Diskuse k článku

Má hořet půl století jako františek. Jaký reaktor si přeje Bill Gates

Společnost TerraPower, v jejíž správní radě sedí zakladatel Microsoftu, se konečně přiblížila možnosti stavby reaktoru, který stačí „naložit“ jen jednou, aby hořel padesát let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72e77t98r 89M46i41c90h20a64l 2650174701542

Tak doufám, že to bude fungovat spolehlivěji než Windows. :-\

0/0
22.7.2018 20:54

M60a94r20c80e97l 81B83í28l87ý 2603402982799

"Rychlé sodíkové reaktory" x "reakce probíhá nesmírně pomalu"...8-o

+2/0
19.7.2018 19:14

T25o33m43a69s 43H88a44c77e80k 6504757615347

Rychlost reakce != rychlosti uvolnenych neutronu.

Neutrony rychle, reakce pomala.

+1/0
20.7.2018 6:40

J72a15n 40H18a95v41l61í62č37e19k 3272579551

Západ na jadernou energii zanevřel. Firma Westinghouse (designér reaktoru AP1000) krachla. Areva (EPR) je dost v háji, v podstatě všechny její projekty jsou velmi prodražené s velkým zpožděním (dokonce i v Číně to trvalo 8 3/4 roku postavit první EPR).

Je jen dobře, že to Čína použije, lepší, než aby se to hodilo do koše.

0/0
18.7.2018 9:51

R91a82d29i92m 61P75o55l75á96š11e75k 9856843669949

Západ na jadernou energii nezanevřel.

Ale určité skupiny rozvoj JE sabotují, protože jsou jim trnem v oku velké, stabilní a dlouhodobě fungující zdroje elektřiny provozované velkými firmami.

Ty se totiž špatně ovládají pouhou ideologií z ústředí politické strany nebo všelijakými "guruy" , protože zaměstnávají odborníky a protože musí technicky i ekonomicky fungovat dlouhá desetiletí, produkovat elektřinu za slušnou cenu a přitom být ekonomicky plusové. Není tam prostor pro všelijaké ideologické nesmysly a blouznění či pro jejich využívání jako zdroje lukrativních příspěvků pro další rozvoj ideologie, všelijakých "prospěšných" neziskovek i pro osobní obohacení jednotlivých guruů příslušného ideologického hnutí.

Naopak pokud se zdroje elektřiny "rozmělní" na malé provozovny vlastněné jedntlivými osobami a malými subjekty, je možnost z části majitelů snadno podléhajících příslušné ideologii a marketingovému "přesvědčování" ždímat lukratrivní příspěvky.-

+1/−1
22.7.2018 8:45

J91u35r32a14j 50V88á85c51l65a34v33í31k 9819310685406

Docela dobrý článek, ale byly i další rychlé reaktory, z hlavy francouzská Rapsodie a sovětský BN-60, na kterém došlo k vážné nehodě. V jejím důsledku byla v SSSR vyhlášena soutěž na nový parní generátor, kterého se snad od nás zúčastnila Královopolská strojírna. Nakonec zvolili docela netypický koncept, který se však na rozdíl od Superfénixu ukázal provozuschopný.

Ale dost pochybuji, že amíci tak snadno doženou ruský náskok, ten je po spuštění BN-800 ohromný - snad staví i další. Nehledě na to, že reaktory VVER dnes fakticky pracují jako pokročilé konvertory (významná konverze 238U na 239Pu) a nové palivo asi bude mít už 6-letou kampaň. Nehledě na to, že Rusko má úplně nový projekt BREST, který kompenzuje největší slabinu reaktorů chlazených sodíkem - jako chladivo se používá olovo.

+1/0
18.7.2018 8:59

V60l50a50d36i67m32í14r 52W74a85g48n87e48r 4458255698

Nemá ten BN-60 být správně BOR-60? To byl úplně první experimentální prototyp sodíkového reaktoru v Rusku. Začal pracovat v roce 1969. Ovšem pak nevím přesně, co máte na mysli tou vážnou nehodou. Reaktor se provozoval až do současnosti (pochopitelně byla provázena řada vylepšení a úprav). O žádném BN-60 nevím.

0/0
18.7.2018 9:26

J22u47r32a74j 91V30á67c60l47a70v91í44k 9939350555746

Jo, máte pravdu, překlep. Co se týče havárie, hořel na něm právě parní generátor - skrz ten sodík. Dnes ten parní generátor je vlastně vybaven difuzními pastmi zvlášť pro páru i sodík (resp. eutektikum sodík-draslík).

