

Na ploše 60 tisíc metrů čtverečních si můžete prohlédnout 138 kolejových vozidel a nespočet dalších exponátů. Muzeum bylo založeno v roce 1971, ale do současné podoby s názvem Cité Du Train se proměnilo v roce 2005. Dokumentuje téměř 200 let vývoje železnice, od parních lokomotiv po vysokorychlostní vlaky.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Muzeum se nachází ve francouzském městě Mylhůzy, zhruba 700 kilometrů od Prahy. Pokud byste se po cestě a před návštěvou chtěli vyspat a strávit příjemný večer, doporučujeme necelých 50 km vzdálené nádherné městečko Colmar.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
K exponátům v muzeu můžete zpravidla přistoupit do těsné blízkosti a vše si dobře prohlédnout. V případě čtyřválcové parní lokomotivy typu 211 z roku 1885...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... se můžete podívat i do kotle.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A zejména pokud přijedete s dětmi, potěší řez parní lokomotivou 232 Baltic...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... s vizualizací proudění teplé vody a páry.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pod „kabátek“ můžete nahlédnout i elektrické lokomotivě 2D2 5516.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Do provozu byla uvedena v roce 1933 a vyřazena v roce 1978 s nájezdem přes 7 800 000 km.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Její elektrickou výzbroj si můžete podrobně prohlédnout...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... nechybí ani hrubé schéma.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A komu by byl pohled na elektromotor v lokomotivě málo, ocení i rozložený exemplář...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... elektromotoru z lokomotivy BB 13000 z roku 1954.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Vystaven je i dieselelektrický generátor z lokomotivy řady A1A 62000 vyráběné v letech 1946–1948. Výkon činil 492 kW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V případě vlaku VH 2211 od Renaultu...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... můžete nahlédnout jak do kabiny strojvedoucího...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... tak k dvanáctiválcovému motoru. Jsou totiž ve společném prostoru.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Návštěvníci se mohou těšit i na netradiční pohony. Vlak řady T 2000, nazývaný RTG totiž poháněla...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... turbína, respektive proudový motor. Vlaky s nimi měly zajímavou dynamiku a poměrně netradiční zvukový projev.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Řešení však bylo náročné na údržbu a mělo dost provozních specifik, takže se nakonec příliš neujalo.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Podobný osud měl i vlak, na kterém spolupracovala společnost Michelin. Měl totiž gumové pneumatiky, díky kterým měla být jízda tichá a komfortní. Provozní rizika a nevýhody však převážily.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Návštěvníci muzea Cité Du Train se mohou připravit na překvapivé rychlostní rekordy. Třeba lokomotiva CC 7107 společnosti Alstom se pyšní hodnotou 331 km/h dosažených v roce 1955 (i když podle některých zdrojů nepřekročila 325 km/h)...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... stejného rekordu dosáhla lokomotiva BB 9004 od společnosti Jeumont-Schneider.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Tato kráska z roku 1964 – BB9291 Capitole – měla výkon přesahující 4,2 MW a dosahovala maximální rychlosti 250 km/h.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Lokomotiva CC 14018 patřila mezi první stroje pro novou 25 kV / 25 Hz francouzskou napájecí síť, která vznikala v padesátých letech minulého století.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Novější CC 40110 byla lokomotivou pro transevropské dálkové trasy, a proto uměla přepínat mezi napájecími systémy 1500 V DC, 3000 V DC, 25 kV / 50 Hz AC a 15 kV / 16,7 Hz AC.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Na návštěvníky čekají jak další starší exponáty, jako CC 65001 z roku 1956 ...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... tak modernější CC 6572 ze sedmdesátých let...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... a také relativně moderní vlak, jako TGV z roku 1982.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
I u něj můžete nahlédnout pod kabátek.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V muzeu najdete i poslední parní lokomotivu z řady 141.R (s číslem 1187), která byla nasazena v roce 1957 na trati z Lyonu do Veynes. Maximální rychlost byla 100 km/h, výkon 2,154 MW.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pod jednou z parních lokomotiv můžete i projít...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... a prohlédnout si ji z nevšedního úhlu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
A také nakouknout do pracoviště strojvedoucího.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V případě vystavených vagonů...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... můžete nahlédnout dovnitř, v některých případech i vkročit a nasát atmosféru.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Hned v úvodní hale poutá pozornost parní lokomotiva...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... v poloze, kterou jsme v jiném muzeu nepotkali.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Část expozice je venkovní. Muzeum je otevřeno každý den vyjma 25. prosince. Oficiálně je doporučeno vyhradit si na prohlídku zhruba 2,5 hodiny, ale pokud se chcete víc kochat, fotit nebo se začíst, vydá to i na delší dobu. Jen je dobré mít po ruce smartphone s překladačem, spousta informací je výhradně ve francouzštině.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Pojedete-li elektromobilem, hned vedle muzea je připravena nabíjecí stanice, takže můžete po návštěvě odjíždět s plným akumulátorem.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz