Úřad objevil nové problémy 737 MAX, letadla zůstanou na zemi déle

  12:50aktualizováno  12:50
Stovky letadel Boeing 737 MAX zůstanou zřejmě uzemněny déle, než se čekalo. Americký úřad zodpovědný za certifikaci letadel našel při testování další problém s výškovým stabilizátorem. Nový nález prý nesouvisí se smrtelnými nehodami a chybou systému MCAS, kvůli které mají letadla od března zákaz letu.

Letoun Boeing 737 MAX 8 | foto: Boeing

Flotila dočasně odstavených letounů Boeing 737 MAX 8 společnosti Southwest...

Flotila dočasně odstavených letounů Boeing 737 MAX 8

Letoun 737 MAX měl být největším prodejním hitem společnosti Boeing. Úsporné letadlo s kapacitou kolem dvou stovek sedadel se během několika let stalo nejprodávanější variantou jejich letadla, a také nejprodávanějším letadlem vůbec. Ale po dvou smrtelných nehodách, které měly podle předběžných vyšetřování společnou příčinu, jsou čtyři stovky 737 MAX po celém světě uzemněny.

Boeing opravil stabilizační software MCAS, jehož chybná implementace zřejmě přispěla k oběma nehodám, a záplata nyní prochází testováním. Při zkouškách však americký Úřad pro leteckou dopravu (FAA) odhalil úplně nový problém, který se stabilizací MCAS údajně vůbec nesouvisí. S odvoláním na zdroje z FAA a tiskového mluvčího firmy Boeing to uvedla agentura Bloomberg.

Nezvladatelné klesání

FAA i Boeing zdůrazňují, že nově objevená chyba nesouvisí s (již opraveným) systémem MCAS ani s tím, co se podle předběžného vyšetřování dělo během tragických letů etiopských a indonéských aerolinek. Projev nové chyby je ovšem na první pohled podobný. „Zpracování letových dat palubním počítačem může vést ke klesání, které bylo pro piloty v simulátoru těžké vyrovnat,“ uvedla zpráva s odkazem na dva nejmenované lidi blízké testování Boeingů 737 MAX.

Boeing 737 MAX 8

Boeing 737 MAX 8

To později v obecné rovině potvrdila agentura FAA: „Našli jsme potenciální riziko, které musí Boeing napravit,“ uvedli v e-mailu skoupém na podrobnosti. Boeing údajně pracuje na opravení: „Vypořádání se s touto chybou ulehčí práci pilotům,“ uvedl Gordon Hohndroe, mluvčí firmy Boeing.

Boeing pilotům zatajil nový stabilizační systém MCAS

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou...

Systém stabilizace MCAS je podle předběžného vyšetřování pravděpodobnou příčinou smrtelných nehod letounu Boeing 737 MAX 8.

Kde vlastně začaly problémy nové sedm-tři-sedmičky? Boeing s vývojem letadla 737 MAX pospíchal, aby zákazníci v letech 2011 a 2012 nepřešli ke konkurenčnímu Airbusu. Nyní se ukazuje, že kvůli tomu zřejmě vynechal či zanedbal certifikaci některých systémů. Především se mluví o stabilizaci MCAS. Chybná aktivace tohoto systému přispěla k oběma tragickým nehodám letadel 737 MAX.

Stabilizace MCAS se měla aktivovat jen ve velmi vzácných případech, kdy letoun nepatřičně stoupal. Boeing se tedy dohodl s úřady, že systém nemusí uvádět v manuálu pro piloty. Jenže později Boeing zvýšil pravomoci systému MCAS, který tak mohl významně zasáhnout do podélného náklonu letadla.

Senzor úhlu náběhu (Angle of Attack, AoA)
Pokud se data ze senzorů liší, zobrazí se upozornění AOA Disagree (nesouhlas...

Senzor úhlu náběhu (Angle of Attack, AoA). Pokud se data ze senzorů liší, zobrazí se upozornění AOA Disagree (nesouhlas AOA) vpravo dole. Tato funkce byla dosud k dispozici za příplatek. V nové aktualizaci ji Boeing dá do všech letadel 737 MAX.

Zároveň ale zůstal MCAS napojený jen na jeden senzor. Chybná data z tohoto senzoru způsobila, že systém „zachraňoval“ letadlo před nebezpečným přetažením (náklonem vzhůru při malé rychlosti). Ve skutečnosti ale tlačil letadlo dolů, a to tak mocně, že piloti nemohli pro ně neznámou sílu přetlačit. Šéf firmy Boeing posléze přiznal, že MCAS byl chybně implementován, a Boeing dodělal softwarovou záplatu. Ta je nyní testována v simulátorech i v praxi.

Více o tom, jak fungoval systém MCAS, ve videu na Technet.cz:

Nová chyba se podle informací agentury Bloomberg rovněž týká neočekávaného automatického pohybu výškového stabilizátoru, který tak tlačí letadlo k zemi. Chybu zaznamenali inspektoři a piloti FAA na simulátorech Boeing 737 MAX při testování opravy předchozí chyby. Není jasné, zda byla chyba přítomná i v předchozí verzi softwaru, nebo jde o chybu novou.

Letouny Boeing 737 MAX jsou uzemněny už od 13. března 2019, a zatím nebylo stanoveno datum jejich návratu. Nově nalezená chyba může jejich znovunasazení ještě oddálit.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Pod vodou žili sedm dní, v Rozstřelu poradí, jak se při potápění neutopit

Potápěči při vynoření po týdnu stráveném pod vodou.

Společně v červenci vytvořili nový český rekord v délce strávené v kuse pod vodu. Sedm dní žili ve vlhkém kesonu nebo...

YouTube maže návody pro hackery. Odborníci varují, že to pomůže těm zlým

YouTube začalo blokovat videa s návody, jak obejít počítačové zabezpečení

V posledních dnech začal server YouTube mazat videa, která podrobně ukazují, jak obejít bezpečnostní opatření. Zdánlivě...

I levné kamery brzy pohlídají dům, aniž by vás vyplašil pes

Levná kamera Wyze Cam v2 dostane Ai funkce jako firmwarový update.

Rozpoznávání lidí od zvířat a jiných objektů se dostává i do kategorie těch nejlevnějších bezpečnostních kamer. První...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz