Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

„Nový“ starý letoun ČSA přiletěl do Prahy. Nízký průlet se nekonal

  16:23aktualizováno  17:35
Národní letecký dopravce ČSA si pronajal Airbus A330-300. Do Prahy poprvé přiletěl dnes. Letadlo sjelo z výrobní linky v roce 2001 a provozovaly ho korejské aerolinky Korean Air. Palubní personál i piloti pro letoun školily ČSA ve Finsku. Chystají se také na pořízení dalšího takového letadla.

ČSA budou po tříletém přerušení opět operovat na dálkových tratích, a to pronajatým širokotrupým letounem s dlouhým doletem. Letoun Airbus A330 si ČSA pronajaly na operativní leasing od partnerské letecké společnosti Korean Air, se kterou jsou v globální alianci SkyTeam a která v ČSA získala podíl 44 procent za 67,5 milionu korun.

Fotogalerie

Přílet letounu do Prahy se původně předpokládal dnes v 16:20 až 16:30, ale v té době byl ještě nad Polskem. Letoun sedl na Letiště Václava Havla v 17:30. Deset minut předtím pilot proletěl nad letištěm. Fanoušci letectví očekávali, že pilot předvede parádní nízký průlet jako loni v prosinci pilot Boeingu 787 Dreamliner, který tehdy poprvé dorazil do Prahy (více najdete zde). Místo toho letoun předvedl manévr zvaný go around, při kterém pilot naznačí přistání, jež následně přeruší a přistávací manévr zopakuje.  

Po přistání přivítala nový letoun tradiční "slavobrána" vytvořená proudy vody z hasičských stříkaček.

Do flotily ČSA tak přibude model -300, který má oproti verzi -200 prodloužený trup. Letoun měl už několik dní před předávacím letem do Prahy plné barevné schéma ČSA, ale stále ještě korejskou imatrikulaci HL7701. Označení OK-YBA, které má přiděleno v českém rejstříku, bylo na jeho trup doplněno až před přeletem do Prahy. Nový airbus je prvním dvoumotorovým letounem tohoto typu ve flotile ČSA.

Další informace

o novém letadle ČSA Airbus A330-300

najdete u kolegů na Ekonomika.iDNES.cz.

Není bez zajímavosti, že podle dostupných informací se piloti i stevardi a stevardky ČSA na na nové lety školili u finské letecké společnosti Finnair, která tyto typy letounů také používá.

Airbus A 330-323(X) s výrobním číslem 425 byl vyroben v září 2001. Vybaven je dvojicí pohonných jednotek Pratt&Whitney PW4168A s tahem 303 - 320 kN. Maximální vzletová hmotnost je 217 tun, dolet 7 886 km a cestovní rychlost 879 km/h.

Dne 3. září 2001 vykonal s francouzskou registrací F-WWYE první let a Korean Air byl dodán v říjnu 2001 jako HL7701. Později byl překvalifikován, aby mohl natankovat více paliva pro zvýšení doletu, a v jeho označení tak přibylo ono "X". Ale vyšší objem leteckého petroleje (typ A330-300 pojme až 97 530 litrů) přirozeně znamená také vyšší vzletovou hmotnost, a tudíž i vyšší letištní poplatky.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Konfigurace letounu Airbus A330-300 obvyklá u Korean Air.

Letouny A 330-300 mohou mít maximální vzletovou hmotnost 230 až 240 tun a dolet až 11 900 km. Dodejme ještě, že stroj má celkovou délku 63,69 m, rozpětí křídel 60,30 m a výšku (kormidla) 16,83 m.

Letoun měl původně dvoutřídní uspořádání pro 24 osob v obchodní třídě (C) a 328 v ekonomické (Y), celkem tedy pro 352 cestujících. Toto uspořádání bude mít s největší pravděpodobností i ve službách u Českých aerolinií.

U Korean Air je v současnosti pro letouny A 330-300 typické trojtřídní uspořádání, jak ukazuje schéma z jejich webu, kdy je celkový počet sedadel pro cestující snížen na 276. Zcela vepředu je první třída (F) se šesti pohodlnými křesly typu
Lie-Flat, tři dvojice se šíří "uličky" 83 palců (2,1 m). Křesla mají šířku 20,1 palců (51 cm) a u každého je osobní televize a elektrická přípojka pro laptop.

Následuje sekce C - "Prestige Sleeper Seat" s 18 křesly stejného typu i šíře, jen rozteč mezi jejich dvojicemi je o něco menší, od 78 do 80 palců (198 - 203 cm). Také zde je u každého křesla osobní televize a elektrická zásuvka.

Dvoudílná kabina "New Economy Class" (Y) je v konfiguraci 2-4-2 se šíří uliček 32 - 33 palců (81 - 83 cm), což představuje 252 míst pro cestující. Sedadla jsou standardní šířky 18,1 palců (45,9 cm), u každého je osobní televize. Elektrická přípojka je jen někde. Toto je ovšem ještě pohodlnější varianta ekonomické třídy, výrobce nabízí pro A 330-300 také konfiguraci sedadel 2-5-2.

U jednoho airbusu to asi neskončí

České aerolinie se zatím bohužel nevrací na transatlantickou linku do New Yorku. Od 1. června ho nasadí na pravidelný spoj z Prahy do Soulu, na kterém dosud operuje pouze Korean Air, a budou moci navázat intenzivnější codeshare spolupráci v oblasti dálkových linek z Prahy přes Soul do dalších zajímavých destinací ve východní Asii a Pacifiku.

Obslouží tak konkrétně sedm měst v Japonsku (Fukuoka, Nagoja, Niigata, Okajama, Ósaka, Sapporo a Tokio), Hongkong, Šanghaj a Qingdao v Číně, indonéské hlavní město Jakartu, Denpasar na Bali a Kota Kinabalu na Borneu, malajské hlavní město Kuala Lumpur, vietnamský Da Nang, tichomořské ostrovy Guam a Palau a další místa. Celkem do letového řádu ČSA přibylo 20 nových spojů ve východní Asii.

Na všech letech do Soulu budou ČSA a Korean Air vzájemně sdílet svůj kód. Celkem nabídnou cestujícím z Prahy šest zpátečních spojů týdně, čtyři bude zajišťovat Korean Air a dva ČSA, a to každou sobotu a neděli s návratem ze Soulu v úterý a v neděli. A od 1. července by ČSA měly přidat třetí frekvenci s odletem z Prahy v úterý a s návratem ze Soulu ve čtvrtek.

Širokotrupý Airbus A 330-300 chtějí České aerolinie nasazovat i na vybrané lety do Moskvy, Jekatěrinburku a Almaty. Do Almaty snad jednou týdně a do Moskvy jednou až dvakrát týdně. Údajně je dohodnuto, že pokud by musel letoun A330 ČSA do opravy, na trati Praha-Soul by jej nahradil stroj Korean Air. Na letech do Almaty či Moskvy by musely být nasazeny menší stroje Airbus z flotily ČSA.

Z těchto útržkovitých informací logicky plyne, že si ČSA v dohledné době pravděpodobně pronajmou ještě minimálně jeden letoun s dlouhým doletem a lze předpokládat, že to bude opět Airbus A 330 od Korean Air.

Autoři:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

USA na čele, Čína přizná další nemocné. Vývoj pandemie v grafech

Těžiště současné pandemie koronaviru zůstává ve vyspělém světě, rychlý růst případů zažívají především USA, a není to...

Potíže ve vzduchu i na zemi. Letectví zažívá pád a neví, kde leží dno

Letecký provoz nad Evropou se v posledních týdnech prakticky zastavil. Do hlubokých potíží se přitom neřítí jen...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Webkamery jsou vyprodány. Vyrobit si ji ale můžete i z chytrého telefonu

Jedna z věcí, po které se v uplynulých dnech v e-shopech doslova zaprášilo, jsou webové kamery – ve většině obchodů...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Kopírovat + Vložit. Zemřel vědec, kterému vděčíme za přátelský počítač

Většina dnešních uživatelů počítače zřejmě amerického programátora a matematika Larryho Teslera nezná. Výsledky jeho...

Ruský expres. Na nejdelší lince předválečných ČSA létaly moderní dřeváky

K zajímavé prvorepublikové historii Československých aerolinií patří otevření jejich tehdejší nejdelší linky Praha –...

Rusové dostavují elektrárnu v Bělorusku. Otevře jim cestu do Evropy?

V Bělorusku se připravuje spuštění ruského reaktoru III. generace VVER1200. Jeho výstavba trvala zhruba sedm let, což...

Jak si Tatra podmaňovala vzduch. V rozletu ji srazili Němci

Historie letadel Tatra je krátká, ale slavná. Ve své době hrstka těchto strojů úspěšně bojovala o své místo na nebi....

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Služba kontroluje práci z domova. Jejímu výrobci lidé spílají

Koronavirus ji firmám vnutil, jenže mnohé firmy mají pocit, že kvůli práci z domova ztrácejí nad pracovní silou dohled....

Ornella Koktová je podruhé maminkou. Dítě dostalo severské jméno

Ornella Koktová (27) je dvojnásobnou maminkou. Po synovi Quentinovi (7) přivítali šťastní rodiče 1. dubna na svět...

Páté zvláštní poselství za 68 let vlády. Alžběta II. promluvila o koronaviru

Britská královna Alžběta II. (93) v neděli promluvila k veřejnosti. V předtočené nahrávce zdůraznila nutnost sebekázně...