náhledy
Motorové lokomotivy původní řady T 47.0 se právem řadí mezi legendy hnacích drážních vozidel tuzemské výroby. Protože to však jsou lokomotivy úzkorozchodné, byly a jsou jejich revíry velice omezené. Z tohoto prostého důvodu není obecné povědomí o nich takové, jaké by si zasloužily.
Autor: Draceane, CC BY-SA 2.04
Lokomotivy řady T 47.0 byly v roce 1966 „kosmeticky“ přeznačeny na řadu TU 47.0. Písmeno „T“ je příznak pro motorovou lokomotivu, písmeno „U“ zcela logicky znamená úzkorozchodná. Lokomotiva dostala přezdívku Túčko, geneze přezdívky je zřejmá. Od roku 1988, kdy došlo k zavedení nového značení řad drážních vozidel, jsou Túčka řadou 705.9.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
ČSD dostaly v letech 1954 až 1959 celkem 21 kusů lokomotiv T 47.0. Lokomotivy se vyráběly pro rozchod kolejí 760 mm a menší počet pro rozchod 750 mm.
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0
V letech 1957 a 1958 bylo pro export do Sovětského svazu vyrobeno 45 kusů lokomotiv přímo vycházejících z řady T 47.0. Lokomotivy nesly sovětské označení, staly se řadou TU 3 (v originále ТУ3).
Autor: public domain
ČSD postupně nasadily lokomotivy řady T 47.0 na všechny své neelektrifikované úzkorozchodné tratě. Bylo jich pět: Jindřichův Hradec – Obrataň a Jindřichův Hradec – Nová Bystřice (na tratě z Jindřichova Hradce šlo z výroby devět lokomotiv), Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, Frýdlant v Čechách – Heřmanice a Ružomberok – Korytnica-kúpele (na tyto tři tratě šlo z výroby po čtyřech lokomotivách). Pouze trať Frýdlant v Čechách – Heřmanice měla rozchod 750 mm, u všech ostatních byl rozchod 760 mm.
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
Túčka, které přežila do dnešní doby, jezdí už pouze na tratích Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a na obou jindřichohradeckých. Na úzkorozchodné trati v severních Čechách byl provoz ukončen v roce 1976 a v roce 1996 byla zcela zlikvidována. Na úzkorozchodné trati u Ružomberka došlo k zastavení provozu v roce 1974 a zanedlouho zmizel kolejový svršek v souvislosti se stavbou silnice.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha je v současnosti jedinou úzkorozchodnou tratí, na které zajišťují pravidelný provoz České dráhy. Tratě Jindřichův Hradec – Obrataň a Jindřichův Hradec – Nová Bystřice provozuje od 90. let 20. století soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy (dále JHMD).
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Vývoj úzkorozchodné motorové lokomotivy T 47.0 běžel v ČKD časově paralelně s vývojem normálněrozchodné motorové lokomotivy T 434.0. Objednávky na tyto lokomotivy dostal podnik v roce 1948. I když první T 343.0 vznikla v roce 1953, tak kvůli složitosti vývoje přišel její druhý prototyp až v roce 1955. Ale to už prakticky běžela výroba T 47.0, jejíž vývoj nedal tolik práce. U méněvýkonné úzkorozchodné lokomotivy se totiž konstruktéři mohlo „odpíchnout“ od již řešeného velkého motorového vozu řady M 262.0, kdy použili i stejný motor a částečně elektrovýzbroj.
Autor: PetrS., CC BY-SA 3.0
Lokomotiva T 47.0 dostala dieselový dvanáctiválec ČKD 12 V 170 DR, přenos výkonu je elektrický. Dvojkolí jsou poháněna tlapově uloženými stejnosměrnými trakčními elektromotory. Čtyřnápravová lokomotiva má pojezd Bo´ Bo´ a tedy čtyři trakční elektromotory.
Autor: Karel Just, archiv JHMD
Některé z dosud provozovaných lokomotiv, to už musíme psát o řadě 705.9 (ex TU 47.0 (ex T 47.0)), jak se značily od roku 1988, byly po roce 2000 výrazně vnitřně modernizovány. K modernizaci lokomotiv dohnala JHMD nutnost zhospodárnit provoz, jinými slovy snížit spotřebu paliva. Lokomotivy dostaly především nový motor LIAZ (Tedom) M1.2C-640S, ale byla tam řada dalších modernizačních vylepšení. V podobném duchu se modernizovala i lokomotiva Českých drah z „Osoblažky“.
