Poctivá ruční práce v letectví, tak vznikala Avia BH-25 z roku 1926

aktualizováno 
Dnes se vyrábí dopravní letouny v moderních výrobních závodech a při jejich konstrukci se čím dál tím více používá uhlíkových kompozitů, do výroby také mnohem více zasahují počítače. Pojďme se ale podívat do doby, kdy dílny voněly dřevem a klasické dopravní stroje se stavěly s velkým podílem poctivé ruční práce.

Avia BH-25 | foto: archiv Lubora Obendraufa

Miloš Bondy, podnikatel, automobilový závodník a bohém prodal firmě Škoda v roce 1926 tehdy malou továrnu Avia na výrobu letadel, sídlící tehdy v pražských Holešovicích kousek od tamního Měšťanského pivovaru. Následujícího roku Škoda založila Československou leteckou společnost (ČLS) a ta ihned rozhodovala o vhodných typech letadel pro pravidelné linky po Evropě.

Ostřílení konstruktéři Avie pánové Beneš a Hajn navrhli na tu dobu moderní letoun označený jako Avia BH-25 s třířadovým motorem Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 330 kW. Sami se na fotografiích můžete přesvědčit, že prototyp byl stavěn ve stísněných prostorách holešovických dílen. Dřevěná konstrukce trupu se začala stavět již koncem října 1925, během jara následujícího roku byl letoun vybaven motorem a poté převážen na tu dobu komplikovaným způsobem z Holešovic na letiště ve Kbelích.

Avia BH-25
Avia BH-25
Avia BH-25

Na jedné fotografii je vidět, jak se tehdy trup letounu přepravoval, to bylo něco pro všechny, kteří byli v tu dobu v ulicích. Zkuste si tu techniku srovnat s přepravou částí letounu Airbus A380 úzkými uličkami francouzských vesnic a městeček. Za ta léta se opravdu změnilo mnohé, nejen letecká či transportní technika. Letoun byl nakonec firemním pilotem úspěšně zalétán ve Kbelích 17. července 1926.

Beneš s Hajnem vytvořili klasický letoun: křídla měla dřevěnou kostru s plátěným potahem a horní křídlo mělo přitom menší rozpětí než spodní. Pro lepší ovladatelnost byla mechanicky ovládaná křidélka na obou křídlech. Vlastní trup letounu měl základ v příhradové dřevěné konstrukci a směrem dozadu se zužoval, což je vidět na dobových snímcích. Prostor pro pilota byl ještě otevřený, měl jen malý průhledný větrný štítek. Pilotní kabina samotná byla umístěna těsně před náběžnou hranou horního křídla.

Avia BH-25

Kabina cestujících, vybavená pěti sedačkami, byla samozřejmě uzavřená. Po zalétání letounu dostal již dříve uvedený motor jinou kapotáž a především čelní, daleko účinnější chladič. Prototyp letounu získal sympatickou registraci L-BABA a ČLS s ním začala létat od začátku března 1927 na lince z Berlína přes Drážďany, Prahu-Kbely až do Vídně.

Vzápětí tato společnost objednala u Avia dalších pět letadel stejného typu, ovšem označených již Avia BH-25J. U nich byl nově instalován domácí motor Walter Jupiter s výkonem 330 kW. Ten byl lehčí, takže bylo možné vzít do prostorné kabiny dokonce šest cestujících. Přepracovány byly také kýlové plochy, letoun dostal klasickou směrovku a výškovku, původní byly totiž menší, což činilo problémy s pilotáží, zvláště při turbulencích.

Avie BH-25J sloužily u ČLS řadu let zejména na lince z Prahy do Rotterdamu. Bohužel během května 1929 letoun s registrací L-BABD havaroval v Německu nedaleko Kasselu, o rok později již všechny tyto stroje dostaly nové registrace OK- ABB, OK-ABC atd.

Letouny tohoto typu šly ovšem i na export. V roce 1927 si u Avie objednalo první stroje daného typu Rumunsko, které si však „vydupalo“ instalaci francouzských motorů Gnome-Rhône Jupiter 9Ady s výkonem také 330 kW. Rumuni měli obavy o zajištění údržby u motorů Walter a navíc francouzské motory byly v Rumunsku již nějaký čas používány, i když jejich cena byla vyšší.

Nejen podle dobového tisku byly Avie BH-25J prvními československými letouny létajícími na mezinárodních leteckých tratích a proto mají zaslouženě své místo v dějinách naší civilní letecké dopravy. Sami máte možnost si prohlédnout poprvé celou sérii snímků z výroby letounu a všimnou si mnoha rozdílů oproti dnešní výrobě moderních dopravních letadel.

Fotogalerie

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Samé otázky. Vědci pronikli do neznámých prostor u hrobky zpovědníka krále

Podle jasně čitelného letopočtu na papírku se vzkazem od dělníků, kteří...

Skupina historiků a dalších odborníků v přímém přenosu vyzvedává schránu s ostatky králova zpovědníka Jindřicha...

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Některé nejlevnější notebooky nedoporučí ani výrobce. Vyzkoušeli jsme je

Test nejlevnějších notebooků

Na rčení „nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci“ zákazníci často zapomínají. Otestovali jsme proto šest levných...

Odstartovala nejsilnější raketa světa. Nese desítky satelitů a plachetnici

SpaceX poslala do vesmíru Falcon Heavy 25.6.2019 v 8:30 našeho času. Na palubě...

V úterý 25. června ráno v 8:30 našeho času znovu odstartovala nejsilnější raketa současnosti, Falcon Heavy. Vynesla...

Smrt nad Kanálem. Zahynuli při letecké nehodě, StB je obvinila z emigrace

V 70. letech 20. století se na obloze potkávaly rozmanité typy letadel, jak...

Kanál La Manche je tichým svědkem desítek nouzových přistání i zřícení letadel. Zahynuli zde českoslovenští hokejisté i...

Další z rubriky

Uvelebte se a poslouchejte. Spejbl s Hurvínkem právě teď bloudí lesem

Spejbl, Hurvinek a jejich hlas Martin Klásek

Poprvé v historii. Spejbl a Hurvínek se ztratili v jihočeském lese a v přímém přenosu k vám hovořili z ptačího ráje na...

Lenovo ukázalo v Evropě značku ThinkBook. Míří na malé firmy

ThinkBook

Lenovo ukázalo o víkendu v Barceloně několik nových počítačů, které mají brzy přijít na trh. K vidění byl „refresh“...

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Najdete na iDNES.cz