Co všechno se bude prohánět na kolejích nejen v Česku, uvidíte v Ostravě

  10:26aktualizováno  10:26
Lokomotivu Vectron od firmy Siemens, nový vozový park Českých drah či po téměř dvaceti letech první modernizovanou lokomotivu ČD Cargo můžete vidět na vlastní oči v Ostravě nedaleko hlavního nádraží. Vystavují zde i vozidla MHD, která jezdí podle drážního zákona nebo je alespoň pohání elektromotor.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Dny kolejové dopravy 14.–16. 6. 2011

Místo konání – areál nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží

9:30–18:00 – běžná otevírací doba
středa 15. 6., 9–18 h běžná otevírací doba
čtvrtek 16. 6., 9–16 h běžná otevírací doba

Na kolejích vystavují (abecedně řazeno):
Bombardier, CZ LOKO, České dráhy, ČD Cargo, Pars nova, PKP IC, PRAGOIMEX, SaZ Sázava, Siemens, Stadler, ŠKODA TRANSPORTATION,ŠKODA VAGONKA, Vítkovice Doprava, Voith Turbo Lokomotivtechnik, VÚŽ a ZNTK Oleśnica

Kromě hlavní hvězdy – lokomotivy Vectron Siemens – si na výstavě Czech Raildays 2011 můžete prohlédnout například dvoupodlažní vratnou soupravu 951 pro regionální dopravu na Slovensku.

Dále vás mohou zaujmout vozidla objednaná Českými drahami. Těm dominuje motorový vůz Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, který bude pro ČD jezdit jako řada 840 pro Vysočinu. 

Vystaveny jsou také revitalizované vozy pro dálkovou dopravu a modernizovaná lokomotiva "Brejlovec" nebo nový řídící vůz řady 961.

Železniční vozidla doplňuje tradičně expozice novinek v městské hromadné dopravě. V jižní části si můžete prohlédnout prezentaci polského výrobce Solaris. Domácí Dopravní podnik Ostrava vystavuje elektrobus a částečně nízkopodlažní tramvaje z rodiny VarioLF.

Podle redakce je díky nastartované modernizaci ČD a nástupu soukromníků na české koleje letošní ročník veletrhu nejzajímavější v historii.

Lokomotiva Vectron na testování v Česku

Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron

První kompletně rekonstruovaná lokomotiva ČD Cargo

Zní to téměř neuvěřitelně. Nákladní dopravce ČD Cargo obdržel po téměř dvaceti letech své dvě první kompletně rekonstruované dvousystémové lokomotivy řady 363.5, které vznikly kompletní přestavbou starších stejnosměrných lokomotiv řady 163 z 80. let. Dopravce obdrží celkem třicet strojů, které bude postupně přebírat v letech 2011 až 2014.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Lokomotivy budou po otestování ve zkušebním provozu homologovány nejen pro provoz v České republice, ale i na Slovensku a v Maďarsku, což umožní jejich širší nasazení v železniční nákladní dopravě.

Srovnání základních technických údajů
71E (ČD 163)71 Em (ČD 363.5)Zlepšení
Napájecí soustava3 kV DC3 kV DC/ 25 kV 50 Hz+ napájecí systém AC
Trvalý výkon DC4 x 870 kW 4 x 925 kW + 6,3 %
Trvalý výkon AC 4 x 925 kW  
Hmotnost85 t88 trůst tažné síly - cargo
Rekuperaceneano
Maximální rychlost120 km/h120 km/h cargo nepožaduje
Skluzová ochranaanalog v řízení pohonupohodlí strojvedoucího
Podélné tlumičeneano menší účinky na svršek
Klimatizaceochlazováníplná klimatizacepohodlí strojvedoucího

Vratná dvoupodlažní souprava 951 pro jižní Slovensko

Nová vratná dvoupodlažní souprava 951 na jednom konci vypadá jako červený City Elefant. Pokud se ale podíváte na opačný konec, uvidíte lokomotivu. Taková  souprava se odborně označuje jako vratná souprava (PushPull). Vlak se skládá z lokomotivy, dvoupodlažních vložených vozů a dvoupodlažního řídícího vozu.

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Souprava se dá ovládat z obou konců vlaku bez nutnosti přepřahu lokomotivy. Navíc je pořízení soupravy levnější oproti jednotce (pokud má dopravce vhodné nebo nevyužité lokomotivy).

Základní technické údaje řídícího vozu
Maximální rychlost160 km/h
Počet míst pro invalidní vozíky4
Počet sedadel90
Hmotnost vozu46,2 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm
Rozchod1 435 mm

Skříň obou typů vozů je stejně jako u City Elefantu z lehkých hliníkových profilů. Cestující druhé třídy mají k dispozici zásuvky pro své notebooky. Nástup je nízkopodlažní, interiér klimatizovaný.

Základní technické údaje vloženého vozu
Maximální rychlost 160 km/h
Počet sedadel 130
Hmotnost vozu47,5 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Skandál: přes digitální asistenty vás někdy poslouchají i cizí lidé

Google Home - domov pro Asistenta Google

Máte-li digitálního asistenta, možná byste si měli dávat pozor na to, o čem doma mluvíte. Může se totiž stát, že úryvek...

Evropský regulátor objevil nový problém Boeingu 737 Max s autopilotem

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Evropský úřad pro bezpečnost v letectví odhalil nový problém s uzemněnými letouny Boeing 737 Max. Chyba se týká funkce...

Software 737 Max programovali levně externisté, stěžují si lidé z Boeingu

Motor CFM LEAP-1B navržený pro Boeing 737 MAX

Software letadel Boeing 737 MAX se zřejmě podílel na nehodách těchto nových letadel. Podle některých vývojářů z Boeingu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz