Poctivá ruční práce v letectví, tak vznikala Avia BH-25 z roku 1926

aktualizováno 
Dnes se vyrábí dopravní letouny v moderních výrobních závodech a při jejich konstrukci se čím dál tím více používá uhlíkových kompozitů, do výroby také mnohem více zasahují počítače. Pojďme se ale podívat do doby, kdy dílny voněly dřevem a klasické dopravní stroje se stavěly s velkým podílem poctivé ruční práce.

Avia BH-25 | foto: archiv Lubora Obendraufa

Miloš Bondy, podnikatel, automobilový závodník a bohém prodal firmě Škoda v roce 1926 tehdy malou továrnu Avia na výrobu letadel, sídlící tehdy v pražských Holešovicích kousek od tamního Měšťanského pivovaru. Následujícího roku Škoda založila Československou leteckou společnost (ČLS) a ta ihned rozhodovala o vhodných typech letadel pro pravidelné linky po Evropě.

Ostřílení konstruktéři Avie pánové Beneš a Hajn navrhli na tu dobu moderní letoun označený jako Avia BH-25 s třířadovým motorem Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 330 kW. Sami se na fotografiích můžete přesvědčit, že prototyp byl stavěn ve stísněných prostorách holešovických dílen. Dřevěná konstrukce trupu se začala stavět již koncem října 1925, během jara následujícího roku byl letoun vybaven motorem a poté převážen na tu dobu komplikovaným způsobem z Holešovic na letiště ve Kbelích.

Avia BH-25
Avia BH-25
Avia BH-25

Na jedné fotografii je vidět, jak se tehdy trup letounu přepravoval, to bylo něco pro všechny, kteří byli v tu dobu v ulicích. Zkuste si tu techniku srovnat s přepravou částí letounu Airbus A380 úzkými uličkami francouzských vesnic a městeček. Za ta léta se opravdu změnilo mnohé, nejen letecká či transportní technika. Letoun byl nakonec firemním pilotem úspěšně zalétán ve Kbelích 17. července 1926.

Beneš s Hajnem vytvořili klasický letoun: křídla měla dřevěnou kostru s plátěným potahem a horní křídlo mělo přitom menší rozpětí než spodní. Pro lepší ovladatelnost byla mechanicky ovládaná křidélka na obou křídlech. Vlastní trup letounu měl základ v příhradové dřevěné konstrukci a směrem dozadu se zužoval, což je vidět na dobových snímcích. Prostor pro pilota byl ještě otevřený, měl jen malý průhledný větrný štítek. Pilotní kabina samotná byla umístěna těsně před náběžnou hranou horního křídla.

Avia BH-25

Kabina cestujících, vybavená pěti sedačkami, byla samozřejmě uzavřená. Po zalétání letounu dostal již dříve uvedený motor jinou kapotáž a především čelní, daleko účinnější chladič. Prototyp letounu získal sympatickou registraci L-BABA a ČLS s ním začala létat od začátku března 1927 na lince z Berlína přes Drážďany, Prahu-Kbely až do Vídně.

Vzápětí tato společnost objednala u Avia dalších pět letadel stejného typu, ovšem označených již Avia BH-25J. U nich byl nově instalován domácí motor Walter Jupiter s výkonem 330 kW. Ten byl lehčí, takže bylo možné vzít do prostorné kabiny dokonce šest cestujících. Přepracovány byly také kýlové plochy, letoun dostal klasickou směrovku a výškovku, původní byly totiž menší, což činilo problémy s pilotáží, zvláště při turbulencích.

Avie BH-25J sloužily u ČLS řadu let zejména na lince z Prahy do Rotterdamu. Bohužel během května 1929 letoun s registrací L-BABD havaroval v Německu nedaleko Kasselu, o rok později již všechny tyto stroje dostaly nové registrace OK- ABB, OK-ABC atd.

Letouny tohoto typu šly ovšem i na export. V roce 1927 si u Avie objednalo první stroje daného typu Rumunsko, které si však „vydupalo“ instalaci francouzských motorů Gnome-Rhône Jupiter 9Ady s výkonem také 330 kW. Rumuni měli obavy o zajištění údržby u motorů Walter a navíc francouzské motory byly v Rumunsku již nějaký čas používány, i když jejich cena byla vyšší.

Nejen podle dobového tisku byly Avie BH-25J prvními československými letouny létajícími na mezinárodních leteckých tratích a proto mají zaslouženě své místo v dějinách naší civilní letecké dopravy. Sami máte možnost si prohlédnout poprvé celou sérii snímků z výroby letounu a všimnou si mnoha rozdílů oproti dnešní výrobě moderních dopravních letadel.

Fotogalerie

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Neudělejte chybu jako Ovčáček. Ověřovací kód nikdy nikomu neposílejte

Pro bezpečí na internetu je důležité nesdělovat soukromé ověřovací kódy, někdo...

Pokud vám přijde zpráva s potvrzujícím kódem, zacházejte s ní jako s tajemstvím. Nepište ji nikam, kam nepatří. Nikomu...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

„Zapomenutý“ tank z ČKD. Neozbrojený prototyp přišel Němce draho

První prototyp tanku Praga V-8-H

Ve druhé polovině třicátých let vznikl v Československu prototyp středního tanku srovnatelného s německými tanky stejné...

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Astronomové po půl století objevili ztracený lunární modul z Apolla 10

Lunární modul Apolla 10 nad Měsícem (foceno z velitelského modulu)

První mise, která přivezla lidi na jiné kosmické těleso, byla ta s označením Apollo 11. Cestu jí však vyšlapaly...

Další z rubriky

„Z toho bude havárie.“ Pilot varoval před chybou Boeingu čtvrt roku předem

Boeing 737 MAX 8

Pilot Etiopských aerolinek poslal nadřízeným přes čtyři sta stránek e-mailů a podkladů. Varoval, že piloti nových...

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Byla to chyba, přiznal poprvé šéf Boeingu. Selhání čidla vedlo k haváriím

Dennis Muilenburg, šéf společnosti Boeing

Šéf společnosti Boeing poprvé přiznal, že výrobce letadel udělal „chybu“ a že firma „selhala“ při implementaci...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz