Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš

Česká lokomotiva přezdívaná Messerschmitt poprvé uháněla rychlostí 200 km/h

  13:00
První porevoluční lokomotiva z Plzně - Škoda 109E - se poprvé veřejně předvedla na trati. Kvůli číselnému označení se jí železničními fanoušky přezdívá Messerschmitt. Právě tyto legendární německé stíhačky nesly označení Bf 109.

Lokomotiva Š109E uhání dvoustovkou | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Lokomotiva prochází rychlostními zkouškami na železničním okruhu VUZ  (Výzkumný ústav železniční) v Cerhenicích u Velimi. Pro účely testování vyrobila ŠKODA TRANSPORTATION dva kusy. Zatím probíhá na jedné z vyrobených lokomotiv první část testů. Jejich součástí je i veřejná prezentace, při níž dnes lokomotiva poprvé jezdila rychlostí 200 kilometrů v hodině. Druhou lokomotivu testů teprve zúčastní.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

V kabině lokomotivy před startem.

Zajímavostí stroje je například i to, že používá naprosto stejné pantografy jako nejrychlejší souprava světa TGV. Více v článku Rychlovlak TGV zlomil další rekord, přes 568 km/h.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Před dosažením dvoustovky strojvedoucí "ubral plyn", poté opatrně zrychluje na 199. Rychlost udržuje asi 10s, pak jemně přidá na 200km/h. Nemá povoleno více, tachgraf vše pečlivě zapisuje.

 

Technet.cz o první porevoluční lokomotivě z Plzně:

 Vyjela první porevoluční lokomotiva z Plzně. Může být nejrychlejší na světě

Jako jediní máme povolen vstup do strojovny stroje. Ta je plně průchozí pod napětím. Strojvůdce může přecházet mezi stanovišti, aniž by stáhl pantograf.

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Strojovna lokomotivy Š 109E, označení ČD 380

Lokomotiva Škoda  Š 109E - strojovna

Zásobníky stlačeného vzduchu pro pneumatický brzdový systém

Jak se testuje nová lokomotiva

Aby mohla lokomotiva "běhat po kolejích" dvoustovkou, musí se předtím, podobně jako člověk, naučit chodit. První zkoušky v Cerhenicích proto obsahovaly i ladění trakce a pomocných pohonů, nastavení některých dílčích přístrojů (například pantografy, ventilátory apod.). Tato etapa bude na zkoušené lokomotivě ukončena již v prvním prosincovém týdnu.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Strojvedoucí vede lokomotivu pomocí joysticku. Samotná lokomotiva na trati zrychluje jako sportovní auto.

Potom byla nová lokomotiva Š 109E ve výrobním závodě v Plzni zevrubně prohlédnuta, bylo zkontrolováno dotažení všech šroubových spojů, zkontrolovány přístroje a další uzly a části. Na přelomu ledna a února se stroj znovu vrátí na velimský okruh a spolu s druhou vyrobenou lokomotivou se zúčastní dalších testů.

Lokomotiva Škoda  Š 109E uhání dvoustovkou

Lokomotiva Škoda Š 109E uhání dvoustovkou

Některé zkoušky nové lokomotivy již proběhly ve výrobním závodě. Skelet vozu absolvoval statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI již v prosinci 2006. Zkoušky takzvané hrubé stavby skříně zahrnovaly statické namáhání, odzkoušení určitého vzorku materiálu skříně a zkoušku formou simulované situace. Na průběh zkoušek dohlíželi specialisté i odborníci z německé DB Systemtechnik.

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Lokomotiva Škoda Š 109E na zkušebním okruhu má na návěstidle zelenou

V čem je "Messerschmitt " unikátní

1. Jako první na světě vyhovuje stodevítka novým „CRASH“ předpisům

Škodovácký stroj je první lokomotiva na světě s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, která plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost „CRASH“ podle nové evropské normy EN 15 227, podle Euro NCAP by 109E měla pět hvězdiček.

Vlastní výrobě prvních strojů předcházely složité schvalovací procesy dokumentace, statické a crashové výpočty. Zároveň byla ze strany asociovaných partnerů německého drážního úřadu EBA schválena dokumentace a konstrukce skříně. Při homologačním procesu a schvalování Škoda Transportation uplatnila několik ojedinělých konstrukčních řešení formou evropských patentů.

2. Materiály jako ve formuli 1 zlepšují jízdní vlastnosti

Při výrobě lokomotivy Škoda vybírala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1, výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.

3. Brzdy jako ve špičkových soutěžních vozech

Brzdy jsou postaveny s využitím hliníkových kotoučů, třeba jako u současných špičkových soutěžních automobilů.

4. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut

V rámci zkoušek již absolvovala test protipožární ochrany s pozitivním výsledkem. Na stroji jsou instalována požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení, stěna mezi kabinou a strojovnou musela při zkoušce odolat požáru po dobu celých patnácti minut.

5. Lokomotiva je vysoce odolná proti nárazu

Konstrukce v oblasti kabiny strojvůdce obsahuje deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Třeba při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit.

6.  Prrvní lokomotiva pro rychlost 200 km/h

Stodevítka bude první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů za hodinu a také první lokomotivu, která plně odpovídá teprve nyní zaváděným přísným evropským předpisům TSI norem, které se týkají mezinárodní provozuschopnosti.

7. "Messerschmitt " může také na koleje ve střední Evropě

Díky své konstrukci může třísystémová lokomotiva plynule jezdit na koridorech i klasických železničních tratích mezi metropolemi celé střední Evropy a vést vlaky bez přepřahání. Specialisté společnosti Škoda Transportation totiž nový stroj navrhli tak, že odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům všech sousedních zemí a také Maďarska.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabte je, než vylezou na břeh. I „hořící moře“ mělo zastavit německou invazi

Seriál Po neúspěšných diplomatických nabídkách se Hitler odhodlal k vypracování plánů na invazi do Británie. Britům bylo...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Pohár Gordona Bennetta byl opět drama. Nakonec zvítězili otec se synem

Šedesát hodin a padesát minut strávila v koši balonu vítězná posádka nejstaršího leteckého závodu světa Poháru Gordona...

Hartman: Chceme být součástí energetické budoucnosti

Advertorial Nově ustavený evropský Výbor pro informační a komunikační technologie (ICTC) povede Čech Radek Hartman. Rozhodla o tom...

Liberečtí badatelé opět pročesávají Biskajský záliv. Hledají ponorku

Exkluzivně Po roce se na vlny Atlantiku opět vydává skupina českých badatelů, aby se pokusila lokalizovat vrak německé válečné...

Vládkyně nebes. Dokud jsem vysoko, nebojím se, říká pilotka Pískatá

Premium Petra Pískatá doletěla letos v létě na anglickém nebi ke světovému titulu v bezmotorovém létání. Zvládla k tomu i...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

RECENZE: Kdy je i Karel Roden bezmocný. Filmový Indián dostal nulu

Covid, Putin, inflace, drahé energie a teď ještě Indián. V řetězci pohrom se dá alespoň té poslední čelit, prostě si...