Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Co všechno se bude prohánět na kolejích nejen v Česku, uvidíte v Ostravě

  10:26aktualizováno  10:26
Lokomotivu Vectron od firmy Siemens, nový vozový park Českých drah či po téměř dvaceti letech první modernizovanou lokomotivu ČD Cargo můžete vidět na vlastní oči v Ostravě nedaleko hlavního nádraží. Vystavují zde i vozidla MHD, která jezdí podle drážního zákona nebo je alespoň pohání elektromotor.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Dny kolejové dopravy 14.–16. 6. 2011

Místo konání – areál nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží

9:30–18:00 – běžná otevírací doba
středa 15. 6., 9–18 h běžná otevírací doba
čtvrtek 16. 6., 9–16 h běžná otevírací doba

Na kolejích vystavují (abecedně řazeno):
Bombardier, CZ LOKO, České dráhy, ČD Cargo, Pars nova, PKP IC, PRAGOIMEX, SaZ Sázava, Siemens, Stadler, ŠKODA TRANSPORTATION,ŠKODA VAGONKA, Vítkovice Doprava, Voith Turbo Lokomotivtechnik, VÚŽ a ZNTK Oleśnica

Kromě hlavní hvězdy – lokomotivy Vectron Siemens – si na výstavě Czech Raildays 2011 můžete prohlédnout například dvoupodlažní vratnou soupravu 951 pro regionální dopravu na Slovensku.

Dále vás mohou zaujmout vozidla objednaná Českými drahami. Těm dominuje motorový vůz Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, který bude pro ČD jezdit jako řada 840 pro Vysočinu. 

Vystaveny jsou také revitalizované vozy pro dálkovou dopravu a modernizovaná lokomotiva "Brejlovec" nebo nový řídící vůz řady 961.

Železniční vozidla doplňuje tradičně expozice novinek v městské hromadné dopravě. V jižní části si můžete prohlédnout prezentaci polského výrobce Solaris. Domácí Dopravní podnik Ostrava vystavuje elektrobus a částečně nízkopodlažní tramvaje z rodiny VarioLF.

Podle redakce je díky nastartované modernizaci ČD a nástupu soukromníků na české koleje letošní ročník veletrhu nejzajímavější v historii.

Lokomotiva Vectron na testování v Česku

Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron

První kompletně rekonstruovaná lokomotiva ČD Cargo

Zní to téměř neuvěřitelně. Nákladní dopravce ČD Cargo obdržel po téměř dvaceti letech své dvě první kompletně rekonstruované dvousystémové lokomotivy řady 363.5, které vznikly kompletní přestavbou starších stejnosměrných lokomotiv řady 163 z 80. let. Dopravce obdrží celkem třicet strojů, které bude postupně přebírat v letech 2011 až 2014.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Lokomotivy budou po otestování ve zkušebním provozu homologovány nejen pro provoz v České republice, ale i na Slovensku a v Maďarsku, což umožní jejich širší nasazení v železniční nákladní dopravě.

Srovnání základních technických údajů
71E (ČD 163)71 Em (ČD 363.5)Zlepšení
Napájecí soustava3 kV DC3 kV DC/ 25 kV 50 Hz+ napájecí systém AC
Trvalý výkon DC4 x 870 kW 4 x 925 kW + 6,3 %
Trvalý výkon AC 4 x 925 kW  
Hmotnost85 t88 trůst tažné síly - cargo
Rekuperaceneano
Maximální rychlost120 km/h120 km/h cargo nepožaduje
Skluzová ochranaanalog v řízení pohonupohodlí strojvedoucího
Podélné tlumičeneano menší účinky na svršek
Klimatizaceochlazováníplná klimatizacepohodlí strojvedoucího

Vratná dvoupodlažní souprava 951 pro jižní Slovensko

Nová vratná dvoupodlažní souprava 951 na jednom konci vypadá jako červený City Elefant. Pokud se ale podíváte na opačný konec, uvidíte lokomotivu. Taková  souprava se odborně označuje jako vratná souprava (PushPull). Vlak se skládá z lokomotivy, dvoupodlažních vložených vozů a dvoupodlažního řídícího vozu.

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Souprava se dá ovládat z obou konců vlaku bez nutnosti přepřahu lokomotivy. Navíc je pořízení soupravy levnější oproti jednotce (pokud má dopravce vhodné nebo nevyužité lokomotivy).

Základní technické údaje řídícího vozu
Maximální rychlost160 km/h
Počet míst pro invalidní vozíky4
Počet sedadel90
Hmotnost vozu46,2 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm
Rozchod1 435 mm

Skříň obou typů vozů je stejně jako u City Elefantu z lehkých hliníkových profilů. Cestující druhé třídy mají k dispozici zásuvky pro své notebooky. Nástup je nízkopodlažní, interiér klimatizovaný.

Základní technické údaje vloženého vozu
Maximální rychlost 160 km/h
Počet sedadel 130
Hmotnost vozu47,5 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Levněji už to nejde. Největší televizor z Opavy však má své mouchy

Nabídku LCD televizorů na českém trhu nově rozšířily modely značky GoSat. Všechny stojí do deseti tisíc korun a my si...

Auto je zbytečné, je to fosilní zábava, řekl fyzik v Rozstřelu

Mít vlastní auto ve městě dnes není luxus, nýbrž „opruz“ - a dobrý způsob, jak snížit naší spotřebu peněz i materiálu,...

Tajný kód v dokladech i program na výběr ideálního agenta. Co chystala StB

I všemocná komunistická Státní bezpečnost se potýkala s problémem obrovského množství informací a nemožnosti je...

USA testují vojáka budoucnosti. Přes brýle uvidí nebezpečí a neztratí cíl

Na vojenské základně Fort Pickett ve Virginii testují vojáci brýle s průhledovými displeji IVAS (Integrated Visual...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vědci pomocí chladiva „zastavili“ mozek člověka, aby mu zachránili život

V USA běží klinická zkouška účinnosti "podchlazení" těla vážně raněných na teploty až kolem pouhých 10° C. Krev...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Boeing 777X nevydržel zátěžový test, roztrhl se. Výrobce to tajil

Při testu pevnosti nového letounu 777X americké společnosti Boeing nevydržel jeho trup, informoval americký list...

„Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.

Najdete na iDNES.cz