0/0
18.7.2018 13:12

J71i98ř13í 79D43i33e37n77s95t98b78i83e17r 7353254197811

Autor vychází pouze z novějších údajů. Stavbou sodíkem chlazených reaktorů se proslavilo USA (Clementine, EPR II, Enrico Fermi) ale také rychle skončili. Kromě toho měli ponorku s reaktorem chlazeným sodíkem, po dvou letech problémů jej nahradili tlakovodním. Sovětské (stíhací) ponorky byly chlazeny směsí olova a vismutu ne sodíkem. Nejdále se asi dostala Francie, Super Phenix byla prototypová elektrárna (ne výzkumný reaktor), pokud si pamatuji výkonu 1200 MW el. Ovšem kvůli poruchám byla dlouho v opravě, nakonec spolu s Phenixem, který byl provozován delší dobu, byl věnován jako oběť zeleným, kteří se zato zavázali neútočit na "klasické" JE. Provoz sodíkových reaktorů byl ovšem drahý i bez těch poruch. Kromě toho ve Francii na rozdíl od SSSR se pokusili o přepracování paliva a využití plutonia, ruské reaktory používaly palivo obohacené U235. I u BN350 došlo k velkému požáru sekundárního sodíku, v případě Enrico Fermi došlo dokonce k roztavení AZ.

+1/0
17.7.2018 19:24

V74l91a17d73i16m41í83r 18W82a62g40n41e53r 4718945328

Měl bych jednu opravu k tomu Phenixu a Super Phenixu. Super Phenix byl obětován v rámci politických ústupků zeleným. Phenix s výkonem 260 MWe však běžel až do konce své životnosti mezi léty 1968 - 2009). Na rozdíl od reaktorů BN600 a BN800 šlo experimentální energetické bloky a nebyl cíl jejich standardního komerčního provozování. Čili sloužily hlavně k různým testům různého typu provozování a ne jako standardní dodavatel elektřiny pro síť jako ruské bloky. Těmi se měly stát až bloky postavené na základě zkušeností s nimi. A ty by musely mít diametrálně odlišné ekonomické parametry. Uzavření Super Phenixu tak bylo hlavně škoda z důvodů ztracené příležitosti získat důležité informace a zkušenosti. Nutnost stabilních dodávek pro město částečně omezuje využívání reaktorů BN600 a BN800 k různým testům.

Měl bych ještě dvě poznámky k textu o čínském rychlém reaktoru CEFR v článku. To je opravdu testovací reaktor, který se zkouší ve velice různých režimech bez ohledu na výrobu elektřiny (ale vyrábí ji). Na plný výkon 20MWe běžel poprvé v roce 2014. Jinak o údajné nehodě nepsala Mezinárodní atomová agentura, ale pouze Japonská atomová agentura, což je podstatný rozdíl.

+1/0
18.7.2018 9:16

P75a40v83e36l 12S26o30b37o13t36k39a 5880634

Na Česko se chystá ohromný TUNEL - za dostavbu dvou jaderných bloků v Dukovanech má stát zaplatit (ano, stát, dohledejte si, a občané, v jaderném poplatku podobně jako na OZE) totéž, co stojí celý ČEZ vč. Temelína, Dukovan, uhelných, vodních,... elektráren, drárů, transformátorů,.. a smluv s odběrateli.

Není divu, že se to v diskusi jen hemží podporovateli jádra.

Ta ty prachy,... ;-D

+2/−11
17.7.2018 17:56

V43á66c24l14a21v 91Z74e54l39i88n46k71a 2482890603412

Aááá jéje. S jedněmi nesmysly jste pohořel, tak jste si napsal nebo zavolal o nové noty. Mohu se zeptat kam? Hnutí Duha, Greenpeace nebo Děti Země? Tam lze narazit na podobné demagogie celkem standardně.

+9/−2
17.7.2018 19:41

P55a30v68e93l 57S15o19b94o80t78k48a 5620284

Argumenty nemáte, zkoušíte to tedy jinak?

+1/−6
17.7.2018 20:12

R19o71m74a68n 13K70a69m65a85r24ý82t 8578590378508

Dohledej si tržní kapitalizaci ČEZu a hned přijdeš na to, jaký nesmysl jsi napsal.