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0
Sláva Túčku! Ale Tatra 138 je Tatra 138, to se nedá svítit!
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
Předchozí fotografie pochází z tratě Frýdlant v Čechách – Heřmanice. Podívejme se nyní na několik fotografií z této úzkokolejky, když z ní už nic nezbylo. Zde vykukuje jedna lokomotiva T 47.0 z depa (bývalé výtopny), vpravo potom vidíme za jinou lokomotivou stejné řady dva osobní vozy Balm/u.
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
Osobní vlak tažený lokomotivou T 47.0 uvízlý v závěji u Kunratic
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
Osobní vlak v koncové stanici Heřmanice. Lokomotiva T 47.0 musí přejet na druhý konec dvojice přípojných vozů Balm/u, než se vlak vydá na cestu zpět do Frýdlantu.
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
Lokomotiva T 47.0 ve stanici Frýdlant v Čechách
Autor: Frýdlantské okresní dráhy
A proč se považují Túčka za legendy? Řada T 47.0, po novu tedy 705.9, je prakticky nejstarší typ našich motorových lokomotiv, který nastoupil do běžné služby, a hrstka exemplářů, byť modernizovaných, stále běhá v pravidelném provozu. Tyto lokomotivy zároveň nesou na svých bedrech motorizaci neelektrifikovaných úzkokolejek ČSD. Na této fotografii si také všimněme na lokomotivách krátce používaného (asi pět let před rozdělením republiky) provedení loga ČSD, kterému se pro jeho tvar říkalo stadion. V galerii jsme se tím zároveň dostali na trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.
Autor: Sludge G, CC BY-SA 2.0
Úzkorozchodná motorová lokomotiva řady 705.9 (do roku 1988 řada TU 47.0, původně T 47.0) a přípojné vozy Balm/u ve stanici Osoblaha.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Trochu jiný pohled na stanici Osoblaha. Krumlov to sice není, ale krásné to tam je.
Autor: Jan Suchy, public domain
Úzkorozchodná motorová lokomotiva řady 705.9 s jedním přípojným vozem Balm/u ve stanici Bohušov na trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha
Autor: Petr Štefek, CC BY 3.0
Železniční stanice Třemešná ve Slezsku. Lokomotivy řady 705.9 už máme okoukané, a tak se pokocháme úzkorozchodným provedením drezíny „Muvka“ (MUV 69U).
Autor: Jiří Bernard, CC BY-SA 3.0
A zde se již dostáváme na úzkokolejky jindřichohradecké, kterými fotografickou prezentaci lokomotiv řady T 47.0 (resp. řady 705.9) zakončíme. Lokomotiva je zde vlevo, vpravo vidíme pro změnu úzkorozchodný motorový vůz M 21 z Tatry Kopřivnice. Motorové vozy se začaly na našich neelektrifikovaných úzkokolejkách používat už před válkou, ale pára tam stále vládla a její konec přinesla právě až Túčka.
Autor: Archiv JHMD
Zimní provoz občas přinášel úskalí, ze kterých se bylo možné vyhrabat pouze pomocí lopat.
Autor: Archiv JHMD
A teď se na jindřichohradeckých úzkokolejkách již přeneseme do současnosti. Lokomotivy řady 705.9 z flotily JHMD dostaly odlišné kabáty. Jedna je červená, druhá je zelená, třetí kvete modře. A také tam je fialová.
Autor: Petr Lemberk, MAFRA
Z použitých barev na lokomotivách 705.9 na jindřichohradeckých úzkokolejkách má historickou návaznost pouze ta červená. V červené barvě přicházely tyto lokomotivy z výroby, tehdy jako řada T 47.0.
Autor: Phil Richards, CC BY-SA 2.0
Vlak vedený lokomotivou řady 705.9 na úzkokolejce Jindřichův Hradec – Nová Bystřice
Autor: Harold, CC BY-SA 3.0