Co všechno se bude prohánět na kolejích nejen v Česku, uvidíte v Ostravě

  10:26aktualizováno  10:26
Lokomotivu Vectron od firmy Siemens, nový vozový park Českých drah či po téměř dvaceti letech první modernizovanou lokomotivu ČD Cargo můžete vidět na vlastní oči v Ostravě nedaleko hlavního nádraží. Vystavují zde i vozidla MHD, která jezdí podle drážního zákona nebo je alespoň pohání elektromotor.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Dny kolejové dopravy 14.–16. 6. 2011

Místo konání – areál nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží

9:30–18:00 – běžná otevírací doba
středa 15. 6., 9–18 h běžná otevírací doba
čtvrtek 16. 6., 9–16 h běžná otevírací doba

Na kolejích vystavují (abecedně řazeno):
Bombardier, CZ LOKO, České dráhy, ČD Cargo, Pars nova, PKP IC, PRAGOIMEX, SaZ Sázava, Siemens, Stadler, ŠKODA TRANSPORTATION,ŠKODA VAGONKA, Vítkovice Doprava, Voith Turbo Lokomotivtechnik, VÚŽ a ZNTK Oleśnica

Kromě hlavní hvězdy – lokomotivy Vectron Siemens – si na výstavě Czech Raildays 2011 můžete prohlédnout například dvoupodlažní vratnou soupravu 951 pro regionální dopravu na Slovensku.

Dále vás mohou zaujmout vozidla objednaná Českými drahami. Těm dominuje motorový vůz Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, který bude pro ČD jezdit jako řada 840 pro Vysočinu. 

Vystaveny jsou také revitalizované vozy pro dálkovou dopravu a modernizovaná lokomotiva "Brejlovec" nebo nový řídící vůz řady 961.

Železniční vozidla doplňuje tradičně expozice novinek v městské hromadné dopravě. V jižní části si můžete prohlédnout prezentaci polského výrobce Solaris. Domácí Dopravní podnik Ostrava vystavuje elektrobus a částečně nízkopodlažní tramvaje z rodiny VarioLF.

Podle redakce je díky nastartované modernizaci ČD a nástupu soukromníků na české koleje letošní ročník veletrhu nejzajímavější v historii.

Lokomotiva Vectron na testování v Česku

Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron
Vícesystémová lokomotiva Vectron

První kompletně rekonstruovaná lokomotiva ČD Cargo

Zní to téměř neuvěřitelně. Nákladní dopravce ČD Cargo obdržel po téměř dvaceti letech své dvě první kompletně rekonstruované dvousystémové lokomotivy řady 363.5, které vznikly kompletní přestavbou starších stejnosměrných lokomotiv řady 163 z 80. let. Dopravce obdrží celkem třicet strojů, které bude postupně přebírat v letech 2011 až 2014.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)
Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163)

Lokomotivy budou po otestování ve zkušebním provozu homologovány nejen pro provoz v České republice, ale i na Slovensku a v Maďarsku, což umožní jejich širší nasazení v železniční nákladní dopravě.

Srovnání základních technických údajů
71E (ČD 163)71 Em (ČD 363.5)Zlepšení
Napájecí soustava3 kV DC3 kV DC/ 25 kV 50 Hz+ napájecí systém AC
Trvalý výkon DC4 x 870 kW 4 x 925 kW + 6,3 %
Trvalý výkon AC 4 x 925 kW  
Hmotnost85 t88 trůst tažné síly - cargo
Rekuperaceneano
Maximální rychlost120 km/h120 km/h cargo nepožaduje
Skluzová ochranaanalog v řízení pohonupohodlí strojvedoucího
Podélné tlumičeneano menší účinky na svršek
Klimatizaceochlazováníplná klimatizacepohodlí strojvedoucího

Vratná dvoupodlažní souprava 951 pro jižní Slovensko

Nová vratná dvoupodlažní souprava 951 na jednom konci vypadá jako červený City Elefant. Pokud se ale podíváte na opačný konec, uvidíte lokomotivu. Taková  souprava se odborně označuje jako vratná souprava (PushPull). Vlak se skládá z lokomotivy, dvoupodlažních vložených vozů a dvoupodlažního řídícího vozu.

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Vratná souprava 951 pro regionální dopravu na jižním Slovensku

Souprava se dá ovládat z obou konců vlaku bez nutnosti přepřahu lokomotivy. Navíc je pořízení soupravy levnější oproti jednotce (pokud má dopravce vhodné nebo nevyužité lokomotivy).

Základní technické údaje řídícího vozu
Maximální rychlost160 km/h
Počet míst pro invalidní vozíky4
Počet sedadel90
Hmotnost vozu46,2 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm
Rozchod1 435 mm

Skříň obou typů vozů je stejně jako u City Elefantu z lehkých hliníkových profilů. Cestující druhé třídy mají k dispozici zásuvky pro své notebooky. Nástup je nízkopodlažní, interiér klimatizovaný.

Základní technické údaje vloženého vozu
Maximální rychlost 160 km/h
Počet sedadel 130
Hmotnost vozu47,5 t
Délka vozu26 400 mm
Šířka skříně2 820 mm
Výška vozu4 635 mm
 

Nejčtenější

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Severní magnetický pól se vydal na cesty. Co když doputuje až na jih?

Posun severního magnetického pólu

Naši planetu čeká přehození magnetických pólů. Nebude to zřejmě brzy, proč k tomu ovšem vůbec dojde a co může změna...

Další z rubriky

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Nový evropský letoun v roce 2040 nahradí Eurofightery i stroje Rafale

Model letounu NGF na listopadové výstavě Euronaval v Paříži

Již za šest let by se mohl objevit technologický demonstrátor nového bojového letounu, který budou vyvíjet společnosti...

Revoluce začala před deseti lety. Fotovoltaiku čeká velká průhledná změna

Film perovskitu o síle 330 nanometrů na skle. To je základní aktivní prvek...

Před deseti lety vědci poprvé postavili solární článek z nového materiálu. V roce 2019 mají tzv. perovskitové články...

Najdete na iDNES.cz