České létající kolo je těžkopádné, ale do vzduchu se dostalo

  14:59aktualizováno  14:59
Do vzduchu se dnes poprvé vzneslo létající kolo Flying Bike. Zatím pouze s figurínou. Do budoucna se počítá s tím, že přístroj bude řídit člověk.

Láska k dobrodružným románům Julese Verna a knížkám Jaroslava Foglara přivedla skupinu inženýrů a designérů k sestrojení létajícího kola Flying Bike, které se dnes poprvé na několik minut vzneslo do vzduchu na pražském výstavišti Letňany.

Fotogalerie

Jak jsme už psali v době, kdy autoři projekt představili podrobněji, není létající kolo žádný drobeček. Vztlak obstarává tah šesti horizontálních vrtulí, které samozřejmě jediný člověk nemůže rozhýbat. Pohání je sada elektrických baterií.

Na kole zatím seděla jen figurína, ale do budoucna se počítá s tím, že přístroj bude řídit člověk. "Teď je projekt ve fázi, že kolo je řízeno pomocí vysílačky. Dále chceme pokračovat tak, abychom byli schopni na létajícím kole mít živého člověka," řekl ČTK Milan Duchek z firmy Duratec, která se na projektu podílela se společnostmi Technodat a Evektor. Vzlet s živým člověkem by se mohl uskutečnit letos na podzim.

Jak to létá a jezdí

Základní parametry létajícího kola:

  • celkový výkon: 47 kW

  • pohon: 4× hlavní motor po 10 kW, 2× stabilizační motor 3,5 kW, na otočných konzolách po stranách

  • vrtule: hlavní vrtule pro statický tah 1 300 mm, max. otáčky 2 500/min, stabilizační vrtule 650 mm

  • Zdroj energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah

  • rozměry: cca 3 500 mm (délka) × 2 500 mm (šířka) × 1 200 mm (výška)

  • hmotnost: 85 kg bez pilota, max. vzletová hmotnost: 170 kg

  • doba letu cca 3-5 minut, doba jízdy na elektromotor 30-50 minut

  • max. rychlost jízdy: omezena na 50 km/h

V projektu jde podle autorů především o jejich osobní hravost: "Naší hlavní motivací při práci na projektu nebyl zisk nebo komerční zájem, ale splnění našich klukovských snů," uvedl člen řídícího výboru projektu Aleš Kobylík. Asi o tom není třeba pochybovat, ale jak to tak bývá, zároveň se projekt využívá jako reklama pro zúčastněné firmy.

Použití elektromotorů sice nevypadá na pohled dobře, ale pokud se máme držet podoby létajícího kola, a právě podle předlohy Jaroslava Foglara půjde o vzhled především, je to nejlepší možné řešení.

Létající stroje poháněné lidskou silou nemohou vypadat jako kolo, jde o křehká letadla s velkým rozpětím křídel. Jejich výkony však nejsou vůbec špatné, dokážou běžně létat na vzdálenosti desítek kilometrů a byly provedeny i lety o délce přes sto kilometrů.

Týká se to jen strojů s pevným křídlem. Flying Bike se podobá způsobem letu spíše helikoptéře, a ty se lidskou silou zatím pořádně rozlétat nepodařilo. Rekord v této kategorii zatím drží helikoptéry Gamera (přesněji Gamera II) z univerzity v Marylandu.

Ovládací panel létajícího kola. Jak je patrné, bez dobíjení ze sítě s ním mnoho...

Ovládací panel létajícího kola. Jak je patrné, bez dobíjení ze sítě s ním nenalétá mnoho ani Jan Tleskač

Počítačový model létajícího kola F-Bike. Z rozměrů rotorů je jasné, že lidskou...

Počítačový model létajícího kola F-Bike. Z rozměru rotorů je jasné, že lidskou silou by je šlo roztočit jen stěží

Počítačový model létajícího kola F-Bike

Počítačový model létajícího kola F-Bike

Stroj se dostal na vzduchu nejdéle na 65,1 sekundy a do výšky 2,5 metru. Není to moc, ale je to velké zlepšení proti předchozímu rekordu, kdy se stroj Gamera I vznesl jen do výše několika desítek centimetrů.

My jsme tehdy na Technetu pochybovali, že by se stroj mohl dostat výše, ale po řadě konstrukčních úprav (Gamera II je lehčí, má větší rotory atp.) se naše pesimistická proroctví ukázala jako lichá. Do Marylandu gratulujeme!

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Čeští vývojáři vylepšili vláček pro koleje z IKEA. Uhání až 90 cm/s

Intelino tým

Vypadá jako obyčejný vláček, ale můžete ho ovládat přes aplikaci v mobilu nebo jen pokládáním barevných terčíků na...

Televizor jako roleta: nové LG se po vypnutí sroluje do podstavce

LG Signature OLED TV R je prvním televizorem, který se po vypnutí sroluje do...

Ve vypnutém stavu je to televizní stolek s vestavěným soundbarem, po zapnutí se z něj vyroluje 65" OLED obrazovka. Nový...

U Sony mi nacpali mikrofony do uší a já pochopil nadšení slavného rapera

360 Reality Audio

Hudební hvězda Pharrell Williams přišel na tiskovou konferenci Sony na veletrhu CES podpořit nový projekt 360 Reality...

SpaceX začíná zkoušky „superrakety“. Bude se lesknout jako zrcadlo

Stavba pokusné rakety konceptu Starship na raketodromu SpaceX v jižním Texasu.

Fanouškům kosmonautiky přichystal šéf společnosti SpaceX Elon Musk na přelomu roku nečekaný dárek: nové plány na stavbu...

Už brzy bude mít den „25 hodin“. Trendy, které vás potěší, ale i vyděsí

Přímé přenosy jsou extrémně oblíbené od té chvíle, kdy Facebook funkci Live....

V Česku jsou to zatím jen slova, která plní titulky technologických i zpravodajských webů. Letos se však řada z nich...

Další z rubriky

Reaktor, kterému věří Bill Gates, zatím stát nebude. Kvůli politice

Vizualice podoby plánované experimentální elektrárny, kterou měla společnost...

Nová pravidla americké administrativy pro vývoj jaderných technologií do Číny mimo jiné vedla i ke zrušení dohody o...

Let L-610 byl náš největší. Nehezká historie jednoho hezkého letadla

Let L-610 (Praha, 08/1989)

Ve středu 28. prosince 1988 poprvé vzlétl prototyp největšího letadla československé konstrukce L-610. Jeho ne příliš...

OBRAZEM: Nosič s raketoplánem na zádech a přelet rodiště Nicka Twispa

Nosič Boeing 747 SCA (Shuttle Carrier Aircraft) a raketoplán Enterprise

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) provozoval dva Boeingy 747 upravené do role nosičů raketoplánů. Jeden z...

Najdete na iDNES.cz