Osmivrtulové UFO: Podívejte se na Vyšehrad, jak ho nikdy neuvidíte

aktualizováno 
Má výkon jako sekačka na trávu, uveze fotoaparát nebo kameru a dokáže vyletět až do výšky 1,5 kilometru. To je stručné shrnutí osmivrtulového dronu, který může sloužit například pro focení map či kontrolu výškových budov.

Poklidný jarní den ve vyšehradském parku rozřízne zvuk podobný elektrické sekačce na trávu. Vzápětí se od země odlepí bílá polokoule, ze které v pravidelných rozestupech kolem dokola čouhá osm ramen. Na nich se usilovně točí vrtulky, které ji vynášejí do vzduchu. Zdálky to může vypadat jako odlet UFO.

Po počátečním krátkém nesmělém stoupání se rotorky rozbzučí naplno a stroj vystřelí vzhůru. Právě jsme vyzkoušeli start dálkově řízeného stroje, který slouží převážně k mapování terénu. Má totiž pod sebou umístěný pohyblivý držák, na který může být umístěn fotoaparát, nebo kamera.

Předletovým přípravám na pražském Vyšehradě přihlížely i hloučky turistů.

Předletovým přípravám na pražském Vyšehradě přihlíželi i hloučky turistů

Náhodní přihlížející, kteří byli svědky naší exkurze do světa bezpilotních prostředků, tohoto dne na pražském Vyšehradě viděli vedle redaktorů především dvě osoby, které se o chod stoje staraly. Tak trochu jako ze sci-fi filmu jim mohl připadat především operátor, který ovládal kameru. Na očích měl totiž nasazeny videobrýle a v ruce pak třímal ovládací pultík. Pilot by zase pro změnu pak mohl být zaměněn za běžného leteckého modeláře, jen s trochu vybavenějším ovladačem.

Oktokoptéra

  • pohotovostní hmotnost 5 000 g

  • užitková hmotnost 6 000 g

  • doba letu až 40 min, 15 minut s nákladem 5 000 g

  • max. doporučovaná výška letu 1 000 m nad terénem

  • akční rádius 1 750 m

  • maximální rychlost 60 km/hod

  • osm motorů, každý s tahem až 2 400 g

  • osm nosných vrtulí 14 × 6"

  • rozměry: 1 160 × 1 160 × 600 mm

  • baterie Lithium-polymer

  • konstrukce z uhlíkového kompozitu

  • možné vybavení: digitální fotoaparát, profesionální full HD kamera, termovize, senzor pro měření plynných emisí, laserscanner, hyperspektrální skener podle požadavků, geomagnetické senzory atd.


Ostatně příměr s modelářem není zase až tak daleko od pravdy. Tuto oktokoptéru (helikoptéra s osmi vrtulkami) totiž ve společnosti Geodis sestavili sami. A protože už je to stroj pro profesionální využití, musel dostat registrační značku od Úřadu civilního letectví a jeho pilot musí mít správnou kvalifikaci.

"Úřad civilního letectví registruje stroje podle jejich čisté hmotnosti, do jednoho, sedmi a do dvaceti kilogramů," zasvěcuje nás do problematiky Jakub Karas, jenž má ve firmě Geodis, na starosti právě bezpilotní prostředky.

Musí dodržovat určitá pravidla, jako je například pilotovat stroj tak, aby byl v dohledu, nelétat s ním nad lidmi a při tom všem dodržovat vyhrazené zóny a výšky. Při získávání kvalifikace musí pilot předvést zkušebnímu komisaři například průlet určitým obrazcem, vzlétnout do výšky, prostě ukázat, že má stroj pod kontrolou. Pilotáž takto složitého stroje se podle pilota Tomáše Tichého dá zvládnout do týdne.

Plně vybavená oktokoptéra zvládne létat i v automatickém režimu podle předem...

Plně vybavená oktokoptéra zvládne létat i v automatickém režimu podle předem nastavené trasy.

Oktokoptéra unese i několik kilogramů. Nejčastěji

Oktokoptéra unese i několikakilogramovou zátěž. Nejčastěji "vozí" fotoaparát.

Nám představený stroj navíc pilotovi pomáhá a je dokonce schopen sám letět podle naplánované trasy. Automatika, která pomáhá při letu, udrží stroj ve vzduchu, i když ztratí kontakt s pilotem. Pokud je k tomu naprogramována, zvládne dokonce sama dron navést zpět na startovací pozici a přistát. K tomu využívá senzory, jako jsou GPS, barometrický výškoměr, akcelerometr, gyroskop i magnetický tříosý kompas. Nelze si při tomto výčtu nevzpomenout na moderní chytré telefony, které jsou v tomto ohledu vybaveny podobně, jen neumějí létat.

Jak se řídí osm vrtulí

Řízení oktokoptéry probíhá podobně jako v případě jednorotorové helikoptéry, je tedy třeba stroj naklonit do požadovaného směru. A například rotace kolem vlastní osy je zajištěna tím, že se sudé rotory roztočí ve zvýšeném tahu a liché ve sníženém.

Fotogalerie

"Tato okotokoptéra je technicky vybavena tak, aby se mohla pohybovat až do vzdálenosti 1,5 kilometru od operátora do každého směru včetně výšky. Zpravidla se pohybujeme kolem 300 metrů vysoko," říká pilot Tomáš Tichý.

I na takovém stroji je třeba vědět, kde má předek. "My máme na předku umístěné LED diody a ještě máme označení pomocí reflexních proužků, ale samozřejmě může se stát, že pilot musí sám pomocí ovládacího panelu zkoušet, kde je předek" vysvětluje Tichý.

Létat se většinou dá do rychlosti větru 36 km/h, což už je pořádný vítr, který dokáže rozhučet i lesy.

Délku letu ovlivňuje především hmotnost snímacího zařízení, které musí dron nést. Pohybuje se tak mezi 10 a 40 minutami ve vzduchu. Maximální rychlosti se pohybují kolem 15 metrů za sekundu, tedy mezi 50 a 60 km/h. Výkonu stroje se pohybuje kolem 4 kW, což zhruba odpovídá motoru benzínové sekačky s pojezdem.

Dronu dodávají energii dva pětičlánkové LI-PO akumulátory s kapacitou 10 000 mAh, které mohou být do plné kapacity nabity během hodiny.

Ve čtyřech kufrech do kombíku

Sledujeme oktokoptéru, jak se nyní vznáší nad vyšehradským kostelem sv. Petra a Pavla a opatrně krouží kolem majestátních věží se zvonkohrou a zblízka je natáčí. Operátor Jakub Karas s videobrýlemi na očích přitom kontroluje plošinku na které je připevněn fotoaparát.

Operátor Jakub Karas řídí natáčení z dronu, který má připevněn na pohyblivém

Operátor Jakub Karas řídí natáčení z dronu, který má připevněn na pohyblivém závěsu fotoaparát s nastaveným videozáznamem. Přes nasazené videobrýle vidí co právě přístroj zabírá. Pultík v ruce slouží k ovládání závěsu.

Zatímco pilot dálkově navádí oktokoptéru k věžím vyšehradského kostela,...

Zatímco pilot dálkově navádí oktokoptéru k věžím vyšehradského kostela, operátor již řídí plošinu s fotoaparátem a natáčí první záběry.

Věže vyšehradského kostela sv. Petra a Pavla nasnímané ze vzduchu osmivrtulovým

Věže vyšehradského kostela sv. Petra a Pavla nasnímané ze vzduchu osmivrtulovým dronem

Právě v těchto brýlích, jež jsou napojeny na přijímací pultík, vidí v přímém přenosu to, co kamera právě snímá. Pokud nechce použít brýle, může využít obrazovku, kterou má také k dipozici.

Veškeré vybavení pro oktokoptéru se vejde do čtyř kufříků. Jeden z nich přitom obsahuje jen pohonné akumulátory, včetně náhradních. Další ukrývá dálkové ovládání, třetí výbavu operátora a čtvrtý je pak takovou přenosnou dílničkou. Při převozu se tak oktokoptéra i s vybavením vejde do kufru kombíku.

Paparazzi i mapy

Rozměry i snadné možnosti převozu předurčují tyto stroje k nasazení tam, kde je potřeba ze vzduchu pořídit záznam, či přímý přenos ať již v optickém, či infračerveném spektru pomocí termovize.

V zahraničí podobné drony využívají například paparazzi při snímání oblastí, kam nemají přístup. Je to však poněkud drahá "legrace", protože stroje schopné unést kvalitní fotoaparát stojí více než milion korun.

V Česku tyto bezpilotní stroje slouží většinou ke snímkování pro mapové podklady, ale využití mohou nalézt v mnoha dalších oblastech. Nabízí se oblast dohledu nad většími událostmi, kde může dron sloužit místo dražších pilotovaných vrtulníků. Ocenit by je mohly i filmové štáby pro natočení záběrů z netradičních úhlů.


Autor:
  • Nejčtenější

Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

Neutrácejte za novou televizi. Stačí takto připojit DVB-T2 za pár korun

Možná i vy budete muset svůj televizor brzy doplnit DVB-T2 set-top boxem, pokud budete chtít nadále přijímat bezplatní...

Na cele s Meresjevem. Konec bloudění italského stíhače českou oblohou

K italskému pilotovi, který v roce 1959 zabloudil na naše území, pustily úřady představitele ambasády až po více než...

Programování vám pomůže chápat svět, říká slavný geek. Varuje před AI

Říkat počítači, co má dělat, je naprosto jedinečná činnost. Naučí nás to mnohem víc, než si uvědomujeme. Programovat...

Neházejte 737 Max na piloty, píše legenda „Sully“. Byla to smrtelná past

Chesley Sullenberger varuje před svalováním viny za nehody letadel 737 Max jen na piloty. Slavný „kapitán Sully“,...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Boeing tajil změny, úřad pokazil certifikaci, kritizuje zpráva 737 Max

Výsledky první závěrečné zprávy potvrzují předchozí podezření. Systém stabilizace MCAS byl výsledkem chybných dat od...

Premium

Když prezident kecá, útočí na nás všechny. Jak se ohýbá realita

Splést se může každý a přehánění ke komunikaci patří. Když však po vás někdo – natož prezident – chce, abyste si...

Inovace ve zdraví, mobilitě i VR. Pražský FuturePort chce být mezinárodní

Třetí ročník konference Future Port Prague se přestěhoval z Holešovické tržnice na Výstaviště Holešovice. Větší haly...

U těchto fotografií se soudruhům z NDR zatajil dech. Trabant v roce 1979

V roce 1979 se u našich severních sousedů objevila sada povedených prospektů prezentujících známé dvoutaktní divočáky...

Najdete na iDNES.cz