

Letošní Aviatická pouť představila Česku nový přírůstek podhořanské letecké sbírky R.A.F. Station Czechoslovakia – britský bombardér Avro Anson, který je jediným letuschopným exemplářem verze Mk.I na světě. Udržovat v provozu takový skvost ale znamená i mít kde brát náhradní díly. Byli jsme u toho, když dorazily. Bylo to krásné a byla to dřina.
Autor: Aleš Vašíček
První kontejner ukrývá celý jeden náhradní drak letadla. I když má jít o „náhradní díl“ jde o velmi vzácný kus z roku 1938. Z Nového Zélandu urazil dlouho cestu. To, co vykládáme, jsou v podstatě „zbytky“ z toho, z čeho se čerpalo při náročné rekonstrukci. Ta proběhla mezi lety 2002 až 2012 na Novém Zélandu.
Autor: Aleš Vašíček
Trup je vyložený nejrůznějšími náhradními díly.
Autor: Aleš Vašíček
První z celé řady beden obsahuje vyvažovací závaží klikové hřídele motoru Armstrong Siddeley Cheetah 15.
Autor: Aleš Vašíček
Původní směrovka překryje celé vstupní dveře do hangáru.
Autor: Aleš Vašíček
Náhradní drak zahrnuje i celou střeleckou kopuli.
Autor: Aleš Vašíček
Zajímavý detail konstrukce výškovky
Autor: Aleš Vašíček
Nový majitel bombardéru Avro Anson pilot Richard Santus přivazuje vidlici záďového kola k nohám lyžinám vysokozdvižného vozíku.
Autor: Aleš Vašíček
Drak je potřeba opatrně vytáhnout ven z kontejneru.
Autor: Aleš Vašíček
Na stěně kontejneru je přivázána výškovka.
Autor: Aleš Vašíček
Opatrné soukání draku ven z kontejneru
Autor: Aleš Vašíček
Bude potřeba něčím podepřít vidlici záďového kola.
Autor: Aleš Vašíček
Náhradní trup pomalu vyjíždí ven.
Autor: Aleš Vašíček
Máme štěstí na počasí. Vykládat unikátní dřevěnou konstrukci v dešti, to by asi nebylo ideální.
Autor: Aleš Vašíček
Jak drak pomalu vyjíždí na denní světlo, vyniká jeho zachovalá konstrukce.
Autor: Aleš Vašíček
Trup nelze podepřít za dřevěná žebra.
Autor: Aleš Vašíček
Vidlici záďového kola podkládáme předměty „co hangár dal“.
Autor: Aleš Vašíček
Drak je uchycen v konstrukci s kolečky.
Autor: Aleš Vašíček
Uvnitř je řada náhradních dílů, jako například tyto kryty motoru.
Autor: Aleš Vašíček
Vysokozdvižný vozík nyní zvedá drak tak, aby kamion mohl popjet.
Autor: Aleš Vašíček
S tímto konkrétním strojem létal u protinožců veterán druhé světové války. Své osobní skóre přenesl i na tento Avro Anson, i když k tomuto stroji zobrazené záznamy nenáleží.
Autor: Aleš Vašíček
Přední část trupu Avro Ansonu
Autor: Aleš Vašíček
Trup oparně pokládáme na zem.
Autor: Aleš Vašíček
Přístrojová deska je v překvapivě dobrém stavu.
Autor: Aleš Vašíček
Pohled dovnitř trupu
Autor: Aleš Vašíček
Tato plošinka v trupu je místo, kde se uchycuje zaměřovací kompas pro určení pozemního cíle, například ponorky na moři.
Autor: Aleš Vašíček
Ještě jednou velmi zachovalá palubní deska
Autor: Aleš Vašíček
Spínač shozu pum
Autor: Aleš Vašíček
Detail přístrojové desky
Autor: Aleš Vašíček
Konečně venku na zemi
Autor: Aleš Vašíček
Původní sedadlo pilota.
Autor: Aleš Vašíček
Detail palubní desky. Indikátor účinnosti brzd kol
Autor: Aleš Vašíček
Kompas, plynové páky a pro úpravu bohatosti směsi
Autor: Aleš Vašíček
V draku jsou uloženy zejména náhradní části opláštění a interiéru.
Autor: Aleš Vašíček
Detail konstrukce draku
Autor: Aleš Vašíček
Detail konstrukce draku
Autor: Aleš Vašíček
Nos trupu a na něm deka, která v kontejneru chránila „skóre“.
Autor: Aleš Vašíček
Druhý kontejner ukrývá převáženě mechanické části letadla a dokumentace. Zabaleno s patřičným vkusem do bedny od šampaňského.
Autor: Aleš Vašíček
Některé krabice jsou plné dokumentace.
Autor: Aleš Vašíček
Výškova prozatím odložená do stodoly.
Autor: Aleš Vašíček
Jeden z náhradních motorů a za ním úložná skříň s originální výrobní dokumentací.
Autor: Aleš Vašíček
Krabice jsou pečlivě popsané.
Autor: Aleš Vašíček
Zajímavé je, že některé součástky jsou uloženy v krabicích od vína.
Autor: Aleš Vašíček
Torzo motoru a součástky. Opět v krabici od vína.
Autor: Aleš Vašíček
Celý dílenský regál dílů
Autor: Aleš Vašíček
Nápis „Různé díly Anson“ nese roztomilý pořadník
Autor: Aleš Vašíček
Toto nejsou rakve, nýbrž schránky na náhradní vrtule.
Autor: Aleš Vašíček
Jeden z kompletních náhradních motorů je vykládán z kontejneru.
Autor: Aleš Vašíček
Britský bombardér Avro Anson Mk. I v roce 2015. Tento jediný letuschopný Anson verze Mk. I je nyní doma ve sbírce R.A.F. Station Czechoslovakia. Z Nového Zélandu přijel kontejnerem do Belgie, kdy byl odborně smontován. Pilot Richard Santus jej pak přeletěl do Česka.
Autor: Oren Rozen