Česká lokomotiva přezdívaná Messerschmitt poprvé uháněla rychlostí 200 km/h

  13:00
První porevoluční lokomotiva z Plzně - Škoda 109E - se poprvé veřejně předvedla na trati. Kvůli číselnému označení se jí železničními fanoušky přezdívá Messerschmitt. Právě tyto legendární německé stíhačky nesly označení Bf 109.
Lokomotiva  Š109E uhání dvoustovkou

Lokomotiva Š109E uhání dvoustovkou | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Lokomotiva prochází rychlostními zkouškami na železničním okruhu VUZ  (Výzkumný ústav železniční) v Cerhenicích u Velimi. Pro účely testování vyrobila ŠKODA TRANSPORTATION dva kusy. Zatím probíhá na jedné z vyrobených lokomotiv první část testů. Jejich součástí je i veřejná prezentace, při níž dnes lokomotiva poprvé jezdila rychlostí 200 kilometrů v hodině. Druhou lokomotivu testů teprve zúčastní.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

V kabině lokomotivy před startem.

Zajímavostí stroje je například i to, že používá naprosto stejné pantografy jako nejrychlejší souprava světa TGV. Více v článku Rychlovlak TGV zlomil další rekord, přes 568 km/h.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Před dosažením dvoustovky strojvedoucí "ubral plyn", poté opatrně zrychluje na 199. Rychlost udržuje asi 10s, pak jemně přidá na 200km/h. Nemá povoleno více, tachgraf vše pečlivě zapisuje.

 

Technet.cz o první porevoluční lokomotivě z Plzně:

 Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Jako jediní máme povolen vstup do strojovny stroje. Ta je plně průchozí pod napětím. Strojvůdce může přecházet mezi stanovišti, aniž by stáhl pantograf.

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Strojovna lokomotivy Š 109E, označení ČD 380

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Zásobníky stlačeného vzduchu pro pneumatický brzdový systém

Jak se testuje nová lokomotiva

Aby mohla lokomotiva "běhat po kolejích" dvoustovkou, musí se předtím, podobně jako člověk, naučit chodit. První zkoušky v Cerhenicích proto obsahovaly i ladění trakce a pomocných pohonů, nastavení některých dílčích přístrojů (například pantografy, ventilátory apod.). Tato etapa bude na zkoušené lokomotivě ukončena již v prvním prosincovém týdnu.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Strojvedoucí vede lokomotivu pomocí joysticku. Samotná lokomotiva na trati zrychluje jako sportovní auto.

Potom byla nová lokomotiva Š 109E ve výrobním závodě v Plzni zevrubně prohlédnuta, bylo zkontrolováno dotažení všech šroubových spojů, zkontrolovány přístroje a další uzly a části. Na přelomu ledna a února se stroj znovu vrátí na velimský okruh a spolu s druhou vyrobenou lokomotivou se zúčastní dalších testů.

Lokomotiva Škoda  Š 109E uhání dvoustovkou

Lokomotiva Škoda Š 109E uhání dvoustovkou

Některé zkoušky nové lokomotivy již proběhly ve výrobním závodě. Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI již v prosinci 2006. Zkoušky takzvané hrubé stavby skříně zahrnovaly statické namáhání, odzkoušení určitého vzorku materiálu skříně a zkoušku formou simulované situace. Na průběh zkoušek dohlíželi specialisté i odborníci z německé DB Systemtechnik.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu má na návěstidle zelenou

V čem je "Messerschmitt " unikátní

1. Jako první na světě vyhovuje stodevítka novým „CRASH“ předpisům

Škodovácký stroj je první lokomotiva na světě s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, která plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost „CRASH“ podle nové evropské normy EN 15 227, podle Euro NCAP by 109E měla pět hvězdiček.

Vlastní výrobě prvních strojů předcházely složité schvalovací procesy dokumentace, statické a crashové výpočty. Zároveň byla ze strany asociovaných partnerů německého drážního úřadu EBA schválena dokumentace a konstrukce skříně. Při homologačním procesu a schvalování Škoda Transportation uplatnila několik ojedinělých konstrukčních řešení formou evropských patentů.

2. Materiály jako ve formuli 1 zlepšují jízdní vlastnosti

Při výrobě lokomotivy Škoda vybírala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1, výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.

3. Brzdy jako ve špičkových soutěžních vozech

Brzdy jsou postaveny s využitím hliníkových kotoučů, třeba jako u současných špičkových soutěžních automobilů.

4. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut

V rámci zkoušek již absolvovala test protipožární ochrany s pozitivním výsledkem. Na stroji jsou instalována požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení, stěna mezi kabinou a strojovnou musela při zkoušce odolat požáru po dobu celých patnácti minut.

5. Lokomotiva je vysoce odolná proti nárazu

Konstrukce v oblasti kabiny strojvůdce obsahuje deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Třeba při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit.

