Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Z boeingu v jedenácti kilometrech nic nevyhodíte, směje se pilot konspiraci

  16:41aktualizováno  17:29
Pravda bývá nudnější než konspirační teorie, zejména proto, že v ní platí fyzikální zákony. Jak moc je děravé tvrzení o šíření koronaviru z letadla během kroužení stroje DHL nad Brnem, jsme se zeptali leteckého technika a pilota dopravních letadel Štěpána Kolomazníka.

Je na každém šprochu pravdy trochu? Na tomto opravdu ne ... | foto: koláž Technet.cz, AirNav RadarBoxProfimedia.cz

Let společnosti DHL mířící ve čtvrtek 4. března do Brna vzbudil pozornost tím, že v letové hladině opsal několik koleček – správně vyčkávacích obrazců – a poté se otočil a vrátil do Lipska. Nejjednodušší vysvětlení – špatné počasí – napadlo na první dobrou asi většinu těch, co záznam z Flightradaru nebo dalších služeb viděli. Některé dezinformační servery a někteří veřejní činitelé však nastínili mnohem divočejší scénář (viz. Letadlo nad Brnem a šíření covidu? přemítá Volný. Kroužilo však kvůli mlze).

Co se stalo?

Nákladní letadlo Boeing 757-236(SF) s imatrikulací G-BMRJ společnosti DHL Express létá z Lipska do Brna pravidelně. Z dopravního hubu startuje brzy ráno, u moravského distribučního centra DHL přistává zhruba o 45 až 55 minut později. 

„Jedná se o pravidelnou leteckou linku DHL Express z Lipska do Brna, která zajišťuje šestkrát týdně letecké spojení oblastí jižní Moravy a Vysočiny s naším mezinárodním hubem v Lipsku,“ doplňuje Martin Valík ze společnosti DHL.

„Kvůli přetrvávajícím mlhám a sníženému výhledu na letišti Brno-Tuřany nebylo možné bezpečně přistát, proto bylo letadlo v 7:00 nasměrováno zpět na letiště v Lipsku. Náklad z výše zmíněného letu se podařilo doručit v ten samý den, a to ve večerních hodinách,“ vysvětluje Valík.

Proč letadlo opakovaně kroužilo?

Pokud je počasí v cílovém letišti dlouhodobě – několik hodin – takové, že posádka má pochybnosti o možnosti úspěšného přistání, neopouští svou letovou hladinu, ale rozhodne se vyčkávat v původní výšce. To proto, že let nízko, v hustších vrstvách atmosféry, podstatně zvyšuje spotřebu paliva, a pokud by nakonec museli letět jinam, ať už na záložní letiště, nebo zpět, museli by znovu stoupat, a tedy spotřebovat další palivo.

Záznam vyčkávacích obrazců letu DHL Express z Lipska do Brna

Je stále zimní období a v Evropě je v tuto dobu naprosto normální, že se některým letadlům nepodaří přistát na letišti, kam měla namířeno, ale namísto toho musí odletět na letiště záložní, takzvaně divertovat. 

Z tohoto důvodu mají všechna velká evropská letiště vybavení pro přistávání za špatných podmínek, tedy malé viditelnosti, která jsou však poměrně drahá a není divu, že menší letiště se zdráhají do nich investovat, pokud to jejich provoz nevyžaduje. Letiště Brno-Tuřany výbavu pro provoz za snížené dohlednosti nemá. Tím se tedy vysvětluje konspirační argument, že letadlo se ani nepokusilo přistát. Nepokusilo, protože se to tak v reálném světě nedělá.

Pokud je na letišti špatné počasí, je v kompetenci kapitána letadla rozhodnout, zda bude vyčkávat ve vzduchu, dokud se počasí nezlepší, nebo rovnou odletí na jiné letiště.

Špatným počasím se rozumí nejčastěji dohlednost, za standardních podmínek alespoň 550 metrů, a výška základny oblačnosti alespoň 60 metrů, přesněji 200 stop. Za určitých okolností o možnosti přistání rozhoduje také vítr, pokud je z boku a překračuje maximální povolenou hodnotu, nebo sněžení – v případě, že dráha není očištěná, klouže a letadlo by nebylo schopné bezpečně zabrzdit.

Výškový a rychlostní profil letu QY5568 ze dne 4.3.2021.

Tato pravidla platí po celém světě s malou výjimkou – v Rusku a zemích bývalého Sovětského svazu může o případném přistání rozhodnout také letištní věž, tedy řízení letového provozu. Ve zbytku světa je to jen a pouze na rozhodnutí kapitána letadla.

Šlo by z dopravního letadla „rozhazovat“ covid-19?

Některé konspirátory však napadlo, že takové zdánlivě bezcílné kroužení by se mohlo využít i ke shazování nákladu z letadel. Třeba nebezpečného viru. Jenže nedalo. Letadlo je přetlakované – jak jinak, když v jedenácti kilometrech se nedá normálně dýchat, a kromě toho letadlo letí takovou rychlostí, že je naprosto nemožné otevřít jakékoli dveře nebo poklopy a snažit se něco vyhodit.

Ze záznamu letu (screenshot výše) je patrné, že při kroužení se letadlo pohybovalo v letové hladině 11 277 metrů, přičemž rychlost se pohybovala od 630 do 770 km/h.

Čtvrtého března na brněnském letišti nepřistál ani Boeing 737-4M0 společnosti FedEx

I kdybychom trochu popustili uzdu fantazii a připustili, že by po vypnutí klimatizace (tj. přetlakování, díky kterému působí na dveře letadla z vnitřní strany tlak 10 tun a proto je nikdo nemůže otevřít) někdo otvor do letadla otevřel a pokusil se něco „vyhodit“ ven, vnější dynamický tlak je tak vysoký, že by jeho proudění vytvořilo v otvoru defakto neprostupnou zeď. Předmětu, který by ji měl proniknout, by bylo nutné udělit opravdu vysokou rychlost. Jinak by se vše, co bychom do otvoru hodili, odrazilo zpět do prostoru letadla.

Šlo by trefit Brno?

V jedenácti kilometrech skoro vždycky vanou poměrně prudké větry, sto padesát kilometrů za hodinu není žádnou výjimkou. Předmět v této výšce nad Brnem by mohl spadnout na zem třeba u Košic, ale možná taky až u Černého moře.

Letiště v Lipsku

Ačkoli je tohle místo pro cestující veřejnost pojem téměř neznámý, jedná se o jedno z nejfrekventovanějších evropských nákladových letišť, kde má firma DHL svoji základnu. Kromě toho sem létají nákladní letadla Aero Logic, která zde také sídlí, a kromě spousty dalších společností sem často míří Air Bridge Cargo, Silkway, ostatní společnosti z bývalého Sovětského svazu jako třeba Antonov Airlines se svým jedinečným An-22, který loni několikrát odstartoval z Pardubic a přistál právě tady. Nákladní letecká doprava operuje často v noci, z jednoduchého důvodu, že ráno má být všechno připravené pro zákazníky, kteří v noci většinou spí.

Když se za studené války rozhazovaly ze vzduchu nějaké předměty, namátkou jmenujme třeba letáky z ostrova Bornholm, které měly doputovat do Polska, bylo to z balonů a z malé výšky a proti větru od místa zamýšleného dopadu. I tak se jich odhadem vždycky zhruba tři čtvrtiny ztratily neznámo kde, nejspíš v moři. Účinnost byla velmi nízká.

V atmosféře, která je v neustálém pohybu, dochází kromě horizontálního pohybu větru také k vertikálním proudům. Ty jsou ale v zimě minimální. To je důvod, proč v zimě nelétají kluzáky, které potřebují nalézt takový neviditelný „komín“, začít kolem něj kroužit a vystoupat na takovou výšku, že ho mohou opustit a třeba půlhodinu se udržet ve vzduchu. Tyto stoupavé proudy se tvoří nad místy, kde se díky silné sluneční aktivitě vzduch ohřívá rychleji než jinde. 

Avšak za dvacet pět let profesionálního létání jsem se nesetkal s nějakými vzdušnými vodopády, kde by docházelo naopak k prudkému klesání z horních vrstev atmosféry až k zemskému povrchu. Neexistuje pro to fyzikální mechanismus.

Aktualizace 17:30 - Doplnili jsme informaci o letadle společnosti FedEx, které se nad Brnem stejného rána také pouze otočilo. 

Aktualizace 18:10 - Upřesněna formulace ohledně dynamického tlaku a vyhazování předmětů z letadla.

Autoři:
  • Nejčtenější

Za bouřky jděte dovnitř, před bleskem ochrání také les. Hlavně si nelehejte

Premium Letní bouřka umí rozehrát fascinující show. Blesky srší k zemi, rozsvěcují oblohu. Hlavně si dejte pozor, abyste byli...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte s upgradem na Windows 11? Tyto informace byste měli vědět

Nejnovější verzi operačního systému Windows 11 přijímají uživatelé po celém světě. Přestože nikdo není nucen na novou...

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přísně tajná letecká továrna. Na gripen je potřeba 8 tisíc hodin práce

Premium Co obnáší vyrobit stíhací nadzvukový letoun? Po exkurzi ve střežené továrně Saab kromě jiného víme, že se kupříkladu...

Můj syn je blázen, říká Redlova matka. Kam až sahají majetky vlivné rodiny

Premium Kdo jsou Redlovi? MF DNES přináší reportáž z místa, odkud pochází klíčová postava korupční kauzy hnutí STAN Michal Redl...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

  • Další z rubriky

Symbol spolehlivosti. „Švýcarák“ slaví 125 let, legendární nůž byl i na Měsíci

Premium Víc než půl miliardy kapesních nožů s křížem vzniklo od 12. června 1897, kdy si nechal zakladatel značky Karl Elsener...

Celá republika měla k dispozici 64 kilobitů, vzpomíná pionýr českého internetu

Premium Přeju ti všechno nejlepší k Vánocům. Nazdar Milan. Tak nějak zněl první český mail, který z Prahy odešel do Paříže v...

OBRAZEM: Mohutné lokomotivy EP-2 udivovaly výkonem i technickým řešením

Prakticky každá lokomotiva je zajímavá. Jenže některá je zajímavější a zde je zářným příkladem i americká dvoupólová...

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Hvězdy ve Varech: Bývalí milenci Jágr s Verešovou po 20 letech opět spolu

Jaromír Jágr (50) a modelka Andrea Verešová (42) patřili kdysi k nejsledovanějším párům showbyznysu. Hokejista vyrazil...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...