Letoun 737 MAX měl být největším prodejním hitem společnosti Boeing. Úsporné letadlo s kapacitou kolem dvou stovek sedadel se během několika let stalo nejprodávanější variantou jejich letadla, a také nejprodávanějším letadlem vůbec. Ale po dvou smrtelných nehodách, které měly podle předběžných vyšetřování společnou příčinu, jsou čtyři stovky 737 MAX po celém světě uzemněny.
Boeing opravil stabilizační software MCAS, jehož chybná implementace zřejmě přispěla k oběma nehodám, a záplata nyní prochází testováním. Při zkouškách však americký Úřad pro leteckou dopravu (FAA) odhalil úplně nový problém, který se stabilizací MCAS údajně vůbec nesouvisí. S odvoláním na zdroje z FAA a tiskového mluvčího firmy Boeing to uvedla agentura Bloomberg.
Nezvladatelné klesání
FAA i Boeing zdůrazňují, že nově objevená chyba nesouvisí s (již opraveným) systémem MCAS ani s tím, co se podle předběžného vyšetřování dělo během tragických letů etiopských a indonéských aerolinek. Projev nové chyby je ovšem na první pohled podobný. „Zpracování letových dat palubním počítačem může vést ke klesání, které bylo pro piloty v simulátoru těžké vyrovnat,“ uvedla zpráva s odkazem na dva nejmenované lidi blízké testování Boeingů 737 MAX.
To později v obecné rovině potvrdila agentura FAA: „Našli jsme potenciální riziko, které musí Boeing napravit,“ uvedli v e-mailu skoupém na podrobnosti. Boeing údajně pracuje na opravení: „Vypořádání se s touto chybou ulehčí práci pilotům,“ uvedl Gordon Hohndroe, mluvčí firmy Boeing.
Boeing pilotům zatajil nový stabilizační systém MCAS
Kde vlastně začaly problémy nové sedm-tři-sedmičky? Boeing s vývojem letadla 737 MAX pospíchal, aby zákazníci v letech 2011 a 2012 nepřešli ke konkurenčnímu Airbusu. Nyní se ukazuje, že kvůli tomu zřejmě vynechal či zanedbal certifikaci některých systémů. Především se mluví o stabilizaci MCAS. Chybná aktivace tohoto systému přispěla k oběma tragickým nehodám letadel 737 MAX.
Stabilizace MCAS se měla aktivovat jen ve velmi vzácných případech, kdy letoun nepatřičně stoupal. Boeing se tedy dohodl s úřady, že systém nemusí uvádět v manuálu pro piloty. Jenže později Boeing zvýšil pravomoci systému MCAS, který tak mohl významně zasáhnout do podélného náklonu letadla.
Senzor úhlu náběhu (Angle of Attack, AoA). Pokud se data ze senzorů liší, zobrazí se upozornění AOA Disagree (nesouhlas AOA) vpravo dole. Tato funkce byla dosud k dispozici za příplatek. V nové aktualizaci ji Boeing dá do všech letadel 737 MAX.
Zároveň ale zůstal MCAS napojený jen na jeden senzor. Chybná data z tohoto senzoru způsobila, že systém „zachraňoval“ letadlo před nebezpečným přetažením (náklonem vzhůru při malé rychlosti). Ve skutečnosti ale tlačil letadlo dolů, a to tak mocně, že piloti nemohli pro ně neznámou sílu přetlačit. Šéf firmy Boeing posléze přiznal, že MCAS byl chybně implementován, a Boeing dodělal softwarovou záplatu. Ta je nyní testována v simulátorech i v praxi.
Více o tom, jak fungoval systém MCAS, ve videu na Technet.cz:
Nová chyba se podle informací agentury Bloomberg rovněž týká neočekávaného automatického pohybu výškového stabilizátoru, který tak tlačí letadlo k zemi. Chybu zaznamenali inspektoři a piloti FAA na simulátorech Boeing 737 MAX při testování opravy předchozí chyby. Není jasné, zda byla chyba přítomná i v předchozí verzi softwaru, nebo jde o chybu novou.
Letouny Boeing 737 MAX jsou uzemněny už od 13. března 2019, a zatím nebylo stanoveno datum jejich návratu. Nově nalezená chyba může jejich znovunasazení ještě oddálit.