Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

„Nový“ starý letoun ČSA přiletěl do Prahy. Nízký průlet se nekonal

  16:23aktualizováno  17:35
Národní letecký dopravce ČSA si pronajal Airbus A330-300. Do Prahy poprvé přiletěl dnes. Letadlo sjelo z výrobní linky v roce 2001 a provozovaly ho korejské aerolinky Korean Air. Palubní personál i piloti pro letoun školily ČSA ve Finsku. Chystají se také na pořízení dalšího takového letadla.

ČSA budou po tříletém přerušení opět operovat na dálkových tratích, a to pronajatým širokotrupým letounem s dlouhým doletem. Letoun Airbus A330 si ČSA pronajaly na operativní leasing od partnerské letecké společnosti Korean Air, se kterou jsou v globální alianci SkyTeam a která v ČSA získala podíl 44 procent za 67,5 milionu korun.

Fotogalerie

Přílet letounu do Prahy se původně předpokládal dnes v 16:20 až 16:30, ale v té době byl ještě nad Polskem. Letoun sedl na Letiště Václava Havla v 17:30. Deset minut předtím pilot proletěl nad letištěm. Fanoušci letectví očekávali, že pilot předvede parádní nízký průlet jako loni v prosinci pilot Boeingu 787 Dreamliner, který tehdy poprvé dorazil do Prahy (více najdete zde). Místo toho letoun předvedl manévr zvaný go around, při kterém pilot naznačí přistání, jež následně přeruší a přistávací manévr zopakuje.  

Po přistání přivítala nový letoun tradiční "slavobrána" vytvořená proudy vody z hasičských stříkaček.

Do flotily ČSA tak přibude model -300, který má oproti verzi -200 prodloužený trup. Letoun měl už několik dní před předávacím letem do Prahy plné barevné schéma ČSA, ale stále ještě korejskou imatrikulaci HL7701. Označení OK-YBA, které má přiděleno v českém rejstříku, bylo na jeho trup doplněno až před přeletem do Prahy. Nový airbus je prvním dvoumotorovým letounem tohoto typu ve flotile ČSA.

Další informace

o novém letadle ČSA Airbus A330-300

najdete u kolegů na Ekonomika.iDNES.cz.

Není bez zajímavosti, že podle dostupných informací se piloti i stevardi a stevardky ČSA na na nové lety školili u finské letecké společnosti Finnair, která tyto typy letounů také používá.

Airbus A 330-323(X) s výrobním číslem 425 byl vyroben v září 2001. Vybaven je dvojicí pohonných jednotek Pratt&Whitney PW4168A s tahem 303 - 320 kN. Maximální vzletová hmotnost je 217 tun, dolet 7 886 km a cestovní rychlost 879 km/h.

Dne 3. září 2001 vykonal s francouzskou registrací F-WWYE první let a Korean Air byl dodán v říjnu 2001 jako HL7701. Později byl překvalifikován, aby mohl natankovat více paliva pro zvýšení doletu, a v jeho označení tak přibylo ono "X". Ale vyšší objem leteckého petroleje (typ A330-300 pojme až 97 530 litrů) přirozeně znamená také vyšší vzletovou hmotnost, a tudíž i vyšší letištní poplatky.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Letouny A 330-300 mohou mít maximální vzletovou hmotnost 230 až 240 tun a dolet až 11 900 km. Dodejme ještě, že stroj má celkovou délku 63,69 m, rozpětí křídel 60,30 m a výšku (kormidla) 16,83 m.

Letoun měl původně dvoutřídní uspořádání pro 24 osob v obchodní třídě (C) a 328 v ekonomické (Y), celkem tedy pro 352 cestujících. Toto uspořádání bude mít s největší pravděpodobností i ve službách u Českých aerolinií.

U Korean Air je v současnosti pro letouny A 330-300 typické trojtřídní uspořádání, jak ukazuje schéma z jejich webu, kdy je celkový počet sedadel pro cestující snížen na 276. Zcela vepředu je první třída (F) se šesti pohodlnými křesly typu
Lie-Flat, tři dvojice se šíří "uličky" 83 palců (2,1 m). Křesla mají šířku 20,1 palců (51 cm) a u každého je osobní televize a elektrická přípojka pro laptop.

Následuje sekce C - "Prestige Sleeper Seat" s 18 křesly stejného typu i šíře, jen rozteč mezi jejich dvojicemi je o něco menší, od 78 do 80 palců (198 - 203 cm). Také zde je u každého křesla osobní televize a elektrická zásuvka.

