Nové čínské letadlo poprvé svezlo cestující. Nabralo zpoždění osm let

  15:44aktualizováno  15:44
Čínské aerolinky Chengdu Airlines v úterý poprvé nasadily do linkového provozu nové dopravní letadlo ARJ21. Je to poprvé, kdy se cestující mohli svézt letounem vyrobeným převážně v Číně.

Pro moderní letadla zcela rutinní dvouhodinová trasa mezi Čcheng-tu (Chengdu) a Šanghají se 28. června stala dějištěm hodně zajímavého milníku v dějinách čínského letectví. Poprvé ji totiž překonal (z velké části) čínský proudový dopravní letoun tamní firmy Comac.

Nese typové označení ARJ21, a jde o proudové letadlo s kapacitou do 90 cestujících. Je vhodné pro krátké a střední tratě (výrobce uvádí dolet 2 200 km), a konkuruje tedy zejména letounům zámořských výrobců, např. kanadského Bombardieru a brazilského Embraeru. Pohání jej dvojice motorů GE CF34-10A, které jsou umístěny na zádi.

S výjimkou avioniky a motorů se vyrábí v Číně (i když přímo tam se často prezentuje jako ryze čínský letoun). Podle odborníků je alespoň částečně založený na stroji McDonnell Douglas MD-80, který se v Číně vyráběl v licenci. Významnou část vývojových prací také Čína zadala ukrajinské konstrukční kanceláři Antonov, která se významně podílela na návrhu použitého křídla.

Vývoj a výroba byly zahájeny v roce 2002, projekt však nabral oproti plánům výrazné zpoždění. První prototyp se proletěl v roce 2008, kdy už podle původních optimistických plánů měl letoun být v provozu u aerolinek. Výroba nadále nabírala zpoždění. Potřebné certifikáty od Čínského úřadu pro civilní letectví (CAAC) získal až koncem loňského roku, kdy byl také první hotový kus předán aerolinkám Chengdu Airlines.

ARJ21 má zatím povolení k provozu na čínských vnitrostátních linkách. Čína by jej výhledově chtěla prodávat také do asijských zemí, do Ruska nebo do zemí Jižní Ameriky. Uplatnění v Evropě nebo severní Americe brání fakt, že letoun nemá certifikaci od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Podle agentury Reuters eviduje Comac přes 300 objednávek. Plánuje vyrábět také modifikace - prodloužený ARJ-900 s kapacitou až 105 cestujících, business a cargo verzi.

Comac také pracuje na vývoji většího letadla nesoucího označení C919. Ten by měl být přímým konkurentem světově nejrozšířenějších letounů pro střední tratě - Airbusu A320 a Boeingu B737. I tento projekt však nabírá zpoždění. Loni Čína oznámila, že do konce roku 2016 hodlá letadlo poslat na první let, ale v listopadu 2015 výrobce teprve veřejně představil první prototyp a zahájil pozemní zkoušky.

Oprava: Článek nepřesně uváděl, že společnost Comac chtěla svůj další letoun C919 poslat na první let do konce roku 2015, správně mělo být 2016. Za omyl se omlouváme.

Autor:

Nejčtenější

Na Měsíci je život. Pochází ze Země, zanesla jej tam izraelská havárie

Na Měsíci je nyní tisíce želvušek (Milnesium tardigradum), které přežijí...

Člověk na Měsíc nevkročil od roku 1972. Přesto lze říci, že na něm je pozemský život. Izraelská sonda Berešit totiž na...

Co zabilo turisty v Tatrách? Výboj, který urazí miliony metrů za sekundu

Ilustrační snímek

Pět lidí zemřelo a tři desítky jsou zraněny. To vše dokázal způsobit „jen obyčejný“ blesk. Změny, které jsou potřeba...

Na prahu objevu. Hledali středověký příkop, narazili na neznámé podzemí

Nejen na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Na snímku odhalený průhled do...

Mohla to být jen zavezená díra nebo bezcenné zbytky pobořeného zdiva. Na místě georadarem nalezené anomálie se však...

„Opravdu všichni přežili?“ Pilot bez motorů zázračně přistál v kukuřici

Let SV R178 společnosti Ural Airlines po úspěšném nouzovém přistání v...

„Zázrak nad Ramenskoje“, tak ruský tisk překřtil leteckou nehodu z 15 srpna 2019, která se odehrála nedaleko Moskvy....

První test v ČR: Sennheiser Ambeo je soundbar z kategorie zázraků

Sennheiser Ambeo

Třináct reproduktorů, třináct zesilovačů, roky vývoje algoritmů a obvodů pro zpracování prostorového zvuku, reprodukce...

Další z rubriky

Silnice budoucnosti se stává minulostí. Proč solární projekt neuspěl

Solární silnice u obce Tourouvre-au-Perche v Normandii

Nejdelší úsek silnice osázené fotovoltaikou na světě, který se nachází ve Francii, má po pár letech provozu problémy....

Nejde proud? Powerbanka Jackery umí napájet běžné 230V spotřebiče

Jackery

Nabijete jej i z autozapalovače nebo sluníčka a dovede napájet běžné 230V spotřebiče s příkonem do 200 Wattů....

Dálnice i sídliště. Klíčové stavby komunismu budovaly americké stroje

Rok 2012. V Praze se za 19 miliard korun protahuje linka metra A z Dejvic do...

V komunistickém Československu to byl takový „malý“ zázrak. V zemi, kde byl i obyčejný toaletní papír nedostatkovým...

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ VÝROBY - SAP

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz