpoznávání mluveného slova už dlouhé roky. Více o produktu najdete zde. Program není nový, je postavený na zkušenostech z předchozích verzí, ale zatím byl k dispozici v podstatě jenom pro některé odborné profese (používá se v nemocnicích či u soudu) a omezený počet zákazníků.
KVIK - Rychlé zprávyQuick - Kvik - Rychle Prudce populární slovíčko KVIK jsme vybrali pro jeho stručnost, unikátnost a okamžitě pochopitelný význam. Odkazuje na české citoslovce "kvik" i anglické "quick", první symbolizuje stručnost, druhé rychlost. Slůvkem KVIK v titulku označujeme články složené z rychlých krátkých aktuálních zpráv a odkazů. |
Nový Dictate 3 určený i "pro veřejnost" je k dispozici ve třech verzích (Basic, Business, Professional), jejichž ceny činí zhruba 5 000, 15 000 a 36 000 Kč.
Kdo měl možnost vyzkoušet si například asistentku Siri, ví, že v angličtině už je technologie slušně použitelná. Čeština na takovou možnost čekala dlouho, uvidíme, jestli to Newton Dictate 3 změní.
V redakci především doufáme, že bude použitelná funkce přepisu zvukového souboru do textu. Máme na diktafonech pár nepřepsaných rozhovorů.
A naše dojmy? Systém je náročný na hardware a žádá si spolupráci ze strany uživatele: musíte se do něj podle všeho naučit mluvit. S podrobnějším hodnocením přijdeme během příštích týdnů.
V Číně přibývá profesionálních "čichačů"
Zpracování odpadů je v urbanizující se a bohatnoucí Číně narůstající problém. Ne, že by byl neřešitelný, ale stávající organizace musí přidat na tempu, jestli mají všemu stačit, a tak posilují svoje stavy. Včetně počtu pracovníků, které u nás asi neznáme: "čichačů" odpadů.
V Číně se osvědčila praxe kontrolovat nebezpečné pachy pomocí lidského nosu. Podle televize ChannelNewAsia (video z reportáže v angličtině je zde) probíhají kontroly tak, že se odebere vzorek materiálu (třeba z čističky odpadu nebo skládky) a odveze se do laboratoře.
Tam se vzorek vzduchu z obalu s "puchem" předloží odborníkům, kteří hodnotí, jak by mohl působit na lidi. Vzorek se postupně ředí čistým vzduchem, aby se došlo také k nějakému kvantitativnímu hodnocení účinku plynů na člověka (vzorek, který se musel ředit desetkrát, než přestal být cítit, je problematičtější než ten, který nepáchne po dvou zředěních).
Postup je prý v některých ohledech lepší než objektivní chemický rozbor. Některé pachy jsou totiž lidem velmi nepříjemné, i když z chemického hlediska jsou koncentrace velmi nízké a nepředstavují porušení žádných norem.
"Čichači" se specializují na různé oblasti, jsou prý mezi nimi specialisté na různé typy odpadů. Abyste tuto práci dostali, musíte být ve věku mezi 18 a 45 lety, nepít alkohol a nekouřit. A naopak prý nemusíte mít nějak vytříbený čich. Po složení odborných zkoušek vás čeká každý rok přezkoušení a mezi tím budete čichat v průměru k osmi různým vzorkům denně. Tvrdí do alespoň bývalá "čichačka", kterou televize ChannelNewAsia vyzpovídala.
Jak vylézt stěnu? S vysavačem na zádech
Sto tisíc dolarů od vojenských leteckých sil USA si na své konto připsal tým ze státní univerzity v Utahu. Uspěl v soutěži, která má za úkol najít originální prostředek k překonávání kolmých překážek.
Podstata je jednoduchá: zařízení tvoří dva vysavače, které jsou připojeny k velkým deskám. Ty se díky pružným okrajům pevně přichytí k jakémukoliv relativně rovnému povrchu a elektromotor z něj potom odsaje většinu vzduchu. Podtlak vytváří dost síly, aby na kolmém povrchu udržel předmět o hmotnosti až kolem tří set kilogramů, a to při vlastní váze zařízení méně než deset kilogramů.
Není divu, že si prototyp nazvaný Climber (PVAC) hravě poradil s cílem vynést člověka na vrchol zhruba třicetimetrové zdi a porazit zbylých 17 finalistů. Letectvu se prý líbilo, že si pomohl bez pomůcek typu vystřelovacích háků a podobně.
Návrháři před sebou mají ale ještě hodně práce. Zařízení má sloužit při tajných akcích, a na to zatím moc nevypadá, jak se můžete přesvědčit i ve videu v hlavičce článku. Letectvo si ho přeje mít také poněkud lehčí a kompaktnější.