náhledy
Po druhé světové válce byly v Československu ze zachovaných dílů zkompletovány dva německé vrtulníky Focke-Achgelis Fa 223.
Autor: archiv, Technet
Prvním československým dospělým vrtulníkem byl experimentální XE-II ing. Jaroslava Šlechty.
Autor: archiv, Technet
XE-II byl postupně upravován, jeho kariéra však byla završena havárií, při které vyhasl život našeho prvního vrtulníkového pilota Františka Janči.
Autor: sbírka VHÚ Praha
Jedinými československými sériově vyráběnými vrtulníky byly typy HC-2 a jeho výkonnější varianta HC-102.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Vývoj typu HC-2 se realizoval ve VZLÚ, sériová výroba běžela v Moravanu Otrokovice, kde vznikl i výkonnější HC-102.
Autor: archiv, Technet
No nazdar, ulétl nám vrtulník! Ne, neulétl a není to ani vymakaná bezpilotní verze, to jen fotograf sejmul stroj z šikovného úhlu, kdy pilot na levém sedadle není už vidět a kabina se jeví prázdnou.
Autor: archiv, Technet
Při vývoji se nestavěly jen funkční prototypy, toto by měla být nelétající maketa vrtulníku HC-3.
Autor: archiv, Technet
HC-3A dostal výkonnější motor sovětského původu. Tento vrtulník byl špičkou ve své třídě. K sériové výrobě však nedošlo, protože Sovětský svaz prostřednictvím RVHP povolil výrobu vrtulníků pouze sobě a Polské lidové republice. Taková zvláštní doba to byla.
Autor: archiv, Technet
V historicky nedávné době byl jeden z prototypů HC-3A zrenovován v Leteckých opravnách Trenčín. Dnes je pravděpodobně umístěn v Leteckém muzeu v Košicích.
Autor: gonzoaviation.com
Hvězdicový motor M362 o výkonu 220 kW (mutace sovětského AI-14VF) byl pro HC-3A více než dostatečným.
Autor: gonzoaviation.com
Nejen výkony, ale i designem byl HC-3A ve své době špičkou světové úrovně.
Autor: gonzoaviation.com
V Moravanu Otrokovice vznikl pod vedením Ing. Jana Mikuly jediný prototyp našeho posledního vrtulníku Z-35.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Se Z-35 se zkoušelo kdeco, také vzlety a přistání na nákladním voze Praga S5T.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Ve finální podobě měl Z-35 kapotáž trupu za kabinou a horní části poháněcího ústrojí nosného rotoru.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.
Později dostal Z-35 výkonnější motor. Ten byl větší než původní, a tak modifikovaný stroj na první pohled poznáte podle "čumáku". V této konfiguraci se přestavěný prototyp značil jako Z-135.
Autor: archiv společnosti ZLIN AIRCRAFT a.s.