+1/−1
17.7.2018 21:33

P33a93v55e95l 60S42o54b31o30t93k82a 5640274

Dohledj si tržní kapitalizaci ČEZ a zjistíš, že píšu pravdu ;-D;-D;-D;-D;-D

0/−1
18.7.2018 9:27

P61a85v11e29l 10S85o35b27o76t16k61a 5740764

Před jeho vydáním a vynaložením investice 250 až 300 miliard pak navrhuje, aby stát znovu posoudil, zda je možné nové jaderné zdroje stavět i bez státních garancí, nebo není.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/vlada-podporila-dostavbu-jadernych-elektraren-flc-/ekonomika.aspx?c=A150603_135626_ekonomika_rny

+1/0
18.7.2018 9:31

P83a94v91e28l 70S62o58b22o43t47k33a 5270424

https://www.pse.cz/udaje-o-trhu/statistika/trzni-kapitalizace-akcioveho-trhu/

0/0
18.7.2018 9:32

V33á36c16l56a17v 27Z69e49l64i98n87k64a 2802520743742

Víte, když se dneska někdo pokouší tvrdit, že sestrojil perpetum mobile tak se s ním také nevede diskuze o zákonech termodynamiky, ale jednoduše se mu řekne, aby neblbnul.

A tady je to podobné. Na nutnosti výstavby nového jaderného zdroje panovala shoda jak v rámci přípravy státní energtické koncepce tak v rámci její aktualizované verze. A v médiích toho o tom zaznělo tolik, že to snad nikdo nemohl minout. Ona totiž v zásadě není jiná reálná možnost, jak dostatečně spolehlivě nahradit chybějící výkon uhelných elektráren, které se budou v příští dekádě postupně odstavovat, jak bude docházet uhlí a končit jejich životnost. A spoléhat se na dovoz v situaci, kdy většina sousedních zemí míří díky obnovitelně zdrojovému šílenství do deficitu ať už trvalého nebo v případě nevýhopdných meteorologických podmínek, může snad jen úplný šílenec.

+7/0
17.7.2018 22:24

P55a19v59e13l 42S71o90b72o17t59k44a 5410104

jj, Putin říká to samé.

Jak je ale možné, že Západní Evropa má jiný názor?

Kdo je tady ten hlupák?

0/−2
18.7.2018 9:28

V29á61c73l23a52v 78Z18e57l36i50n62k86a 2222130523262

Jak je to možné? Zkuste se podívat na složení těch, co v západní Evropě fušují do energetiky. Zkuste se podívat kolik z nich má solidní vzdělání v daném odvětví. Problém Evropy je, že o technických věcech rozhodují politologové, filozofové, sociologové a další podobní, kteří se solidnímu technickému vzdělání vyhnuli obloukem odpovídajícím dostřelu děl hlavní ráže na bitevní lodi. A z toho plyne odpověď na Vaši třetí otázku. Hlupáci jsou zde zelení věrozvěsti z EU a potažmo všichni, co bez použití mozku papouškují jejich názory.

+3/0
18.7.2018 15:19

V52á24c53l97a19v 11Z75e41l54i34n72k91a 2742550873642

A ještě k těm podporovatelům za prachy. Jediný kdo kdy v záležitosti jaderné energetiky bral peníze byla protijaderná hnutí, která brala tučné dotace z Rakouska. Lidi, co jádro podporují, to nemusí narozdíl od aktivistů dělat za cizí peníze. A zrovna tak se nemusí bát, že by se ocitli na dlažbě. Ono totiž stále více platí, že odborníci s VŠ vzděláním v oborech jako je strojní a eleketro nebo matfyz si dneska na nedostatek práce věru stěžovat nemohou. S kolegy bychom se mohli z fleku naklonovat a pořád by toho bylo až nad hlavu.

+8/0
17.7.2018 22:34

R95a36d22i30m 79P17o53l11á22š87e42k 9166173859889

Akorát bych Vám oponoval ten dostatek práce. Dostatek práce máte proto, protože jste zaměstnán a tudíž i kdybyste měnil práci, jdete přes známosti, obvykle nemusíte se přes personalisty k práci teprve dostávat. Jakmile jste mimo ten pracovní kolotoč, jste z nějkakého libovolného důvodu bez práce a musíte tak procházet přes personalisty a vůbec přes lidi zabývající se takzvaným hledáním nových zaměstnaců, pokud jste vyššího věku nad 40 - 50 let, máte problém se vůbec zpátky do té práce dostávat.

