Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by naše jiné prvorepublikové automobilky nevyráběly luxusní vozy, ale u Wikovu se to stalo firemní filozofií, „lepší“ auta zkrátka tvořila většinu automobilové produkce této firmy.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V roce 1918 se spojily prostějovské firmy Wichterle a F. a J. Kovářík, obě vyrábějící především zemědělské stroje, a tak vznikla značka Wikov. Do znaku firmy vstoupila postava s velikým kladivem. Automobily se zde vyráběly v letech 1924 až 1937, užitkové dobíhaly až do prvního válečného roku.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Automobilní oddělení továrny Wikov se nezaměřovalo na velké objemy výroby automobilů, odhadem to bylo kolem 800 kusů za celé období jejich produkce. Ale dávala se přednost některým pokrokovým konstrukčním prvkům, například již od počátku měly automobily Wikov motory s rozvodem OHC (v té době se u nás standardně používaly motory s rozvodem SV) nebo od roku 1930 hydraulické brzdy na všech kolech. Celkově byl kladen důraz na co nejvyšší kvalitu.
Autor: public domain
Vzorem prvních wikovů byl italský automobil od firmy Ansaldo. Automobily Wikov IV/16 (na fotografii) a Wikov IV/18 byly vyrobeny v několika málo kusech, prototypech. Následovalo asi 15 kusů modelu Wikov V. Prostějovská továrna se tak na vlastní kůži seznámila s výrobou automobilů.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 7/28 byl již vlastní konstrukcí a prvním sériovým vozem značky. Dodával se s otevřenými i uzavřenými karoseriemi, objevily se i verze užitkové jako valníčky, sanitky atd. V letech 1925 až 1930 opustilo bránu továrny necelých 300 automobilů tohoto typu.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Z typu 7/28 bylo odvozeno několik kusů závodních speciálů, které měly silnější motory. Oproti původním 28 koním se pod kapotou skrývalo 40 koní. Jeden takový vůz (ne ten na fotografii) byl prvním domácím vozem klasifikován na Velké ceně. Stalo se tak na brněnském Masarykově okruhu v roce 1932, tovární jezdec Adolf Szczyzycki získal 6. místo v kategorii do 1 500 ccm na Velké ceně Československa.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Razantní vstup do vyšších sfér představoval typ Wikov 35. V letech 1929 až 1934 bylo vyrobeno 150 pětatřicítek, při takovém malém objemu překvapí velké množství typů karosérií, jak ostatně bylo u wikovů běžné. Výrobce dával přednost kvalitě a téměř kusové výrobě před většími sériemi (větší série zde musíme chápat pohledem tuzemského trhu té doby, ani ty tedy nepředstavovaly nějaká závratná množství). Wikov si zkrátka výrobu osobních automobilů vychutnával, peníze vydělával na zemědělských strojích. Na fotografii je Wikov 35 v karosářském provedení phaeton.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Od typu Wikov 35 (1929) se montovalo levostranné řízení, protože nebylo tajemstvím, že se jednou změní jízda vlevo na jízdu vpravo. To bylo na evropské mezivládní úrovni dohodnuto mnohem dříve, než k tomu pak ve skutečnosti došlo. Podobně pragmaticky (pro někoho možná unáhleně pragmaticky) se zachovala například Aerovka se svými vozy Aero A 30 a Aero A 50. Na fotografii je Wikov 35 v karosářském provedení sedan.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 35 v karosářském provedení tudor
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 35 v karosářském provedení roadster
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 35 „Kapka“ z roku 1931 byl první tuzemský aerodynamický vůz nabízený k prodeji veřejnosti. Příliš se však neujal, byly vyrobeny pouze tři kusy. Toto je replika, na dochovaný podvozek z klasického typu 35 byla nedávno postavena karoserie podle původních podkladů. Titul prvního sériového aerodynamického vozu si tak mohla v roce 1933 vychutnat Tatra 77.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Ještě jednou Wikov 35 „Kapka“, tentokrát pohled zezadu
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
V letech 1931 až 1932 byly vyrobeny tři luxusní vozy Wikow 70 (dle některých pramenů až pět kusů). Malému počtu se nelze divit, když v té době řádila Velká hospodářská krize. Automobil byl poháněn osmiválcovým motorem o objemu 3,5 litru a výkonu 70 koní. Na fotografii je otevřený vůz, je známa i dobová fotografie sedmdesátky jako uzavřené limuzíny.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 40 byl nejpočetnějším a zároveň posledním automobilem značky. Celková produkce čtyřicítek vyráběných v období 1933 až 1937 čítala 330 vozů – opět v rozličných otevřených i uzavřených karosériích.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Wikov 40
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Obrázek o již zmíněných malých výrobních objemech wikovů podávají následující čísla. Například v roce 1932 bylo v Československu prodáno 112 nových automobilů Wikov, zatímco u třech největších hráčů na trhu byla čísla takováto: 3337 automobilů Tatra, 3243 automobilů Praga a 2508 automobilů Škoda.
Autor: public domain
Wikov 7/28 Sport
Autor: Česká televize
Fotografie automobilu Wikov z prvorepublikového magazínu Auto
Autor: public domain
Reklama na automobily Wikov z časopisů z doby první republiky
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Československé aerodynamické automobily: Škoda Popular Sport Monte Carlo, Wikov 35 Kapka (replika), Tatra 77, Zbrojovka Z 4 (replika)
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Fotografie automobilů Wikov z prvorepublikového magazínu Auto
Autor: public domain
Jedna z novinek pro sezonu 2017 olomoucké Veteran Areny - vůz italské značky Ansaldo, který posloužil nové prostějovské automobilce Wikov jako vzor pro první vlastní auta.
Autor: Tomáš Frait, MF DNES
Olomoucké muzeum Veteran Arena rozšířilo svou sbírku unikátních automobilů Wikov o další vozy. Již nyní je tato sbírka největší na světě, do konce roku přibudou navíc další exponáty.
Autor: Tomáš Frait, MF DNES
Ukázka pestrosti produkce prostějovské automobilky - vlevo Wikov 7/28 ve variantě nákladního vozu, vpravo Wikov 35 "Labuť“, který sklízel úspěchy na soutěžích elegance designu.
Autor: Tomáš Frait, MF DNES
Ukázka pestrosti produkce prostějovské automobilky - Wikov 7/28 ve variantě sanitního vozu
Autor: Tomáš Frait, MF DNES
Jedna z novinek pro sezonu 2017 olomoucké Veteran Areny - sportovní kupé Wikov 7/28 z roku 1929, které prostějovská automobilka vyrobila jako předváděcí vůz na automobilovou výstavu.
Autor: Tomáš Frait, MF DNES
Reklama na automobily Wikov z časopisů z doby první republiky
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Reklama na automobily Wikov z časopisů z doby první republiky
Autor: archiv Radek Folprecht, Technet
Wikov 7/28 Sport jako exponát Národního technického muzea v Praze
Autor: Archiv NTM
Wikov 7/28 Sport jako exponát Národního technického muzea v Praze
Autor: Jiří Benák, iDNES.cz