Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. října 2021 Státní svátek.

V Japonsku se řadí jinak než v Rusku. V Plzni ladí automatické převodovky

Automatická převodovka v autě nás už nepřekvapí. Je ale zajímavé, jak velký vliv má na celkový dojem, jaký v nás automobil zanechá. Výrobci to dobře vědí. Správně nastavit automat trvá až rok a důležitou roli hrají především subjektivní pocity specializovaného technika.

Kalibrační inženýr Luboš Běhal při práci. Technologické centrum ZF Engineering Plzeň | foto: ZF

Patříte také do generace, která si ještě vybaví ten okamžik, kdy poprvé usedla do auta s automatickou převodovkou? Já ano. Bylo mi čtrnáct let a já poprvé, samozřejmě tajně, zařadil v Jaguaru XJ6 z roku 1984 z P na D. 

Od té doby se toho hodně změnilo a do hry vstoupily počítače. Dnes se jedna převodovka, „stejné železo“, může díky softwaru v rukách kalibračních inženýrů proměnit v sametovou převodovku luxusní limuzíny, nebo v dravě škubající bestii ryze sportovního vozu. Jak se to dělá, to jsme zjišťovali v Technologickém centru ZF Engineering Plzeň.

Řez automatickou osmirychlostní převodovkou ZF 8hp

Na začátku stojí představa automobilky, jaký dojem by z daného modelu auta měl zákazník mít. Tak trochu to připomíná ladění hudebního nástroje. „Ladíme to, jak to řazení potom cítí ten koncový zákazník, který si auto koupí v autosalonu. Se stejným hardwarem, ať už je to luxusní, nebo sportovní vozidlo, tak pocit z řazení je jiný, ale přitom ta převodovka je naprosto stejná,“ říká kalibrační inženýr Pavel Dresler. Mimochodem, pokud je vám toto jméno povědomé, tak právem. Jde o spolujezdce automobilového závodníka Jana Kopeckého. 

Jan Kopecký a Pavel Dresler (vlevo) slaví vítězství na Barum rallye.

Jan Kopecký a Pavel Dresler (vlevo) slaví vítězství na Barum rallye.

Pavel přiznává určitou nemoc z povolání i uplatnění své závodnické zkušenosti: „Když si sednu do auta třeba konkurenčních značek, tak už je tam taková profesionální deformace a říkám si, tady bych to udělal malinko jinak a naopak, tohle bych mohl použít, tohle je hezký. Zejména, když jde o sportovní shifty (řazení rychlostních stupňů, pozn. red.). Vím, jak funguje závodní auto a jaký je z toho pocit, takže je pro mě zajímavé aplikovat sportovní řazení do sériové produkce.“

Pavel Dresler vysvětluje v technologickém centru ZF Engineering Plzeň práci...

Pavel Dresler vysvětluje v technologickém centru ZF Engineering Plzeň práci kalibračního inženýra automatických převodovek.

Řidič nesmí nic pocítit

Software dovoluje technikům upravovat tlaky, teploty a další parametry a aplikovat na převodovku několik tisíc modelů, které pak mění pocit z jízdy. Usedám do velkého SUV s kalibračním inženýrem Lubošem Běhalem, který mi ukazuje, jaký vliv má jeho „štelování“ softwaru na naši jízdu.

 „Máme prototyp v různém stádiu rozpracovanosti. Společnost ZF si tam nainstaluje svoji, takzvanou aplikační převodovku. Ta je navrtaná a jsou z ní vyvedené senzory tlaku oleje ve spojkách. Což nám zajistí, že my potom víme, jak se tlak chová, jestli to koresponduje s naším nastavením a očekáváním,“ popisuje Luboš Běhal a dodává: „Také tam můžeme měřit zrychlení a reálný moment na výstupu z převodovky.“

Řez automatickou osmirychlostní převodovkou ZF 8hp

Řez automatickou osmirychlostní převodovkou ZF 8hp

Zní to jednoduše. Prostě se změní tlaky na spojkách převodovky a ta se podle toho chová jinak. „Když spojku přetlakujeme olejem, tak tím zkrátíme řazení, a když ji přetlakujeme moc, tak z toho uděláme sporťák. Sporťák nechceme, tak tlak ubereme,“ vysvětluje Luboš Běhal. 

A opravdu, každá změna softwaru je citelně znát na způsobu, jak se převodovka chová. Dojem z vozu je ve chvilce zcela jiný. Je však nutné dodat, že „pocit z řazení“ je jen jedna složka toho, co se tady v Technologickém centru musí nakalibrovat.

Oříšek pro kalibračního inženýra

Luboš Běhal chvíli přemýšlí, než mi odpoví, co je z hlediska kalibrace oříškem. „Obecně je těžké kalibrovat věci spojené emisními normami. Oříškem bývá GEGA (gear engagement - zařazení rychlosti z neutrálu), protože tím, že to auto stojí, tak vy v něm cítíte úplně všechno, ale nesmíte nic cítit.“

Emisní normy hrají roli ve tom okamžiku, kdy potřebujete před přeřazením dostat od motoru určitý točivý moment. Jeho hodnota však může být omezena emisní normou. To všechno musí kalibrační inženýr vzít v úvahu, když má být výsledkem plynulé přeřazení.

Kalibrování automatické převodovky

Kalibrování automatické převodovky

Pavel Dresler mi prstem na obrazovce ukazuje jednu z mnoha čar složitého grafu. „Já musím říct motoru, teď budu podřazovat, tak, prosím tě, v takovémhle tvaru, v takovémhle čase uber třeba 50 Nm. A ten tvar musíme nějakým způsobem naladit, aby ten shift (přeřazení pozn. red.) byl takový, jaký chceme.“

Vše je pak doplněné o hodnoty akcelerometru, který pod sedačkou řidiče snímá hodnoty zrychlení a dokresluje, jak jízdu vnímá řidič. Kdy se zrychlování třeba náhle zastavilo, kdy auto cuklo. Kalibrační inženýr musí umět tento graf zanalyzovat a zjistit, proč jízda kupříkladu není plynulá.

Nejde jen o pocit z řazení

K samotnému pocitu z řazení se pak přidávají nastavení nejrůznějších funkcionalit převodovky, které si běžný člověk vůbec neuvědomuje. Co se odehrává v převodovce, když auto stojí na semaforech, nebo když na dálnici dáte nohu z plynu a vůz přejde do tzv. plachtění. 

Technologické centrum ZF Engineering Plzeň

Technologické centrum ZF Engineering Plzeň.

Systém převodovky musí mít neustále přehled, jaká rychlost by byla v tu chvíli ideální, aby až zase přidáte, zařadil správnou rychlost a vy jste nic nepoznali. A dnes toto platí i v případě hybridních vozů, kdy se často motor vypne a tlakování převodovky olejem přebírá speciální, k tomu určené olejové čerpadlo na elektřinu.

V Japonsku se řadí jinak

A aby toho nebylo málo, požadavky automobilek se liší i podle toho, kde se jejich vozy budou prodávat, jak doplňuje Pavel Dresler: „Děláme různé verze. Ať už jde o ruský, japonský, čínský trh nebo je to určené pro Evropu, všechny verze mají určitá specifika. Jinak se řadí třeba v Japonsku a jinak v Evropě, protože Japonsko má na všech automobilech nastaven limit 180 km/h. Tím pádem se trochu mění shift strategie, posunou se nám shiftpointy a my musíme překalibrovat řazení, protože se řadí v jiných otáčkách.“

Pracoviště kalibrování automatických převodovek je jen jedno z pracovišť Technologického centra ZF Engineering v Plzni. Vyvíjí se tu softwary pro další nejrůznější segmenty elektromobility ovládající bezpečnost, polohu rotoru elektromotorů apod. Také se tu zkoumají a testují nová technologická řešení měničů pro elektromotory hybridních vozů. 

Společnost ZF rozhodně nezasahuje pouze do automobilového průmyslu v podobě převodovek či podvozkových systémů. Její soukolí najdeme třeba ve větrných elektrárnách, lodích, lanovkách, bagrech, vrtulnících či autonomních systémech kyvadlové městské dopravy a podobně. 

Vše začalo u vzducholodí

To, co původně v roce 1915 vzniklo z poptávky ozubených soukolí (Zahnradfabrik GmbH - ZF) do motorů vzducholodí hraběte Ferdinanda von Zeppelina, je dnes obřím koncernem, který jen v ČR zaměstnává 3 200 lidí, celosvětově pak zhruba 150 tisíc. 

V minulosti jsme psali například o vývoji venkovních airbagů pro automobily, ale tu a tam se výrobce ZF objeví i v našich historických článcích. Nicméně postoj, jaký ZF zaujímá k přicházejícím inovacím v elektromobilitě či v autonomním řízení, napovídá, že se snad brzy podíváme pod pokličku práce techniků i v dalších testovacích centrech a laboratořích.  

Vzducholoď Zeppelin NT v barvách společnosti ZF, která pro vzducholodě tohoto...

Vzducholoď Zeppelin NT v barvách společnosti ZF, která pro vzducholodě tohoto typu vyvinula převodová ústrojí motorů. Vzducholoď je dlouhá 75 metrů, má tři motory a její maximální dostup je 3 000 metrů. Plněna je heliem a unese celkem 15 lidí, z toho dva členy posádky.

  • Nejčtenější

Proč jsou Windows 11 horší než předchozí generace a jak se vrátit zpět

Premium Přemýšlíte, zda přejít na novou verzi operačního systému Windows 11? Nebo jste již upgradovali a nejste dvakrát...

Hledá se náhrada za gripeny. Zkusili jsme udělat tendr „nanečisto“

Páteří českého vojenského letectva je v současné době čtrnáct kusů bojového letounu Saab JAS-39 Gripen, pronajatých od...

Sopka Cumbre Vieja emisní povolenku nemá, ale ovlivňuje klima

Jako se žhavé magma vulkánu pod tlakem žene k povrchu, aby z jícnu sopky vyrazilo ven a stalo se lávou, dere se spolu s...

Neklesej, křičel na pilotku těsně před tragédií. Černý červen 1954

Jestliže první polovina padesátých let byla u československého letectva na nehody bohatá, pak červen 1954 byl v tomto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Je nás méně než astronautek, říká kapitánka vzducholodi Zeppelin NT

Premium Vzducholodě stále patří do kategorie letadel, kvůli kterým rozhodně stojí za to zastavit se a vzhlédnout k obloze....

První českou pilotku Laglerovou od létání neodradila ani vážná nehoda

Je to příběh nezlomné vůle a odvahy ženy, která se mezi muži jako první prodrala na naše nebe. Život plný až...

Pionýrky letectví. První pilotky v Československu získaly diplom v roce 1928

Letectví je i v současnosti hlavně mužskou záležitostí, nejinak tomu bylo i mezi světovými válkami. Aviatiček bylo za...

První parašutistka v ČSR: poprvé málem otevřela padák ještě na křídle letadla

Byl to ryze mužský svět, přesto i ženy se toužily vznést do oblak. Nová republika přesto na diplomované pilotky musela...

TEST s Pampers: Přihlaste se o dětské vlhčené ubrousky New Baby
TEST s Pampers: Přihlaste se o dětské vlhčené ubrousky New Baby

Pampers New Baby jsou dětské vlhčené ubrousky určené pro citlivou pokožku. Protože neobsahují alkohol, nejsou parfemovány a mají neutrální pH, jsou...

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Důchodové novinky: jak si v roce 2022 finančně polepší penzisté

V příštím roce budou všichni penzisté pobírat vyšší státní důchod, než je tomu letos. Důvodem je valorizace. Pro příští...