Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Blicí pytlíky: „Dokonce i nejhezčím děvčatům se někdy udělá špatně“

aktualizováno 
Znáte tu epizodu, kde Mr. Bean cestuje letadlem? Pytlík, do kterého se jeho soused vyzvrací, používají například České aerolinie již od roku 1928. Některé aerolinky na ně píšou i vtipná a povzbuzující hesla, jako je třeba to v titulku.

Sáček na zvracení používaný u společnosti Yeti Airlines - Nepál. | foto: Bruce Kelly, www.kellysairsicknessbags.com

Ve slangu leteckých nadšenců a sběratelů se jim neřekne jinak než "bličáky". Blicí pytlíky, oficiální řečí sáčky na zvracení (Barf bags), či na nemoc z létání (Air sickness bags), jsou nezbytnou výbavou každého dopravního letadla a předmětem sbírek několika nadšenců po celém světě.

Dnes už je těžké vypátrat, která letecká společnost svá letadla pytlíky na nevolnost vybavila jako zcela první. 

Ovšem v archivu Československých státních aerolinií je uložen zápis ze schůze Správní komise a Ředitelství ČSA ze dne 3. 7. 1928, na které byla schválena žádost obchodního ředitele pana Žilky tohoto znění:

Objednávka 10 000 ks sáčků proti nevolnosti u fi. p. Hynka Fuchse, jako nejlevnější nabídka, v ceně 360 Kč za 1000 ks.

Jak tyto sáčky vypadaly, se bohužel neví. Autorovi tohoto článku se však podařilo získat a na čestné místo sbírky uložit sáček Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1938.

Sáček Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1938 ze sbírky Jaromíra

Sáček Československé letecké společnosti (ČLS) z roku 1938 ze sbírky Jaromíra Krále.

Ve 30. letech 20. století už bylo mnoho leteckých společností, které jako vybavení letadel, pro komfort cestujících a pochopitelně i pro své zaměstnance (kdo to měl pořád uklízet, že?), nabízely cestujícím sáčky v případě nevolnosti.

Zpočátku byly sáčky vyráběny ručně, a tak se dá říci, že každý byl originál. Ještě v 50. a 60. letech se do propustného papírového sáčku vkládal tenký pergamen a později sáček igelitový.

Postupem času se výroba automatizovala, alespoň v Evropě a Americe. V 70. letech se už vyráběly pytlíky, které měly na vnitřní straně navařenou folii. Určitou dobu tvořil výjimku sovětský Aeroflot a izraelský EL AL. Tyto společnosti měly v té době pytlíky z voskovaného papíru, podobného tomu, do kterého se balilo střelivo. Libyan Arab Airlines měly zase na vnitřní straně naválcovanou hliníkovou folii.

Pamětníci si jistě budou pamatovat zrnkovou kávu "Standard směs". Sáček od této kávy byl po mnoha zkouškách nepropustnosti vzorem pro výrobu sáčků používaných u ČSA od konce 70. let. V 90. letech začala tato společnost používat sáčky firmy Star.

Pomozte rozšířit sbírky

Bličáky se staly předmětem zájmu seriózních sběratelů. Uloženy jsou i v leteckém muzeu ve Washingtonu.

Na světě je několik desítek sběratelů hygienických sáčků leteckých společností, kteří si dopisují a setkávají na burzách v Evropě i Americe.

Sbírat se dají například i tématicky příbuzná splachovátka. Když jsme se před lety vypravili do podzemí pražské kanalizace, představili jsme vám i tuto sbírku splachovátek.

Máte-li doma nějaký přebytečný letecký pytlík na zvracení nebo třeba keramické splachovátko, dejte nám vědět do redakce na adresu jan.kuznik@idnes.cz. Získané artefakty sběratelům rádi předáme.

V současné době je několik hlavních firem, které se výrobou tohoto artiklu zabývají a jejichž výrobky mají vysokou kvalitu. Nejznámější jsou švýcarský ELAG, německý Kard-O-Pak, nizozemská STAR a na severoamerickém kontinentu DRG.

Vyjmenovat všechny firmy, které se tímto produktem zabývají, je takřka nemožné.
Rozmach letecké přepravy cestujících, převážně v Asii, s sebou totiž přinesl i zvýšenou poptávku po pytlících. Sáčky už jsou vyráběny ve vysoké kvalitě třeba ve Vietnamu, Indii nebo firmou KESTRO v Turecku. V některých asijských zemích jsou stále ještě pytlíky vyráběny ručně.

Zvracejí i ti nejhezčí

Ještě v 80. letech minulého století musela stewardka mongolské letecké společnosti MIAT na požádání cestujícího složit z listu papíru (pergamenu) a bez lepidla dokonalý sáček. Dnes už jsou i letušky u MIATu této práce ušetřeny. Mongolský dopravce už používá na palubách svých letadel dokonalé sáčky firmy STAR.

Začátkem 80. let se také začaly na papírových sáčcích objevovat "disneyovské" postavičky (používala je nizozemská KLM, ale i další). Během letu se společností Maersk Air jste si mohli na zadní straně sáčku hrát piškvorky. Pytlíky samy o sobě začaly být zajímavější.

Fotogalerie

U několika společností sloužily nejen původnímu účelu, ale také jako reklama na filmy Kodak (Qantas, TWA, American Airlines, Eastern Airlines a další). Do nepoužitého sáčku se vložil exponovaný film a poslal k vyvolání a zhotovení fotek. Tím odesilatel získal slevu a účel reklamy byl splněn. Nyní podobné pytlíky používají některé nízkonákladové společnosti jako například Ryanair a Easy Jet. Nabídka je pochopitelně navýšena o zpracování digifotek a jejich vypálení na CD.

Některé letecké společnosti vám prostřednictvím textu na sáčku zase připomenou, že v něm můžete odnést část občerstvení svému čtyřnohému příteli. Těm, kteří let přeci jen moc nesnášejí, je určen nápis z jiného hygienického sáčku: "Sometimes even the nicest boys and girls feel phoony" (Dokonce i nejhezčím chlapcům a děvčatům se někdy udělá špatně).

Průhledný sáček i sáček bez dna

Uzavírání papírových pytlíků je většinou jednoduché. Buď se pouze nadvakrát přehne horní strana (je to tam naznačené), nebo se přehne pomocí kovového pásku, který je na sáček připevněn. Vyrobeny jsou převážně tak, aby měly dno, na které je lze postavit. Některé společnosti však trochu šetří. Nejen, že mnohokrát mají sáčky bez názvu či loga, ale i bez dna. Ne, že by byl pytlík úplně průchozí, to ne, ale je pouze slepen ze dvou papírů, takže ploché dno chybí. V případě nevolnosti pak postiženému nezbude nic jiného, než držet sáček v ruce než si ho vyzvedne letuška.

Definice zvracení

Zvracení (latinsky: vomitus, řecky: emesis) je nervově řízený, koordinovaný reflex, při kterém je obsah žaludku evakuován ústním otvorem ven.

Zdroj: Wikipedia.org

Podobné, ne-li horší, je to se sáčky plastovými. Nejen, že se nedají postavit na podlahu, ale je do nich poměrně dost vidět, i když bývají i barevné. Tyto druhy se používají u leteckých společností v Latinské Americe a vybaveny jimi jsou i portugalské TAP a WHITE. Uzavírají se většinou samolepící páskou, která je přímo na sáčku. Bohužel, některé pytlíky samolepky nemají, a pak "vstupní " část zůstává otevřena. Zajímavé je uzavírání pomocí provázku. Ten je provlečen do horního okraje a pak už stačí za jeho konce zatáhnout, podobně jako třeba u pytlíku na kuličky.

Letecké společnosti provozující malá obchodní letadla používají většinou igelitové sáčky, úhledně složené do malé papírové obálky. Na obálce je pak většinou vyobrazeno, jak ji použít.

Jednu z největších sbírek sáčků na nevolnost shromáždil Bruce Kelly. Katalog všech kousků najdete na jeho stránce kellysairsicknessbags.com.

Tuzemský Aviation Fan Club najdete na této adrese.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Levněji už to nejde. Největší televizor z Opavy však má své mouchy

Nabídku LCD televizorů na českém trhu nově rozšířily modely značky GoSat. Všechny stojí do deseti tisíc korun a my si...

Auto je zbytečné, je to fosilní zábava, řekl fyzik v Rozstřelu

Mít vlastní auto ve městě dnes není luxus, nýbrž „opruz“ - a dobrý způsob, jak snížit naší spotřebu peněz i materiálu,...

Jaká jsou nejlepší sluchátka Apple? Postavili jsme je proti špičce od Sony

Jsou prodejní hit, často vyprodané. Jsou od Applu, a tak jsou pro mnohé zákazníky automatickou volbou. Ale když necháme...

Tajný kód v dokladech i program na výběr ideálního agenta. Co chystala StB

I všemocná komunistická Státní bezpečnost se potýkala s problémem obrovského množství informací a nemožnosti je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jaké bylo ve skutečnosti zvíře, kterému se smáli v Cestě do pravěku

Nejen malým klukům tvor zvaný uintatérium může připadat zvláštně a směšně. Ale podrobnější pohled na jeho evoluční...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

„Nafukující se“ baterie slibují velký skok vpřed a lákají investory

Další generace baterií pro elektromobily by mohla spoléhat na nový materiál: křemík. Investic do vývoje křemíkových...

Příjemné roky u pumpy? Na trh vstupuje ropa z nových nalezišť

Těžaře ropy zřejmě čekají poměrně těžké roky, spotřebitele naopak příjemnější. Suroviny na trhu v příštích letech...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Bill Gates věří „horké“ solární elektrárně. Ale bude k něčemu?

Kalifornská firma, do které investoval i Bill Gates, oznámila, že postavila solární elektrárnu vyvíjející rekordní...

Najdete na iDNES.cz