Uzemněný dreamliner může testovat nové baterie. Poletí nejdříve v dubnu

  • 6
Boeing může začít testovat upravené baterie pro svůj nejnovější letoun 787 Dreamliner. Pokud všechny testy i letové zkoušky dopadnou dobře, mohly by se dreamlinery vrátit do provozu ve druhé polovině dubna.

Boeing 787 Dreamliner, nejmodernější dopravní letadlo současnosti, je o krok blíž k návratu do provozu. Letadla byla uzemněna v lednu 2013 především kvůli problémům s bateriemi. Společnost Boeing v úterý 12. března získala souhlas amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) a může přikročit k testům nově upravených baterií.

Boeing 787 Dreamliner si zopakuje testovací lety.

FAA zakázal provoz dreamlinerů v lednu letošního roku poté, co u několika letadel explodovaly lithium-iontové baterie a v jednom případě způsobily požár. Po dvou měsících Boeing předložil návrh na úpravu problémových baterií a FAA jej v úterý schválil.

V návrhu jsou dvě možné varianty úprav. Ta jednodušší obnáší výměnu kontejneru baterie za odolnější a pevnější. Druhá varianta počítá s kompletním "přestavěním" celých baterií, především s vylepšenou izolací jednotlivých článků a se zdokonaleným větracím systémem. Změny by měly zabránit přehřívání baterií a eliminovat riziko zkratu. V případě, že už ke zkratu dojde, měly by úpravy zabránit vznícení dalších článků.

Dreamliner v továrně Boeingu

Dvacet testů a letové zkoušky

V nejbližších dnech projdou prototypy baterie sérií dvaceti laboratorních testů. Na jejich průběh budou dohlížet odborníci z FAA. "Pokud baterie některým z testů neprojdou, vrací se návrh zpět na rýsovací prkno," uvedl Rick Larssen, člen Výboru pro dopravu a infrastrukturu.

Reportáž:

Po testech přijdou na řadu letové zkoušky. Prozatím byly povoleny testovací lety dvou letounů, kdy každý z nich je osazen odlišným prototypem baterie. Boeing použije jak tovární testovací letoun, tak jiný stroj, který byl původně určen pro polskou společnost LOT.

"Nepustíme letadlo zpátky do provozu, dokud si nebudeme jisti, že nová konstrukce baterií zajistí bezpečnost stroje i cestujících," řekl americký ministr dopravy Ray LaHood.

Návrat na oblohu? Nejdříve v dubnu, když to dobře půjde

Boeingy 787 jsou vybaveny dvěma totožnými li-ion bateriemi, z nichž jedna je umístěna na přídi letounu a druhá na zádi. Přední baterie poskytuje elektrickou energii pro chod přístrojů v kokpitu, baterie na zádi se využívá především při spouštění pomocné energetické jednotky (APU).

Boeing 787 Dreamliner na ploše ruzyňského letiště (prosinec 2012)

Pokud testy dopadnou dobře, vydá FAA certifikaci pro nový typ baterie a Boeing bude moci provést výměnu na padesáti strojích, které jsou od ledna uzemněné. Do provozu by se dreamlinery podle Larssena mohly vrátit ve druhé polovině dubna, nebo na začátku května.

Úterní stanovisko FAA potěšilo nejen společnost Boeing a její akcionáře, ale také aerolinie, které už dreamlinery využívají. "Doufáme, že se naše letadla vrátí do vzduchu co nejdříve," prohlásili například zástupci All Nippon Airways s tím, že na prvním místě je však samozřejmě bezpečnost provozu.