Dvoudílná kabina "New Economy Class" (Y) je v konfiguraci 2-4-2 se šíří uliček 32 - 33 palců (81 - 83 cm), což představuje 252 míst pro cestující. Sedadla jsou standardní šířky 18,1 palců (45,9 cm), u každého je osobní televize. Elektrická přípojka je jen někde. Toto je ovšem ještě pohodlnější varianta ekonomické třídy, výrobce nabízí pro A 330-300 také konfiguraci sedadel 2-5-2.

U jednoho airbusu to asi neskončí

České aerolinie se zatím bohužel nevrací na transatlantickou linku do New Yorku. Od 1. června ho nasadí na pravidelný spoj z Prahy do Soulu, na kterém dosud operuje pouze Korean Air, a budou moci navázat intenzivnější codeshare spolupráci v oblasti dálkových linek z Prahy přes Soul do dalších zajímavých destinací ve východní Asii a Pacifiku.

Obslouží tak konkrétně sedm měst v Japonsku (Fukuoka, Nagoja, Niigata, Okajama, Ósaka, Sapporo a Tokio), Hongkong, Šanghaj a Qingdao v Číně, indonéské hlavní město Jakartu, Denpasar na Bali a Kota Kinabalu na Borneu, malajské hlavní město Kuala Lumpur, vietnamský Da Nang, tichomořské ostrovy Guam a Palau a další místa. Celkem do letového řádu ČSA přibylo 20 nových spojů ve východní Asii.

Na všech letech do Soulu budou ČSA a Korean Air vzájemně sdílet svůj kód. Celkem nabídnou cestujícím z Prahy šest zpátečních spojů týdně, čtyři bude zajišťovat Korean Air a dva ČSA, a to každou sobotu a neděli s návratem ze Soulu v úterý a v neděli. A od 1. července by ČSA měly přidat třetí frekvenci s odletem z Prahy v úterý a s návratem ze Soulu ve čtvrtek.

Širokotrupý Airbus A 330-300 chtějí České aerolinie nasazovat i na vybrané lety do Moskvy, Jekatěrinburku a Almaty. Do Almaty snad jednou týdně a do Moskvy jednou až dvakrát týdně. Údajně je dohodnuto, že pokud by musel letoun A330 ČSA do opravy, na trati Praha-Soul by jej nahradil stroj Korean Air. Na letech do Almaty či Moskvy by musely být nasazeny menší stroje Airbus z flotily ČSA.

Z těchto útržkovitých informací logicky plyne, že si ČSA v dohledné době pravděpodobně pronajmou ještě minimálně jeden letoun s dlouhým doletem a lze předpokládat, že to bude opět Airbus A 330 od Korean Air.

Autoři:
  • Nejčtenější

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Rusko ukázalo novou „neviditelnou“ stíhačku. Šach mat má vzlétnout za dva roky

Rusko představilo chystaný „neviditelný“ letoun 5. generace. Stíhačka s přezdívkou Šach mat má jeden motor, v budoucnu...

Událost, která vyhubila dinosaury, přichází průměrně za 500 milionů let

Nové poznatky o kosmickém zabijákovi dinosaurů ukazují, že Chicxulubský asteroid byl temný kosmický tulák. Na zkoumání...

První velký export vojenské techniky z ČSR po roce 1945 mířil do Švýcarska

Mezi velké exportéry zbraní patřilo i malé Československo. Většina jeho zbrojního exportu mezi lety 1945 a 1989 šla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak začalo strategické bombardování a budování první protivzdušné obrany

Pod pojmem letecký souboj si většina lidí představí boj dvou letounů. V počátcích letectví se však utkávaly i letouny...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Patrové vlaky jezdí už téměř 200 let, z prvních mohli cestující vypadnout

Patrové vozy využíváme už skoro 200 let. Objevily se ještě dřív, než přijely vlaky na Moravu a do Čech. Údajně to bylo...

Vyhlášené slovenské lázně dostaly elektrickou úzkokolejku už v roce 1909

První krátké elektrifikované železniční tratě na slovenském území vznikaly už před Velkou válkou. Patří mezi ně i...

Nejlevnější baterie by měla být ta gravitační, tvrdí start-up

V edinburském přístavu vyrostla v posledních letech velmi nezvyklá stavba. Vypadá jako nekrytá výtahová šachta vysoká...

Dron přítel člověka. Jaké možnosti létající stroje nabízejí a co musíte dodržet

Premium Zatímco modely letadýlek ovládaných na dálku vyžadují cit pro techniku a jisté znalosti aerodynamiky, dirigovat jejich...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...