Bohužel takhle to unás v našich komčinách je,

0/−2
18.7.2018 5:10

P56a47v73e97l 58S68o98b55o93t87k81a 5470964

Jde tu o peníze pro Rusko, a to o hodně peněz.

Proto tak silné nasazení placených diskutérů.

0/−3
18.7.2018 9:30

O89n52d61ř98e38j 41Z17e15m58a50n 5140644818469

Kolik dostáváte vy, uvažuji o nějakém přivídělku a jestliže to zvládáte vy, tak já to musím zvládat levou zadní

+2/0
18.7.2018 12:00

J89a32r21o28s92l79a36v 24P33o74r10t 7939767249875

Jediný spolehlivý zdroj energie s nulovým zdrojem emisí je jaderná elektrárna s tím někdo nemusí souhlasit ale to je tak vše . Proto se hledají nejefektivnější řešení .

+10/0
17.7.2018 16:33

M25i39l36a55n 54V72o79l80e37k 5569663816349

Emise nejsou jen CO2.

0/−4
17.7.2018 16:58

O74n10d83ř74e47j 50Z16e75m66a73n 5570724958959

O jakých emisích v případě jaderné elektrárny může být řeč?

+4/0
17.7.2018 18:16

M75i46l21a23n 11V79o59l14e76k 5339833536889

Dnes jsme to tady řešili u jiného článku. Co vypouštějí si najděte na stránkách JETE.

0/−4
17.7.2018 19:05

O32n49d86ř52e91j 95Z60e75m82a68n 5340364128659

Nic si hledat nehodlám, jaký máte důvod to tu neuvést?

+1/0
17.7.2018 19:39

M25i28l42a60n 18V42o58l77e11k 5779523886579

Pro lidi, co jsou překvapení, že jaderná elektrárna vyprodukuje i něco jiného než elektřinu, to je stejně zbytečná práce.

https://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/jaderna-energetika/jaderne-elektrarny-cez/ete/technologie-a-zabezpeceni/11.html

0/−3
17.7.2018 20:18

O49n31d21ř60e35j 60Z96e23m79a15n 5970744148719

Jak jsem psal nic hledat nehodlám, tedy napište emise čeho a kolik.

A těmi emisemi rozhodně nemyslím třeba to když se tam něco třeba čistí a použije se při tom aceton jehož výpary se dostanou do vzduchu apod.

+2/0
17.7.2018 22:33

M69i72l80a95n 94V68o28l50e70k 5289543826759

I odkaz je moc? Tak to už pak opravdu nevím.

0/−1
18.7.2018 5:48

O46n43d90ř46e31j 80Z44e35m25a84n 5550544308149

Je pro vás takový problém to tu uvést? Jak vidno, je to pro vás totálně nepřekonatelný problém. Proč?

+1/0
18.7.2018 11:40

M89i21l55a72n 86V36o46l62e19k 5819363806709

Je to dlouhá stránka, která by se sem nevešla a já vám nebudu dělat rešerše. Ale chcete-li jeden příklad, tak tepelné emise v množství dvou třetin tepelného výkonu reaktoru. Pouze jedna třetina se přemění na elektřinu.

0/0
18.7.2018 17:35

O13n66d54ř73e27j 43Z23e75m41a44n 5790814898579

Stejně jako u tepelné elektrárny. co tam máte dál?

A emisemi se myslí třeba oxidy dusíku, síry, prach apod. Dočkám je toho?

+1/0
18.7.2018 18:53

M27i48l68a89n 84V48o94l40e23k 5349643456109

Napsal jsem, že jsou i jiné emise než CO2, na požádání jsem to i doložil odkazem. Neumíte si najít jinou zábavu než otravovat atmosféru na diskusích? Nebo vás za to opravdu někdo platí? Potom byste ale mohl odvádět lepší práci.

0/0
18.7.2018 21:45

O48n64d72ř87e79j 75Z17e27m90a12n 5190234198499

Takže se toho nedočkám.

No což, co jiného se dalo čekat, kromě trolování samozřejmě, toho jste tu předvedl mírou víc než vrchovatou.

0/0
18.7.2018 22:12

R31a10d62i38m 34P27o46l61á24š24e50k 9226563159679

Ono to neuvede.

Přdpokládám, že má na mysli vypouštění zbytkových koncentrací radioaktivních látek v plynných a kapalných odtazích a odpadech z JE. Za prvé nedokáže uvézt konkrétní množství, v článku se konkrétní množství neuvádí, musel by si je najít v příslušných předpisech a do zžřejmě neumí. A za druhé by se ukázalo, jak velmi malé množství, proti třeba přirozenému radioaktivnímu pozadí to je.

