„Nový“ starý letoun ČSA přiletěl do Prahy. Nízký průlet se nekonal

  • 72
Národní letecký dopravce ČSA si pronajal Airbus A330-300. Do Prahy poprvé přiletěl dnes. Letadlo sjelo z výrobní linky v roce 2001 a provozovaly ho korejské aerolinky Korean Air. Palubní personál i piloti pro letoun školily ČSA ve Finsku. Chystají se také na pořízení dalšího takového letadla.

ČSA budou po tříletém přerušení opět operovat na dálkových tratích, a to pronajatým širokotrupým letounem s dlouhým doletem. Letoun Airbus A330 si ČSA pronajaly na operativní leasing od partnerské letecké společnosti Korean Air, se kterou jsou v globální alianci SkyTeam a která v ČSA získala podíl 44 procent za 67,5 milionu korun.

Přílet letounu do Prahy se původně předpokládal dnes v 16:20 až 16:30, ale v té době byl ještě nad Polskem. Letoun sedl na Letiště Václava Havla v 17:30. Deset minut předtím pilot proletěl nad letištěm. Fanoušci letectví očekávali, že pilot předvede parádní nízký průlet jako loni v prosinci pilot Boeingu 787 Dreamliner, který tehdy poprvé dorazil do Prahy (více najdete zde). Místo toho letoun předvedl manévr zvaný go around, při kterém pilot naznačí přistání, jež následně přeruší a přistávací manévr zopakuje.  

Po přistání přivítala nový letoun tradiční "slavobrána" vytvořená proudy vody z hasičských stříkaček.

Do flotily ČSA tak přibude model -300, který má oproti verzi -200 prodloužený trup. Letoun měl už několik dní před předávacím letem do Prahy plné barevné schéma ČSA, ale stále ještě korejskou imatrikulaci HL7701. Označení OK-YBA, které má přiděleno v českém rejstříku, bylo na jeho trup doplněno až před přeletem do Prahy. Nový airbus je prvním dvoumotorovým letounem tohoto typu ve flotile ČSA.

Další informace

o novém letadle ČSA Airbus A330-300

najdete u kolegů na Ekonomika.iDNES.cz.

Není bez zajímavosti, že podle dostupných informací se piloti i stevardi a stevardky ČSA na na nové lety školili u finské letecké společnosti Finnair, která tyto typy letounů také používá.

Airbus A 330-323(X) s výrobním číslem 425 byl vyroben v září 2001. Vybaven je dvojicí pohonných jednotek Pratt&Whitney PW4168A s tahem 303 - 320 kN. Maximální vzletová hmotnost je 217 tun, dolet 7 886 km a cestovní rychlost 879 km/h.

Dne 3. září 2001 vykonal s francouzskou registrací F-WWYE první let a Korean Air byl dodán v říjnu 2001 jako HL7701. Později byl překvalifikován, aby mohl natankovat více paliva pro zvýšení doletu, a v jeho označení tak přibylo ono "X". Ale vyšší objem leteckého petroleje (typ A330-300 pojme až 97 530 litrů) přirozeně znamená také vyšší vzletovou hmotnost, a tudíž i vyšší letištní poplatky.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Letouny A 330-300 mohou mít maximální vzletovou hmotnost 230 až 240 tun a dolet až 11 900 km. Dodejme ještě, že stroj má celkovou délku 63,69 m, rozpětí křídel 60,30 m a výšku (kormidla) 16,83 m.

Letoun měl původně dvoutřídní uspořádání pro 24 osob v obchodní třídě (C) a 328 v ekonomické (Y), celkem tedy pro 352 cestujících. Toto uspořádání bude mít s největší pravděpodobností i ve službách u Českých aerolinií.

U Korean Air je v současnosti pro letouny A 330-300 typické trojtřídní uspořádání, jak ukazuje schéma z jejich webu, kdy je celkový počet sedadel pro cestující snížen na 276. Zcela vepředu je první třída (F) se šesti pohodlnými křesly typu
Lie-Flat, tři dvojice se šíří "uličky" 83 palců (2,1 m). Křesla mají šířku 20,1 palců (51 cm) a u každého je osobní televize a elektrická přípojka pro laptop.

Následuje sekce C - "Prestige Sleeper Seat" s 18 křesly stejného typu i šíře, jen rozteč mezi jejich dvojicemi je o něco menší, od 78 do 80 palců (198 - 203 cm). Také zde je u každého křesla osobní televize a elektrická zásuvka.

Dvoudílná kabina "New Economy Class" (Y) je v konfiguraci 2-4-2 se šíří uliček 32 - 33 palců (81 - 83 cm), což představuje 252 míst pro cestující. Sedadla jsou standardní šířky 18,1 palců (45,9 cm), u každého je osobní televize. Elektrická přípojka je jen někde. Toto je ovšem ještě pohodlnější varianta ekonomické třídy, výrobce nabízí pro A 330-300 také konfiguraci sedadel 2-5-2.

U jednoho airbusu to asi neskončí

České aerolinie se zatím bohužel nevrací na transatlantickou linku do New Yorku. Od 1. června ho nasadí na pravidelný spoj z Prahy do Soulu, na kterém dosud operuje pouze Korean Air, a budou moci navázat intenzivnější codeshare spolupráci v oblasti dálkových linek z Prahy přes Soul do dalších zajímavých destinací ve východní Asii a Pacifiku.

Obslouží tak konkrétně sedm měst v Japonsku (Fukuoka, Nagoja, Niigata, Okajama, Ósaka, Sapporo a Tokio), Hongkong, Šanghaj a Qingdao v Číně, indonéské hlavní město Jakartu, Denpasar na Bali a Kota Kinabalu na Borneu, malajské hlavní město Kuala Lumpur, vietnamský Da Nang, tichomořské ostrovy Guam a Palau a další místa. Celkem do letového řádu ČSA přibylo 20 nových spojů ve východní Asii.

Na všech letech do Soulu budou ČSA a Korean Air vzájemně sdílet svůj kód. Celkem nabídnou cestujícím z Prahy šest zpátečních spojů týdně, čtyři bude zajišťovat Korean Air a dva ČSA, a to každou sobotu a neděli s návratem ze Soulu v úterý a v neděli. A od 1. července by ČSA měly přidat třetí frekvenci s odletem z Prahy v úterý a s návratem ze Soulu ve čtvrtek.

Širokotrupý Airbus A 330-300 chtějí České aerolinie nasazovat i na vybrané lety do Moskvy, Jekatěrinburku a Almaty. Do Almaty snad jednou týdně a do Moskvy jednou až dvakrát týdně. Údajně je dohodnuto, že pokud by musel letoun A330 ČSA do opravy, na trati Praha-Soul by jej nahradil stroj Korean Air. Na letech do Almaty či Moskvy by musely být nasazeny menší stroje Airbus z flotily ČSA.

Z těchto útržkovitých informací logicky plyne, že si ČSA v dohledné době pravděpodobně pronajmou ještě minimálně jeden letoun s dlouhým doletem a lze předpokládat, že to bude opět Airbus A 330 od Korean Air.