6.  Prrvní lokomotiva pro rychlost 200 km/h

Stodevítka bude první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů za hodinu a také první lokomotivu, která plně odpovídá teprve nyní zaváděným přísným evropským předpisům TSI norem, které se týkají mezinárodní provozuschopnosti.

7. "Messerschmitt " může také na koleje ve střední Evropě

Díky své konstrukci může třísystémová lokomotiva plynule jezdit na koridorech i klasických železničních tratích mezi metropolemi celé střední Evropy a vést vlaky bez přepřahání. Specialisté společnosti Škoda Transportation totiž nový stroj navrhli tak, že odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům všech sousedních zemí a také Maďarska.

Nejčtenější

KVÍZ: Znáte legendární i obyčejnější výrobky československých továren?

Vyzkoušejte si, jak znáte slavné i méně slavné zástupce československé techniky. V kvízu se zaměříme na dopravní prostředky.

Kam se hrabe Válka skladů. Vykládali jsme náhradní díly na unikátní bombardér

Letošní Aviatická pouť představila Česku nový přírůstek podhořanské letecké sbírky R.A.F. Station Czechoslovakia – britský bombardér Avro Anson, který je jediným letuschopným exemplářem verze Mk. I...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Byli jsme uvnitř bombardéru. Unikátní Avro Anson představí Aviatická pouť

Pokud počasí dovolí, bude to na severní polokouli první představení jediného letuschopného bombardéru Avro Anson původní verze Mk.I na světě. Již tuto sobotu 7. června má přiletět na Aviatickou pouť...

Slavný konstruktér vytvořil unikátní sluchátka, zvuk ovlivníte boltci

Vyzkoušeli jsme první „open-around ear“ sluchátka na trhu. Slibují neslýchané podání hudebního prostoru a pocit, jako by zdroj zvuku stál přímo před posluchačem. Podařilo se, nebo se na inovativní...

13. června 2025

Oficiální aerotaxi olympiády 2028 zařídí stroj s podivnými vrtulemi

Pod pojmem aerotaxi si v současnosti představíme nejspíš běžné vrtulníky, které dopraví člověka z jednoho místa ve městě na druhé. Stále víc ale chtějí do této oblasti proniknout nové koncepty. Jeden...

13. června 2025

Podívejte se do tváře sv. Václava. Takto měl před tisícem let vypadat

Postup, kdy vědci využijí lebku jako základ pro modelování pravděpodobného vzhledu tváře dávno mrtvého člověka, není nový. Mezinárodní tým se už takto pokoušel přiblížit vzhled několika historických...

12. června 2025  15:39

Armáda snila před 100 lety o bombardéru. Projekt Aera skončil neúspěchem

Dne 12. června 1925 vzlétl z letiště ve Kbelích první československý dvoumotorový bombardér domácí konstrukce – Aero A-24. Lidové noviny slavily technický úspěch i soběstačnost mladého státu. Jenže...

12. června 2025

Tuto změnu pocítí každý. Prohlížeče, jak je známe, možná brzy skončí

Internetové prohlížeče se od svého prvního široce rozšířeného nástroje na brouzdání webovými stránkami Mosaicem značně posunuly, ale stále je jejich primárním cílem dostat uživatele na požadovanou...

12. června 2025

Mobil vás odposlouchává nonstop. AI může řídit nákupy, práci i volný čas, líčí expert

Premium

Jsme svědky nové převratné revoluce. Zatímco před dvěma stovkami let nahradila pára lidské svaly, tentokrát umělá inteligence supluje lidský mozek. „Změny budou mnohem rychlejší, než si dovedeme...

11. června 2025

Říkej si, co chceš, ale nebude tě slyšet. To má být budoucnost svobody slova

Šéfka mikroblogovacího systému Bluesky poskytla obsáhlé interview webu Wired.com. Mimo jiné v něm zmínila i zásadu, kterou se hodlá řídit v oblasti svobody slova. Kupodivu připomíná deklarovaný...

11. června 2025  15:32

Únik kyslíku zastavil soukromou vesmírnou misi s účastí Maďara a Poláka

Mise Ax-4 k Mezinárodní vesmírné stanici byla odložena kvůli úniku tekutého kyslíku LOX. Vedle Američanky a Inda se měl do vesmírného prostoru dostat teprve druhý dobyvatel vesmíru z Polska a třetí z...

11. června 2025  8:50

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

11. června 2025

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

11. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

ChatGPT se po půlce dne vrací k funkčnosti stejně jako generátor videí

V úterý 10. června se společnost OpenAI potýká se zhoršenou dostupností některých svých jazykových modelů. Jak ukazují statistiky serverů, kam uživatelé nahlašují problémy s internetovými službami a...

10. června 2025  16:05,  aktualizováno  21:18

Jaký humanoidní robot bude tím prvním u vás doma? Pomáhat může se spoustou věcí

Chtěli byste mít doma humanoidního robota, který by ochotně pomáhal s množstvím věcí, jež doma děláte? Uklízel, žehlil, umýval nádobí, vynášel odpad, pomohl s přenášením nákupu z auta domů, našel...

10. června 2025  15:02
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.