+3/0
17.7.2018 22:16

M65i15l19a54n 54V42o98l34e27k 5879793806449

Asi bychom se dohadovali o významu slova emise. Chcete-li věřte původnímu příspěvku, že jaderná elektrárna má emise nulové.

0/0
18.7.2018 5:51

O47n88d32ř20e70j 23Z76e71m50a30n 5590364178669

Tak napište jaké, a jak jsem psal, výpary z různého čištění se nepočítají.

+1/0
18.7.2018 11:38

R53a37d44i84m 63P46o16l78á11š86e34k 9286383369549

Emise za stavu současných analytických metod má úplně všechno, i třeba plastový květináč z recyklovaného plastu.

Hlavní otázka tedy není, jestli má emise, ale jak tyto emise ovlivňují okolní prostředí a jestli přináší nějaké zjistitelné riziko.

Neboli kdo chce tyto věci znát nebo šířit na nějaké solidní úrovni, musí mít kolem toho dost znalostí.

0/0
18.7.2018 16:32

M51i20l70a55n 25V46o94l69e14k 5889453426309

Jenže pohled na emise se v čase mění. Koho by před sto lety napadlo řešit CO2, když je to v ovzduší běžný plyn?

0/0
18.7.2018 17:38

O42n47d76ř31e90j 32Z12e83m18a90n 5950844218509

Jo, je třeba emise cenných papírů, že...

Sem s těmi oxidy dusíku, síry, prachu a klidně i oxidy uhlíku.

+1/0
18.7.2018 18:55

V79l61a47d19i40s57l70a15v 87Ž83i85d34e23k 3188940230

Nesouhlasím. Ona i sluneční a větrná energetika jsou spolehlivé, pokud je více zdrojů. V budoucnu buy ́ude muset být použito i JE i OZE.

0/0
23.7.2018 16:01

T51o26m68á83š 87K78r84á49l 3208478407689

To jste asi nevidel jakym zpusobem se tezi palivo:-)

0/0
25.7.2018 20:12

M40i69l90a93n 76V37o63l21e42k 5839563576449

Já v tom tedy žádný velký pokrok nevidím. Pořád 'století páry' a není zmíněno, co se stane, když nebude dostatečný odvod tepla. Formulace "Připomeňme, že ve Fukušimě výpadek chlazení vedl k částečnému roztavení aktivních zón některých postižených reaktorů, i když radioaktivní pevnélátky se mimo obal reaktoru nedostaly." už zavání manipulací a hraní se slovíčky, jako že ve Fukušimě k žádnému úniku radiace nedošlo.

0/−9
17.7.2018 16:20

A18n33t68o36n76í79n 84H24o33l13í27k 8107703404420

Oba izotopy U235 i U238 jsou v normalnim stavu radioktivni zhruba stejne, rozdil je 'pouze' v ochote U235 prijimat pomale neutrony. Rozhone U235 neni 'ten radioaktivni izotop' .. U235 i U238 jsou nejmene radioaktivni izotopy uranu, tudiz nejvic stabilni, a jen proto se taky stale volne vyskytuji v prirode. U238 je samozrejme bezpecnejsi, co se tyce skladovani, protoze nemuze vytvorit retezovou reakci.

+3/0
17.7.2018 13:42

T30o77m78á70š 66G76ü37r59t30l74e90r 3397605468788

A jak se to tedy, ať už cíleně či v případě havárie, vypíná? Co jsem ze článku pochopil, tak po vložení paliva tam bude prostě 50 let probíhat reakce.

V článku je uvedeno, že při nehodě samovolně dojde k zastavení štěpné reakce. A že po zastavení reakce to pak "hřeje" podstatně méně. Já ale nechápu, jak k zastavení štěpné reakce dojde.

+1/0
17.7.2018 10:58

O43n92d10ř57e20j 97Z98e35m86a43n 5230684688399

Já to pochopil tak že těch padesát let se to palivo mebude muset měnit.

Předpokládanám že se to zastaví spuštěním egulačních tyčí, podle toho schématu to na to vypadá.

+3/0
17.7.2018 11:59

T57o72m98á58š 92G53ü65r55t95l37e68r 3267925178888

To je fakt, vlastně není důvod aby tam klasické regulační tyče nebyly.

+1/0
17.7.2018 12:05

Najdete na iDNES.cz