Relativně dobrou zprávou pro Boeing však je, že stroj při zkoušce pouze o jedno procento nesplnil požadované normy.
Boeing 777X’s fuselage split dramatically during September stress test.
— Dominic Gates (@dominicgates) November 27, 2019
A passenger door that blew out was a secondary impact of the initial rupture, located far below the door.
But the structure failed so close to the target, Boeing won’t need to retest https://t.co/us2O6dJyJk
Boeing tak zřejmě nebude muset test opakovat a bude moci regulátorům prokázat pouhou analýzou, že dostatečným řešením bude posílení trupu v oblasti, kde selhal, píší Seattle Times.
Společnost Boeing listu sdělila, že ještě nedokončila podrobnou analýzu zářijového incidentu. Dosavadní poznatky nicméně podle firmy podporují názor, že událost výrazně neovlivní design letadla či přípravy jeho prvního letu.
Boeing 777X je dvoumotorové letadlo se širokým trupem, které je určeno pro dlouhé lety. Vyráběn bude ve dvou velikostních variantách – kratší (délka 69,79 metru) má označení 777-8 a přepraví maximálně 384 cestujících až do vzdálenosti 16 170 kilometrů. Delší (76,72 metru) má označení 777-9 a dopraví 426 cestujících do destinace vzdálené až 13,5 tisíce kilometrů.
První měl do provozu vstoupit stroj 777-9, plán počítal s rokem 2020, jeho první let však byl již dříve odložen. Letoun 777-8 měl začít sloužit v roce 2022.
Firma chce za kratší verzi 410,2 milionu dolarů (cca 9,5 miliardy korun), za delší 442,2 milionu dolarů (10,25 miliardy korun). Největší objednávku těchto strojů vytvořila společnost Emirates, která si jich objednala přes sto.
Boeing už ukázal i návrhy verze BBJ určené pro soukromé obchodní lety.
Oproti modelům 777-200 a 777-300 má mít novinka pružnější kompozitní křídla, která mají na zemi délku 64,82 metru, při letu se pak prodlouží až na 71,75 metru. Díky širšímu trupu má stroj i větší kabinu a tím pádem se na palubu vejde více sedadel. Cestující také budou mít k dispozici větší okna.
Boeing neočekává zdržení
Boeing kvůli smrtelné nehodě upraví kryty motorů u sedmi tisíc letadel |
Mluvčí podniku k aktuálnímu incidentu uvedl, že výsledek testu nepovede k dalším průtahům v projektu, který již dříve zdržely problémy spojené s vývojem motoru GE9X. Řešit se musely i upadlé dveře. Konkrétně byl problém s dveřmi nákladového prostoru, které nevydržely během tlakových zkoušek.
Mluvčí je přesvědčen, že první let by se měl uskutečnit začátkem příštího roku a první stroj by měl být dodán zákazníkovi v roce 2021.
I když se patrně již v USA nebude test opakovat, regulátoři letectví v Evropě a na Středním východě plánují provádět vlastní nezávislá hodnocení nové generace Boeingu. Vyplývá to z informací deníku The Wall Street Journal. Změní se tak dlouhodobá tradice, kdy globální regulační orgány v oblasti letectví zpravidla respektují certifikaci udělenou regulačním orgánem z domovské země výrobce letadla.
Boeing se nyní potýká s komplikacemi kolem letadel 737 MAX, jejichž provoz byl letos v březnu přerušen po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii. Podnik čelí desítkám soudních sporů s rodinami pasažérů, kteří při nehodách zahynuli. Firmu také vyšetřuje americké ministerstvo spravedlnosti a Kongres.
15. srpna 2019 |
Aktualizováno: Text jsme rozšířili v celém rozsahu