Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak bude vypadat autonomní metro D? Praha se jela inspirovat do Vídně

Vídeň - Že bude metro na nové lince D jezdit bez strojvedoucích se ví už dlouho. Konkrétní podoba však ještě rozhodnuta není. Možností je více, a jednou z inspirací může být i Vídeň. Právě do ní jsme minulý týden jeli s náměstkem primátora pro oblast dopravy.
Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Metro je pro automatizaci jistě nejjednodušším cílem. Vlaky jezdí jen dopředu a riziko překážky ve vozovce je velmi nízké. Koneckonců už i v současném pražském metru je naprostá většina provozu soupravy automatická – vlaky využívané na všech linkách s výjimkou linky B není potřeba řídit manuálně, strojvedoucí musí jen otevírat a zavírat dveře a tlačítkem soupravu nechat rozjet. Do stanice se ale už dopraví sama, strojvedoucí jen vše hlídá. Kompletní automatizace tak není příliš velký skok.

U nás je tato změna součástí plánu pro novou linku metra D, o čemž jsme mluvili s náměstkem pražského primátora pro oblast dopravy, Adamem Scheinherrem, na jeho cestě do Vídně. Jak to bude konkrétně vypadat zatím ale ještě jisté není. Možností, jak automatizaci provést je totiž více. Současná pražská představa pracuje se soupravami, kde zcela chybí jakákoliv palubní deska či vůbec prostor pro strojvedoucího. Cestující tak mohou sedět přímo u předního skla prvního vagonu a vidět celou cestu.

Vídeňské plány jsou oproti tomu jiné. Palubní deska bude přítomna i u zcela automatického provozu – jen u ní v takovém režimu nebude nikdo sedět. Umožní ale i nadále možnost poloautomatického řízení člověkem. Například v případě poruchy tedy může nastoupit technik a odvést soupravu na nouzovou kolej. U modelu bez desky bude v případě podobné situace potřeba připojit speciální tažný vůz.

Nicméně jelikož pražské plány zdaleka ještě nejsou uzavřeny, bude zvážena i možnost jít podobnou cestou jako Vídeň. Její výhodou je totiž i možnost postupného přechodu na automatický provoz – ten je u právě budované vídeňské linky U5 plánován až od roku 2025, metro tam má však jezdit už dříve, jen v poloautomatickém provozu. Jak budou nakonec v Praze vypadat vagony, kterými se cestující budou v budoucnu přepravovat ovlivní i to, jaká firma vyhraje výběrové řízení na jejich dodávání.

Vídeňský dispečink je na novou linku připraven

Tento nový dispečink funguje od roku 2006, přesun byl potřeba kvůli plánům na prodloužení metra

Je v něm proto už i vyhrazené místo pro právě stavěnou linku U5, kterou město plánuje již dlouho

Ať už bude volba provedení jakákoliv, některé věci jsou jasné už teď. Automatické metro vyžaduje určité konstrukční prvky, zejména bezpečnostní. Na zastávkách metra D tak budou stát mezi platformou a soupravou stěny s automatickými dveřmi. Ty brání cestujícím ve vstupu do kolejiště, ať už omylem nebo úmyslně. Neznamená to jen ochranu před sebevrahy: podle Josefa Perlingera z Wiener Linien dochází asi dvakrát týdně k tomu, že někomu do kolejí spadne třeba telefon, a dotyčný se pro něj sám vydá. Obdobnou zkušenost s cestujícími v pražském metru potvrzuje i náměstek Scheinherr.

Právě vyšší bezpečnost má být jednou z výhod automatizace metra. Další má být energetická úspora. Soupravy se totiž díky řízení počítačem pohybují plynulejší jízdou, což by mělo vést i k většímu komfortu pro cestující. V neposlední řadě samozřejmě může být výhodou i absence strojvedoucího. Ti jsou totiž podle Scheinherra náročnou pozicí pro školení a je jich dnes nedostatek. Není ale jisté, že automatizace metra hned povede k nižším nákladům na personál: ačkoliv nebudou ve vlacích na vídeňské lince U5 strojvedoucí, podle Perlingera to k úsporám na mzdách nepovede. Alespoň zpočátku totiž bude na každé zastávce technik, který bude připraven převzít řízení soupravy.

Ve výsledku by ale automatizace přinést úspory měla, alespoň z dlouhodobějšího hlediska. Pořizovací náklady totiž budou u linky D vyšší, než by byly při využití starších technologií, má ale přinést nižší provozní náklady, například právě díky menší energetické náročnosti.

Automatizace je důležitou součástí budoucích plánů, a má pokračovat i do dalších linek – nejdříve na linku C, a pak i na A. Je dokonce možné, že změny spojené se stavbou nového „déčka“ povedou k velké investici a obnově vozového parku všech linek, spojenou se zavedením nových technologií. Finální rozhodnutí, alespoň co se týče požadavků na soupravy pro linku D, by mohlo přijít už za půl roku. Zatím se totiž musí čekat i na novelizaci zákona, jelikož aktuálně zákon vůbec neumožňuje provoz bez strojvedoucího. Návrh by měl ale projít a plánům tak nebude stát nic v cestě.

Finální podoba pražských souprav ještě není jasná

Vagony nových souprav vídeňského metra jsou pro cestující průchozí. Mělo by to tak ideálně být i v nových pražských soupravách. Záleží ale také na tom, kdo vyhraje tendr

Náměstek primátora Adam Scheinherr u modelu řídícího panelu, který má být i v autonomních soupravách vídeňského metra. Do Prahy se s takovým provedením nepočítalo, ale i to se ještě může změnit

Zda spočívá budoucnost hromadné dopravy v automatizaci i u jiných prostředků než metra, zatím tak jasné není. Vídeň v tomto experimentuje, a v nově vznikající čvrti Aspern Seestadt testuje provoz dvou autonomních autobusů Navya SAS. Těmi jsme se měli v rámci naší návštěvy i projet, z plánů ale sešlo. Jeden z vozů bez řidiče totiž v den návštěvy srazil 30letou ženu. Té se nic kromě odřenin nestalo, autobus koneckonců jezdí maximální rychlostí 12 Km/h, Vídeň ale celý testovací provoz pozastavila, dokud nehoda nebude vyšetřena. Autobusy totiž mají senzory, které mají chodce zaregistrovat a zastavit, není tedy jasné, jak k nehodě došlo. Incident každopádně ukazuje, o kolik je náročnější automatiku zavést i mimo tunely metra.

Geologický průzkum ke stavbě metra D začal v červnu:

19. června 2019

Témata: Vídeň, Sasové, Vlak, Metro D
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi jsou 2 příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...